Af! Pantherturm Berlin 1945

Dit model is af!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Heren,

Nu de lopende projecten 232 6 Rad, Beopanther en dio Oberemt bijna afgerond zijn tijd voor een nieuw projectje. Deze zal een stuk minder tijd kosten, omdat het een kleiner diorama betreft, te weten een Pantherturm met 4 figuren. Ik ga de komende tijd meer focussen op figuren. A zin in en ook omdat ik zo nog geen concreet idee heb voor een dio. Ik wil nog wel iets gaan doen met een KV-2 en SU-76, maar dat is voor 2021. Maar figuren en vignettes trekken me nu om de een of andere reden. Ook kan ik zo beter oefenen op het converteren van figuren, zie hieronder meer daarover.

Hoe dan ook, het idee van dit kleine dio is, dat een ervaren veteraan samen met een Luftschutz toekijkt hoe de laatste verse jonge reserves vertrekken naar het front. Zoals bekend was het in de laatste dagen roeien met de riemen die voorhanden waren en zo werd dus ook de jeugd gemobiliseerd om Berlijn te verdedigen tegen de Russen. Net als de veteraan is de Pantherturm ook een veteraan die zijn laatste dagen mag slijten tijdens de slag om Berlijn. Zoals jullie wellicht zien is dit de toren die hoort bij de recent gebouwde Beopanther, dus in feite een soort tweelingproject. Hieronder 2 afbeeldingen van de concept opzet. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Panthertum Berlin 1945.JPG

De figuren zijn van MB Models (jongen en meisje met kar, laatstgenoemde moet nog worden gemaakt), D-Day Miniatures (Luftschutz) en Dragon (uit Desperate Defense Gen2 set). De figuren zijn erg goed, vooral zoals verwacht die van D-Day want kunsthars. Mooie aan de set van MB vind ik de details, zoals de te lange mouwen bij de jongen. De Panther toren is oorspronkelijk gebouwd ergens midden jaren 90, toen ik nog geen airbrush had en erg trots was op mijn schilderwerk 😉 Tijden veranderen! De Zimmerit heb ik 2 jaar geleden gemaakt met Milliput en applicator set van Royal Model. Zelfde als bij de Beopanther. De Zimmerit ga ik nog wat beschadigd maken, lijkt me wel zo logisch. De loop wordt er een van Aber. Het geheel zal nog geen 20 bij 20 cm worden. Grondwerk zal eenvoudig zijn, wat zand rond het beton van de toren en stukje plantsoen. Voor de toren komt nog wat houtwerk en rommel als extra camouflage. Op het wiel van de 250 komt een paaltje met bord Luftschutzstelle. Zo komen er veel typische Berlin 1945 elementen bij elkaar lijkt me zo.

