Panzer III Ausf L

Theo Davelaar

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Duits georiënteerd
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sd.Kfz.7
Opel Blitz
Hierbij de vorderingen van de Pz III.
Deze keer wordt er ook gebruik gemaakt van de ABER Setjes.

Veel is er niet te zien, maar toch.

Rooster.jpg

Ik heb nog wel een vraag over de "haak" die door de sleepogen gaat.
Zat het andere uiteinde van de kabel vast aan het chassis of aan de andere kant van de "haak" zodat dit een lus vormt.

Haak.jpg

Groet Theo.

jeroen gerritsen zei:
Wat ik kan zien ziet er goed uit Theo.maar moet er voor elke foto een euro in die camera ofzo?? 🙂 🙂 🙂 ,maak eens meer foto's man 😉

groeten jeroen,.

😀 😀 😀 Ik zal binnenkort wat meer foto's maken.

eerst wat kleingeld sparen.

Groet Theo

Antwoord op vraag

Theo,
antwoord op jouw vraag over de ketting aan de haak:
bij mijn weten zit de ketting vast aan de haak zoals bij jou en aan het andere einde van de ketting zit een borgstift vast.

De haak heeft aan het uiteinde dat door het sleepoog gaat een gat (loopt parallel aan de arm v/d haak). Haak door het oog, borgpin door het gat en de haak kan er niet meer uitvallen.

Moeilijk omschreven maar ik kon geen plaatje vinden 😕

Als iemand betere info heeft dan gaarne.

Groet,
Peter.

Hoi Peter,

Dank voor de uitleg, ik snap het verhaal. 😀
Maar dat houd in dat het altijd geborgd op het voertuig zit. (anders ben je hem kwijt)
m.a.w de haak kan dus niet los bungelen aan de ketting.

Groet Theo.

Ondanks de vele "vrije" dagen niet veel kunnen doen.
Maar dat komt ook een beetje door het PE werk.
Tjonge wat een gepriegel, leuk om te doen, maar je moet wel geduld hebben.
Ik denk dat ik 2/3 van de tijd op mijn knieen heb gezocht naar wegspringende onderdelen. (gelukkig ligt hiet laminaat, dus met een stoffer vindt ik het wel terug.)
Eerst maar de foto's van de vorderingen en daarna een vraag aan jullie.

PzIII-06.jpg

PzIII-05.jpg

PzIII-04.jpg

PzIII-03.jpg

PzIII-02.jpg

PzIII-01.jpg

Nu mijn vraag:

Op de een na laatste foto zie je een blok hout, ik neem aan dat dat als ondergrond voor de krik diende.
Maar volgens meneer ABER zijn de afmetingen van dit blok, 9x8x3mm
Nu heb ik het zo gemaakt, maar ik vind het er voor mijn gevoel nogal raar uitzien.
Viel het blok niet in zijn geheel over de twee S'en heen.

Theo, Leuk hé PE. 8)
Het wegspringen uit je pincet heeft niets met jouw vaardigheid of wat dan ook te maken maar des te meer met de kwaliteit van je pincet. Als je PE ambities hebt kun je maar beter een goed stukje* gereedschap aanschaffen. Je zal zien dat een degelijk pincet je beste PE vriend** wordt. Je knieen zullen je dankbaar zijn. 🙂

Groeten,
Staf

* Een goed pincet is (voor mij altans):

-Eentje met scherpe punten. Als het van je bouwtafel op je tenen valt horen er twee gaten in je tenen te zitten...(zelfs als je schoenen aanhebt)
- Leg een stukje PE op de toonbank van de verkoper ( 🙂 ) wanneer je het stukje vlak van de toonbank kan nemen zonder dat het stukje kantelt heb je een goed pincet te pakken. Als het stukje wegspringt is het bagger

**Je beste vriend behandel je goed (niet laten vallen, tussen rommel opbergen etc..)

Hey Theo,hij gaat goed.ziet er mooi uit 😀 ,het krikblok kan zo ook. heb verschillende foto's bekeken en de ene keer is het blok groter dan de andere keer,dus dan zie je de ene keer wel de sleephaken en bij de andere weer niet,die twee strippen die je er op gemaakt hebt zijn om het blok zelf bij elkaar te houden als de krik erop staat.er hoort nog een riempje overheen om hem aan de tank vast te knuppen.en nog even opletten dat je alle gaten onder de fenders straks dichtmaakt/wegwerkt 😉

groeten jeroen,.

@Staf:

Ik moet idd nog maar eens geld uitgeven voor een paar goede pincetten.
Ik heb nu al wel een bestelling uitstaan voor een etchmate.
Ik begin PE steeds leuker te vinden, maar het in elkaar knutselen van een gereedschapsklem lukt mij nog steeds niet. 😕
Ik heb zelfs filmpjes gezien waar het stuk voor stuk uitgelegd werd, maar het is mij nog niet gelukt.
Ik ga de volgende bouwavond in Zutphen maar eens aan de jongens vragen of ze het een keer voor willen doen. 😀

@Jeroen:

Het blok hout is nog niet af hoor, ik had het er even opgelegd ter verduidelijking.
Handvat,riempjes, afstandhouders en een sluiting moeten er ook nog op.
Maar ik was nieuwschierig naar de afmetingen.
Ikzelf heb nog geen hele duidelijke foto's van dit ding gezien, maar wat ik zag, leek het er groter uit te zien.
Ik moet nu even uitdokteren hoe en waar ik de afstandhouders moet plaatsen.

