photo etch plakken

Hans Peulen

Lid van de TWENOT
Beste modelbouwers,

Om photo etch delen aan elkaar of aan het polystyreen / resin model te plakken, gebruik ik Pattex Super Gel.
Alhoewel ik redelijk tevreden ben met deze lijm, stoot het ook makkelijk los.
Ik heb de etch oppervlaktes schoongemaakt, nieuwe Pattex-lijm geprobeerd, maar het gaat mij om jullie ervaringen met misschien wel een perfecte lijm om etch te plakken.
Dus wie weet of gebruikt betere lijmen om photo etch te plakken ?

Alvast bedankt, met vriendelijke groet,
Hans

Ik gebruik min of meer willekeurige secondelijm, hoewel dat meestal Pattex (tegenwoordig Loctite) of Bison zal zijn want die zijn hier in de buurt eenvoudig te koop 🙂 Ik heb de voorkeur voor Pattex (Loctite) want de tubetjes zijn makkelijker, maar de lijm zelf maakt volgens mij niks uit.

Een manier om lijm beter te laten hechten op etsdelen is om de (lijm)oppervlakken daarvan eerst even op te schuren met redelijk grof schuurpapier of een diamantvijltje. Daardoor wordt het oppervlak ruw en pakt de lijm beter dan op het gladde metaal.

Ik doe het zelfde als Jakko. Even opschuren helpt zeker, PE heeft vaak een beschermfilm tegen oxidatie.
Ik werk het liefst met wat dikkere lijm, het merk maakt me niet zoveel uit, en breng de lijm aan met een lange speld.
-tip tussendoor: een druppel op de lijmkant van een stikker beschermvel blijft langer bewerkbaar dan zo op een stukje plastic oid.-
Omdat ik de lijm tegenwoordig weer moet kopen sla ik meestal mijn slag in de supermarkt als ik weer eens in Frankrijk ben.
Daar verkopen ze bijvoorbeeld 3 kleine tubetjes Bison CA lijm in een blisterverpakking.
Het voordeel daar van is dat de tubes leeg zijn voordat de gebruikelijke problemen zoals vastzittende dopjes en verstoppingen beginnen.

Ik schuur vaak een klein beetje met korrel 600, en gebruik de goedkoopste secondenlijm van t gamma eigen merk, of van die lekker goedkope tubetjes van de action, maar loskomen doet t eigenlijk nooit. Panzer 3 schorten doe ik wel met de soldeerbout

Sluit me hier bij aan, schuren of opruwen met n frees is echt een must. En voor kleine drupjes secondelijm werkt bij mij een stukje stretched sprue het best. Je pakt hiermee hele kleine drupjes lijm op, en da's meestal al voldoende. En als ie op is... aansteker onder stukkie sprue en je hebt weer twee nieuwe!

Heb hier soms wisselende ervaringen mbt lijmen van PE (of resin) met secondelijm.
En dat met verschillende merken lijm.

Ene keer werkt een PE stukje lijmen met de "FLEXY 5K CA for photo-etched BLACK THIN VERSION" goed en een ander stukje (zelfde gedaan mbt opschuren etc) lijkt het of de lijm maar niet wil uitharden/drogen. EN dan blijf je maar klooien... 😛

Maar hetzelfde kan ook voorkomen met de goedkopere lijmen die ik heb liggen van de action.
Al hebben ze daar elke keer andere varianten/aantallen als je er komt.

Nu hebben ze bijvoorbeeld weer 3 varianten:

Heb hier nog een blauwe 3-pack variant liggen.

Enige nadeel van kleine tubetjes kan zijn dat ze uitharden na x tijd. Maar met zo'n 3 of 5 pack tegenwoordig zijn dat de kosten ook niet.
Met die VMS heb ik overigens nog geen enkele keer gehad dat die in het flesje of dopje opdroogde. Die blijft heel lang goed bruikbaar.

Voor het aanbrengen doe ik altijd een druppel op een oude cd/dvd, of waxinelichtje (blijft het langer te gebruiken) en dan met een naald of soms cocktailprikker op het PE/object aanbrengen.

Wat ook een interessante lijm is, is de ultra glue van Mig.
Is dan ook met water te verwijderen.
Nu ook in mat te krijgen.

IMG_9317.webp

Ik gebruik meestal T-7000. Dit is zwarte zooi, maar plakt uitstekend en is weg te poetsen met Tamiya cement, dus knoeien is geen issue en het blijft enigszins flexibel.

Gr Bas

Terug
Bovenaan