Luftschutz Berlin 1945 diorama.JPG

Close up van de veteraan. Deze houdt een Kwk42 granaat vast. Op de foto is een grotere KWK43 te zien. Heb echter geen KWK42 granaten meer. Dus ik moet die nog kopen. Als iemand een goede set weet laat maar weten. Ik zat zelf aan de oude Tamiya kit te denken met de ammo loading crew. Die is ook nog goed verkrijgbaar en volstaat. De veteraan is deels zelf gebouwd. De armen moest ik zelf maken om deze in de gewenste poses te krijgen. Ook het torso is iets gedraaid. Ledematen zelf maken of beter gezegd de plooien is voor mij toch wel een Angstgegner. Maar uiteraard wel nodig om de vrijheid te hebben om figuren te kunnen maken die passen bij de gewenste setting. Het boetseren en modeleren van plooien en vouwen is iets wat in mijn optiek toch meer voorbehouden is voor de echte kunstenaars onder ons. Om toch een acceptabel resultaat te krijgen ben ik een beetje gaan experimenteren met een alternatief. De armpjes heb ik allereerst gemaakt zoals dat gangbaar is, dus met draad geraamte voor de gewenste poses en lengte (17 mm), daarna ruwe laag 'vlees' gemaakt met green putty. Voor de poses heb ik mezelf als voorbeeld genomen om het realistisch te krijgen. Tot slot de stoffen mouwen aanbrengen. Dit heb ik gedaan met dun papier zoals te vinden in schoenendozen. Deze gebruik ik voor zeil en doek en ik dacht dit moet dan ook kunnen voor kleding. Het papier van tevoren geplooid in zowel horizontale als verticale richting. Vervolgens geknipt in stukjes van 17 mm (lengte) en 15 mm (breedte). Dit met witte hobbylijm bevestigd. Eerst bovenaan vastgezet en even laten drogen. Daarna iets opgestuwd naar boven zodat de plooien nog iets meer tot leven komen. Omdat het al gekreukt is is dit effect er al, maar zo kun je het verder vergroten al naar gelang smaak en dikte kleding. Dat zijn dus wel belangrijke stappen. Daarna laten drogen en klaar is Kees. Wat mij betreft niet meer klooien met plooien 😁 Het papier kan ook nog nat worden gemaakt, maar dat is niet nodig. Sterker nog dat zou ik niet snel doen omdat anders het papier strak om de onderlaag trekt en de plooien afvlakken. Dat zou ik alleen doen bij dunne stof die strak aan moet sluiten op de huid. Dus aanbrengen op dun laagje witte hobbylijm volstaat. Bij de geknikte arm heb ik het stukje papier in meerdere delen geknipt, om het zo goed te laten aansluiten. Het komt ook voor dat sommige delen niet bedekt worden, maar no worries: met een dunne coat witte hobbylijm is een vloeiende naadloze overgang te maken. Wil niet zeggen dat deze techniek perfect is, maar voor mij volstaat die zeker om die vermaledijde plooien op een acceptabel niveau te krijgen. Voordeel is verder, dat het uiteinde van de mouw ook flinterdun is. Ook is het een snelle methode. Ik heb het papier aangebracht terwijl de putty nog zacht was, want dat maakt niet uit. En de witte hobbylijm is snel droog. Na 24 uur is het over te schilderen.

Laatst bewerkt:
Ik zou effe goed researchen naar de pantherturm, ik ken van de fotos in berlijn namelijk eigenlijk alleen de ingegraven kale panther onderstellen, of degene met een stalen fundatie, en die zijn beide vrij herkenbaar van buiten. Degene met een stalen fundatie heeft normaliter bvb geen uitgebreide 7 perescoop koepel op de plaats van het commandantenluik maar een enkele draaibare, en zo ziin er natuurlijk mmeer verschillen, maar dat ko t vast goed

Hi Timo,

Ja heb ik uitgezocht. Ik heb foto's van Pantherturms in Berlijn gezien met reguliere koepel commandant. Die op een betonnen fundering zaten. Meende eerst ook dat ik aanpassingen moest doen daartoe, maar de normale koepels werden dus ook ingezet. Zie o.a. ter referentie. De betonnen fundering is nog wel een vraag. Ik wil de koepel op een massieve vierkante plaat zetten zoals te zien op de foto van de concept opzet. Ik denk dat het wel kan, want beetje snuffelen toont diverse soorten.

Mvg,

Vincent

image.jpgOok dit was een complete ingegraven Panther. Jou foto in iets hogere resolutie. Op de voorgrond de luiken die toegang gaven tot de Panther.
Een ander voorbeeld hoe men dit deed:
image.jpg
Op de voorgrond dezelfde luiken als op jou foto. Het is dus wel degelijk een compleet ingegraven Panther. Bron: Panzers in Berlin 1945 van Panzerwrecks (een aanrader)

Dat is idd wat ik bedoel, geen idee hoeveel tijd het kost om zon kreng in te spitten, maar er was zelfs nog tijd om eea af te werken, want t bluvve duutsers!

Hi Frank en Timo,

OK merci, ja ik zat al te twijfelen ivm de luiken. Maar deze zullen niet te zien zijn op het dio omdat alleen kort stuk achterkant zichtbaar zal zijn. Al is een stukje wel een mooie break en leuk detail. Het is inderdaad even verwonderlijk als absurd dat afgezien van het ingraven de afwerking zo strak is! De Panther is volledig weggewerkt, wat heet Gründlich! Op de referentiefoto is de overgang aan de zijkanten niet eens te zien, lijkt wel of het afgewerkt is met beton of ander soort harde ondergrond. Dat komt goed uit, want ik heb geen Panther 😉 Denk dat ik de rand iets glooiend maak, wat het toch een ingegraven indruk geeft.

