Panzerwerfer 42 diorama

Re: Duobouw: Jagdpanzer 4 V en Panzerwerfer 42

Hi Peter,

Inderdaad, april doet wat die wil en trakteert op een dikke laag sneeuw 🤣 Zuiveringszout is inderdaad beter voor papsneeuw en oude sneeuw. Voor een maagdelijk witte en verse laag sneeuw Krycell. Enige manco dat dit goedje kent is dat de sneeuw het vonkelende mist. Misschien dat ik er nog met de airbrush overheen ga voor wat glans/glinstering, eerst ff testen.

Mvg,

Vincent

Heren,

Tussendoor nog een figuurtje gemaakt en op een simpel ondergrondje gezet. Deze heb ik gelijktijdig met de Panzerwerfer figuur geschilderd. Dit figuur is Otto Carius van Alpine Miniatures en daarmee kwalitatief stukken beter dan de plastic bastaard 🤣

Hij is bijna af. Simpel grondwerkje gemaakt van stuk Friul rups Tiger 1 die ik overhad. Plus wat kleipoeder en gras. Leren delen nog bewerken, glans en schaduw op huid aanbrengen, lenzen verrekijker maken en nog wat retoucheren. Verder nog witte lijnen op de Feldmutze aanbrengen en klaar is die denk ik zo. Nog op een sokkeltje plaatsen is denk ik het mooiste. Het is altijd een genot om dit soort hoogwaardige figuren te schilderen.

Mvg,

Vincent

18198481_1420811781298546_2728912060532479138_n.jpg

Hoi Vincent,

Mooie build; je ziet echt dat je ervoor gaat zitten.
Inspirerend ook dat ik m'n turret-less Pz. IV ook nog kan inzetten als ik er een stuk afzaag om als achterzijde voor een Panzerjager door te gaan, maar goed.
Mooie setting, je schilderwerk is ook lekker aan de sfeervolle kant. Dat moet goed komen met dat sneeuwtafereeltje.
Mocht je nog interesse hebben in een M1 57 mm (is eigenlijk de introductie Engelse 6pdr met een ander type wiel maar is dmv "lakens of op z'n kant en dan heb ik het nog niet eens over ombouwen wel te doen)
Dan hoor ik het wel.

Vriendelijke groet,

Anne

Hi Anne,

Merci, ja het schiet nu lekker op. De basis is grotendeels af. Het lijstje zit erom heen en de afwerking is ook grotendeels af. Het meeste werk zal nog zitten in de Panzerwerfer, het tweede figuurtje en de rupsen. Het figuurtje is onderweg dankzij Dirk-Jan Gijsbers, dus daar ben ik erg blij mee! De rupsen moet ik nog bestellen. Momenteel heb ik nog 7 kits, dus de M1 laat ik even voor wat het is. Momenteel heb ik de volgende kits nog op het schap liggen:

SU-76
Sd Kfz 6/2 met 37 mm Flak
Luchs
Sturmtiger
Bussing NAG Truck
Panther (restauratieproject)
Jagdpanther

Daarnaast wil ik op korte termijn nog een diotje maken met een T34 en daarna iets met WO1 gaan doen. En heel ver aan de horizon een Marktet Garden dio. De komende jaren heb ik nog genoeg te doen dus 🤣 Ik zou zeker die Pz 4 proberen te gebruiken als achtergrondje voor vignette. Zelf vind ik het wel moeilijk om een model superstrak door midden te snijden. Wel eens geprobeerd met een oude Tiger 1, maar zeker in het loopwerk was dat lastig vond ik. Maar goed, valt te proberen, van tevoren wel goed inventariseren waar je het beste er het mes in kan zetten dan 🤣

Mvg,

Vincent

Dio Panzerwerfer 42

Heren,

Hier weer een update. Ik heb het onderwerp maar gewijzigd, want de Jagdpanzer staat geparkeerd. Hij kan aansluiten bij mijn Möbelwagen, Puma en T-70 🤣

De afgelopen tijd vooral bezig geweest met de afwerking en figuur 2. Hier wat foto's en toelichting.

