Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

Staf, ik ben eigenlijk meer historisch geïnteresseerd geraakt in jouw project nu ik jouw laatste antwoord lees. Ik heb tot nu toe nog nooit van de 2 Polizei Divisie gehoord, kan je mij hierover wat nader berichten want dit is voor mij echt nieuw. De enige Polizei divisie die ik ken is de 4'e SS-Polizei-Panzergrenadier Division.

En vanuit de Wehrmacht is mij geen enkele Polizei Divisie bekend.

JW

JW,
Ik ben zelf niet zo'n historicus 😕 Er is inderdaad weinig van van deze devisie bekend. Er is ook weinig over te vinden op het googlenet 😢
In ieder geval heeft Bison wel een setje decals voor deze devisie:
Kijk effe hier:
http://www.angelfire.com/pro/bison/35016.html

Als je meer te weten komt ik ben ook zeker geinteresseerd!!

Groeten,
Staf

Ik heb zelf ook nog nooit van deze divisie gehoord maar ik denk dat het een anti partisaan eenheid had kunnen zijn. Gezien ze panzer grijs waren en vlammenwerper handen, ideal om de barbeque mee aan te maken...
Vaak bij zulke acties werden complete dorpen plat gebrand en werd er niks levende gelaten.
Daarom gok ik ook op een SS-eenheid, deze stonden achter het front onder direct bevel van Himmler en had de wehrmacht geen zeggenschap over. Kortom ze konden gewoon hun gang gaan, en laten die mensen het niet zo hebben met Russen...
Ook het feit dat vanaf halverwege '43 sovjet tanks in overvloed waren en elke anti-tank gun van harte welkom was.

Maar die mensen hadden ook een menselijk kant, zelfs de gehardste veteraan kan zn teddy beer missen.

Bison heeft het trouwens over de:
"PzKpfw I Ausf F (VK 1801) - '281-21' - 2. Polizei PzKomp, Eastern Front 1943-44."
Da's iets anders dan "Tweede Panzer Polizei Divisie Rusland"

Achtungpanzer.com zegt er het volgende over:
Panzer I Ausf F - neuer Art verstarkt (up-armored new model) (VK 1801) was a heavily armored infantry assault tank. It was produced by Daimler-Benz and Krauss-Maffei from April of 1942 to January of 1943 with only 30 being produced. In May of 1942, 5 Ausf F were issued to 1st Company of Pz.Abt.z.b.V.66 to be used originaly during invasion of Crete (Operation Herkules), but instead were sent to near Leningrad in Russia. In Russia, 1st Company of Pz.Abt.z.b.V.66 was attached to 29th Panzer Regiment of 12th Panzer Division, where they remained in small number till July of 1943. In May of 1943, 5 Ausf F were issued to 2nd Polizei Panzer Company (neu) from Vienna, which was transfered to the Eastern Front. All tanks were lost by August of 1944. In March of 1943, 2 Ausf C and 8 Ausf F were issued to 1st Panzer Regiment of 1st Panzer Division and saw service in Russia, Yugoslavia and Greece to the end of the year.

Niels, bedankt voor de opheldering! Ik had al een idee dat het in deze richting zou moeten gaan. De 4'e SS-Polizei Panzergrenadier Divisie is net zoals de 9'e en 10'e SS heel zelden belicht, in tegenstelling tot de 1, 2, 3, 5, 12 W-SS Divisie. 😢

Staf ik zal eens nakijk doen in de Divisions Geschichte van de 4'e SS of ik daar evt. nog verdere info voor je kan vinden.

De Vlamingen hebben aan het Nord Front ook nog schouder aan schouder met deze Divisie gevochten.

JW

benjamin walet zei:
Ik heb zelf ook nog nooit van deze divisie gehoord maar ik denk dat het een anti partisaan eenheid had kunnen zijn. Gezien ze panzer grijs waren en vlammenwerper handen, ideal om de barbeque mee aan te maken...
Vaak bij zulke acties werden complete dorpen plat gebrand en werd er niks levende gelaten.
Daarom gok ik ook op een SS-eenheid, deze stonden achter het front onder direct bevel van Himmler en had de wehrmacht geen zeggenschap over. Kortom ze konden gewoon hun gang gaan, en laten die mensen het niet zo hebben met Russen...
Ook het feit dat vanaf halverwege '43 sovjet tanks in overvloed waren en elke anti-tank gun van harte welkom was.