Mvg,

Vincent

Misschien interessant om te weten, dat met het Befehl OKH/GenStdH/Org.Abt Nr. I/3494/44 geh. vom 29.04.1944 de personele samenstelling en bewapening van een "Festungs-(Pantherturm)-Kompanie" (12 Türme) werd gerealiseerd.
Er zouden zeker 15 van deze Festungs-Kompanien zijn opgericht, welke o.a. in Italië en Duitsland zelf werden ingezet.
Men kende drie bouwvormen :
Pantherturm (Stahluntersatz) op een staalbasis
Pantherturm (Betonsockel) op een betonbasis (Bunker-Regelbau 687)
Pantherturm (Schnelleinbau) op een houten bunkerbasis
E.e.a. staat b.v. in onderstaand boekje :

P.S. Ingegraven Panthers behoorden niet tot zulke Kompanien.
Timo is mijn inziens correct, als hij stelt dat er allerlei verschillen waren tussen deze torens, o.a. de kommandantkoepel.

Timo is mijn inziens correct, als hij stelt dat er allerlei verschillen waren tussen deze torens, o.a. de kommandantkoepel.
Als ik het goed herinner was de bedoeling dat er op de speciaal gebouwde bunkers een daarvoor gebouwde toren gezet werd, met onder meer een dikker dak en een veel eenvoudiger commandantsluik. De kans is natuurlijk groot dat later ook overtollige torens van bijvoorbeeld kapotte Panthers gebruikt werden.

image.jpg
de 1/35 pantherturm van MIG voor op betonsokkel, stalen bunker en houten onderbouw

16A5FD3C-5448-4ABA-B803-9BBEDD10A2A0.jpeg
De enige originele Pantherthurm die nog bestaat staat opgesteld voor het Westwall museum. De moeite waard ondanks dat ze een OT810 opgeven als sdkfz 251

Als ik het goed herinner was de bedoeling dat er op de speciaal gebouwde bunkers een daarvoor gebouwde toren gezet werd, met onder meer een dikker dak en een veel eenvoudiger commandantsluik. De kans is natuurlijk groot dat later ook overtollige torens van bijvoorbeeld kapotte Panthers gebruikt werden.
Wat torens kapotte Panthers betreft, deze werden niet op de speciaal gebouwde staal of betonbunkers gezet. Dan werd toch echt vaak de complete Panther ingegraven of werd de toren op een geimproviseerde houten ingegraven ondergrond gezet. Moet nog ergens een blad hebben wat een artikel hieraan gewijt heeft. Een groot gedeelte van de Gothic line in Italie bestond uit de speciale Pantherturm op Stahluntersatz.
FB85AE22-5A14-4A3A-8971-56F7DAFC7D8C.jpeg

Heren,

Bedankt voor de input! Het was me wel bekend dat de echte Panther Turms een dikker dak hadden etc. Zoals de bovenstaande foto's ook tonen. Hoe het zat met de reguliere koepels was me minder bekend, maar dit zijn hoogstwaarschijnlijk dan allen ingegraven Panthers geweest en geen normale koepels op de genoemde speciale funderingen. Heb er iig geen foto's van gezien. Als referentie zal ik de foto aanhouden van de ingegraven Panther bij het perk, waar niet veel van te zien is.

Mvg,

Vincent

22F68F50-1B77-4D5F-A80B-38F1A62468E7.jpeg Begin nu toch te twijfelen, ook deze zou in de Gothic line hebben gestaan. Toch duidelijk de Stahluntersatz met “normale“ Panthertoren. Kan helaas het artikel niet weervinden.

Ik dacht dat ik die foto herkende uit Panzerwrecks 13, maar daarin blijken foto’s te staan die er erg op lijken, maar van meerdere ingegraven Panthers zijn. Dus geen bunker eronder maar inderdaad gewoon de romp.

Hi Jakko en Frank,

OK het wordt steeds interessanter. Gisteren nog wat zitten snuffelen op internet. Op Pantherturm Gothic line kwam ik o.a. volgende foto's tegen:

panther_turm_gothic_line.jpg

Ingegraven Panther G, schijnbaar ook Italië. Van deze zijn online meer foto's te vinden.

jRbX0lB.jpg

Panther A/G koepel

IMG_4858.JPG

Panther A/G koepel op stalen frame.

129844668255161343cde0e26083228b.jpg

Kwam ook aantal Panther D koepels tegen. O.a. bovenstaande.

