gert-jan vos zei:
staf
ik heb nog een vraagje kun je me ook het "recept" geven voor de tracks,
No prob! Voor tracks (net als voor alle andere zaken) zijn er veel verschillende recepten (stoffig, roestig, ...). Eentje met gegarandeerd succes gaat zo:
1.Tamiya primer (fine) uit de spuitbus ( Friul tracks)
2. X-18 semi gloss zwart
3. XF64 wolken over het zwart alles moet MAT zijn maar niet noodzakelijk moet alles bruin zijn. Het zwart moet/mag nog aardig doorschijnen
4. mix wat MIG (afhankelijk van de gewenste kleur kan je verschillende pigmenten nemen of een mengeling van meerdere) met water tot een smeuig papje
5. smeer het papje op je tracks ( goed in het detail deppen met een versleten penseel) De track goed héén en weer bewegen terwijl je dit doet om ook in de hoekjes te komen.
6. Laat drogen ( airbrush gebruiken met weinig druk kan helpen
😉 )
7. borstel lichtjes met een halfhard penseel over de tracks om het teveel aan pigment te verwijderen
8. met grafiet (of gebruik een 8B potlood op schuurpapier korrel 240 om het grafiet te maken): Eerst met je vinger in de grafiet. Even tussen duim en wijsvinger oppoetsen (geldgebaar) en dan over de track (buitenkant) gaan met je wijsvinger)
9. Zelfde herhalen op de binnenkant (waar de loopwielen lopen) en op de tracktanden.
10. Je kan desgewenst nog wat variatie in de aardkleur aanbrengen door met een fijner penseel wat MIG/water mengsel in te deppen in de lager gelegen gedeeltes.
11. bevestigen op het voertuig
13. Je kan desgewenst nog wat variatie in de metaalglans aanbrengen door met een Karisma zilver of Derwent potlood rechtstreeks op de gewenste vlakken te tekenen,/kleuren.
14. KLAAR!
Ik hoop dat het wat duidelijk is en dat je er wat aan hebt! Het is gemakkelijker dan het hier lijkt. Trouwens Kristof maakt er altijd een héél duidelijke SBS mét foto's van, in zijn artikels ( nederlands-belgisch modelbouwblad, Russische SU-100 MBM Nr.15 (MEI/JUNI 2007).
) Duidelijker dan dat kan niemand het uitleggen.
Groeten,
Staf Snyers