Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

Hi Staf,

Wel wat valt er nog meer toe te voegen?
Een knap staaltje tankbouwen/weathering , ondergrondje maken , figuren sculpteren/schilderen enz.

Ferm gedaan joeng ! 🙂

Net als vele anderen ben ik ongeduldig om dat eens van dichtbij te bezien!

Wat is het volgende ?????

Grtz

Kristof

Jurjen, breng hem niet op ideeën 😉 Ik heb 'm die Maz al verschillende keren uit zijn hoofd moeten praten, dat kost 'm 2 jaar hem kennende 😉
Maar wel een droom om te weatheren 8)
Boedapest2008314.jpg

Quizvraag, hoeveel tinten groen zie je?
Boedapest2008234.jpg

Antwoord van Staf, méér dan ze er bij Humbroll van hebben 🙂 🙂

Rudi

Dank je wel zeg !

Martin: Het leukste is inderdaad om zoiets zelf te maken. Leuk compliment v.w.b. de wheathering 8) Thanks!
Robert jan : bedankt voor je reactie!
Jan : Merciekes. Hij is natuurlijk te zien in Geel op de KMK scaleworld! Hoe gaat je jagdpanther? Bijna klaar?
André : Dank je! Op scale world dus... Samen met al die mooie modellen die je de laatste tijd laat zien.
Jacco : Leuke reactie! bedankt dat je even de moeite neemt!
Jurgen : Dank je! zo'n MAZ is natuurlijk de max nee? Ik ben niet zo'n modern -liefhebber maar als je de foto ziet een beetje verder op...kwijl kwijl.
Rinus: Tot in september dus. KMK scaleworld ( het begint toch niet op te vallen dat ik hier stiekum wat reclame zit te maken voor onze beurs... 😳 )
Peter: Perfect is natuurlijk nog iets anders. toch bedankt voor het compliment!
Kanne : Bedankt voor alle nuttige feedback tijdens dit project! op-en-top-forum!!!
Axel : goed dat je weer back on "track" bent ! dank je voor de feedback!
Richard : ....
Kristof : Dank je wel jong! De volgende wordt een flakpanzer 38(t). Een groupsbuild onder de tankbouwers van de KMK...Ik denk nog na over een setting... Ideeën-orginele foto's? iemand? B.t.w. Goe bezig maat me uwe Rus!! Als ik die van jouw mag zien, mag jij de mijne... 🙂
Rudi : 😈 Die MAZ blijft al de hele tijd door m'n hoofd spoken... Zoals je zegt een droom om te wheatheren. Is toch weer een nieuwe uitdaging...
Wim : bedankt! kom je gauw weer eens langs op vrijdag?
Pascal : Het karretje is eigenlijk een idee van de man die een overwinningsgebaar maakt op een verweerde MAZ... Geeft inderdaad goed vind ik. Bedankt Rudi !(die ook voor de algemene compositie een waardevolle bijdrage leverde!). Jij ook bedankt trouwens Pascal voor alle waardevolle tips en truuks op de lange vrijdagavonden!

Groeten,
Staf

Patrick Kamsma zei:
[
En ff tussendoor 😱

Maaruh, wel chic gebouwd tot nu toe.

Grtz
Patrick

Hehe,
Ik quote niet vaak mezelf, maar ik kon met deze post nog wel herinneren. Het was november 2007...........
Ik pas wel mijn stelling aan naar: GOUD!!!!
Ik hoop hem ooit eens live te zien (Scale Model Challenge???).

Grtz
Patrick

Staf

Ik heb dit model eerst nu pas onder ogen gezien,en het is prachtig model geworden,een klein dingentje,de handrem wielen horen tegenover elkaar te zitten,want het is doorlopende as.
De handrem bedient namelijk maar een(1) wielas.Verder vind ik hem spoortechnisch knap uitgevoerd.

Gr.
Peet Kuijpers

Weergaloos diorama

Hi Stan,

Zeer mooi werkje met een dito verhaal waar ik weinig aan toe te voegen heb. Als je het zo ziet vraag je je echt af wat er gaat gebeuren en er valt zoveel te zien en de detailering/afwerking is referentieklasse.

Ik heb nog wel een aandachtspunt: op de Panzer zit wel verwering, maar ik mis de menie die her en der tevoorschijn moet komen als de topcoat beschadigd is. Wat dat betreft is de laatste foto van Rudi's MAZ een mooie referentie. Daar zie je aan de onderkant spatbord een beschadigde verflaag met daar de menie in goede staat, terwijl die op andere plaatsen zelf ook al aangevreten ien verroest is. Dat wordt nog een helse klus om zo'n MAZ te verweren ja 😈 8) !

Grtn

Vincent

Gaaf Staf!