Maar die mensen hadden ook een menselijk kant, zelfs de gehardste veteraan kan zn teddy beer missen.

De partizanen oorlog (anti) was een deel van de oorlog die helaas te vaak vanuit één oogpunt beschreven word. Het was een vuile oorlog, maar een vuile oorlog van beide kanten. De partizanen lieten ook geen gevangenen in leven, die zich overgaven werden eigelijk op de plek van overgave al neergeschoten en hebben toch ook menig dorp (wat aan duitse kant stond) niet ongemoeid gelaten 🙄 🙄

Er waren een aantal waffen-ss divisies die als doel hadden het bestrijden van partizanen, partizanen niet alleen in Rusland maar verspreid over de hele Balkan. De Florian Geyer Kav. Divisie is daar wel het bekendst mee, maar zeer zeker ook de minder bekende en vooral obscure "divisies", alleen divisie op papier maar verder vaak bestonden uit enkele Abteilungen en bij gelijk een Regiment hebben ook driftig hun deel gehad in deze strijd. Vaak waren dat ook nog vanuit geloofsovertuigingen aangestuurden. Deze strijd zie je ook weer terug tijdens de bekende Balkan crisis aan het einde van de vorige eeuw. Vaak deden deze obscure eenheden niet mee omdat ze ze goed met de Duitser overweg konden, het was vaak meer haat vanuit overtuigingen die al eeuwenlang de brandhaarden veroorzaakt hebben/veroorzaken.

Vanuit de andere waffen-ss divisies is wel het nodige aan hulp geboden, het zij dat men zelf in de buurt lag van een partizanen brandhaard en of slachtoffer werd van partizanen aanvallen of dat een deel (Abt./Reg.) tijdelijk werd vrijgemaakt voor deze strijd. Onze Nederlandse jongens van het Nederlandse Legioen hebben ook nog kort op de Balkan tegen partizanen gevochten.

Tito zijn partizanen hebben na de overwinningstocht op het einde van de oorlog alvast driftig met vijanden of potentieel afgerekend.

De partizanen oorlog is een aardig vuile oorlog geweest, maar dit dan wel vanuit beide kampen gevoerd.

JW

Mmmm , ben benieuwd wat dat gaat worden.

Hij is inderdaad redelijk licht , maar zoals je zei Staf , dat maakt het makelijker om hem donkerder te maken.

In ieder geval goed begonnen is half...

P.S. Voor dat slapend figuurtje, heeft daar iemand voor geposeerd ? 🙂

Grtz

Kristof

Update:

De laatste tijd veel doorgebracht acheter mijn werk/schildertafel...
met als voorlopig resultaat:
IMG_6979k.jpg

IMG_6970k.jpg

IMG_6976k.jpg

alle stoffilters zijn Humbrol (72-110-89) de rest van het schilderwerk is gedaan met olieverf
next, uitlaat,motordek,... 8)

SHOOT!
Tot devolgende,
Staf

Prachtig werk Staf,
De stofopbouw achter de wielen vind ik zeer goed gedaan.Voor de rest is het hoge standaard - as usual 🙂

Een paar vraagjes:
Hoe heb je het binnenste van de linkse koplamp gemaakt (leuk detail trouwens: die rand van de koplamp in meniekleur)
Op de derde foto lijkt het of de armpjes van de wielen nog wit zijn? Gezichtsbedrog of zit hier meer achter?

Groeten,

Dirk

Hoi Staf,
In het begin vond ik hem veel te licht maar nu blijkt maar weer ns hoe goed daardoor de verschillende kleurdieptes mooi naar voren komen. echt super! Een ding lijkt wat raar (misschien door de foto). op de eerste foto zie je duidelijk die kist achterop de fender. die grote vlek die daar op zit, is dat een chip of vuil? kan daar niet zoveel van maken.
Verder echt een super tankje!

