Panzer I Ausf. A Late (Finished)

Re: Panzer I Ausf. A Late.

Frank Haspels zei:
Hoi Guy,

Duidelijke zaak waar je zit met je modelbouwervaring ! 😱
Mooie paintjob en markeringen :!:

groetjes Frank

Dat valt wel mee hoor Frank, ik durf wellicht maar amper onder de mensen te komen met mijn spul. Maar evengoed bedankt hoor man !

John van Pelt zei:
Deze wordt erg tof Guy.
Ik kijk meestal in zo'n goedkoop 'sierkettingmaak' zaakje naar kleine kettingen voor weinig.
Daar vind je echt erg veel soorten.

gr John.

Komt in orde hoor John, een legertje sympatieke bouwers is me te hulp geschoten en de kettingen vliegen me weldra om de oren !

Hola wat een hitte deze dagen...dus alweer een heel klein sukkelachtig verslagje.

Ditmaal de brandblusser. Omdat ik geen goeie referentie had, moest ik dit uitstellen. Maar wellicht sluipen er nog onvolmaakte dingen in...

Oké, een mens doet z'n best om het acceptabel te maken, dus met wat bare metal foil chrome heb ik de deels matzwarte alu plaatjes op de flank nagemaakt. Een beetje een afgesleten uitzicht gegeven, wat spaarzaam stof etc...

Met een sterk uitvergrote foto weet ik nu dat ik de linker 'gesp' bovenop nog moet verfijnen, is nogal donker vooralsnog.

53-1.jpg

Tot de volgende, houdt het hoofd koel !

Hoi Rene, ik wil nu het ding een beetje aankleden met wat kleine rommel, kettingen, reservewiel...

In afwachting van de ontvangst van de Modelkasten tracks staat deze nu even op PAUZE.

Binnenkort hoop ik een Twenot-waardig afgewerkt Panzertje te kunnen tonen.

Tot dan.

Oh oh wat heb ik gevloekt, mannen toch!

Heb ik mijn tracks netjes beroest, bestofd en gemetalliseerd én liggen ze netjes op de tank, begint de hele zooi toch wel te desintegreren na een finale stofwash!

Ik weet niet wat de reden geweest kan zijn, alle delen waren netjes werkend en de lijm die ik gebruikte was de uitstekende Tamiya ultra thin.

Het lijkt of de white spirit de hechting had aangetast.

De hele zaak weer gaan reinigen, lijmen en schilderen doe ik niet.

De Panzer zelf staat opnieuw op stal, het is enkel zonde van m'n centen die ik betaalde voor de Modelkasten tracks.

Ik moet dus noodgedwongen opnieuw op zoek naar andere tracks, maar voor dit kleine model zeker geen MK's niet meer.

Tot binnenkort, met hopelijk Friuls!!! Euh, heeft iemand er toevallig ?

Hoi Guy,

Oh joh... das jammer! Maar idd, ik denk de white spirit. Een laagje vernis na de basislaag is geen overbodige actie alvorens je gaat weatheren. Ik hoop dat je met deze kennis toch nog weer verder wil gaan want je was/ bent goed op weg!

Groetjes en succes!

he guy,

kom op de wereld is niet vergaan. kijken voor nw tracks, mk gewoon weer dan alleen spuiten en met pigmenten en water de rest. zonde om deze nu optebergen ik vind deze te leuk voor in een donkere kast.

gr steven

Boris : tja, ik had dit absoluut niet verwacht, het is een ervaring die ik nooit eerder had met vergelijkbaar werk. De wereld vergaat er niet door, dus ik ga gewoon op zoek naar een ander alternatief.

Steven : hij komt niet terecht in de donkere krochten van mijn hobbykamer. Hij moet gewoon netjes afgebouwd worden en op een sokkel terechtkomen, ik ben te gecharmeerd van dit modelletje om het nu opzij te zetten.