Het is echt een zeer veelzijdig geheel. Er is veel te zien en te ontdekken op dit dioramatje. De kleuren zijn erg goed, lekker helder. Je hebt het toch allemaal nog snel voor elkaar gekregen met het schilderwerk van het ondergrondje. Ik kijk er naar uit hem eens echt te zien.

Groetjes, en bedankt voor het delen! 😀

gaaaaaaaaaaaaf.

Staf,

gefeliciteerd met een geweldig mooi uitgewerkt project.
Ik heb er erg genoten van de de duidelijke uitleg en uitmuntende uitvoering.
In alle opzichten een pronkstuk met een vanuit alle hoeken bezien interessante opbouw.
Hoop dat je volgende dio weer zo geinspireerd zal zijn.

m.v.g. Willem

Staf,

ongelooflijk neem je deze 18 juli mee naar de laatste club avond?
Ik ben een tijdje niet geweest, druk druk druk, en wil graag in het echt kwijlen, echt super!

Groetjes en tot volgende week

Roel van Essen zei:
Later mochten de 'Ollanders dat niet meer doen. Had iets te maken met Arbo of zo... 😉

Mietjes...alsof er iemand in de oorlog van de ARBO dienst meeloopt....'meneer zo mag u die granaat niet gooien', 'die kist moet je anders tillen, is het wel onder de 25kilo?' blah blah blah...gezeur allemaal.

ps. oeps dat was al een heel oud bericht.....

Mij rest niks meer te zeggen, ik zeg: zie bovenstaande reacties! Die bijbel bij de slapende figuur is een prachtig detail. Maar ik zou geen Nederlander zijn als ik niet iets te zeuren had 🙂, namelijk over dat halve T-34 wiel dat tegen de muur is geplaatst. Ik kan me vergissen, maar volgens mij werden bij dit type wiel beide wielhelften in 1 stuk gegoten. 1 helft los kan dus - geloof ik - niet.

schitterend

Beste Staf, wat kan ik jaloers zijn op mensen zoals jij die altijd maar weer op dit soort schitterende ideeen komen om een dio te bouwen. Ik kom nooit verder als bedenken maar op een een of andere manier komt het er dan gewoon niet uit omdat ik geen definitieve beslissing kan nemen. Als ik dit dan zie is modelbouw echt fantastisch.Nogmaals echt schitterend bedacht en uitgevoerd.
grt john

Patrick : Confronterend...November 2007. da's meer dan een half jaar geleden... 😳 Dank je voor je reactie!
Peter : Tof compliment! Dat van die handremas klinkt wel erg logisch. Ik wist niet eens dat het een handrem was... 😕 Dragon heeft zich er wel erg makkelijk vanaf gemaakt. De voor en achterkant zijn gewoon gelijk...
Vincent : Bedankt voor je comment. Voor wat betreft de verwering van de panzer: Er zit wel degelijk rode menie onder die hier e daar verschijnt. Let even op enkele details op onderstaande foto. Vooral de spatbordhouder rechts (links op de foto) en het visier van de chaufeur zijn wat dat betreft interessant. Ook op de koepel zit her en der... Toch wil ik dergelijke effecten niet overdrijven door ze overal toe te passen. Je krijgt dan al gauw een té geordend patroon in de verwering. :
IMG_7054k-1.jpg

Boris : Bedankt voor de reacties op dit topic. Voor wat betreft de kleuren is het toch altijd een beetje afwachten wat je in het écht te zien krijgt. Geeft toch vaak nog een ander beeld dan op je monitor. Meestal vind ik de foto's van mijn modellen op miojn monitor niet echt goed overkomen...
Willem : Dank je wel. Over het volgende dio wordt momenteel flink nagedacht.
Mark : Ik heb 'm gisteren meegenomen en de finale feedback vanmorgen gecorrigeerd. Hij gaat dus nu in z'n kist tot september...
Michel : Ik kan niet goed volgen wat je bedoelt..???
Eelke. Bedankt! Zo zie je maar... Doe ik eens één héél klein ding dat niet Duits is...Is het nog fout ook !!! 😕 ieder z'n vak zeker? of..schoenmaker blijf...
John : Bedankt John.

Groeten,
Staf Snyers

beste staf

Ik ben zeer onder de indruk van je werk en heb deze sbs al vaak nagelezen en er veel van opgestoken. Ik heb een vraag, welek kleur grijs heb je gebruikt voor de panzer, ikzelf gebruik panzergrijs van tamiya maar dat vind ik te donker.
hoop snel weer wat van je te zien

gert-jan vos zei:
beste staf

welek kleur grijs heb je gebruikt voor de panzer, ikzelf gebruik panzergrijs van tamiya maar dat vind ik te donker.