Grtz jeroen

Staf, ik kan me alleen bij mijn voorgangers aan sluiten, zeer mooi werk!
Ben je er nu al uit over de stand van de loopjes? Ze lijken op de foto gelijk te zitten 😉
Jan 🙂

Even wat reply...
@Dirk: Dank je. Kijk even op de naked kit foto's. De lamp is uitgeboord, en nu voorzien van een reflectortje. Dat is gemaakt uit een stukje dik (nu ja dik..) aluminiumfolie dat ik gemaakt hebt met de P&D. Rondzetten gaat vanzelf met een bol voorwerp (achterkant penseel) op een rubber blokje. Ik denk nog na hoe ik er een lampje in zet...
De armen zijn inderdaad nog niet klaar. Omdat ze nu nog beweegbaar zijn, zal ik eerst de tracks plaatsen en het voertuig fixeren op de flatbed. Dan kom ik terug op de armen.
@Kristof : Mercie...Als gij 't zegt... "Snel" wil ik enigzinds nuanceren. Ik zou eerder zeggen "veel". De laatste tijd is het zo'n 4 uur per dag (lees avond) 😳
@Eelke, dat vraag ik mezelf ook af als ik jou werk hier zo zie...en dan maak jij nog wel groene tanks... De moeilijkste van alle kleuren...
@Jeroen : 't Ja...te licht...Een veel gehoorde feedback voor ik begin met de weathering. Volgens mij is het een kwestie van "ieder zijn manier van werken" zeker? Maar zoals ik al zei: Het is wat makkelijker om je model donkerder te maken dan weer op te lichten.
De kist heeft inderdaad een deuk. Op de foto is dat wat lastig te zien. Ik zal eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen zodat het direct duidelijk is wat ik ermee wil.
@Rinus : Dank je. Tuurlijk kom ik naar SMC. Daartegen moet hij al een tijdje klaar zijn en ben ik aan weer een volgend projectje bezig...(hoop ik)
@Frank : Dank je voor de lovende kritiek. Het is altijd spannend om je werk te posten. Als er dan positief gereageerd wordt is dat erg motiverend.
@Boris : Thanks ! Ik wilde een kleurverschil bekomen tussen de flatbed en de tank zonder dan ze op elkaar vloeken. Ik hoop dat ik daar in geslaagd ben...
@Kanne : Laat dat zuigen maar over aan de slapende man 🙂 🙂 . bedankt voor je feedback! 😉
@Jan : Bedankt! 'tja..Die loopjes... Ze zitten nog los dus ik kan nog alle kanten uit... 🙂

Ik ben nog op zoek naar een leuke naam voor de vignette. Zelf dacht ik aan iets als "SUCK".
Iemand suggesties?

Groeten,
Staf

Staf Snyers zei:
@Eelke, dat vraag ik mezelf ook af als ik jou werk hier zo zie...en dan maak jij nog wel groene tanks... De moeilijkste van alle kleuren...

Het gras is blijkbaar altijd groener bij de buren 🙂. Ik vind groen juist een van de makkelijkere kleuren. Op grijs en zandgeel moet ik nog flink oefenen om een acceptabel resultaat te krijgen.

Ik heb ook deze bouw- en schilderbeschrijving weer met veel interesse en bewondering gevolgd. Erg fraai en leerzaam! Het is tegenwoordig een trend om voor voertuigen lichte kleuren te gebruiken bij het airbushen (zie ook al die Panthers etc met soms pistache-groene kleuren) maar mede door die workshops werd het me duidelijk hoeveel donkerer het later wordt met alle vervolgstappen. En dan zie ik al die donkere voertuigen thuis in de vitrine-kast staan, rechtstreeks gespoten met dark green en brown red (de duitse Tamiya kleuren), en nu als donkere schaduwen uit het verleden...aarg ik dwaal af.

Edoch een titel... Dat moet dan toch wel over het slapende figuur gaan! En dan wellicht de titel van een Duits slaapliedje of kinderliedje? 'Hanschen Klein ging allein in die Grosse welt hinein'... of ' Schlaf, Kindchen, schlaf' (internationaal bekend)...desnoods 'Gute Nacht Freunde, es wird Zeit für mich zu gehn'

nuja...

