Panther G wielen ombouwen naar Panther D vraag

Rob Wernars

Lid van de TWENOT
Interesses
1/16 panzer en 1/32 vliegtuigen modern
Schalen
  1. 1:15
  2. 1:16
Heren,

Ik heb een conversieset van Profiline om een 1/16 Henlong Panther G om te bouwen naar een Panther D.
1000044304.webp

Voor betere details gebruik ik een 1/16 Tamiya Panther romp met de bijbehorende wielen.
1000044305.webp

Nu mijn probleem.
Er zitten 24 bouten op deze Ausf. G wielen, maar voor de Ausf. D moeten er 16 moeren op komen.
Hoe kan ik deze 24 moeren verwijderen zonder veel beschadigingen, en hoe kan ik er 16 moeren op terug plaatsen?
Ik heb helaas geen draaibank, alleen een imitatie dremel, dus afdraaien gaat niet.
Om 16 gaatjes te boren is een mal noodzakelijk, is er iemand die zoiets voor mij kan en wil printen?

Groetjes,
Rob

Als je toch op zoek bent naar iemand die iets voor je kan printen is het dan niet handiger om gewoon gelijk de juiste wielen te printen?

Van een Evergreen plaatje kun je toch zo een boormal maken?
Met een (hout) beitel de oude moeren lossnijden, met een beetje geluk kun je ze recyclen. En met een passer en geodriehoek de mal maken.

Succes.

(en printen is niet duur, maar het kost veeeel tijd.)

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat je net zo goed zelf een malletje kunt maken: teken op plastic plaat een cirkel dit netjes binnen de rand van de velg past, met een tweede cirkel daarbinnen op de diameter van de ring met bouten. Zet dan vanuit het midden op elke 22,5 graden een lijn en boor een gaatje waar die lijn de binnenste cirkel kruist. Snijd hem uit volgens de buitenste cirkel en maak een gat in het midden voor de naaf.

Ik zit nu niet bij m’n computer, anders tekende ik er even eentje die je uit kunt printen en op plastic plaat plakken 🙂

Rob,
Je hoeft niet persé de wielen om te bouwen.
De productie van de Panther D naar de Panther A liep in augustus en september 1943 over.
Die loopwielen van 16 naar 24 bouten daarmee ook. (de kortstondige tussen-oplossing met 16 extra bouten even buiten beschouwing gelaten).
Met andere woorden, een productie Panther D met loopwielen met 24 bouten zou voor september 1943 moeten kunnen.

Mocht je het toch willen, hier even een simpele manier om het uit te tekenen. Gewoon groter tekenen, (dit is een velletje A4). Scannen en op maat uit printen.

Bijlagen

• 20260308_225255.webp
    20260308_225255.webp
    11,3 KB · Weergaven: 18
  • 20260308_225713.webp
    20260308_225713.webp
    16,9 KB · Weergaven: 17
  • 20260308_230118.webp
    20260308_230118.webp
    20,8 KB · Weergaven: 16
  • 20260308_230754.webp
    20260308_230754.webp
    35,8 KB · Weergaven: 18
Hier nog een simpelere manier 🙂

24.webp

Deze is niet echt bruikbaar, want om het goed te doen moet je de diameter van het wiel weten (binnen de velgrand) en hoe ver het midden van de bouten van de rand staan.

O ja, dat is waar ook — ik had ze even door elkaar gehaald. Maar aangezien dat grofweg drie minuten werk was, is het zo aangepast.

Ik moest toch eerst eens goed kijken naar je tekeningen om te volgen wat je nu eigenlijk precies doet 🙂 Als ik het goed begrijp gebruik je alleen een liniaal en een passer, om in foto 2 een lijn haaks op de andere te zetten, daarna meer lijnen op 45° ervan, en dan nog een stap daartussen? Op papier had ik dat met een geodriehoek gedaan, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden 🙂

De manier die ik gebruikte voor mijn versie was om eerst een cirkel te tekenen, die dan te kopiëren en op dezelfde plek te plakken om hem daarna een beetje te verkleinen. Daarna heb ik een verticale lijn omhoog getrokken vanuit het middelpunt van de cirkel, die gekopieerd en ook weer op dezelfde plek geplakt, om hem dan te roteren rond z’n onderste punt. Dat plakken-en-roteren heb ik dan een paar keer herhaalt tot ik de laatste lijn vóór de 90° had, en dan heb ik alle lijnen gekopieerd, geplakt, en 90° gedraaid. Dat nog twee keer voor de 180° en 270°. (Slimmer was geweest om een verticale lijn te tekenen, langer dan de diameter van de cirkel, en die rond z’n middelpunt te roteren.)

Heren,
Dank voor al jullie reakties en indrukwekkende tekeningen.
Ik wil eigenlijk een hele vroege Panther D maken, met 2 koplampen en afwijkende lucht inlaten.
Ik heb namelijk al een (1/15) Panther A, en verschillende 1/16 Panther G's.
Mijn scratchbouw kwaliteiten zijn minder dan minimaal, dus 16 wielen van 16 evenredige gaatjes voor schroefjes voorzien gaat hem zeker niet worden. Mijn enige hoop is iemand die 2 schablonen kan 3D printen.

MEt vriendelijke groet,
Rob

Ja lastig, en dan nog te bedenken dat een panther 2 verschillende wielen hebben, waarbij de rand van de binnenvelg en van de buitenste rij dan wel hetzelfde is, maar de kom is andersom. Ik heb ergens een lijst met wanneer welke onderdelen op de panther zijn veranderd, en dan kom je dus op een panther van juni 43, of eerder. Hoe groot is de diameter van je wielen Rob? Mijn klauwplaatje is namelijk niet zo groot vermoed ik. Eventueel iemand zoeken met een verdeeltafel, maar alles precies op maat maken op tenminste 16 wielen is redelijk productiewerk...

Ik wil eigenlijk een hele vroege Panther D maken, met 2 koplampen en afwijkende lucht inlaten.
Rob,
Afgaande op de conversieset, die je voor jouw Panther G naar D wilt gebruiken, kun je geen hele vroege versie maken.
De Verständigungsöffnung
1773259309087.webp
zit niet in jouw conversieset, zo te zien. Deze opening werd in de juli-produktie weggelaten, tegelijk met de dubbele koplampen.
Ook zie ik op het plaatje van de conversieset de linker (rechte spaken) motorluchtinlaat van de latere versie. De hele vroege hadden links en rechts motorinlaten met meebuigende spaken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan