Panzer I Ausf F (Dio "Russian Lullaby" klaar)

Vele bouwers zijn tijdens de lopende projecten bezig met een "tussendoortje". Normaal is dat niet mijn manier van werken, maar... Deze keer was het té sterk. 😳
Ik wilde naast het kwaliteitsgeweld van de huidige Tristar, Dragon, AFV,...kits effe "back to basics of modelling"

De Alan-kit van de Panzer I Ausf F moest en zou de volgende (of tussendoortje voor als de verf droogt) gaan worden. Mijn scrapbox, Dokter Friul, Dokter Aber en Dokter Evergreen zullen mij bijstaan tijdens deze zware operatie 8) 🙂

ALAN-35007.jpg

Ik heb nog geen idee van een setting ( ideeën welkom!) maar heb alvast wél de ophanging werkend gemaakt zodat alles nog mogelijk is.

Uitlaat van messing:
IMG_5383K.jpg

IMG_5384k.jpg

IMG_5386K.jpg

IMG_5395K.jpg

IMG_5413K.jpg

IMG_5415K.jpg

IMG_5419K.jpg

De patient maakt het (voorlopig) goed :!: 😉
Tot devolgende,
Staf[/list]

Effe back to basics zegt ie dan 🙂 🙂 ,dat is een goeie 😉
ik zou je graag iets zien doen met VEEL natte modder met dit model.[maar daar denkt Rudi vast heel anders over] 😛

groeten jeroen,.

Hey

Hey Staf

Knap begin moet ik zeggen! Gek wat je allemaal met spare parts PE in elkaar kan knutselen om een model te verbeteren. Ik zou heel graag willen leren hoe je de ophanging werkend hebn gemaakt?? Dat lijkt me een leuk idee om te proberen voor de toekomst. Alleen begrijp ik niet goed hoe je het doet. Ik zie dat je de looparmen verlengt met ijzerdraad maar de rest heb ik niet helemaal beet!

Grtz

Heej Staf,

Erg imposant werk! Ik zou de Panzer over een heuveltje laten komen, net voor hij over the top gaat. Plaats mooi de nadruk op de tracks, plus geeft ruimte om de ophanging te benutten. Koepel lichtjes gedraaid misschien, met een infanterie figuur ernaast? Just a thought.

Kallum, MartinD

Staf, er zijn van dit voertuig niet zo heel veel foto's (dacht ik toch?) maar ik heb er een gevonden waar deze tank voor training gebruikt wordt.... hij rijdt dan over schutterputjes/ gaten met manschappen erin. Ik zal vanavond de foto voor je inscannen, lijkt me een prima dio idee 😉
Jan 🙂

Heren,

Bedankt voor de aanmoedigingen. Ze zullen van pas komen.

Jeroen, Veel natte modder…Mmmm duidt natuurlijk wel op Rusland natuurlijk. De tank heeft daar in ieder geval wel in dienst geweest. Houw ik effe in beraad. Dan je voor de tip.

Patrick, valt wel mee hoor. Uiteindelijk ziet het er allemaal wat spectaculairder uit dan het in werkelijkheid is.

Jan, Marder II ausf D. Mooi voertuig. Wat is er van geworden? Zijn er foto’s van?

Roel, Het is echt niet zo moeilijk. Ben je zondag in Eindhoven? Dan kunnen we het samen eens van dichtbij bekijken. Dat is wat makkelijker dan het in woorden uit te leggen.

Boris,
Iets ruig? Dat is natuurlijk altijd wel leuk. De rupsen zijn inderdaad echte blikvangers. Mooi hé?

Martin, Tank over een heuvel is natuurlijk wel mooi maar ook al veel gedaan. De infanterie zou dan natuurlijk wel een mooie toevoeging zijn.

Jan, 8) 8) Training…Soldaten in putjes…. Hey..! dat klinkt erg origineel. Volgens mij heb ik een setting! Stuur maar gauw die foto. Ik ben razend benieuwd!

Tot devolgende,
Staf

Staf Snyers zei:
Martin, Tank over een heuvel is natuurlijk wel mooi maar ook al veel gedaan. De infanterie zou dan natuurlijk wel een mooie toevoeging zijn.
Mik er dan een kapotte koepel van een andere tank onder. Of laat hem een loopgraaf in denderen. In de loopgraaf rent dan net een Rus weg, en kijkt de begeleidende Panzergrenadier net om het hoekje 8) ...

Groeten, MartinD

Staf Snyers zei:
Jan, Marder II ausf D. Mooi voertuig. Wat is er van geworden? Zijn er foto’s van?
Helemaal niks.... ik heb na een middag vloeken en schelden de moed opgegeven 😳
Staf Snyers zei:
Jan, 8) 8) Training…Soldaten in putjes…. Hey..! dat klinkt erg origineel. Volgens mij heb ik een setting! Stuur maar gauw die foto. Ik ben razend benieuwd!
Deze dus:
panzerIvoorStaf.jpg

Ik stuur je de hele pagina als 'n mailtje, hou de spambox in de gaten dus 😉
Jan 🙂

In het Concordboek wordt hij geïdentificeerd als een F.... Ik vond het al vreemd dat deze (op de foto) 2 visionports had 🙄
Jan 🙂