Eric

Twenot
Tenzij iemand natuurlijk nog tips ter verbetering heeft, beschouw ik de panzer I als klaar.
Hij is even op een tijdelijke base geplaatst maar zal straks opnieuw verhuizen naar de flatbed. De komende tijd zal ik me bezighouden met het schilderen van de drie figuren die deel uitmaken van de vignette.
IMG_7078k.jpg

IMG_7015k.jpg

IMG_7033k.jpg

IMG_7021k.jpg

Tot devolgende,
Staf

Super gewoon Staf! Wat ik elke keer weer van jou modellen onthoud is dat ik mn basis gewoon heel licht moet houden! prachtig model, niets op aan te merken. Heb je trouwens nog wat gedaan aan die deuk/ kras op die kist?

Grtz Jeroen

Zwaar onder de indruk Staf.
Het ziet er gewoon een echt zwaar geval uit.
De kleur barst van het leven.

Vraagje:
het slijk en stof vanonderen op de achterste plaat,
is dat Humbrol of pigment?

Wel mis ik het motorluik nog een beetje stof,
gewoon om de kleur daar een beetje te breken.
Tegen de achterkant aan of zo.

C ya

Hij is mooi geworden Staf! Die chipping boven op de kist ziet er wel wat grof uit op de foto, ik ben benieuwd hoe dat er in het echt uit ziet. Misschien kun je nog een afdruk van de krik op het steunblok maken? 😉
Jan 🙂

Heren,

dank je wel voor de comments !
Dom : Mercie voor de reply!
Jeroen : Dank je voor de feedback! 'tja er zijn vele wegen naar Rome. Ik werk het liefst op een lichte basis...En dan die deuk. Ik heb er nog wat diepte en stof ingezet maar ik blijf het een moeilijk stukje vinden. 😕 Ik heb achteraf gezien de beschadiging een beetje ongelukkig aangebracht. Misschien dat ik nog wel een nieuwe kist scratch...
Dirk, detailfoto's zijn altijd zo confronterend 😕 maare...Voor jouw dan:
IMG_7054k.jpg

IMG_7046k.jpg

Pascal : Bedankt! als dé kleurenwizzard het zegt... 😳 Alles is Humbrol en olieverf (behalve op de tracks). Stof op het achterdek...We zullen er dit weekend even over filosoferen 🙄
Jan : Dank je voor de comment! Kijk effe comment bij Jeroen aangaande de kist...Een afdruk op het krikblok...Zééér mooi 8) MAAR...Ik heb er al eerder op een appart stukje wat experimenten mee gedaan, maar ik kom (nog) niet tot een bevredigend resultaat. Ik zal maar blijven oefenen zekers??? misschien bij de volgende...

Groeten,
Staf

hoi Staf;

wowie schic zene.....en dat grijs...hummm, lekker,geeft echt goesting krijgen en van zo'n model moet je geen schrik hebben om close-up te laten zien,laat die maar gerust komen het laat gewoon het model nog beter apprecieren, alleen voor de ogen is het niet goed, doe pijn ieder keer ze tegen het scherm botsen....goe bezig.

groeten

marc

Een echte Snyers

Hoi Staf,

Het is weer een klein meesterwerk geworden van deze 'cutie'! Ik vind de donkergele domme kracht het geheel mooi breken en de verwering is top. Ga zo verder 8)!

Groeten,

Vincent

Prachtig werk! Dat zal het altijd zijn, dus blijf je werk posten 😉
Toch zou ik de zijkanten van de spatborden iets meer verweren en voorzien van stof. Deze hebben namelijk meer te lijden dan de bovenzijde van de spatborden.

Groeten,

Bas

Ik ben het met Bas eens. Kijk ook nog even naar de romp: op de spatborden zit stof, maar op de zijwand er pal naast zit niets! Voor de rest: een heel erg mooi model, je hoeft je niet bepaald te schamen voor de close-ups. Ik ken het gevoel wel, je ziet natuurlijk alleen de stukjes waarvan je denk dat ze net iets mooier kunnen. Maar vertrouw mij maar dat het er allemaal goed uitziet 🙂

Staf, een meer dan prima eindresultaat! Het zou voor mij wel de laatste tank zijn die ik zou bouwen, ik vind het een zo verschrikkelijk foei lelijk ding. 🙄 😉 Dus ik hoop hem heel snel in je totale setting te mogen zien!!! Nogmaals groot respect hoe jij instaat bent om zoiets moois af te leveren.