@Iedereen:

Weet iemand welke doe het zelf zaak Pattex verkoopt, ik ben bij de Praxis geweest maar daar hebben ze alleen Bison.

Jochem,

Ik zag dat jij ook niet stil hebt gezeten de laatste tijd. 😀
Tot ziens in Januari op de bouwavond.

Groet Theo.

Ik zal me vanaf nu niet meer wassen aangezien we op de bouwavond met modder gaan klooien. 😀 😀

Dat zeg ik, GAMMA.............verkoopt pattex 😉 als jij je niet meer wast doe ik dat ook niet meer 🙂 🙂 .ik ben trouwens tussendoor /af en aan ook met een'' L '' bezig 😀

groeten jeroen,.

Oke hier een overzichtje van de vorderingen.
Snel gaat het niet, weinig tijd helaas.
PE werk is op de koepel na gereed.

En dan nu de beloofde foto's.

zijkant1.jpg

zijkant2.jpg

zijkant3.jpg

loop1.jpg

Koepel2.jpg

Koepel1.jpg

Groet Theo.

Theo Davelaar zei:
Snel gaat het niet, weinig tijd helaas.
Misschien gaat het niet snel Theo, maar de kwaliteit gaat met sprongen vooruit. Erg, erg mooi werk. Ik vind het knap dat je zoveel progressie boekt en niet alles in één keer wil. Dat is iets wat ik soms nog moet leren.

Ben je er op de volgende bouwavond?

Kallum, MartinD

Staf heeft gelijk!

Ik ben zelf pas begonnen met PE en in het begin raakte ik zeer veel onderdelen kwijt, werd er helemaal gek van. Ik was meer aan het zoeken dat wat anders....
Een goede pincet heb ik toen gekregen en kan me nu concentreren op die F* kleine PE onderdelen 🙂 het scheelt in ieder geval heel veel.

Groetjes

Sooodejuuh, Theo....

ga je helemaal los ofzo? vanwaar opeens zoo veel PE :!: Erger nog....zie je er straks wat van of kan ik wat inspiratie aandragen met mijn huidige ontplofte projectje 😈

PE-ze!

Jochem

Sorry voor de iets wat late reactie.
Ik was de PC thuis weer eens aan het schoonmaken d.m.v. een nieuwe installatie. 😀
En dat zit altijd tegen 😕 , vandaar dat ik nu op het werk maar ff reageer.

Bedankt voor de reacties.

@Martin; Een vrouw en twee kinderen vragen ook tijd; vandaar de wat lage snelheid, plus dat de oudste naar voortgezet onderwijs gaat, mochten papa en mama fijn weer naar de verschillende scholen om te kijken.
En ik ben bang dat ik er de 14e niet bij kan zijn; weer een kennismakingsavand.

@Jan; Sorry ik ben bezig met de luiken, tot die tijd zal het binnen wel fris kunnen worden. 😀

@Mark; Die pincetten worden de volgende financiele uitgave.
Nu nog even uitzoeken waar ik ze het beste kan bestellen. 8)

@Jochem; Als je iets doet ,doe het dan goed. 😀
Inderdaad denk ook ik dat je er straks niet zoveel meer van ziet. 🙁
Ik wil daarom kijken hoe het eruit ziet als alle luiken open blijven staan.
Maar zoals Bas al eens zei; Gelukkig hebben we de foto's nog. 😀
Jou projectje heb ik nog niet kunnen aanschouwen; op de zaak worden de foto sites geblokkerd, misschien vanavond thuis als de PC weer opgetuigd is.

Over die pincetten....
ik heb toen bij de bouwmarkt(karwei) een setje skandia pincetten gekocht voor 7 euro ofzo en dat zijn goeie pincetten.
scherp, sterke en met genoeg weerstand. niet zoals sommige slappe pincetten waar je bijna niks mee vast kan pakken.

Verder....mooi spul hoor.
knap werk die commander cupola.

Ok aangezien deze staat te wachten op de afwerking van het ondergrondje

Foto-1-38t.jpg

De panzer III stond nog steeds op de plank te schreeuwen om een likje verf.
Nu wilde ik ook eens een poging gaan wagen om de Color Modulation Style te proberen.
Dus waarom niet op deze tank.
Zie hier het resultaat van de basiskleur.

Foto-1-III.jpg

Foto-2-III.jpg

Foto-3-III.jpg

Maar hoe nu verder.
Na bestudering van de video van Adam Wilder zit ik met een vraag.
Ik zie dat hij de eerste keer dat hij olieverf gebruikt, deze aanbrengt op het model om nog meer kleurschakelingen te maken.
Dus deze fase zit nog voor het aanbrengen van ong. 4 lagen clear en het stippelen van verschillende kleuren olieverf( donker onder en naar boven toe lichter)

Als hij de eerste keer olieverf aanbrengt, gaat dit dan zonder een vernislaag eronder?
En zo ja waarom?

Groeten Theo.

He Theo,

De lagen die Adam spuit, zijn vermengd met Clear.
Tussen de Dark Yellow en de olieverf zit volgens mij geen extra laag Clear.

Neem je deze morgen mee? Op de foto's lijkt hij nogal grijzig van kleur.

Groet, MartinD

Theo, volgens mij gaat het hier om kleur filters. Die werken inderdaad beter op een matte ondergrond, de verf wordt dan als het ware opgezogen door de basislaag.
Jan 🙂

Terug
Bovenaan