Gert-Jan,

De kleur is niet één bepaalde kleur maar werd stap voor stap opgebouwd met verschillende kleuren(mengsels):
XF-63 German Grey (basis)
XF-50 Field Blue niet geheel ( diepste schaduw grijs laten!)
Xf-50+XF-8 (Blue niet veel...)
Xf-50+XF-8 Blue+XF-20 (Medium Grey) high light in verschillende stappen telkens een beetje meer XF-20 bijvoegen
Xf-50+XF-8 Blue+XF-20+ XF-2 (wit) extreme high light voor lichtste stukken.
Kijk even terug in de posting hoe de tank na het airbrushen eruit zag.... Héél erg licht. Het is (voor mij) makkelijker om naar de donkere tonen te werken dan naar de lichte met de wheathering 🙂

je kan met de mengverhouding zelf wat spelen. Doe wat jij denkt dat goed is voor jouw project 😉
Goed (lees eerder waterachtig dan melkachtig) verdunnen en subtiel airbrushen is de boodschap ( je spuit uiteindelijk toch gauw een 20-25 tal laagjes...) X-22 door de verf mengen (in elke basismengeling) verhoogt het vloeigedrag tijdens het airbrushen.
Wil je het iets minder "gecompliceerd" feel free! Gebruik als basis XF50. Maar...je zal wat meer werk (maar lees ook plezier 8) ) hebben tijdens het wheatheringsproces (locale filters, locale drybrush,...)

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Groeten,
Staf Snyers

Met dank aan Rudi Meir en Hugo Luyten voor het panzergrijs recept 😉

Staf dank je wel voor je snelle antwoord, ik ga je "recept"zeker gebruiken op mijn tiger, mocht het lukken dan probeer ik foto's te plaatsen. hoewel ik nog niet zo goed ben, heb de hobby weer herontdekt en na in mijn jeugd alleen maar vliegtuigen te hebben gebouwd, heb ik nu de AFV's ontdekt en heb er pas 4 gemaakt, en ze worden steeds beter (vind ik zelf 🙄 ) ben zeer benieuwd hoe je pacific diorama eruit gaat zien. alvast heel veel succes en zeker veel bouwplezier.

staf

ik heb nog een vraagje kun je me ook het "recept" geven voor de tracks, ook deze zien er perfect uit. excuses als ik teveel aan je vraag maar ik vind al je modellen gewoon super en je bent een voorbeeld voor mij en vele andere bouwers.
alvast heel hartelijk bedankt en succes met je volgende project

gert-jan vos zei:
staf

ik heb nog een vraagje kun je me ook het "recept" geven voor de tracks,

No prob! Voor tracks (net als voor alle andere zaken) zijn er veel verschillende recepten (stoffig, roestig, ...). Eentje met gegarandeerd succes gaat zo:
1.Tamiya primer (fine) uit de spuitbus ( Friul tracks)
2. X-18 semi gloss zwart
3. XF64 wolken over het zwart alles moet MAT zijn maar niet noodzakelijk moet alles bruin zijn. Het zwart moet/mag nog aardig doorschijnen
4. mix wat MIG (afhankelijk van de gewenste kleur kan je verschillende pigmenten nemen of een mengeling van meerdere) met water tot een smeuig papje
5. smeer het papje op je tracks ( goed in het detail deppen met een versleten penseel) De track goed héén en weer bewegen terwijl je dit doet om ook in de hoekjes te komen.
6. Laat drogen ( airbrush gebruiken met weinig druk kan helpen 😉 )
7. borstel lichtjes met een halfhard penseel over de tracks om het teveel aan pigment te verwijderen
8. met grafiet (of gebruik een 8B potlood op schuurpapier korrel 240 om het grafiet te maken): Eerst met je vinger in de grafiet. Even tussen duim en wijsvinger oppoetsen (geldgebaar) en dan over de track (buitenkant) gaan met je wijsvinger)
9. Zelfde herhalen op de binnenkant (waar de loopwielen lopen) en op de tracktanden.
10. Je kan desgewenst nog wat variatie in de aardkleur aanbrengen door met een fijner penseel wat MIG/water mengsel in te deppen in de lager gelegen gedeeltes.
11. bevestigen op het voertuig
13. Je kan desgewenst nog wat variatie in de metaalglans aanbrengen door met een Karisma zilver of Derwent potlood rechtstreeks op de gewenste vlakken te tekenen,/kleuren.
14. KLAAR!

Ik hoop dat het wat duidelijk is en dat je er wat aan hebt! Het is gemakkelijker dan het hier lijkt. Trouwens Kristof maakt er altijd een héél duidelijke SBS mét foto's van, in zijn artikels ( nederlands-belgisch modelbouwblad, Russische SU-100 MBM Nr.15 (MEI/JUNI 2007).
) Duidelijker dan dat kan niemand het uitleggen.

Groeten,
Staf Snyers

Terug
Bovenaan