Panzer IV - Ausf E, Early version (GEREED!)

Heren .. dank voor de reacties 😉

@JW. Eigenlijks heb je gewoon helemaal gelijk wat betreft de schaduwplekken. Durfde het er echter nog niet op te wagen.
Gezien ik nu gloss in de verzameling Tamiya heb, hoe kom ik daar toch aan?? 😉 moet het de volgende keer beter gaan met da varnish.

@Jacco. Live is ie gewoon nog mooierderder 😀 Heb de vraag om een decal al gesteld in Vraag&Aanbod...

@Wesley. Handig he zo'n forum 🙂 Kun je mooi inspiratie opdoen en dergelijke! De PE is gewoon met secondelijm gelijmd. Gewoon rustig aan en dan plakt het makkelijk weg.

Gr,
Jeroen

He Jeroen,

Netjes geairbrusht, laagje zit er strak op. Schaduwwerking kan ook met filters wat dat betreft kun je nog genoeg uitleven 😉

Ben benieuwd hoe het er live uitziet, vast mooier 😀

Gr Johanna

Nou deze stap komt ook goed "uit de verf". Vind het relief van aangekoekte aarde erg goed. Alleen de decals aan de linkerkant.... weet je het zeker, op die plaatsen (zeker op het krikblok)? 😕

Zou ik veranderen.
Maar you're the boss.

😉

Dank voor de reacties ..

@Johanna, Live is ie nog mooier 😉 Althans dat zou die moeten worden.

@PE-ter, volgens de bouwbeschrijving (moet je die geloven?), zit hij op het krikblok. Ik zal vanavond nog eens goed kijken en de boeken er eens op naslaan of ik het ergens kan herleiden.

Gr,
Jeroen

@PE-ter.

Heb de bouwhandleiding nog eens bekeken... Omdat ik de Panzer een gele kleur wou geven en hem niet in een DAK uitvoering gebouwd heb, zit ik volgens de handleiding vast aan 6.Kompanie, Panzer-Regiment 21, 20.Panzer-Division, Eastern Front, Autumn 1941. Hierbij wordt voor een Panzer IV Ausf E early als kleur Tan/Gelbbrown aangegeven. Heb dan maar de vrijheid genomen hiervoor een Darkyellow mix te nemen 😉
Kijk je dan naar de markings, dan wordt er volgens de handleiding aangegeven dat je het kruis op het krikblok aanbrengt. Mijn gedachte was om de marking aan de andere kant van de tank op dezelfde hoogte te doen, om het mezelf maar eens moeilijk te maken....

Wat ik er nu mee ga doen weet ik nog niet. Heb via mijn boeken en internet weinig kunnen vinden over de 6.Kompanie 20. Panzer-Division. Dus houdt me aanbevolen als iemand daar nog iets over heeft.
In mijn boek over de Panzer IV wordt voor de 20.Panzer-Division ook niet over die 'm' gesproken als Division sign. Hoe het nu precies zit?

Gr,
Jeroen

Weer wat vorderingen.. 10 a 12 filters met bruin, grijs, geel, groen en lichtblauw. Over het gehele model de pinwashes gedaan en nu met olieverf hier en daar de pinwashes wat versterken, druipers en een poging tot wat chippings ... Heb me wat gefocust op de voorzijde van het voertuig. Nog veel te doen ...

Pz4_desert_5.jpg

Pz4_desert_6.jpg

Pz4_desert_7.jpg

Pz4_desert_8.jpg

Gr,
Jeroen

Hey Jeroen,
Goed bezig man.
Mooi kleur gebruik. Probeer de chips wel lekker klein te houden.
Die chips op het toegangs luik vindt ik persoonlijk wat te groot.
Daar in tegen ziet het linkervoorspatbord er mooi uit.
Zelf bewaar ik de roest en vuil lopers tot het einde.
Anyway ben benieuwd dinsdag om `hem`weer live te gaan zien.

Greetz Jacco

Dank heren ..

@Jacco, chippings zijn weggehaald. Als je ze zo op de foto ziet dan zijn ze echt mega groot. Eerst maar eens op zoek naar een geschikt penseeltje en oefenen op een testmodel 😉

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

Ik zou voor de chipping bezig gaan met een stukje spons. Van die schuursponsjes werken wel goed. Knip daar een stukje af, maak er een bolletje van dat je in een pincet klemt en ga daarmee stippelen. Less is more, en dat geldt ook voor de verf.

Groet, MartinD

Ik heb het ook niet van mezelf, maar gezien in demo's van Pascal Tognon en Spencer Pollard. Ik heb er wel mee geexperimenteerd (zie ook de Tasca M4A1), maar veel te veel verf op de spons zitten.
Verwijder de verf tot het voor je gevoel bijna allemaal weg is. Meer stippelen is makkelijker dan verf verwijderen. 😉 ...

Gaat ie mee naar de SMC Jeroen?

Groet, MartinD

Is de vraag of ik naar SMC ga dit jaar 🙂 Mocht ik heen gaan dan neem ik hem zeker even mee.

Zal het principe van less is more aanhouden wat betreft de spons techniek 😀

Gr,
Jeroen

idd goed bezig. 😀
het kan aan mij liggen maar de kleur van de washes lijken hetzelfde als de kleur van de chips,
desondanks vind ik de chips qua vorm en groote wel mooi!!!

Groeten Marten

Heren,

Dank voor de reacties.

