Pantherstellung KLAAR! (met veeeeel foto's!)

jan peters zei:
over meer puin moet ik nog even nadenken... er zal wel wat bijkomen, maar ook niet te veel. Op zich vind ik het wel aardig zo.
Jan,

Ziet er erg goed uit. Die muurvuller is wel een handige goedje inderdaad.
Een beetje extra puin en rotzooi is misschien wel leuk, een bedframe of kapotte fiets staat wel leuk.

Groeten, MartinD

mooi hoor jan,goeie basis setting zo.nog wat items toevoegen zoals martin zegt en dan komt het goed.moet ook eens naar de Hema zie ik 😀 .zie ik nou ook voetstappen van he stukje straat af komen.

groeten jeroen,.

Jan, mooi, mooi. Hoe heet dat spul van de Hema. Ziet er goed uit!
Zelfs voetstappen aangebracht in de rommel. Ben benieuwd hoe je die ondergrond gaat kleuren?!
Wordt een leuke SBS zo!

Dank u voor de lovende woorden 😳

Jeroen (T.) Ik kom zelf ook maar 2 a 3 avonden in de week aan bouwen toe 😉 Vandaag was de tweede middag van dit jaar dat ik me naar de zolder kon terugtrekken...

Martin, ik heb al een ideetje, komt goed 😉

Jeroen (G.) Goed gezien! Er zijn inderdaad hier en daar wat voetafdrukken toegevoegd 8) Zijn die oude italeri figuurtjes toch nog ergens goed voor 🙂

Rob, ik ga de ondergrond gewoon spuiten met de airbrush... de tank dek ik af met cellofaan oid, verder gewoon goed mikken 😀
Het potje van de HEMA ziet er zo uit:
hpim4456kt1.jpg

Jan 😀

jan ziet er al goed uit hoor! maar ik sluit me wel bij bas aan wat betreft het toevoegen van pigmenten in het vulmengsel. nu houd je t risico dat dr stukken straks zijn waar toch net de airbrush niet geweest is.
de basiskleur toevoegen had je werk gescheeld. maar goed jou kennende gaat dat fijn in orde komen.
ik zou inderdaad ook iets toevoegen wat net dat extras geeft. een meubelstuk of een fiets zoals al genoemd werd. dan natuurlijk iets met een beetje een contrasterende kleur om het geheel wat te breken.

verder kan ik uit de fotos niet echt opmaken of je de panter nog niets onder een hoek gelegd hebt of gewoon waterpas..

grtz jeroen

Gezien het feit dat Jan werkt met een model dat al geschilderd is, heeft hij groot gelijk dat hij geen verf of pigment aan de pasta heeft toegevoegd.

De reden is simpel. Als hij nu uitschiet met het aanbrengen van de pasta, kan hij eenvoudig met water de pasta van het model wassen, wanneer er verf in zou zitten zou er verf op het model achterblijven.
Daarnaast, omdat de pasta erg absorberend is, is het heel eenvoudig om te schilderen. Als je met een verdunde basiskleur vlak onder de scheidingslijn langsgaat, trekt het mooi tot aan het randje in de harde pasta.

Indien het model onbeschilderd was, zou ik wel een kleurtje hebben toegevoegd.

Ik gebruik het spul al jaren, ken er dus een paar truukjes mee... 😉

Jamie Hector Cruz zei:
Daarnaast, omdat de pasta erg absorberend is, is het heel eenvoudig om te schilderen. Als je met een verdunde basiskleur vlak onder de scheidingslijn langsgaat, trekt het mooi tot aan het randje in de harde pasta.
Absorberend? Ik vind dat wel meevallen. Heb vandaag een laag Humbrol over een ondergrondje gezet, maar dat trekt er niet heel erg in ofzo.
@Jan: ik benieuwd 😉

Cheers, MartinD

We zullen wel zien wat het wordt 😛
Jamie: Tot nu toe heb ik het spul alleen nog maar gespoten, ik zal het eens proberen met verdunde (acryl)verf. Verder nog tips/ ideetjes om te delen?
Ik laat 'm in ieder geval nog een dagje drogen, zodat er geen vocht onder de verf blijft zitten....

