Patrick: Pz.Kpfw.III Ausf.M - Kursk - Bijna gereed

Patrick van Veenendaal

Lid van de TWENOT
Hoi FOC-plakkers en andere geïnteresseerden,

Ik heb ook op de Panzer III gestemd en doe mee aan de Groupbuild van Bouwgroep Utrecht, oh nee, de FOC... 8)

Ik ga Dragon's Pz.Kpfw.III Ausf.M with Schürzen bouwen, zoals gebruikt tijdens de slag om Kursk, aangevuld met Friultracks, een setje decals van Echelon (weet nog niet welke eenheid), een setje figuren van Dragon (met een hoog 'Wo ist der Bahnhof?'-gehalte) en een Russische hut van Bastion35 en iets van een zonnebloemenveldje.

WP_20150916_20_27_26_Pro_zpss8vmyglj.jpg

Alle deelnemers: veel succes en veel bouwplezier !

Groeten, Patrick

Re: Patrick: Pz.Kpfw.III Ausf.M - Kursk

Patrick van Veenendaal zei:
Hoi FOC-plakkers en andere geïnteresseerden,

Ik heb ook op de Panzer II gestemd en doe mee aan de Groupbuild van Bouwgroep Utrecht, oh nee, de FOC... 8)

Groeten, Patrick

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik jouw topic zag.

ik zie jullie volgende week allemaal met een Panzer III voor de neus 🙄 😉 ...

Succes!

groeten, Richard.

Eindelijk wat voortgang geboekt tijdens de bouwavond van Bouwgroep Utrecht. Naast goede gesprekken en discussies behoorlijk wat meters gemaakt.

Losse onderdelen van de achterkant van de M.
WP_20151021_20_34_25_Pro_zpszhqfzelw.jpg

Uitlaatsysteem geïnstalleerd
WP_20151021_21_23_06_Pro_zps1ipmhnci.jpg

WP_20151021_21_22_49_Pro_zpsxnbxl6bg.jpg

Stand van zaken aan het eind van de avond (voordek ligt los)
WP_20151021_21_54_01_Pro_zpszsp5yk2n.jpg

Groeten, Patrick

Hoi Patrick,
Dat gaat de goede kant op maar ...... ik denk dat we aan Marc moeten voorstellen om het aantal bouwavonden per maand op te schroeven.
Zo krijg je hem nooit af 😀

Een aandachtspunt:
Er zitten bij het uiteinde van de uitlaat, dus het bovenste deel (een soort dop met gaten) nog een paar stukjes gietrand. Die Macro-foto's zijn soms confronterend. 😉
Ik hoop er volgende maand weer bij te zijn om je verdere vorderingen te zien.
Hartelijke groet,
Willem

Hoi Willem,
Tja, het gaat niet echt snel... Maar gelukkig is vanavond de laatste 'Heel Holland Bakt' 🙂
Ik zal inderdaad nog even naar de uitlaat kijken. Gaaf hè, die Macro-foto's... met mijn suffe Nokia-telefooncamera gemaakt.
Groeten, Patrick

He Patrick,
daar hou ik je aan, na vanavond meer updates! En voor nu: veel kijkplezier dan ....
a708fed9784a55c732db67f552e43a32.jpeg

Maar voor mij liever Panzers 🙂

Hartelijke groet,
Willem

Update van vorige week: achterdek zo goed als af.
WP_20151023_22_23_28_Pro_zpsrkbffjuq.jpg

Afgelopen week is het ABER-loopje binnengekomen, dus gisteren een aantal stappen overgeslagen en met het kanon begonnen.
WP_20151106_20_41_53_Pro_zpswo1ooy3q.jpg

WP_20151106_21_04_45_Pro_zpsu6blacnt.jpg

WP_20151106_21_07_19_Pro_zpsyfxzhk2b.jpg

WP_20151106_22_14_14_Pro_zpsd0g9srk8.jpg

Vanavond verder gegaan met de koepel; het tussenresultaat:
WP_20151107_21_59_50_Pro_zpsg4tjrz0b.jpg

Groeten, Patrick

Gisteren is Bouwgroep Utrecht weer bij elkaar geweest; dus weer een update!

temporary_zpsuek3mvxl.jpg

temporary_zpspr2mdkyl.jpg

Schürtzen zitten los; makkelijker met schilderen.
temporary_zpseeikvudh.jpg

Even checken of mijn bemanningslid past.
temporary_zpskonpo7ej.jpg

Groeten, Patrick

Hij blijft geduldig zitten, dus volgens mij voelt de kleine man zich wel thuis daar. 8) Voor de rest ziet het er allemaal nog strak uit, dus ga zo door zou ik zeggen.

Gr Bas

Dank je, Bas. het luik in de Schürzen klapt naar binnen, net als een soort 'glijbaan'. Het zou een beetje jammer zijn als de opening kleiner zou zijn dan het achterwerk van dit mannetje 🙂
Groeten, Patrick

Een update van de afgelopen weken. De verschillende onderdelen van de PzIII zijn bijna gereed om samen gevoegd te worden... De laatste loodjes voor de verfspuit!

Verzameling wielen
temporary_zpst0sy4fst.jpg

Testfitten van de Friul-tracks
temporary_zpsnxvfzcf2.jpg

Rechter fender
temporary_zpslersglvw.jpg

Linker fender
temporary_zps9m7yhkvf.jpg

Groeten, Patrick

dat setje figuren van Dragon is 1 van de mooiste setjes, super details, die ze gemaakt hebben. Deze gaat zo wie zo interessant worden door de historische lading.