Het lijkt er daarmee op dat er veel opties zijn als het gaat om Panther Turms, zowel qua koepels als onderbouw.

Mvg,

Vincent

Bijlagen

• IMG_4858.JPG
    IMG_4858.JPG
    27,5 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Leuk he, het onderwerp heeft me altijd al geintigreerd😉

Interessant, en bewijs, dat Panther torens met verschillende type koepels, in een betonnen en houten constructies werden ingegraven.
Historisch gezien, kan Vincent dus alle kanten uit.

Veel plezier met bouwen,
Hans

Nou, aangezien hij berlijn als locatie heeft gekozen kan hij eigenlijk niet alle kanten uit, schijnbaar zijn er 268 geinstalleerd, en geneen in berlijn, dus komt het er op neer dat er in berlijn alleen panthers zijn ingespit, en ik vind zo ff snel gekeken eigenlijk maar 2 of 3 gevonden in berlijn met een mooi vlak afgewerkte fundatie e.d. en dan vooral koepels die me sterk doen denken aan een panther G 😉

Nou, aangezien hij berlijn als locatie heeft gekozen kan hij eigenlijk niet alle kanten uit, schijnbaar zijn er 268 geinstalleerd, en geneen in berlijn, dus komt het er op neer dat er in berlijn alleen panthers zijn ingespit, en ik vind zo ff snel gekeken eigenlijk maar 2 of 3 gevonden in berlijn met een mooi vlak afgewerkte fundatie e.d. en dan vooral koepels die me sterk doen denken aan een panther G 😉
Agree. Nog even het boek van Panzers in Berlin 1945 erop nageslagen en daar vind ik idd alleen ingegraven Panthers in terug.

Hi Timo en Frank,

Denk dat dat de enige conclusie is die we nu kunnen trekken, er is geen bewijs voor Panther bunkers in Berlijn. Gelukkig is er nog het handjevol netjes ingegraven Panthers, die het mogelijk maken dit diotje te maken. Waarom ze dit zo netjes hebben gedaan zal wel altijd een mysterie blijven. Mijn donkerbruine vermoeden is, dat is gedaan omdat het op een prominente plek lag en het er netjes uit moest zien, ook al stond Ivan op de poort te bonken. Schijnbaar hadden ze daar inderdaad nog de tijd voor en niet te vergeten over. Lichtelijk absurd, maar goed daar maken we dan maar weer dankbaar gebruik van 😉 Stop trouwens maar met zoeken naar Pantherstellen, want op deze Tsjechische site vind je superveel foto's met toelichting, sublieme bron:

We hoeven het wiel dus niet meer opnieuw uit te vinden. Op de volgende link staat trouwens ook een zeer interessante beton versie midden op wat een spoorwegemplacement lijkt. Dergelijke bunkers in industrieel gebied zijn dus wel een optie!

b5cf4219f0784c87881c3a665eeccef8.png

Mvg,

Vincent

Vincent, als je toch een hele panther met beton afwerkt moet je ook een soort bekisting ervoor maken, dus wordt het automatisch redelijk strak afgewerkt. De bovenkant moet sowieso vlak zijn zodat de koepel vrij kan draaien, zonder te blijven steken op de ondergrond. Zoals Timo al aangaf, het blijven Duitsers, die doen dingen nėt dat beetje beter als het op grondigheid aankomt. Over de pantherstellung op stalen en houten bunkers is ook een deel van panzertracts verschenen, daarin is zo'n beetje alles erover te vinden, inclusief schaaltekeningen
De panther op je eerste foto's is na de oorlog nog een poosje als bierkelder voor de naastgelegen kiosk in gebruik geweest, daar heb je verder niets aan, maar het is een leuk feitje 😁

Verder een leuk projectje om te maken, ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Jan

Hi Jan,

Krijg nu al dorst, die anekdote past al helemaal bij het gegeven van de ultrastrakke afwerking! Je ziet geen naad tussen de Panther en het beton, althans ik niet. Wellicht nog een heel dun laagje specie aangebracht om die naad weg te werken, zonder dat de toren niet meer kon draaien? Ik ga/moet die als uitgangspunt nemen, met een iets minder brede zijkant, om het dio compact te houden.