Jeroen: ik heb je tip gebruikt... de tank ligt scheef achterover 8)
Jan 🙂

Pfoeh, tips....

Ik denk dat het meeste hier al is gezegd. Je kunt het rechtstreeks gebruiken, je kunt het mengen met verf.
Ook is het prima geschikt om als modder te gebruiken op een voertuig, alleen is het dan raadzaam om het flink te verdunnen met water. Eventueel wat statisch gras er door heen en je hebt een "mooi" moddertje...

Ik moet trouwens zeggen dat ik de verwering op de Panther erg geslaagd vind.

Hoi JAn,

ziet er erg goed uit .. ik vind wel dat het mooier zou staan als je meer rommel hebt rond de tank. probeer anders verdunde houtlijm met vogelzand en nog wat straat klinkers... Nu werkt het iets te plastisch

Hoi Jan
Dat spul van de hema kennen we als One Time en is wel iets duurder
maar is makelijk op kleur te maken met pigmenten of watergedragen verf wat wij schilders doen om te zien waar we blijven met het uitrepareren en het is lekker licht en makkelijk te schuren
dus mooi spul
o ja de groeten van mij en mijn knieen
bennie

jan peters zei:
We zullen wel zien wat het wordt 😛
Jamie: Tot nu toe heb ik het spul alleen nog maar gespoten, ik zal het eens proberen met verdunde (acryl)verf. Verder nog tips/ ideetjes om te delen?

Jan 🙂

Jan, vanaf nu proberen met alleen maar dikke washes te werken, dus alleen nog maar verdunde verf.
Verschillende verdunningen en je zult versteld staan hoeveel tinten je kan maken met hooguit 4 kleuren (Steenrood, bruin, lichtgrijs en zandgeel bijvoorbeeld) door steeds wat van de ene kleur bij de andere te mengen, lukraak delen een kleutje te geven, beetje kleur erbij, weer wat verfen, ander kleurtje erbij etc etc
doodmakkelijk, goedkoop en effectief

Jamie Hector Cruz zei:
Bas,

Ik gebruikte vroeger altijd Porion, totdat een kennis van me me er op wees dat de HEMA hetzelfde spul verkocht voor een fractie van de prijs, onder de naam reparatiepasta.
Aaaah, da's interessant. 'Porion' werd namelijk 'Perfax allesvuller' en kostte ineens 7 eurie per 500 g. Nu dus op een draf naar de Hema 'reparatiepasta'!
🙂

Bedankt voor de tip.
Gr.,
Petor

hey Jan,

mooie progressie tot nu toe. Panther ziet er goed uit en het ondergrondje begint er ook mooi uit te zien.

Ik denk dat je het jezelf iets gemakkelijker zou hebben gemaakt door eerst de reparatiepasta te kleuren.
Het toeval wil dat ik dit weekend ook met mijn ondergrondje bezig ben geweest en een fotootje heb gemaakt van de kleurpasta die ik gebruikt heb. Is volgens mij pigmentpasta om muurverf te kleuren. Van de Praxis.
Nou ja, mosterd na de maaltijd, maar voor de volgende keer dan maar 🙂

DSC02029.jpg

En inderdaad moet je voorzichtig zijn om niet over je model te kliederen, maar dat spreekt voor zich.

Ik ben in elk geval razend benieuwd naar de volgende update.

grt

Robert

😀

Ik heb zojuist wat puin en een extra-tje toegevoegd. Was ook wel nodig, wat het was hier en daar gaan scheuren (krimpscheurtjes 😱 ) omdat de laag net iets te dik was denk ik.

