Porsche King Tiger

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Zo,

Na een poosje met andere (vooral carnavaleske) zaken bezig geweest te zijn heb ik de modelbouwdraad weer opgepakt. Ik ben nou bezig met de laatste dingen aan mijn Porsche King Tiger. De gereedschapklemen en de bevestigingen voor de sleepkabel moet ik nog maken. Voor de klemmen had ik een set van Griffon, maar met dat spul kan ik niet werken, evenals Voyager. Dat vind ik persoonlijk beduidend minder dan good old Aber 🙂. De rupsen zijn half af. Dat is een project op zich en zeer tijdrovend, kan nog wel ff duren voordat ik die af heb. Hier fotootjes:

Porsche_King_Tiger_front.jpg

Porsche_King_Tiger_back.jpg

De Zimmerit oogt op sommige plekken wat eendimensionaal onder een bepaalde lichtinval en op sommige plekken vind ik het wat te grof. Daar haal ik het weg en komt dus schade. Dat breekt het ook meer. Als deze big cat af is, ga ik voorlopig niets bouwen. De reden daarvoor is te zien op deze foto die alles wel zegt denk ik zo 😉 :

Panzer_parade.jpg

De Ferdinand en Tiger 1 staan al het langste te wachten, dus die zal ik als eerste oppakken voor het verven en verweren. Als dit alles af is ga ik iets kleins en Russisch maken: een T-70 van Miniart, leuke kit. Dat zal wel 2012 worden vrees ik 😛

Verneem graag jullie reacties.

Grtn

Vincent

Hi gents,

Na de Ferdinand ben ik bezig met een andere big cat, te weten de Tiger 2 Porsche Turm. Deze is inmiddels een heel eind gevorderd. Hier twee foto's van de de huidige stand van zaken:

DSC01983.jpg

De frontplaat heb ik opnieuw van een Zimmerit laag voorzien. Dit keer met een stalen vlooienkam, die een iets ander resultaat geeft dan een normale vlooienkam . De onderzijde front is niet te zien, maar doe ik ook nog over. De bovenzijde voorkant koepel ga ik nog chippen, want daar vind ik het patroon niet goed, maar dat is eenvoudig te corrigeren. Verder zit ik nog te twijfelen over de pootjes waar de klemmen op bevestigd zijn. Deze zijn voor mijn gevoel net iets te hoog, althans voor de klemmen die bovenop het dek zitten. Wat denken jullie?

DSC01985.jpg

De Zimmerit op de laadklep heb ik opnieuw gedaan, maar ben nog niet tevreden over het resultaat. Deze ga ik nog overdoen. Dit is het lastigste deel qua Zimmerit.

Grtn

Vincent

Hoi Vincent,

Mooi werk. Hoe heb je de zimmerit gemaakt? kan me voorstellen dat het luikje een lastige taak is gezien de rondingen en het beperkte formaat.
Succes de nieuwe poging.

groetjes!

Hi Boris,

Ok merci. Zelf heb ik zoiets van het kan beter eerlijk gezegd, maar ik heb het iig zelf proberen te maken. Ik denk dat je mooier resultaat kunt bereiken met Atak en Cavalier, al kleven daar ook nadelen aan zo heb ik begrepen.

De Zimmerit coating is als volgt gemaakt:

- dunne laag acrylplamuur aanbrengen
- met een licht bevochtigde vlooienkam in een hoek van ongeveer 45 graden rustig het patroon aanbrengen.
- ben je niet tevreden? de plamuur is zo weg te halen en je begint opnieuw. Ook als de laag al hard is. Even Glassex op doen en de laag kun je eraf krabben.

Dat is het eigenlijk wel. Deze methode stond in een uitgave van MM midden jaren 90, aangedragen door een landgenoot waar ik de naam zo niet van weet. Dit werkt prima op lange effen stukken, maar bij het lastigere bochten en hoekenwerk is het lastiger. Het is echter zeker het proberen waard zeker bij de Tiger 1 die minder lastige delen kent.

Grtn

Vincent

Hi,

De modelbouwactiviteiten staan met dit zomerreces op een laag pitje, maar gisteren heb ik toch een paar uurtjes geknutseld aan mijn Tiger 2 Porsche. Ik heb het model vooral afgewerkt vwb gaatjes, kieren en lasnaden, de laatste dingen voordat die gereed is voor de spuit. Tevens heb ik de Zimmerit op de laadklep toren veranderd. Zoals gezegd is dit onderdeel lastig of beter gezegd niet goed onder handen te nemen met de methode die ik op de rest van het model heb toegepast, de vlooienkammethode dus.