JW

Nog even wat reply:

Marc : Bedankt, Ik weet het....mijn ogen hebben ook twee platte kantjes van jouw 11/4 😉 (oog om oog, letterlijk dan 🙂 )
Petr : Thank you for the nice words!
Martin : 't Ja olie en Humbrol... In dit pigmenttijdperk vond ik dat wel eens leuk om te doen. En het blijft wat beter zitten dan pigmenten...
Vincent : Dank je. t'ja... "cutie"... Ik denk dat je de panzer I of leuk vind óf juist erg lelijk. Ik ben er nog niet uit wat ik nu vind... 😉
Bas ; Bedankt : Je hebt gelijk voor wat betreft de zijkanten! dank je voor de tip! ik ga het aanpassen. Alles in orde met de Vomag?
Eelke : Ik zal ook nog eens over de zijkanten nadenken. Er zit wel wat, maar erg (misschien inderdaad wel té) weinig. dank je voor tip. Ik kwam begin deze week jouw laatste werk (bt) nog ergens tegen op een hongaars (denk ik 😕 ) forum. Het werd er besproken als wheathering referentie!!
J.W. : Dank je! Ik schreef het al bij vincent...You love it or hate it 🙂. De totale setting zal nog enkele weekjes op zich laten wachten. Nog 3 figuren te gaan...

Tot devolgende,
Staf

Mooi van de lelijkheid

dat is die misschien, maar het is iets aparts en ik vind de finish sowieso super. En er zijn denk ik nog wel grotere echte lelijkerds in omloop. Denk aan de Char B en Churchill 😱

Grtn

Vincent

Zeer mooi Staf!
Toch nog wel een opmerking; De houten platen van de flatbed zien er naar mijn mening toch nog wel wat te schoon uit.
Geen olie- of modder-vlek te bekennen. (?)

Desalniettemin nog steeds onwijs mooi!

Massel,
Marcel.

Hè bah, wat mooi! De figuren zijn ook super uit de verf gekomen, hoe heb je die kleine streepjes in het splintermuster voor elkaar gekregen?
Jan 🙂

Beste Staf, respect voor je mooie werk! De planken tja ik persoonlijk vind ze erg mooit gedaan, misschien een vrij nieuwe wagen?!

Het enige wat ik "minder" vind (durf bijna het woord minder niet te gebruiken) is de haardracht en de kleur. De kleuren vind ik wat teveel op elkaar lijken van beide figuren. En als ik heel kritisch naar foto's kijken van duitse soldaten in het algemeen, zie je over het algemeen het modelletje bloempot, strak naar achter of zo'n lekkere foute scheiding. Bovenop langer en vooral de zijkanten kort. Tuurlijk zal er wel weer ergens een foto zijn met een Duitser met wat langer haar, maar het is dan ook veel meer een persoonlijke idee.

Succes met de verdere afwerking van dit mooie project.

JW

Ik sta hier zo'n beetje sprakeloos naar te kijken.
Ik wist trouwens niet dat je al zo ver was. 😱
Verder zie ik nog dat je een paar zeer leuke details hebt toegevoegd.
De planken om de tank te verankeren vind ik subliem. Ook de toevoeging van het boek is zeer prachtig en een subtiele verwijzing naar het menselijke achter de oorlogsmachine.
In ieder geval veel plezier en succes op de GMM en tot de 30ste (kom ik nog eens af).
Ben benieuwd wat je van de Flakpanzer gaat maken (die van mij vlot niet echt).

Zie je binnenkort.

Dirk

PS stuur het artikel al maar door

😀 Geweldig mooi Staf!
De kleuren, de compositie, het verhaal. Zoiets als dit blijf je naar kijken door de vele details en assesoires. Zeer geslaagd. Nu ben ik ook wel erg benieuwd hoe je grondwerk gaat uitpakken.

Groetjes! 😀

Terug
Bovenaan