Jamie, bedankt voor de tips 😀
De verwering is nog maar het begin, er moet nog het een en ander gedaan worden 😉

Lars, er is aan gewerkt 😉

Bennie, daar heb je natuurlijk veel van over gehouden bij de laatste klus?!? 😛 Ben blij dat je knieën blij zijn 🙂

Rob, Ik ga het proberen. Maar toch wel eerst een basislaag met de AB aanbrengen?

PE-ter Bij de hema kost een kilo €3,50 😱

Robert, Dank je 😀
Volgende keer beter... Ik denk dat ik morgen weer nieuwe foto's plaats 😉

Welterusten, Jan 😀

Extra puin toegevoegd...
De kachel is een kadootje van Peter Vierhout 😀

hpim4460nl0.jpg

hpim4467bv0.jpg

hpim4469cv3.jpg

hpim4471vb0.jpg

Figuurtje nummer 2.
De riem van de tas is vervangen door dun koper, ziet er net iets beter uit 8)
hpim4475sy7.jpg

hpim4473hu1.jpg

Aangepaste wapenriem aan de Pssssssh 41 😉
hpim4478if4.jpg

Morgen(?) verf 😉
Jan 🙂

Jan,

Leuk idee, Mooi werk! Ik vind het puin er nu al goed uitzien. Het Tjechische kacheltje geeft ook nog net wat meer flair! Misschien ook nog wat glasscherven toevoegen en kleine dingen zoals een schilderijtje of en wijnfles?

Geloof het of niet, ik heb ook nog een half afgebouwde Panter Ausf A staan.......misschien is dit ook wel een idee voor mijn Panther.

succes,

Alex

Heey
Is het niet de PPSH 41?

Is het ook 😉
Ik zou nooit een rus willen zijn met zown geweer de kogels vliegen letterlijk je om de oren 😛

Heb je de riem van de wapen en van de tas vastgezet met soconde lijm of met modelbouw lijm?

En mischien kan je er ook nog dingen neer zetten zoals alex al zei maar ook nog dingen zoals wapens mischien nog een leuk idee een lege mp40 of dergelijk te maken van putty(ik weet niet of er als de magazijnen eruit zijn gehaald hij dan egt"leeg" is en de zak plat is)
Kan ook nog een net?

Het hoeft niet want het ziet er al onwijs goed uit die tegels zijn van VBM productions?

Nick

😀

Frank, gelukkig 🙂
Ik zal proberen een close-up te maken, maar hij zit nu tussen de tweede en de derde koelsleuf 😉

Nick, Ja, de tegels (en bakstenen) zijn van VBM. Mooi spul, alleen nogal veel luchtbellen 🙁
De PPSH-41 was overigens een prima wapen, ik denk dat je beter aan de 'goede kant' ervan kunt blijven staan, dan aan de 'ontvangende kant'

Luuk, ja het is PPSH 41

Alex, jij, een panther A?!? 😱 🙂 Gewoon doen! Het is echt een leuk werkje, en je kunt je fantasie de vrije loop laten 😀
Het ajeto-kacheltje kwam ik tegen toen ik op zoek was naar spullen om eromheen te leggen, heeft inderdaad wel wat. Glasscherven komen op het laatst, na het schilderen, en er komen nog een x aantal lege hulzen (+ munitiekratten?)om de panther te liggen. Samen met de figuurtjes wordt het dan al behoorlijk vol 😉

Jan 😀

De basis is in de primer (tamiya desert yellow)😀

hpim4479au9.jpg

klein beetje overspray
hpim4484je0.jpg

eerste bakstenen in de verf
hpim4493ge7.jpg

Close-up voor Frank 😉
hpim4487bh0.jpg

Jan 🙂

Dit wordt een mooie Jan :!:
Eenvoudige setting met een duidelijk onderwerp. Leuk detail van die kachel. Ik ben benieuwd hoe je puin gaat afwerken. Ik zou persoonlijk voor meer bakstenen hebben gekozen. Wanneer dat ding midden op straat ingegraven wordt moet je die staatstenen toch ergens kwijt? Zo creeer je ook wat meer lagen en daarmee diepte.
Met het verven van het puin kun je in principe beter van onderen naar boven verven, de bakstenen dus als laatste.
De structuur in het zand is heerlijk om te drybrushen. Ben niet bang om zware contrasten te maken. Dit kun je in het laatste stadium afzwakken met pigmenten of misten met je AB.
Suc6 😉

Dank u allen 😀
Darth vader, dat zeg ik, stof 😛

Roy, ik ben van onderaf begonnen nu 😉
Puin komt er niet meer bij, wel nog wat kisten, en een hoop lege hulzen...

Hilbert, hoe bedoel je?

Lars, wie is toch die Peter?

Marc, bedankt 😀
Jan 🙂

Weer wat verder.... ik ben bezig met het grondwerk, en dat is niet mijn sterkste kant (understatement) het is niet naar mijn zin, maar ik heb geen idee wat er anders moet 🙄 Tips, (opbouwende)kritiek en meningen zijn ZEER welkom :!:

hpim4517kc0.jpg

hpim4518tv8.jpg

hpim4519zm9.jpg

hpim4520ud0.jpg

Verder wat kleine dingetjes veranderd aan de koepel...
Het luik is voorzien van een contrasterende kleur (moet nog wat afgezwakt worden)
hpim4525gu7.jpg

Het penetratiegat heb ik dichtgemaakt, om er een afketser van te maken
hpim4529nh1.jpg

Laat het maar horen 😀
Jan 😀

Hee Jan,

Ik vind het er al vrij aardig uitzien hoor, dat grondwerk. Enige minpuntje vind ik dat het puin erg regelmatig verspreidt ligt.
Zelf ben ik nog bijna grondwerkmaagd, dus overige tips laat ik aan anderen over. 🙂

Hey Jan,

echt geweldig zijn de vorderingen die je maakt met je modellen.
Ben ik ooit op een zelfde niveau geweest met je, ben je nu ver vooruit.
Genoeg met de veren in r**t... 😉

Je ondergrond is in mijn ogen te egaal en eentonig in kleur.
Voor een tank van dat formaat die zover in de blub zit, valt me een ding op,
ergens aan de kant heb je een stukje bestrating wat nog in takt is... 😱

Nu weet ik niet zoveel van zompige bodems, ik ben er maar eentje uit de peel en turf,
maar als een tank zover wegzakt door wat voor reden dan ook, dan is het errug onwaarschijnlijk dat de bestrating op 1 meter onbeschadigd en egaal is...
Je trottoirtegels zijn eveneens in mijn ogen egaal van kleur, alsmede de bakstenen en enz. ...

Ik sluit me daarom aan bij Bas, met een berg pigmenten en wat moppen olieverf kom je zeker
tot een jouw toevertrouwd top-resultaat... 😉
Breek die egale ondergrond op wat voor manier dan ook,...

Rico

R. Goorts zei:
Voor een tank van dat formaat die zover in de blub zit, valt me een ding op,
ergens aan de kant heb je een stukje bestrating wat nog in takt is... 😱

Nu weet ik niet zoveel van zompige bodems, ik ben er maar eentje uit de peel en turf,
maar als een tank zover wegzakt door wat voor reden dan ook, dan is het errug onwaarschijnlijk dat de bestrating op 1 meter onbeschadigd en egaal is...

Rico, die tank zit niet "gewoon in de blub". Dit waren ingegraven oude/uitgeschakelde tanks, die op deze manier nog hun nut konden bewijzen in "straatgevechten". Er hoeft dus geen sprake te zijn van kapotte straten.

Grtz Niels

Rico, die tank zit niet "gewoon in de blub". Dit waren ingegraven oude/uitgeschakelde tanks, die op deze manier nog hun nut konden bewijzen in "straatgevechten". Er hoeft dus geen sprake te zijn van kapotte straten.