@Jacco, puntjes zitten hier en daar, misschien de verhouding met 'strepen' wat verbeteren zodat het beter opvalt.

@Marten, klopt, de kleur van de beschadigingen en de wash liggen dicht bij elkaar. Op de foto komt het misschien wat anders over, maar de beschadigingen zijn donkerder dan de wash.

Op naar de verdere afwerking .. stof!! 😉

Gr,
Jeroen

De laatste loodjes .... ben nog niet tevreden. Via de foto's ontdek je toch genoeg zaken die aangepast dienen te worden. Toch ben ik ook weer niet ontevreden 😉

Afijn, zonder verdere voorstelling, de foto's!

Pz4_desert_14.jpg

Pz4_desert_15.jpg

Pz4_desert_16.jpg

Pz4_desert_17.jpg

Pz4_desert_18.jpg

Pz4_desert_19.jpg

Gr,
Jeroen

Jeroen, persoonlijk vind ik de chippies allemaal wat teveel van hetzelfde, er zit weinig tot geen variatie in. Je hebt een aantal plekken waar ik van denk waarom heb je daar zo'n brede "chipping"/slijtage gedaan en plekke die je juist geen slijtage/chipping hebt gegeven.

Denk dat je je inlijnen met een iets donkere kleur had "moeten" doen. Om op die manier wat meer diepte in je model te krijgen.

Zo wie zo moet je inlijnen nog verder doorvoeren want er zijn nog de nodige plekken die wat diepte kunnen gebruiken.

Wees ook wat kritischer met je vuil-strepen en geef ook deze iets meer variatie.

Wees wat meer kritischer en geef hem nog meer variatie/uitdaging. Je bent lekker bezig 😉 😉

JW

@JW, En dan te bedenken dat ik dacht dat er juist wat variatie in zat en dat ik de pin washes lekker dik aan had gezet 😉 Kun je me aangeven waar, volgens jou, het wat meer diepte mag krijgen en waar je wat meer slijtage had verwacht?

@Jacco, Die zijkant met chippings vind ik ook wel geslaagd. De rest ga ik met een kritisch JW oog 🙂D) nog bij langs om te kijken wat er nog te variëren valt.

Hoi Jeroen,

wat zijn je foto's toch altijd weer mooi om te zien!
Maar... zag ik goed dat de as van het linker-achterwiel is afgebroken?
Pas je wel een beetje op met mijn Panzer IV asjeblieft?

Groeten,

Kanne 😉

Kanne,

Sorry, ik zal nog voorzichtiger doen.. 😉 Maar die as zit mooi aan het wiel vast dus ik plak de hele bende zo weer aan elkaar.

En ja die foto's ... das gewoon leuk om te doen. Maar daarentegen zie je ook meteen alle zaken die niet helemaal in orde zijn ... een soort haat liefde verhouding met fotograferen als het op modelbouw aankomt. Wanneer het om de vrouw en dochter gaat, is het alleen liefde 😀

Gr,
Jeroen

Ennnn ik vind hem af! 😉 Heb er nu aardig lang over gedaan, getobt en weer bekeken, aangepast en weer bekeken. Ik vind het mooi en ben toch zeer tevreden met het eindresultaat.

pz4_end_1.jpg

pz4_end_2.jpg

pz4_end_3.jpg

pz4_end_4.jpg

pz4_end_5.jpg

pz4_end_6.jpg

Doh .. morgen foto's aanpassen. Ik heb de early version gebouwd en niet de late 😉

Gr,
Jeroen

Hey Jeroen,

Met nog tijd over heb je het gehaald.
Hij ziet er goed uit!
Misschien is het de foto. Maar de "rode" lampjes lijken wat mat.
Een druppeltje glimmende lak of houtlijm erop.

Gert.

@Johnny, dank en hij is zondag uiteraard in Sneek te bekijken 🙂

@Jacco, bedankt vriend 🙂 Is een lange weg geweest, een jaar! Maar ben blij dat ie af is.

@Gert, Had de lampjes expres wat dof gemaakt ivm het stof ... zal nog eens nadenken wat ik er mee wil gaan doen.

Gr,
Jeroen

Yep, een mooie Panzer IV over de eindstreep!!
Door alleen geel te gebruiken, kun je de details goed zien en wijk je af van platgetreden paden.

VWB die lampjes; ze zijn, denk ik, te licht/fel van kleur en daardoor wat te prominent aanwezig. Iets donkerder en inderdaad een drupje lak zullen wonderen doen.....

En eigenlijk schreeuwt 'ie om een figuurtje en een ondergrondje... 😉

Jullie hebben me overgehaald 😉 Morgen even aan de slag met de lampjes!

Ondergrondje was ook de bedoeling, komt er ook nog, maar niet voor de 22ste 😉 Op het ondergrondje uiteraard wat mannekes.

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

Ondergrondje maakt het wel compleet en geeft het voertuig een stukje extra en wat je niet meer krijgt voor de 22ste is weer een mooie verrassing voor een volgende keer, heb je 2x plezier 🙂

Gr Johanna

@Johanna, dio idee was er ook en is er ook nog steeds. Een Fries kraan met de Panzer IV waarbij de turret eruit getild wordt. Ambitieus project 😉

@Manuel, ik vind dat ik zelf ook nog een lange weg heb te gaan voordat ik een echt goed model neer kan zetten 😉 dank voor je bericht!

Gr,
Jeroen

Terug
Bovenaan