Mvg,

Vincent

Op de foto met de twee kinderen in de toren zie je wel degelijk een kleine spleet tussen de toren en het beton, die zal ongeveer gelijk zijn geweest als die van een toren op een normale romp, misschien iets kleiner, zeker als de tank onder het beton zit. Ter plaatse van de toren zal het een heel dun laagje geweest zijn! Vergeet ook niet om er een plaat op te 'lassen', dit zie je ook op de foto, daaronder zit een eerdere inslag die gerepareerd is. In Berlijn werden uitgeschakelde tanks fabrieksmatig weer opgelapt om opnieuw ingezet te worden, een groot deel van de bodenständige panzers kwam daar vandaan.
Jan

Hi Jan,

Ja ik ga een zijde van de toren nog voorzien van dergelijke schade, wel vet detail. Ook de subtiele naad tussen beton en bovenzijde maak ik. al is die zeer vaag. Dit dio zal losjes gebaseerd zijn op deze versie. Wat me ook opviel bij de andere 'nette' versie was dat er op de rand van het beton wel iets van een stukje plaat leek uit te steken. Geen idee wat dat kan zijn. Zou zeggen beton wordt gegoten met bekisting en randen zijn van beton.

Mvg,

Vincent

Hi Anne,

OK die heb je fraai geschilderd! Wellicht dat ik die ook nog kop tik, even kijken of het qua compositie past. Is ook wel een mooie met die Adrian helm, keer eens iets anders.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent, heb ik er zelf een 1916 nederlands model van gemaakt, die soort van diepe Engelse helm. Met behulp van zo’n Engelse Mk 2 of 3 in ieder geval die “turtle helmet”die ik nog had liggen. Er schijnen trouwens ook overgeschilderde Russische helmen gebruikt te zijn door de Luftschutz, misschien leuk voor de cohesie van het geheel; die Russen kommen!😉
Groet, Anne

OK ja interessante conversie, zo'n figuur biedt meer perspectief inderdaad. Ik vind de figuren van D-Day erg goed. Qua kwaliteit gelijk aan o.a. Alpine en Panzer Art. Qua originaliteit winnen ze met gemak van eerstgenoemde, die helaas niet verder lijkt te komen dan SS Ardennes, US tank crew etc. zo lijkt. Die Russische helm is nog wel een optie, eens kijken 😉

Hi all,

Deze vignette schiet al aardig op. Nog de zijpanelen maken en wat kleiner spul. Verneem graag van jullie!

210707_panther_turm_vignette.jpg

210707_panther_turm_vignette2.jpg

Bord Schwing tanzen verboten is van DioDump. Erg nuttig. Idem voor het bord van Luftschutzraum. Het stuk deur is nog los. Moet dus nog opgaan in het puin. Idem voor het stuk hekwerk.

210707_panther_turm_vignette3.jpg

De Panther is echt een opgelapte lapjeskat. Toren veteraan uit Normandië, waar camouflage op is gebaseerd. Mantlet late war met hard edge disc camouflage. Tussenstuk menie. De beschermkap bovenop is ook af, komt nog. Deze is ook meer 1944.

210707_panther_turm_vignette4.jpg

210707_panther_turm_vignette5.jpg

De pose van de figuren die ik in gedachten had. De linker die wat zegt, de HJ die met een granaat wacht totdat zijn maat in de Panther zich weer meldt en de Luftschutz rechts. Figuren zijn allen D-Day Studio.

210707_panther_turm_vignette6.jpg

De Swastika heb ik hand geschilderd. Er schijnt wel een Peddinghaus decal set te bestaan, maar erg lastig aan te komen en ach ik houd wel van een uitdaging 😛

Erg mooi, Vincent. Wordt een lust voor het oog, straks met alle figuren.
Ik vind de diversiteit van uniformen erg leuk.
En wat mij betreft ben je de hauptswastikamahler.
Wordt een dikke 10 !

