Af! Polski Fiat 508 Łazik vignette

Dit model is af!

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Met het Polen weekend in Historama Wereld is voor mij een oude intresse weer vol in beeld. Licentie productie van Fiat en anderen startte een complete industrie en motorisering van het leger. Het Poolse leger van voor de oorlog heeft dan ook veel intresante voertuigen.
Lazik.jpg
Lazik is Pools voor vagebond, en in de heerlijk kleurige Poolse camouflage is er één die nog regelmatig te zien is.

Op de beurs in Houten vorig jaar kocht ik voor een appel en een ei, een paar gebouwde voertuigen waaronder het enige bekende model in 1:35 van dit brave Fiatje.
2023-11-25_lasik-01.jpg
Op deze foto lijkt het nog wel wat, maar zó krom in elkaar gezet met zichtbare grote kieren en veel lijm spetters.

Na het schoonmaken met paintstripper is de ellende in één foto zeer zichtbaar:

2024-02-12_lasik-01.jpg

Het is een vacu-model met resin onderdelen. (Dus de overtreffende trap van het bouwen van vacu heb ik nu gevonden: demonteren en restoreren van een vacu kit.)

Met de achterspatborden is het in de bouw al mis gegaan, maar door de stripper zijn ze helemaal uit elkaar gevallen. De bodemplaat bestaat uit 2 delen, en die laat ik aan elkaar zitten, maar de verf heeft hier en daar een bondje met de lijm aangegaan. keihard. Maar wat er aan details onder de 2 mm dikke verflaag vandaan komt is een knap stukje model engineering!.

Begonnen met de voorspatborden en het neusje. Hij is beslist te redden.

IMG_20240217_085715_1.jpg
IMG_20240217_085659.jpg

Laatst bewerkt:
Inderdaad, overtreffende trap 😵‍💫! Dus hier komt het spreekwoord Fehler In Alle Teile vandaan 😉😜.
Succes, Piet. Het wordt een snoepje!

Ohhh….wat een hoopje ellende! Ik bewonder je moed om zoiets aan te pakken. Ik kijk uit naar het resultaat!

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent een soort wonderdokter voor kits, en maakt er de mooiste modellen van. "Beetje gaas en een beetje gips ...".

Je krijgt het weer voor elkaar!

Nou, meer een plaatje plastic hier en wat secondelijm.

De bodemplaat begint in de buurt te komen. Linker achter spaybord is weer in vorm. middelste is gewoon nieuw, uiteinde is van de kit.
IMG_20240305_223632.jpg

IMG_20240303_102030.jpg
De motorkap heeft nu een poski fiat logo(in aanleg) en wat andere klein verbeteringen.

En ik kreeg gisteren een vriendje van dit 1939 jeepje aangereikt...1.jpg

Of ik het Polen evenenment (13 en 14 april) haal, weet ik niet, maar er is voortgang.

De originele wieltjes waren in 2 delen. De lijm ertussen was harder dan de resin, maar liet zich uiteindelijk verwijderen. Lasik staat op smalle bandjes, met open velgjes en die moeten 4 mm dik zijn, dus 2 mm per kant. Van de meeste bandjes moets dus 1,5 mm weggeslepen worden. Ze zijn schoon genoeg voor de volgende stap. Matchen zodat je door de wielen heen kunt blijven kijken.IMG_20240307_063312.jpg

IMG_20240307_070811_1.jpg
Het origineel heeft een stansrand aan de spatborden. Die helpt ook hiet om het flinterdunne plaatje stevigheid te geven en het strakl te maken. Lastig. Het rode draadje is net wat dikker dan een haar....

Knap werk maestro, die ziet er weer strak uit 👍

Veel plezier met schilderen 🎨🙂

Verrek 🫣... nu herken ik 'm pas: dat karretje dat je mij liet zien, is de Fiat 508 die ik ook in aanbouw heb (maar dan de Italeri staff car versie) 😃.

Overigens: zeer knap gerestaureerd idd. Ik ben benieuwd naar het camo patroon. Hoop dat je dat van de foto doet.

Groeten, Richard.

Deze verdient een net plankje eronder!

@PietvanHees .. volgens mij heb je het productiviteitsvirus van Bas opgelopen ….😉

Kom zaterdag allemaal naar Bevrijdende Vleugels! (Bas is er ook!) Je weet nooit wat je op loopt.... (Dat klinkt anders dan ik het in mijn hoofd had)

Zofia moet ik dus nog even nalopen, qua gietnaden....

Nou Bas, je mag dinsdag live vertellen wat voor plankje.

Kom zaterdag allemaal naar Bevrijdende Vleugels! (Bas is er ook!) Je weet nooit wat je op loopt.... (Dat klinkt anders dan ik het in mijn hoofd had)
😂

Terug
Bovenaan