Arme kerels in die schuttersputjes... Ik voel het nóg! Ooit, in 1979, heb ik iets soortgelijks moeten doen in Camp Vogelsang in de Eiffel bij Monschau. De Belgen hadden daar de "Pantserverpletteringspiste".
Jij, als infanterist, moest in een soort betonnen ondiepe grafkuil gaan liggen, op je buik. Je kreeg een opgevouwen deken over je schouders heen. Een ouwe M26 reed dan (onder begeleiding) over die "grafkuilen" heen. Je voelde het gewicht, eerst van de track en daarna, stuk voor stuk, van de loopwielen op je schouders drukken. En als de tank over je heengereden was moest je opstaan en in de blinde hoek van de tank (er achter dus) een (dummy-)AT-mijn of (dummy-) brandfles op de tank smijten. Een heel goeie oefening om je zenuwen in bedwang te houden... 🙄 Later mochten de 'Ollanders dat niet meer doen. Had iets te maken met Arbo of zo... 😉

Staf Snyers zei:
Roel, Het is echt niet zo moeilijk. Ben je zondag in Eindhoven? Dan kunnen we het samen eens van dichtbij bekijken. Dat is wat makkelijker dan het in woorden uit te leggen.
Ik kom wel ff langswippen om hier over te babbelen ok?

Groeten, MartinD

Voor diegenen die zondag niet kunnen komen...(Jelle 😉 )

Presentatie1.jpg

Ik hoop dat de tekening een beetje voor zich spreekt.

1. Haal de blokeringen weg van de zwaaiarm (orgineel onderdeel)
2. boor een gaatje voor een metaaldraad in de zwenkarm (1mm) lijmen met secondenlijm.
3. bevestig evergreenstrips links en rechts met gaten waar de draad in past.
4. bevestig het onderdeel met draad in de evergreenstrips, zorg voor een buisje dat over de draad past.
5. Plak het buisje vast met sencondenlijm (aan de draad)

Voila, een werkende zwaaiarm 😉

Groeten,
Staf

Roel van Essen zei:
Later mochten de 'Ollanders dat niet meer doen. Had iets te maken met Arbo of zo...

Ha die Roel, ik heb het op dat zelfde kamp nog gedaan met een Leopard 1, dit was in 2004 (hoezo Arbo), ondertussen is dat prachtige kamp helemaal gesloten 😢 .

Maar verder back to the topic; Staf een knap staaltje bouwwerk, ik ben wederom erg onder de indruk van wederom een prachtig stukje huisvlijt.

Groeten Eric

Hoi Staf, heel mooi bouwwerk. Nog enkele vraagjes:
uit welke kit komen de onderkant van die antenne en die toeter (dat denk ik toch dat het is). Ik zoek deze namelijk zelf ook nog. En wat heb je gebruikt voor die conische bouten?
Ik kijk al uit naar het vefwerk.
Jesse

Hoi Staf, weer r#te strak werk!

Als je dan toch elke .000000003 mm de aandacht geef dan kan je denk ik ook fff die scharnieren op het achterdek een beetje uitboren waar de pen ingaat om ze "te linken". Dit bedoel ik dus:

Scharnier_hole.jpg

Verder ben ik niet benieuwd hoe hij gaat worden.
Zal wel weer zo een zelfde misbaksel worden als je Bergerpanther & Stug. 🙂

K massel,
Marcel.

@Jan : Dank je. Ik vind 'm ook mooi omdat hij zo lelijk is 😕
@Rudi :Mercie. De binnenkant? Daar zit PE maar ik heb wat moeten scratchen voor de buitendetails va het luik. De lasnaden zitten er inmiddels al! bedankt voor de tip.
@André 😀ank u, Het tussendoortje is wat uit de hand gelopen 😳
@Boris : Leuk om dat te horen.
@Axel : Ach dat weet je nooit... Ik zal ooit nog wel eens vreselijk op m'n bek gaan zeker...
@Wim : Ja verruf, maar... Eerst nog een tweede maken...
@Jesse : De claxon komt uit het setje panzer IV tools van Tamiya ( een must have sprue-tje) De bouten zijn zelf gemaakt op m'n draaibankje.
@Bas : Dank je maar... dat moet wel met al dat aanstekelijks dat jij hier laat zien...
@Marcel :bedankt! r#te goeie tip van die scharnieren. Dat ga ik zeker nog doen! De tank is uit zichzelf al een misbaksel. zelfs zonder verf 🙂

Groeten,
Staf

Wesley Pauwels zei:
Een tweede?
In welke setting komt ie dan? 😛

Er komt nog een tweede PZ1 F. Maar...Die bouw ik recht uit de doos (met uitzondering van Friultracks en de schokdempers). De bedoeling is dat beide tanks op een flatbed treinwagon komen. De RUDD komt onder een zeil dus ik gebruik 'm alleen voor de contour 🙂 . Deze die nu klaar is krijgt natuurlijk geen zeiltje. Ik moet de setting nog wat verder uitbouwen als ik de flatbed en de tweede tank gebouwd heb. Misschien kunnen er nog wat houten kisten of andere stowage tussen 8)

Deze dus..
DN6069.jpg

Wat denk je? Leuk idee?
Staf

Ik vind het een Zeer leuk idee ,maar heb je het een en ander al gepast op de wagon Staf??al ik het zo zie en lees twijfel ik of het allemaal past ,ook in de breedte zeg maar.ik hoop van wel 😀

groeten jeroen,.

Terug
Bovenaan