Panzer IV (12 SS Panzer Div, Frankrijk)

Even een tussendoortje (Ben met teveel verschillende dingen bezig), een rechtstreeks uit de doos model, de Tamiya Panzer IV.

Het model is nog lang niet af, ben net begonnen met wat verweringen aan brengen. Er moet dus nog veel gebeuren, zoals de uitlaat, het verweren van de rupsbanden en omliggende delen, noem het maar op. Maar ik was in de stemming om wat foto's te nemen, dus bij deze.

Op/aanmerkingen, ik hoor ze graag.

PICT0008.jpg

PICT0017.jpg

PICT0013.jpg

PICT0018.jpg

PICT0020.jpg

PICT0023.jpg

He Jamie,
Ziet er al goed uit maar het lijkt mij geen 12SS voertuig. Die hadden veel ruwere nummers (hand geschilderd, afgezien van een paar co's) en 3-tone camo. Daarnaast hebben ze in principe andere nummers: XX5, XX6, XX7, XX8, XX9. XX4 past niet bij 12SS. 5th co lijkt vaak ook zimmerit op de Schürzen te hebben gehad.
Uit mijn hoofd zeg ik dat dit lijkt meer lijkt op 1SS al zitten de nummers op de zijkant wel wat laag. Maar daar ben ik niet erg goed in thuis. Verder is het een vroege J en dat is ook niet een veel voorkomend type in 12SS, wel in 1SS. Ik denk alleen dat die ook 3-tone zouden hebben.
Zo genoeg gezeurd. Succes met de rest. Al dio ideeën?

Grtz Niels

Ha Niels,

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, ik heb de omschrijving van de bouwhandleiding gehaald, die zitten er wel vaker naast.

De setting die ik voor ogen heb is deze tank temidden van een veld met koren. Ik moet een 1/35 vogelverschrikker zien te krijgen/maken...

He Jamie,
Mooi bakkie. Zat die zimmerit al op de Tamiya kit?
En een scarecrow...
http://www.sbmodels.net/images/New_From/MK35/figures/F125.jpg
maar is misschien leuker om zelf te maken. 😉

De 5'e Kompanie van II.Btl./Pz.Rgt.12 "HJ" had torennummers die alleen bestonden uit een wit getal en dan was het middelste deel van het getal open en zag je dus de basiskleur/cammo (zegmaar een open getal). Deze combinatie zoals ie op de Panzer IV staat werd wel gebruikt binnen het Pz.Rgt.12 "HJ" wat bestond uit 2 Btl.'s.

Was inderdaad mooier geweest om de skirt ook te voorzien van zimmerit maar ach er is zoveel wat je niet verklaren hoeft in een oorlog dus dit zal ook wel geweest zijn. En Niels heeft gelijk dat ze met de hand erop gezet zijn, maar het gaat om de funn. Ze hadden tijdens de opstelling in 1943 tenminste wel een aantal Pz.IV's zonder zimmerit.

Vergeet niet om op de toren van de commandant en evt. bij de bestuurder en zijn buurman namen van vriendinnen neer te zetten. Heb contact met een aantal van deze mannen en was redelijk standaard dat deze namen op het voertuig vermeld werden. Detail is dat de Aufklärungsabteilung 12 "HJ" al haar voertuigen voorzag van een naam van een Duitse stad die door de geallieerde vliegtuigen waren plat gebombardeerd. Zomaar een klein historisch detail.

JW

Waar ben ik aan begonnen.... 😉
Les van de dag, bouwbescrijvingen zijn niet te vertrouwen als het op het benoemen van eenheden aankomt.

Even een paar antwoorden.

Roy, de Zimmerit zit in principe niet op de Tamiya kit, maar Tamiya brengt wel een "speciale" versie van deze tank uit waar Eduard Zimmerit bij zit. Dat is deze dus. Nu is PE Zimmerit vaak veel te eentonig, maar dat viel bij deze set 100% mee, veel schots en scheve stukken en geen echte regelmaat in het patroon. De scheidingslijnen lopen ook niet helemaal recht. Met andere woorden, een set die in tegensteling tot de andere PE Zimmerit wel aan te raden valt.

JW, de paar foto's die ik heb van dergelijke tanks in Frankrijk laten meestal tanks zien zonder Zimmerit op de skirts. Nu zijn dit geen foto's van HJ tanks...
Ik ga eens hard op zoek naar foto's van tanks die lijken op deze. Zal dan waarschijnlijk geen HJ tank zijn. Mocht ik niks kunnen vinden, pas ik het model aan.

is toch niet van belang! Gaat om de funn en zal net zo zijn dat er wel 1 rond heeft gereden zonder zimmerit en dat ie deze skirts later in het veld erop heeft gekregen! Zou persoonlijk als je HJ ervan wilt gaan maken de decals wel verwijderen en zelf gaan schilderen.