18268645_1428063800573344_8887840622432132150_n.jpg

Het geheel tot nu toe. Walther komt eraan lopen met eten en roept iets terwijl Frtiz de Werfer aan het laden is. Fressen! is denk ik wel een leuke naam voor dit diorama 🤣 Zoals te zien is de rand ook grotendeels afgewerkt. Dit is gedaan met dik karton en witte hobbylijm. Na aanbrengen van het karton alles ingesmeerd met witte hobbylijm om de overgangen weg te poetsen. Karton is vastgezet met Pattex kit. Die is lekker smeuïg, perfect voor deze klus. Het grote voordeel van karton is dat het gemakkelijk te snijden en knippen is, kost niks en is zelfs te schuren zo heb ik ontdekt. In eerste instantie dacht ik dat karton niet geschikt was omdat het vocht absorbeert en uitzet, maar dat gebeurt niet. Vermoedelijk door de kit. Zo heb ik de randen nog voorzien van natte voegpasta en grond vermengd met water. Dat gaat gewoon dus. Karton is dus ideaal voor de afwerking. Overigens moet ik de randen nog afwerken met gras, sneeuw etc.

18301175_1428063827240008_2029596658272313896_n.jpg

Voor figuur 2 had ik in eerste instantie het bestaande figuurtje rechts op het oog, uit de Dragon kit 6016. Dirk-Jan Gijsbers had deze nog over en stuurde me deze, wat natuurlijk heel mooi was. Helaas is dit al wat gedateerde figuurtje bij nader inzien niet geschikt. Toen ik hem in elkaar had gezet met hoofdje erop dacht ik dat het een lid van de EOD was! Het figuurtje was te groot en grof, zeker de capuchon. Toen besloot ik dus op basis van dit figuurtje mijn eigen figuurtje te gaan maken. Het enige wat ik van het rechter figuurtje gebruik is de linkerhand die de container vasthoudt. Dit klopt veel beter qua verhoudingen lijkt me zo.

18342669_1428063813906676_5090666069792921773_n.jpg

Hier het figuurtje in de sneeuw, die qua voetafdrukken nog bewerkt moet worden. Deze plastic Frankenstein is net als figuur 1 grotendeels gemaakt van onderdelen uit de Miniart kit 35021. Ooit gekocht voor € 5. Het figuurtje moet zeker rond het middel nog afgewerkt worden. Door de zware plastic chirurgie van de verschillende ledematen en romp paste het niet goed. Er ontstond een gat. Deze heb ik opgevuld met plastic strip en plastic vijzel die ik strooi in de lijm. Dan krijg je een plastic pap als de lijm het plastic oplost. Zo kun je de basiscontouren al maken. Wellicht dat je er zelfs mee kunt sculpten als je echt handig bent, want het is zacht. Het hoofdje is van kunsthars (Alpine) en de Suppenkanister van Tasca. Nu nog het figuurtje afwerken rond het middel. Ik denk dat ik daar het beste Milliput voor kan gebruiken.

Hoi Vincent, leuk om te zien hoe er leven in de brouwerij komt 😀
Figuur ziet er al goed uit, pose is in orde lijkt me zo !

Naar aanleiding van de titel "Fressen !" zou ik dan weer die lader om willen laten kijken
richting de aanroep, maar goed... dat is maar een idee 😉

Werkt goed inderdaad die DIY plastic vuller ! (plastic lijm met échte stukjes plastic 😛 )
Ik gebruik dat af en toe ook om reeds gemaakte verbindingen te verstevigen.

Dio afwerken met karton zou ik niet snel aan denken, maar kennelijk lukt dat dus goed..
Heb je karton met een gladde zijde gebruikt ? of vernissen en glad schuren ?

