Af! Piranha PWI-GR („wat-als”)

Dit model is af!
Goedemorgen.
Zag vanochtend een post van @Walter Jonkers langskomen op facebook, waarin drie projecten aangehaald werden met een What-if thema.
De Nederlandse optie op de Mowag Piranha.
Volgens mij is het een Piranha 2, maar dat is lastig te zien.
Ik heb alles even vluchtig door gescand en ik zag twee details niet terug komen (in beeld of gesprek), terwijl ze wel op de foto's te zien zijn.

1000062428.webp - het plaatwerk over de uitlaat.
Een uitlaat van een Piranha is een markant item, deze lijkt helemaal vervangen door een kleinere. Natuurlijk kan het in de test fase wel gebruikt zijn, maar is het niet beter bevonden voor het latere geaccepteerde model.

1000062432.webp
- hier is een achterklep te zien, niet twee deuren.
Dat lijkt mij wel een bewuste keuze om dit model Piranha uit te testen. Zoals de Oostenrijkse SPz-93, een Piranha IIC.
Maar, het Neerlandsche leger zou ons zeker niet teleurstellen als ze toch een goedkopere versie zouden kiezen (met gewoon twee deuren).

Ik kon dit nergens terug vinden in deze thread, maar volgens mij is het prima recht te praten, waarom het niet is doorgevoerd.

En voor wie het leuk vind, dit is een SPz-93.
1000062437.webp1000062433.webp
Check het (kleinere) OHW, overhead Weapon System, zoals er ook kennen van de M113 C&V en Marder. Maar het ging om de achterklep. ☝️🙄

Dus... Nu is het zeker aangehaald.
🤪👍

Volgens mij is het een Piranha 2, maar dat is lastig te zien.
Ik dénk het ook, maar het verschil tussen de 1 en de 2 is 29 cm lengte, en dat is niet makkelijk uit foto’s te halen. Omdat de 2 wel de versie is die in de jaren ’80 veelgebruikt werd (de Amerikaanse LAV is een Piranha 2) heb ik besloten dat, ongeacht welk type het prototype was, Nederland gekozen zou hebben voor de dan gangbare versie, dus de 2.

Een uitlaat van een Piranha is een markant item, deze lijkt helemaal vervangen door een kleinere. Natuurlijk kan het in de test fase wel gebruikt zijn, maar is het niet beter bevonden voor het latere geaccepteerde model.
Omdat de LAV ook geen kap over de uitlaat heeft, vind ik het aannemelijk dat de Piranha GWI er ook geen zou hebben. Dat maakt hem per slot van rekening goedkoper 🙂 (De echte reden is dat ik geen zin meer had om een kap te maken op het model.)

- hier is een achterklep te zien, niet twee deuren.
Dat lijkt mij wel een bewuste keuze om dit model Piranha uit te testen.
Misschien, misschien ook niet — de kans is ook aanwezig dat de Piranha die Mowag beschikbaar had om een YPR-toren op te zetten, toevallig een klep had. De 8×8 Fuchs had ook twee deuren terwijl de fabrikant nu net een klep aanraadde. Ik heb inderdaad een achterklep overwogen, maar ook hier vind ik de kosten een goede reden om de deuren gehouden te hebben: zowel de Canadezen als de Amerikanen hebben alleen maar deuren gebruikt op hun Piranha 2’s.

Het heeft weer eens een tijdje geduurd, maar ik heb eindelijk decals laten maken, die vorige week met de post kwamen. Gisteravond heb ik ze op het model geplakt:

IMG_2528.webpIMG_2529.webpIMG_2530.webp

Voertuig nummer 30 van C-compagnie, 43 pantserinfanteriebataljon. Grotendeels overgenomen van YP’s, maar met een volledig fictieve nummerplaat, in een serie die nooit is gebruikt maar gelet op andere voertuigen leek KP me wel aannemelijk voor Piranha’s.

Voor in het torenluik heb ik al een paar maanden geleden een figuurtje van Sylly’s gekocht, waarvan ik wel de benen af moest zagen om hem in het luik te krijgen:

IMG_2531.webp

Nu denk ik nog een beetje licht vuil erop, om een Piranha PWI op oefening voor te stellen.

Met een beetje vuil op de banden en de onderkant van de romp, en een antenne achterop, vind ik hem af:

IMG_2543.webpIMG_2544.webpIMG_2545.webpIMG_2546.webpIMG_2547.webp

Ik heb eerst de banden erafgehaald, dan de loopvlakken gedrybrusht met een lichte modderkleur en van diezelfde verf over de onderkant van de romp gespetterd, en ook een beetje over de zijkanten van de banden. De antenne is van 0,3 mm verenstaal dat OD geschilderd is.

Terug
Bovenaan