Hoi Guy,

da's wel pech hebben! Toevallig las ik een dag of twee geleden hier op 't forum nog dat de combinatie MK-rupsen en white spirit niet de meest gelukkige is... Soms moet je leergeld betalen.
Hopelijk lukt het om er vervangende rupsen voor te vinden, zoals anderen ook ben ik erg gecharmeerd van je model en zou het in de toekomst op een show graag eens in het echt willen zien 😛
Trouwens, ik heb onlangs mijn Friuls voor m'n Tiger door mijn broer (chemisch analyst) bruin laten maken, dat ging heel goed, maar hij heeft ze gedroogd in een oventje bij 110 graden C, daar konden ze niet tegen en nu zijn ze grotendeels verpulverd 🙁

Succes!

Kanne

Hoi Kanne, oei da's ook geen uitkomst dan, hopelijk kan jij straks ook verder met je tracks ?
Ik heb vannacht een online store gevonden die nog één setje had liggen, dus heb ik die in een vliegende vaart besteld. Het probleem lijkt dus opgelost. Wordt zeker vervolgd.

Hoi Guy, is deze inmiddels af of?
Zo niet => effe doorweken Guy, en snel. 🙂
Die paintjob is namelijk erg fijn en ben dus benieuwd naar het eindresultaat van deze.

Massel,
Marcel.

Hoi mannen, wel de Panzer I staat netjes stofvrij te wachten om z'n Friuls te krijgen, alsook nog wat spulletjes om hem wat aan te kleden.

Na de bouw van de Comet wil ik de Panzer afwerken. De sokkel staat reeds gereed.

Tot binnenkort !

Na de basislaagjes in acryl, tijd voor de olieverf (hier een wash + na droging ervan een iets minder verdunde).

56.jpg

Dit ga ik nu goed laten uitdrogen en dan kan ik weer verder.

Tot dan...

Re: Panzer I Ausf. A Late (tracks).

Dank je Frank, het behandelen van de tracks met de airbrush is weer 'ns een goeie oefening om de goeie touch erin te krijgen voor als ik aan de Comet begin...die eeuwige faalangst he.

Re: Panzer I Ausf. A Late (tracks).

De tracks zijn nog niet klaar maar moeten nu eerst goed uitharden alvorens weer verder te kunnen.

Vandaar nu een inhoudelijk eerder belabberde update van...

Een watercan !

Simpele werkwijze :

- goed ontvetten,

- met het penseeltje wit schilderen (heb deels witte primer, deels witte acrylverf gemengd, in een 5-tal dunne laagjes aangebracht),

- met een beetje maskeertape een kruis geplakt en goed in de gootjes aangedrukt om te vermijden dat er grijs in de witte zone glipt,

- met de airbrush eerst een donkere Panzergrau aangebracht,

- na droging een lichtere variant gespoten,

- een glansvernislaagje ter bescherming eroverheen,

- na goede droging op de verwarming (!) een vuile stoffige olieverfwash gebruikt,

- ineens een olieverffilter ingewerkt van wat helderder grijs.

- volgende keer de afwerking (verfschade + nog wat meer diepte proberen te verkrijgen).

Het voorlopige uitvergrote resultaat :

57.jpg

Binnenkort een afgewerkte wassercan...

Re: Panzer I Ausf. A Late (20L watercan).

Guy,

1 klein probleempje dit is een benzine uitvoering als water?
Water heeft een ronde dop...
Men zal destijds ook geen benzine en water hebben gemengd.

Herman

Herman Haverhals zei:
Guy,

Herman
Het is echt een wasseruitvoering,op de jeep waar ik vaker meerij hebben we precies dezelfde uitvoering(aanmaakjaar 1942)

Herman Haverhals zei:
Guy,

Herman

Dit is wel het geval bij Amerikaanse jerrycans; daar hebben de watercans een grote(re) ronde dop met een klemsysteem. De benzine (of gasoline) cans hebben een kleinere schroefdop.

Duitse cans zijn precies zoals hier geschilderd, met daarop het woord WASSER ingestanst en voorzien van een groot wit kruis om aan te duiden dat er water in zit.

Groet

Eerst wou ik de watercan dan toch niet gebruiken omdat het teveel van hetzelfde was, maar met de nodige verwering lijkt het toch nog mee te vallen.

Verder in progress dus :

60.jpg

Jacco Buurstra zei:
John van Pelt zei:
Mooi hoor Guy, wellicht nog een paar druppels gemorste benzine vanaf de dop?