Gr.JW

Niet stilgezeten de afgelopen weken:

De ophangbeugels voor de Schürzen aangebracht
temporary_zps5a4r9bua.jpg

Binnenzijde van de koepel wit geschilderd en periscopen met zwart en periscoop-blauw geschilderd.
temporary_zpsenz4lbox.jpg

Avondje bouwen bij Bouwgroep Utrecht: periscopen aangebracht en 2 figuren in elkaar gezet
temporary_zpsagcnlf1q.jpg

temporary_zpskemnlr3j.jpg

Vandaag: koepel in de grijze en zwarte primer gezet van Vallejo en vervolgens een laag MIG Dunkelgelb gegeven. Voor de eerste keer MIG gebruikt; goed spul! Helaas wel een beugel van de Schürzen gesneuveld...
temporary_zpsxknstl0i.jpg

temporary_zpsdeiayt6s.jpg

Er is echt enige voortgang, helaas zonder foto's: filters zijn aangebracht en het lijstje things-to-do wordt gestaag korter 🙂 . Hopelijk haal ik 20 maart.
Puntje van aandacht en actie is het afbladderen van de verflaag van de metalen schürzen... 😢 Stom natuurlijk van me; had de schürzen eerst even moeten schuren voor de beginnen met airbrushen 😳 . Afijn, dat wordt een avondje extra.
Groeten, Patrick

Hm, update loopt hier wel erg achter... Er is veel gebeurd:

Rode en groene camouflage is aangebracht
temporary_zpsevzahd4h.jpg

temporary_zpsddwn5pio.jpg

Decals zijn aangebracht voor een tank uit de Stab, II./SS-Panzer-Regiment 3, 3 SS-Panzergrenadier-Division "Totenkopf" bij aanvang van Unternehmen "Zitadelle".
temporary_zpsep24nhy3.jpg

temporary_zpsf1buzd9i.jpg

Helaas bleek de verf niet goed te hechten op de metalen zij-Schürzen, dus verf verwijderd, plaatjes geschuurd (om de hechting te verbeteren) en weer gegrond.
temporary_zpsa583ntpi.jpg

temporary_zpsbhwf7psj.jpg

temporary_zpsj6poeevy.jpg

temporary_zpsly4jowet.jpg

temporary_zps7bqxnfeu.jpg

temporary_zpsrstaqx5m.jpg

Volgende stap: camouflage en decals opnieuw aanbrengen en dan als de wiedeweerga door met verweren...

Groeten, Patrick

Had het al op FB gezien Patrick. Jammer man, het zag er echt goed uit. Ben benieuwd hoeveel het gaan halen om voor Overloon de eindfoto's te schieten. Denk dat het er zomaar drie of vier kunnen zijn...

Hoe dan ook: succes met de laatste loodjes 😀 .

groeten, Richard.

Volgende stappen:

Donkergeel aangebracht
temporary_zpsf19qe5l4.jpg

Roodbruine camouflage aangebracht
temporary_zpslgqu39ms.jpg

Groene camouflage aangebracht
temporary_zpsmmztfmyv.jpg

Decals en vernis aangebracht
temporary_zpsx3pxkyb6.jpg

Verder heb ik de tracks in de zwarte grondverf gezet, maar dat is geen foto waardig 😀

Groeten, Patrick

Ha die Patrick,

Ook dit ziet er goed uit. Ik hoop dat je het redt om de Panzer III af te krijgen, maar maak er a.u.b. geen haastklus van.

groeten, Richard.

Hoi Richard,
Het zou moeten lukken; filters en washes zijn klaar, tracks zitten in de verf, ben nu bezig met de details (gereedschappen etc.). Daarna nog verouderen met Kursk-kleurtjes. Hopelijk zijn het plankje en naamplaatje op tijd binnen.
Het oorspronkelijke idee, dus met figuren en hut, heb ik al een tijdje geleden laten varen...
Groeten, Patrick

De afgelopen week behoorlijk wat progressie gemaakt... Sterker nog: hij is af, op het plankje en naambordje na:

Stof aangebracht
temporary_zpsgcjwq4id.jpg

temporary_zpsabbtxxyf.jpg

Wielen geïnstalleerd
temporary_zpsgmmrug10.jpg

Tracks aangebracht
temporary_zpsx1vgaeix.jpg

temporary_zpstwubswnb.jpg

temporary_zpske6an4il.jpg

temporary_zpsqkovlxpg.jpg

Schürzen aangebracht
temporary_zpssmakousj.jpg

temporary_zpshflc3nqs.jpg

Koepel geplaatst
temporary_zpskvcv1a5l.jpg

temporary_zps5tbefylh.jpg

En voilà: klaar...
temporary_zpsipem531c.jpg

temporary_zpstdekps4b.jpg

temporary_zpsnzxirsw8.jpg

temporary_zps8ik1vb0k.jpg

Ik hoop dat het naamplaatje van Name-It uiterlijk woensdag in huis is, zodat ik nog tijd heb om echte eindfoto's te maken (i.v.m. weekje vakantie...).
Groeten, Patrick

Ha die Patrick,

Ziet er goed uit 🙂 ! En weer een III die de eindstreep haalt 8) ...

Wellicht kan je het stof m.b.v. een vochtige "white spirit"-kwast nog iets meer verdelen cq. vervagen? Ik zie nu (met dit licht) duidelijk de kwastbewegingen die je gemaakt hebt om de pigmenten aan te brengen...

Fijne vakantie 😀 !

groeten, Richard.

Patrick,

Ik had exact hetzelfde probleem met de Schürzen, ook bij mij zat aan de binnenzijde de verf niet goed "vast".
Ga inderdaad even met een kwast of borstel over de Schürzen zodat het een iets vloeiender geheel wordt.
Kom op, hou vol en succes.
Het ziet er goed uit.

Groet Theo

Terug
Bovenaan