Niels,

ik geloof je op je woord, daar ik geen kaas heb gegeten van deze materie...
neemt voor mij persoonlijk niet weg, dat als je in die dagen een gat graaft voor een tank van dat formaat,
of er een berg zand tegenaan stort om hem in te graven,
dat er op een meter een mooi beklinkerde straat ligt...

maar zoals gezegd, da's voor mij persoonlijk...
't is Jan zijn werkstuk, en het mag er zeer zeker zijn...

Rico

Dank u allen 😀

Eelke, ik denk dat je gelijk hebt, het is een beetje 'te netjes' nog.... er komen evenwel nog wat kisten en hulzen bij te liggen, wellicht dat dat helpt de boel te breken...

Bas, dank je, alleen pigmenten? zou dat zoveel verschil maken?

Rico, AUW! Je veren zijn vrij hard 🙂 Geloof me, ik pruts maar wat aan, iedereen kan dit!
Zoals Niels al aangaf, is dit een ingegraven tank 😉
Ik baseer me grotendeels op deze foto's:
buriedpantherjs7.jpg

pantherbunkerberlnca7.jpg

berlin1945ik5.jpg

Zoals je ziet staat de tank op de bovenste twee foto's eigenlijk gewoon op de weg, met puin eromheen om hem te beschermen/ camoufleren. De onderste foto laat een 'echte' pantherstellung zien, een panther (ausf.D in dit geval) toren op een ingegraven betonnen kazemat.

Bedankt zover, meer ideeën en tips zijn welkom!
Jan 😀

Qua grondwerk kun je idd misschien nog wel wat verbeteren. Meer kleur tinten, drybrush, ook veel lichtere tinten gebruiken, beetje poedertjes en wat variatie qua vorm. Zo hier en daar een plank, wat andere rommel her en der, en hou het niet te donker. Maar... je zit zeker op de goede weg. De hull vind ik er al erg goed uit zien!

mzzls en succes!

Jan,

Ik denk inderdaad dat wat pigmenten een aardig verschil kunnen maken. Probeer eens een kwastpuntje Europe dust te mengen met wat water en dit als een soort wash aan te brengen. Ook zou ik hier en daar wat stof in de kleur van de bakstenen aan brengen.

Persoonlijk zou ik er een klein handjevol zand/verkruimeld leem overheen strooien, zodanig dat de tegels en stenen deels zichtbaar zijn. Met "nat water" (water met een klein drupje afwasmiddel natmaken (met behulp van een plantenspuit of, nog beter, een parfum-vernevelaar), en vervolgens met een pipet verdunde houtlijm erover heen druppelen (ook weer met een drupje afwasmiddel). Nachtje laten drogen en alles zit muurvast.

Groet,

Kanne

Nog een advies Jan, (alsof je er nog niet genoeg hebt gekregen 😉 )
1. Op de eerste foto van je laatste serie lijkt het alsof er een soort pad is gemaakt van de plavuizen. Ze liggen iets te georganiseerd. Een paar erbijleggen en je doorbreekt het. Ze liggen er te nadrukkelijk.
2. varieer in kleur met plavuizen en bakstenen. Dus niet allemaal zelfde kleur rood en grijs. Subtiel verschil doet wonderen.
3. veel meer drybrushen. Donkerder beginnen en in 3 - 5 lagen naar bijna wit.
Trouwens, een errug vette foto met die hulzen om die Panther.

Had je die link nog gevonden? 🙄

Bedankt voor de tips allemaal :!:
Sorry voor de late reactie 😳
Ik moet maar eens gaan drybrushen dus....rommel toevoegen en met pigment aan de slag 😉
Roy, je hebt gelijk, het is net een tegelpaadje zo 😕 (het zijn overigens geen plavuizen, maar stoeptegels 😉 ) Ik zal eens kijken of ik nog wat kan doen om het te breken....
De link heb ik niet meer gevonden 🙁 weet iemand een site waar een SBS over grondwerkjes op staat, met in de hoofdrol een T-34, schuin op een trap 'geparkeerd' 😕:
Jan 🙂

Terug
Bovenaan