Poolse BWP-1 (BMP-1) KFOR

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
SherMANIA!
Stuart-ism!
UNPROFOR-IFOR-SFOR-KFOR
Vond dat het weer 's tijd was voor een draadje mijnerzijds.
Dit keer een, zoals de titel al aangeeft, Poolse versie van de Russische BMP-1 oftewel de BWP-1. Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken aan de buitenkant is de naam. En de boomstam aan de achterkant.

De kit is van Italeri/DML. Ik hoor al menigeen denken:"Ojee...." en ja, het is niet de beste kit. Ook niet voor diens leeftijd. Geen idee hoe het zit met accuraatheid vwb afmetingen of details. Daar wil ik mee ook niet in verdiepen, maar de pasvorm laat op de nodige plaatsen te wensen over en sommige zaken, zoals ongelijke periscopen en de vreemde kwaliteit van het plastic, storen toch wel.
Het plastic pluist als je het schuurt.
Een ding dat echt wel een vrij grove misser is, dat wel eenvoudig hersteld kan worden, is de knik in de boegplaat, waar deze recht hoort te zijn. Ook is de plaatsing van de voorste schokbreker verkeerd, waardoor het aandrijfwiel daarmee in contact komt. Ook makkelijk te herstellen... Verder is de kit recht toe, recht aan.

01.jpg

02.jpg
 
De referenties die ik, vooral vanwege de aparte Poolse kleuren, gebruikt heb.
De KFOR-versie is vrij donker....
6ce76838730c5f990d135ae59b54be44.jpg

BMP 1 KFOR Poland 1.jpg

BMP 1 KFOR Poland 2.jpg

BMP 1 KFOR Poland 3.jpg

De SFOR versie lijkt veel lichter en feller.
BMP 1 SFOR Poland.jpg

Maar blijkbaar werd er een variatie van kleuren en patronen gebruikt.
4787.jpg

4791.jpg

4790.jpg

9655b8657ba4a4ea72910db4e6dbf2d9.jpg
 
Details zijn vrij grof, maar dat mag de pret niet drukken. Het ziet eruit als een BMP-1.
De periscoop openingen zijn gevuld en met wat geduld en schuurwerk is ook de loop presentabel/recht-ish...
Het eerste kleurenpatroon was in de NATO-kleuren van Tamiya, maar dat vond ik te donker ogen.... dus alles in de ovenreiniger.

11.jpg

12.jpg

De slechte pasvorm is duidelijk zochtbaar bij het rechter achter spatbord. Daar was war gepast geweld nodig om de zaak eniszins recht te krijgen.
10.jpg
 
De saggerraket met rails zijn weg gelaten danwel verwijderd en een aantal eigen zaken toegevoed, zoals het dekzeil op de koepel, de boomstam en de ronde plaatjes voor de driehoekmarkeringen. Ik vermoed dat dat is vanwege de toegang tot het civiele wegennet?
De boomstam is een deel van de stam van een kunstplant, voorzien van wat lukraak aangebracht filler. Ook zijn de roosters achter een stuk dunner geschraapt. Het zeil is een stuk van een diepvrieszakje, omdat dat een stuk stugger oogt. Het doel was een zeil van een zware kunststofkwaliteit te maken.

16.jpg

17.jpg

14.jpg 15.jpg
 
Vwb de kleuren ben ik zelf aan het experimenteren en mengen gegaan. Ik wilde die vreemde groene kleur benaderen, samen met het roodbruine en de echt zwarte kleur voor contrast. Het patroon werd een zgn amoebepatroon. Gewoon omdat het anders is.
Schilderen gebeurde met de hand. De nieuwe airbrush/compressor combo en ik komen nog niet helemaal vlekkeloos overeen.... zacht gezegd.
Markeringen zijn uit een Hummerkit en eigen fabrikaat.

20221030_172201.jpg

20221030_172132.jpg 20221030_172232.jpg

en met een van zijn "compadres" in het vierluik...
20221030_172530.jpg
 
Lol? Check, plezier? Check. Een niet alledaags ding? Check. Niks mis mee, en het is een lelijk ding maar dat maakt niks uit!
 
Niks mis mee, en het is een lelijk ding maar dat maakt niks uit!
Inderdaad, een lelijk ding maar wel heel karakteristiek voor het Warschaupact destijds evenals de M113 (waar mijn hartje toch wel sneller van gaat kloppen) voor de NAVO. En beiden nog steeds operationeel in gevechtssituaties momenteel …..
 
en met een van zijn "compadres" in het vierluik...
20221030_172530.jpg
Hij is groter dan ik in de gaten had. Met het lage silhouet een stoere verschijning.

Groeten, Jan
 
Hij is groter dan ik in de gaten had. Met het lage silhouet een stoere verschijning.

Groeten, Jan
In 1983 was ik met school ruim een week in Oost-Berlijn. In een staatswinkel kocht ik daar een stel boekjes over legervoertuigen en gevechtshelikopters van het Warschaupact. Daarin werd uiteraard vergelijking gemaakt met NAVO voertuigen waaronder het silhouet. Warschaupact was daarin (uiteraard beter). Een plaatje van een BMP contour naast die van een Bradley was inderdaad sprekend, bijna lachwekkend... Bij de grenscontroles heb ik hem toch zitten knijpen dat ik Oost-Duitse legerboekjes naar het westen “smokkelde” (Internet moest nog uitgevonden worden en zeker in de bieb van Wezep kon je dit echt niet vinden! ). Maar twijfel was wel wat gezaaid….
 
Nu is ook de laatste in een hele reeks bouwwerken klaar!
Verwering is bewust heel licht en zomers gehouden (onder daglicht is er meer van te zien), want dat laten de foto's in het echt ook zien. Deze bakken waren, ondanks hun leeftijd, in opvallend goede staat. Detailfoto's zijn er niet, want de details zijn of niet voor handen of niet geweldig. Evenals de pasvorm overigens....

23.jpg

24.jpg

26.jpg

25.jpg 27.jpg
 
Terug
Bovenaan