Succes,

JW

Ben het helemaal met je eens dat de lol het belangrijkste is. Het hoeft voor mij niet per sé een 12SS te zijn, maar ik ben wel iemand dat als ik weet dat het niet klopt, het me een beetje dwars zit. Het vinden van een 'correcte' tank is voor mij deel van de lol, dus ik vind het alles behalve een straf om wat rond te gaan neuzen, of om hier en daar wat aan te passen aan het model/schilderwerk.

In elk geval bedankt voor de heldere pointers, ben er erg blij mee (niet sarcastisch bedoeld).

j.w.stokkers zei:
De 5'e Kompanie van II.Btl./Pz.Rgt.12 "HJ" had torennummers die alleen bestonden uit een wit getal en dan was het middelste deel van het getal open en zag je dus de basiskleur/cammo (zegmaar een open getal)

Huh, begrijp ik je nu verkeerd....? Ik heb hier gewoon foto's van voertuigen van de vijfde co in Normandië en die hebben toch echt zwart met witte nummers. Er staat me iets bij dat tijdens de trainingen in België ze eerst inderdaad alleen wit waren, maar ze zijn al redelijk snel "ingekleurd" met zwart. Kijk maar eens in Patbon.

@ Jamie, maak er gewoon een 1SS voertuig van. Die opereerden grotendeels in vergelijkbare/dezelfde omgevingen. Daar hoef je je dus niet door te laten stoppen. Alleen die 2-tone camo zou ik nog even aanvullen met 3-tone. Enne, niet alle HJ voertuigen hadden zimmerit op de skirts. 536 had het bijvoorbeeld niet en ook geen zimmerit op de zijkant van de koepel en zijkant van de "upper hull".

Maak het jezelf niet te moeilijk 😉

Grtz.

Niels Henkemans zei:
j.w.stokkers zei:
De 5'e Kompanie van II.Btl./Pz.Rgt.12 "HJ" had torennummers die alleen bestonden uit een wit getal en dan was het middelste deel van het getal open en zag je dus de basiskleur/cammo (zegmaar een open getal)

Huh, begrijp ik je nu verkeerd....? Ik heb hier gewoon foto's van voertuigen van de vijfde co in Normandië en die hebben toch echt zwart met witte nummers. Er staat me iets bij dat tijdens de trainingen in België ze eerst inderdaad alleen wit waren, maar ze zijn al redelijk snel "ingekleurd" met zwart. Kijk maar eens in Patbon.

@ Jamie, maak er gewoon een 1SS voertuig van. Die opereerden grotendeels in vergelijkbare/dezelfde omgevingen. Daar hoef je je dus niet door te laten stoppen. Alleen die 2-tone camo zou ik nog even aanvullen met 3-tone. Enne, niet alle HJ voertuigen hadden zimmerit op de skirts. 536 had het bijvoorbeeld niet en ook geen zimmerit op de zijkant van de koepel en zijkant van de "upper hull".

Maak het jezelf niet te moeilijk 😉

Grtz.

Niels, je hebt gelijk m.b.t. de kleuren van de tanknummers! Door de nieuw staat was ik in mijn verhaal uitgegaan van een tank tijdens de opstelling van de divisie. Ben zelf ook wel benieuwd wanneer er definitief gekozen is voor zwart/wit. De door jouw genoemde Panther IV 536 had volgens de berichten wel zimmerit op de skirts die op de skirts van de koepel is slecht te zien of ie wel of niet erop heeft gezeten. Op de fenders voor is het ook duidelijk te herkennen en ik denk dat het ook aan de voorkant zit bij de radioman en de chauffeur. De Kommandant hierop was Uscha. Willy Kretschmar. Zijn foto's zijn te zien in de divisie historie van de 12.ss en nog in wel andere publicaties.

Bedankt voor de aanvulling.

JW

J-W je hebt helemaal gelijk over de zim op 536. Zat door Patbon te bladeren en toen kwam ik een onduidelijke foto tegen. Stom, want er zijn ook betere foto's beschikbaar en die heb ik al eens uitgebreid bekeken 😳 Een exemplaar wat mij wel zonder zimmerit (op de skirts) lijkt te zijn is 62? die over een bruggetje rijdt in de omgeving van Oostende.
Wat betreft de kleur van de 5e co, in Patbon staat een foto (blijkbaar uit maart 44) die laat zien dat die toen zwarte dunne lijnen hadden. Terwijl tijdens de winter de 6e co al het zwart-witte type had. Leuke puzzle 😉

Maar gelukkig wel makkelijker dan de problemen met Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100 🙄 🙄

Enfin, laten we maar ophouden met het hacken van Jamies topic 😉

Terug
Bovenaan