Bij deze klep gaat dat niet door de oneffen stukken. Hier heb ik de Zimmerit gemaakt met een...tandwieletje uit een oude klok 🙂 In het echt werd de Zimmerit ook meestal met een geribbelde roller aangebracht, dus dit benaderd de werkelijkheid aardig. Lion en AVF hebben overigens hier aparte tools voor. Hier het eerste resultaat. Ik moet het nog schuren en verweren, maar ik ben tevreden met het resultaat:

DSC01993.jpg

Ik heb verder zitten experimenteren met deze methode. Met acrylplamuur werkt deze methode op grote vlakken minder goed zo is mijn ervaring. Het tandwiel loopt namelijk snel vol, zodat het patroon niet te zien is. Wellicht dat dit wel werkt met ander materiaal dat droger is. Dat is het proberen waard. Hoe dan ook, voor de lastige plekken is deze 'special tool' in ieder geval een oplossing!

Grtn

Vincent

Best slim, je tandwiel Vincent.

ik zou zeggen, probeer het met miliput of strijk het tandwiel in met zeep of vaseline voor je ermee aan de slag gaat.

René

Hi René,

Milliput is niet mijn ding maar ik geloof wel in het principe 'reproduceer het zoals in het echt gedaan werd waar mogelijk', dus misschien dat een ander materiaal of inderdaad insmeren een optie is. Ik ga hier nog verder meer experimenteren, niets zo mooi als home made Zimmerit 😉

Grtn

Vincent

Hi Maurice,

Ja Zimmerit, het blijft voor veel modelbouwers toch een Angstgegner. Volgens mij zijn er vier opties tegenwoordig:

1. Je koopt een model van Dragon waar de Zimmerit al op zit. Zit er wel goed uit wat ik gezien heb, alleen is het maken van beschadigde Zimmerit dan lastiger.
2. Je gebruikt Milliput met een aparte Zimmerit tool zoals hier eerder genoemd, of een schroevendraaier.
3. Acrylplamuur met vlooienmkam, de methode die ik dus gebruik. Is gebruiksvriendelijk en met wat oefenen kun je acceptabele resultaten halen.
4. Resin sets van bijvoorbeeld Atak kopen. Structuur ziet er mooi uit, is makkelijk te beschadigen. Nadeel schijnt wel te zijn dat de vellen vaak niet goed passen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ik zou zeggen probeer zelf eens eerst wat uit met milliput en acrylplamuur. Dan kom je er wel achter of de handmatige methode iets is voor je. Wat je iig niet moet doen is materiaal gebruiken dat agressief is. Zo is er ooit iemand geweest die opperde om autoplamuur te gebruiken. Dat vreet het plastic aan, en je moet het patroon in een keer goed doen. Dat is natuurlijk vragen om problemen.

Grtn

Vincent

Hi,

Hier midden in de komkommertijd een update van mijn huidige project. De KT is bijna klaar voor de verfspuit.

Porsche_Tiger2.jpg

Alle zichtbare delen zijn geschilderd met een laag emaille verf. Dit is de primerlaag dus. Menie voor de metalen delen, okerkleur voor de Zimmerit en donkergrijs voor de loop.

Porsche_Tiger_2.jpg

Zoals te zien is het niet superstrak geschilderd. Dat is ook niet nodig omdat deze laag straks alleen zichtbaar zal zijn op plaatsen waar de topcoat verweerd is. Op die manier chip ik dus. Het is derhalve zaak, dat deze laag verf sterk is en goed gedroogd. Er ontbreken nog een paar kleine onderdelen, zoals de vleugelmoertjes. Die zullen nadien worden aangebracht, heb ik nog niet in huis.

DSC02281.jpg

Ook de wielen en andere onderdelen zijn in de grondlaag gezet. Een aardig tafereel zo. De tandwielen zijn van Friul. Die zitten overigens te los op dit model van Dragon. Hopelijk kan ik komende week meer pics zien van dit beestje in de topcoat.

Grtn

Vincent

Terug
Bovenaan