project putty

Jeroen Duifhuizen

Lid van de TWENOT
Hoi allemaal,
voor degene die ik het nog niet gezegd had: nog de beste wensen en een gelukkig en gezond 2007 toegewenst!

Oke standaard is voor mij de kerstvakantie 2 weken onafgebroken op de zolder bivakkeren samen met mn pa achter de hobbytafel. Hij aan zijn HO spoorbaan en ik aan mijn 1/35 projecten.
Ik heb maar ns besloten mijn Baluard WR 360 C14 eens onderhanden te nemen. Deze heb ik in Overloon overgenomen van Dennis de Hue (toch??? 😳 ) voor de helft van de aanschafprijs. Een locomotief van die prijs mag natuurlijk niet blijven liggen. Al snel begon ik eraan met het schoonmaken van de resin en metalen onderdelen. Na enkele vergeefse paspogingen van t onderstel werd de hele zooi in de hoek gedonderd om er nu pas weer uit te komen.
De pasvorm is op sommige punten ronduit dramatisch vandaar de naam "project Putty". Sommige onderdelen waren nogal krom vooral bij de zijkant van het motorcompartiment was dit een groot probleem.

Maar goed genoeg geneuzel nu de foto's.
zijaanzichtjf2.jpg

vooraanzichtdf6.jpg

achterkantwe0.jpg

detailzijkantbv0.jpg

vooraanzichtdetaildn5.jpg

Er moet nog heel wat putty verwijdert worden dus daar hoef je me niet op te wijzen. 1 van de metalen luiken steekt iets uit en een handvat achterop de loc zit wat scheef. Dit zal ik zometeen recht zetten. Het dak zit nog los dus die kieren heb ik ook al gezien.
Kom maar op met jullie kritiek, opmerkingen en andere feedback!

grtz jeroen

Hoi Jeroen,

probeer vooral de wielen en daarmee de koppelstangen in lijn te krijgen. Zoals het er nu uitziet rijdt het ding twee meter en daarna spat het hele zaakje gewoon uit elkaar of, in het gunstigste geval, zit het hopeloos vast.
Met in lijn brengen bedoel ik dat de contra-gewichten (die halve-maantjes in de wielen) exact in dezelfde stand staan; heb je dat goed dan zitten automatisch ook de koppelstangen in lijn. Overigens staan de koppelstangen cq contra-gewichten cq blinde as (links en rechts) doorgaans in een hoek van 90 graden tov elkaar; op de foto's niet zichtbaar maar misschien moet je ook daar even op letten.
De baanruimer zit wel erg laag, kijk daar ook nog eens even naar, zou ik willen zeggen. In het echt zit er tussen baanruimer en BS (Bovenkant Spoorstaaf) minimaal 5 cm ruimte.

Afgezien van de kromme roosterspijlen in het voorfront en de giga-hoeveelheid opschoonwerk aan putty, best een mooi model! Ben benieuwd naar de rest!

Nichts für Ungut! 😉

Groet,

Kanne

hoi kanne,
eindelijk een reacties na zoveel views (hint hint hint)! maar goed zal idd dat ene wiel ns even goed uitlijnen. als ik het me zo goed herinner heb ik die contragewichten wel in een hoek van 90 graden staan. (meer geluk dan wijsheid 😳 )
die spijlen zijn idd niet helemaal recht.... noem het maar gebruiksschade 8) . echt vertroeteld werden deze lompe dingen niet neem ik aan...

nog meer mensen tips/ op- en aanmerkingen??

grtz jeroen

Gezien de moeilijkheisgraad van deze kit wilde ik mijn comments voor me houden,

1. je stootdempers achter lijken erg scheef te zitten, loshalen en opnieuw verlijmen ?

2. baanruimer achter hangt scheef, 1 kant loshalen en opnieuw verlijmen ?

3. stangen bij trapje voor zijn krom en staan scheef, recht rollen of met fingerspitzengefuhl te richten ?

4. spijlen grille zijn krom, eruit halen en nieuwe plaatsen ?
Maak een koperdraad vast in de bankschroef. Neem een draad van 1 of 2 meter lang. Neem de andere kant vast met een tang.
Geef 1 of meerdere goeie rukken aan de koperdraad, voila, rechte draad. Nieuwe draadjes erin lijmen.

5. putty-prutty geef je zelf al aan. Veel schuurplezier... 😉

En een opmerking in het algemeen, een en ander aan detail mist deze kit lijkt me wel,
probeer dat zelf aan te brengen. Ik denk aan handvatten, interieur (je hebt een open deur), slangen, kabels, kettingen...
(geen idee wat er aan deze lok zit...)