Eetbaar groetje 😉

Hi Peter,

Ja er zit wel progressie in. Voor de zomer zal het wel klaar zijn 🤣 Kopje draaien is nog een goede, dat moet wel te doen zijn 😉 Vwb plastic/plastic lijm: ik gebruikte dat vooral voor het perfect afdichten van gaatjes, bijvoorbeeld op plaatsen waar gereedschap hoort te zitten. Toen dacht ik dat kan ook voor figuren lijkt me zo, maar ik ben niet de enige zie ik wel weer 🤣 Karton: tsja ik was eerst ook sceptisch, maar het werkt wel dus (gelukkig). Het is denk ik ook vooral karton/kit die ervoor zorgt dat het prima werkbaar materiaal is. Het enige waar je op moet letten is rafelen bij het knippen/snijden. Verder moet je de delen goed stellen en zorgen dat ze niet krom worden bevestigd. Maar dat is eenvoudig op te lossen met bijvoorbeeld een paar geodriehoeken en een timmermansoog. Maar goed, dat geldt ook voor plastic. Ik kwam overigen op het idee van karton, omdat ik het maken van houten panelen lastig vond en tijdrovend. Idem voor dikker plastic, al is dat wel beter te bewerken. Maar dat is weer duurder dan karton, al is de kit van Pattex wel weer duur. Het is zeker het proberen waard!

Mvg,

Vincent

Vincent,Peter,

Spring er te laat in voor het sneeuw probleem maar misschien een tip voor de toekomst.
Zelf gebruik ik voor een sneeuw dio van KNAUF Renoband dit is een reparatie pasta voor gipsplaten.
Bestaat uit miljoenen uiterst kleine balletjes met een hechtmiddel ideaal voor de modelbouw.
Water verdunbaar krimpt niet en al na twee uur overschilderbaar.
Je kunt het in allerlei vormen modelleren met een spatel mes of een kwast.
Blijft jaren lang spierwit, heb hier een model staan van uit 2000 daar zie je nu waarschijnlijk dankzij een rokende echtgenoot dat het iets is vergeelt.
On het sprankelende effect te krijgen op het laatste moment wat glas poeder op die plaatsen waar je het effect wilt hebben.
Als je het met water verdunt kun je het met de kwast in dunne laagjes op een object aanbrengen.
Bijvoorbeeld op een boomstam die na een sneeuwstorm aan een kant bedekt is met dat witte spul.

Heb het waarschijnlijk in Breda bij mij met een sneeuw dio'tje.

Groet Bert

Hi Bert,

Interessant, volgens mij sowieso al mooi spul als ondergrond. Ik probeer de glinstering erin te krijgen met gloss vernis, maar of het lukt we zullen zien. Glaspoeder: waar is dat verkrijgbaar?

Of ik er in Breda bij ben weet ik niet, naast modelbouw heb ik namelijk ook als hobby ZZP'er in de online marketing en het is druk 🤣

Mvg,

Vincent

Bedankt voor de tip Bert 😀 misschien is dit ook droog te gebruiken.

Vincent, voor een glitterlaagje heb ik eens een zakje 'sneeuw' gekocht op een beurs denk ik.
Heeft geen naam of nummer.
Behalve dat het poeder is, weet ik niet wat het precies is, lijkt op grof glaspoeder.
Zo ziet het er uit :
Ik kan wel een portie missen mocht je dit willen gebruiken, lamaar weten.

Glaspoeder is volgens mij te koop als dat poeder dat gebruikt wordt met superlijm om kieren te vullen.
Bij "Colle 21" (CAlijm) heet het "Magic Dust". Zit minder glinstering in dan dat spul op de foto en is ook fijner van structuur.

groeten vers uit de vrieskiest 😉

Bijlagen

• Dsc00642s.jpg
    Dsc00642s.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 3.423
Vincent,

Ja ik gebruik het al jaren voor mijn ondergrondjes voor al het voordeel dat het niet krimpt en ook nog eens niets weegt.
En heel makkelijk te verwerken is.

Groet Bert

Terug
Bovenaan