Hi Tini,

Merci! Ja het is al met al een relatief eenvoudig en leuk project. De koepel is gemaakt van een koepel die ik nog over had van de oude Tamiya G. De tank zelf daarvoor heb ik gebruikt voor de eerder gemaakte Beopanther versie, waardoor een Panther Turm meest voor de hand lag. Verder heb ik voor deze een Aber loop gebruikt. Het luik van de commandantenkoepel is van Miniart Studios, de kit voor de conversie. De mantlet is van de Tamiya Jagdpanther kit, waar deze dus in zit, evenals veel andere onderdelen voor een late G trouwens. Handig voor dit soort projecten. Het puin heb ik verder vooral gemaakt van blauw schuim, krijt, wat blik, balsa hout en wat spul wat ik nog over had van oudere projecten zoals het hek en de metalen t vormige staaf, die van de Bronco jeep is. Deze is gemaakt van herkenbare delen zoals stukken muur, maar sommige delen zijn niet te herleiden voor de benodigde georganiseerde chaos en variatie. Het schilderen van het puin was overigens een leuke klus. Eerst geprimed met diverse grijstinten , toen de bakstenen met mix stenenkleuren acryl gedaan en tot slot met oil washes. Ik ga nog meer puin toevoegen, te weten aan het laagste deel voor een mooiere overgang en variatie.

Mvg,

Vincent

Heren,

Dit ´kliekjes´ project is bijna af voor mijn gevoel. Heeft een tijd stil gelegen, was voor 90% af. Moest alleen nog de panelen voorzien van afbeeldingen en wat ander klein werk. Heb eerst vooral geïnventariseerd welke afbeeldingen het beste het verhaal vertelden en dat waren deze. Vooral het boek Panzers in Berlin 1945 was hierbij erg nuttig.

Wat rest is de figuren her en der nog wat corrigeren en nog wat puin aanbrengen dat op de zwarte rand komt, maakt het wat speelser. Misschien ook nog kippengaas om de loop een idee. Maar goed, hier de foto´s voor nu, verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

Het geweer is een Garand. Leek me ook wel passend, gebruiken wat er nog voorhanden is. Wat anders dan een K98.

15.jpg

Her en der zitten nog restantjes van het papier wat gebruikt is om de afbeeldingen te plaatsen. Dit is gedaan met Potch. De foto's kunnen veel toevoegen aan een diorama, wat hier zeker het geval is vind ik persoonlijk.

16.jpg

17.jpg

18.jpg

Een M1 Garand in Berlijn vóór het einde van de oorlog? Hoe zou die daar gekomen zijn?

De hulzen van de 75 mm granaten vind ik ook nogal glanzen en messingkleurig zijn. Bij mijn weten waren zulke hulzen in Duitsland al gauw van gelakt staal, wat vaak een bruinachtige metaalkleur gaf.

Wat Jakko aangeeft klopt, koperen hulzen waren er nauwelijks meer, als ze er überhaupt nog waren. Ik heb ze ooit matt aluminium geschilderd, met een laagje Tamiya smoke erover, dat kwam mi redelijk in de buurt van het origineel.Verder vind ik het een mooie vignette geworden, mooi aangekleed en mooie figuren. De M1 zou ik ook vervangen door een duits of misschien een Russisch wapen, dat ligt historisch gezien meer voor de hand.

Mooi vignette Vincent 👍
Qua puntjes van aandacht sluit ik me aan bij Jakko, verder vind ik het geheel goed gevuld en overtuigend afgewerkt.

Heren bedankt!

Vwb die stalen hulzen terecht punt, ik ga dat aanpassen. Het koper is overigens gemaakt met AK metal wax, wat perfect werkt. Nu nog alleen de stalen equivalent kopen en erop loslaten. Ik heb overigens recent een stalen 88 mm Flak 41 huls weten te bemachtigen, dus de referentie staat om de hoek 😉 De Garand vervang ik ook door een Russisch machinegeweer. Is ook symbolisch, want Iwan stond voor de deur. Ook ga ik de munitiekisten nog iets aanpassen vwb de hengsels van touw, geef die een ander kleurtje.

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier de definitieve foto's. Hulzen dus staalkleurig gemaakt. Ging prima met de AK wax. Moest de Hitlerjugend knaap wel overschilderen, want hij was wel her en der veranderd in een glitter boy. Verder het puin wat uitgebreid op de zwarte rand. Wat nog rest is een PPSj-41 machinegeweer ipv de Garand, die ligt nu nog te drogen. Verneem graag nog evt. opmerkingen. Een in alle opzichten te gek 2022 toegewenst!

Mvg,

Vincent

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_8.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_2.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_3.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_4.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_5.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_6.jpg

211231_panther_bodenstaendig_berlin_1945_7.jpg

Terug
Bovenaan