't is een zeer mooie kit, weer eens iets aparts, en je bent zeker in staat om er iets heel moois van te maken,

in ieder geval, heel veel succes ermee, ik zou graag de vorderingen ter lering willen volgen... 😉

Rico

Hoi Jeroen,

kijk eens op
http://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/Deutschland~Dieselloks~V+36.html

misschien heb je daar iets aan.

Enneeh... er zit zoals hierboven gezegd nogal wat scheef... Denk bij sommige dingen simpelweg aan zwaartekracht, zoals bij koppelingen en remslangen.

Sterkte, en vooral veel succes!

Groet,

Kanne

rico en kanne,
idd er moet nog super veel gebeuren. na t nogmaals goed bekijken van die site die je gaf kanne, heb ik besloten de trappen te vervangen. ik denk dat ik de tredes wel hergebruik alleen veel dunner vijl, en de omlijsting zeg maar van evergreen maak. verder wil ik de handvaten naar de deur nog toevoegen. niet zon probleem verder.
wat betreft het interieur... tja ik weet nog niet of ik die deuren wel openlaat. het interieur is ronduit karig. een stoeltje, 1 soort van handel, enkele wieltjes waarmee iets open/ dicht gezet kan worden en een karig paneel met metertjes.... ik kan ook geen foto's vinden van een interieur oid. echt veel leidingwerk is ook niet goed te zien aan de foto's die ik tot nu toe heb gevonden.
wat echter wel een probleem is, is dat veel van de nog bestaande voertuigen meerdere malen gemoderniseerde versies zijn (niet zo raar natuurlijk.) je hebt iets van versie 1.1, 1.2 en 1.3 als ik me goed herinner. allen met hun eigen modificaties. het is dus lastig te zeggen of iets origineel is of alleen op 1 van deze drie versies thuis hoort.

punten die ik morgen ga aanpakken zijn:
halve maantjes in de wielen uitlijnen
handvaten bij trappen voor rechtbuigen
trappen vervangen
baanruimer omhoog plaatsen (rico is aan 1 kant losgelaten vandaar scheef)
stootdempers nog eens nakijken
grille: nee die laat ik zo. dat raamwerk krijg ik er nooit meer heel uit dus zal t zo nog proberen recht te buigen. voor de rest: jammer..

als iemand van dit beesje een walk around weet: GRAAG!!!

morgen een update (hoop ik)

grtz jeroen

Hoi Jeroen,

Het interieur van deze machines was/is idd nogal karig, het kan dus best zijn dat dat wel in orde is. Tenslotte zijn het machines die in opdracht van het leger gebouwd werden, later zijn ze door de reguliere spoorwegen overgenomen en idd hier en daar gemodificeerd. Kijk eens op https://ssl.kundenserver.de/shop2.eisenbahn-kurier.de/detail_hoch.php?id=46&PHPSESSID=b2bb5df915c68f700b1a1dd583e4eb41

Ik zal nog eens zoeken naar wat detailfoto's. Hoor je niks, heb ik niks, en anders... hoor je het wel 🙂

Goede voorbereiding leidt tot een goed model, in dit geval rechtvaardigt de prijs van het model een goed (dus duur?) vooronderzoek.

Groet,

Kanne

grille: nee die laat ik zo. dat raamwerk krijg ik er nooit meer heel uit dus zal t zo nog proberen recht te buigen. voor de rest: jammer..

Een en ander hoeft niet perse recht te zitten, ook loc's lopen schade op... 😉
Da's het deel bouwerlijke vrijheid dat je hebt, succes,

Rico

hoi Kanne,
dit boek had ik de titel en prijs zojuist ook al van op gesnord..... maar 48 eurootjes gaat me toch niet in de koude kleren zitten. ik denk dat ik het maar doe met wat op het net te vinden is.
soms denk ik ook dat super detailleren is echt machtig mooi om te zien. maar er zijn maar heel weinig mensen die precies weten hoe het eruit ziet en het dus opvalt dat dingen missen of juist wel aanwezig zijn. ik moet toegeven dat ik nogal geinteresseerd ben in treinen, wagons ed en dan natuurlijk WW2 gerelateerd in 1/35. ik heb met mijn speurtocht naar links (en jou links!!) al veel bladwijzers aangemaakt.
mocht jij of iemand anders nog interier/ detailfoto's hebben, kennen of tegenkomen hou ik me aanbevolen.

grtz jeroen

Terug
Bovenaan