Volgens mij praten we nog steeds over een watercan 😈 😉

@ Guy, Zeer mooie en vooral ook subtiele verwering.....me like 😀

Grtz Jacco

Tsja dat krijg je als je uit bed zonder koffie gaat zitten twenotten. 😀 😀

Hij is fijn Guy!

Topwerk Guy!
Zeer net model is het geworden. Ik ben blij dat de tegenslag niet heeft mogen baten en dat het tot een topmodel is gekomen!
De stofeffecten achteraan en de jerrycan springen er echt uit. Prachtig!!!

Groetjes 😀

John, altijd leuk om lezen dat hij goed gevonden wordt door mensen die weten waarmee ze bezig zijn.

Marcel, uiteindelijk heb ik 'm toch gebruikt, met een iets zwaardere verwering komt ie toch uit de verf op de tank.

René, ik heb gewoon es iets geprobeerd, als het goed is uitgepakt zoveel beter. Goed gelachen met je mooie woord "planktank" !

Boris, de stofeffecten, tja 't is met olieverf gedaan he, ik ben een controlefreak en vind persoonlijk dat pig's onvoorspelbaarder zijn. Maar ze zijn minstens even mooi als je ermee kan werken.

Dank voor jullie snelle reacties !

He Guy,

Ik sluit me de rest aan. Ik vind het een zeer verfijnde weathering, met genoeg nuances om niet saai te worden.
Maar het is ook geen festijn van kleuren, waarbij het gekunsteld overkomt.
Enige puntje is de plaatsing op de sokkel. Het oogt wat rommelig, zo schuin. Persoonlijk zou ik de tank parallel aan de randen zetten.

Groet, MartinD

Hoi Guy,

Het eindplaatje ziet er goed uit! De yerrycan is inderdaad een aandachttrekker(erg mooi verweerd).Voor de levendigheid had ik er nog graag een figuurtje bij willen zien 😉.
groeten/Roger

Hoi Guy,

Prachtig eindresultaat. De subtiliteit van de diverse donkergrijstinten maakt het model voor wat mij betreft tezamen met de stof op de fenders. Hoop dat je Comet ook zo goed uit de verf zal komen.

Groetjes
DIRK

Martin, ik vond het erg leuk om het grijze wat leven in te blazen, zonder er een kleurenfestijn van te maken. Spijtig puntje is wel dat de foto's nooit kunnen overbrengen wat het écht is. Ik geef toe dat het er toch net iets vinniger uitziet qua grijzen/blauwen om de basis tot stand te brengen. Al bij al is het wel subtiel gebleven, ook voor wat de stof/modder/drekeffecten etc. betreft. En dan is er de plaatsing op het display, altijd een belangrijke bezigheid qua hoe zal ik 'm zetten. Ik koos ervoor om de tank zo te plaatsen om wat spanning te krijgen via diagonale werking. Een evenwijdige plaatsing met de randen kwam voor mij persoonlijk net iets te monumentaal over. Maar het had prima gekund natuurlijk.

Roger, ik heb nog met de gedachte gespeeld om een figuur te plaatsen maar er komt nog een Panzer projectje en daarvoor wil ik wel figuren gaan gebruiken.

Dirk-Jan, het was leuk om met die grijzen aan de slag te gaan en rekening te houden met licht/schaduw. De Comet wil ik begin 2011 voorzien van een verfje.

Bedankt voor jullie reacties !

Zeer goed werk, Guy!

Het schilderwerk en de verwering zijn top!

De jerrycan is echt een eyecatcher, die is echt subliem afgewerkt. Ik moet alleen Roger wel gelijk geven, een figuur had echt iets toegevoegd aan dit model. Maar ja, ik ben benieuwd naar het Panzer projectje waar wel figuren bij komen 😉 🙄 .

Veel succes met je Comet.

Groeten,

Maarten

Maarten, het klopt dat een figuurtje iets toevoegt, dat is altijd zo vind ik zelf, maar ik ben zodanig into tanks momenteel dat ik het figuurschilderen even terzijde heb gelegd.
Er komen terug figuren in 2011, waarschijnlijk ook een sculptproject.
Bedankt voor het kenbaar maken van je mening !

Terug
Bovenaan