Panther G late - klaar

De basis is gespoten:

Groen: vallejo air german olive green 1943

panther6003.jpg

panther6002.jpg

panther6001.jpg

Camo: Red brown
panther6008.jpg

panther6007.jpg

panther6006.jpg

panther6004.jpg

Onderstel: dark earth

panther6012.jpg

panther6011.jpg

panther6010.jpg

panther6009.jpg

Jan 😀

jooo jan,
ben het wel een beetje met dominique en mark eens. is de bruine camo opzettelijk zo wolkerig gespoten? lijkt nu een beetje half werk om zo maar even te zeggen.
ben benieuwd naar t vervolg! 😉

grtz jeroen

De camo is met opzet zo gespoten.... het is een van de laatste Panthers die aan het front verschenen zijn, in maart/ april 1945. Voor hij ingezet is heeft er iemand even snel een paar strepen roodbruin op gezet, dat is wat ik wil laten zien. Ik vind de bruine strepen overigens nog niet 'wolkig' genoeg, dus ga ik vanavond(?) nog een keer met groen aan de slag 😉
Jan 🙂

hmm.. ik neem aan dat die strepen er toen ook opgespoten werden?

zoja, dan is dit effect ontzettend moeilijk te behalen 😀
met watergedragen lakken en conventionele basecoats (erg dun..) zou het opzich wel kunnen, maar ik neem aan dat ze hiervoor met een of andere acrylaatharszooi (of weet ik veel wat ze destijds gebruikten..) spoten..

laat ik het anders zeggen... het is mij in ieder geval nogniet gelukt om zo te spuiten 😀😀

als je dit wel zo blijft gebruiken, zou ik, als ik jou was, langere strepen trekken van (in het echt..) zo'n 1.5m, ipv "rondjes draaien".. just my 2 cents 🙂

mark..

Jan Peters zei:
Voor hij ingezet is heeft er iemand even snel een paar strepen roodbruin op gezet, dat is wat ik wil laten zien.
Jan,

Het ziet er dan misschien helemaal niet uit, maar zou je de bovenkant van de koepel niet groen kunnen laten. DE soldaat die ff snel de verf erover heen gejast heeft, had alleen een klein trapje om te spuiten, en kwam niet tot helemaal boven aan 😉 ...

Je idee vind ik wel erg leuk gevonden overigens! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten, MartinD

Mark, ik ga het in ieder geval proberen 😉

Martin, het is gewoon een schema uit de kitinstructies, decaloptie 3 😉
Ik ga het bruine nog wat wegwerken, maar vind het mooier als er bovenop de koepel ook bruin zit.... hij heeft het trapje gebruikt om op de koepel te klimmen, duits gründlichkeit zullen we maar zeggen 🙂
Jan 🙂

Neeeeeeeeeeeeeeeeee, ondanks het feit dat de verleiding zeer groot is, heb ik met mezelf (en Jochem 😉) afgesproken dat primerrood 'not done' is! 8)
Jan 🙂

Goed bezig Jan, tja die camo... vaag maar heeft ook wel wat. Ben benieuwd hoe het terug komt na de weathering. Dat vernagelde wiel, heb je dat volgens de beschreven MIG methode gedaan?

mzzls

Thanks André 😉

Boris, ik heb het wiel in de boormachine gezet, en afgedraaid met een mesje. Ik weet niet hoe Mig het doet, maar ik heb het uit een artikel van kristof Pulinckx gehaald 😉
Jan 🙂

Pulinckx Kristof zei:
Omdat het hier de laatste dagen zo akelig stil dacht ik bij mezelf ik zal nog eens een update posten.
Prima idee, ik ook maar weer eens 😉
Ik heb deze week nauwelijks tijd gehad voor modelbouw 🙁 maar dit is de stand van zaken op dit moment:
Ik heb de camo wat aangepast/ bijgewerkt (vooral op de toren) groene, bruine en rode filters aangebracht, decals erop een wash met 502 'wash brown' en de basis voor de tools en uitlaten gelegd.
panther6012-1.jpg

panther6015.jpg

panther6016.jpg

panther6017.jpg

panther6018.jpg

panther6019.jpg

panther6020.jpg

panther6021.jpg

panther6022.jpg

Op of aanmerkingen zijn welkom 😉
Jan 🙂

Ha Jan,

Ziet er goed uit zeg, ik heb ook nog twee panthers liggen hier een A late en een A early.
Maar even over je model, ik vindt de regenstrepen er op de derde foto overtuigend uitzien, MAAR dan moet je ze wel echt van boven naar beneden trekken. Nu beginnen sommige, vooral in het midden, een eindje verder dan het begin. 🙄 🙄
Beetje vaag verhaal maar ik hoop dat je begrijpt wat ik duidelijk wil maken 🙂

gr Johannis

Ik heb even snel wat foto's bij daglicht geschoten. Ik heb wat chips toegevoegd, en meer stof/modder op de frontplaat en het onderstel.
panther7016.jpg

panther7018.jpg

panther7015.jpg

panther7021.jpg

panther7012.jpg

panther7011.jpg

panther7009.jpg

Op- of aanmerkingen zijn welkom, Jan 🙂

ik heb hem in reallife gezien en daarin is het toch echt wel een donker groen met donkerbruin. komt denk ik door de belichting dat het verkleurt... toch maar ns kijken naar je belichting jan. de kleuren komen inderdaad niet over zoals ze in real life zijn 🙂

grtz jeroen

Dom, het is 096 olive green van vallejo, het is groen, maar met een erg grijze waas 🙄 Ik heb er al een aantal groene filters overheen gedaan om 'm nog wat groener te maken, maar er kunnen er nog wat meer bij denk ik.
Die blauwe achtergrond helpt ook niet mee, ik zal eens kijken of ik een witte achtergrond kan gebruiken....
Die SW panther is erg mooi!
Jan 😀

Hoi Jan, ik ben totaal geen Panther kenner maar is het normaal dat hij zo vlekkerig is gespoten? Verder zou ik juist geen groen filters meer gebruiken maar eerder richting Burnt Sienna of Umber gaan maar das vrij persoonlijk.
In ieder geval succes verder.

Massel,
Marcel.

Marcel, wat is er normaal aan/ in oorlog? 😉 Ik heb 'm bewust zo gespoten omdat ik de haast van de laatste dagen van de oorlog weer wilde geven.

Ik heb wat foto's geschoten tegen een witte achtergrond, dan komt het model een stuk natuurgetrouwer over....
Ik heb eergisteren met olieverf de kleuren wat vervaagd, en gisteren wat meer stof en vuil toegevoegd.

panther7032.jpg

panther7034.jpg

panther7036.jpg

panther7037.jpg

panther7039.jpg

panther7040.jpg

panther7042.jpg

panther7044.jpg

Aan- of opmerkingen zijn wederom welkom 😉
Jan 🙂

de witte achtergrond geeft de werkelijke kleur veel beter weer jan! chips vind ik ook mooi en subtiel gedaan. de regenstrepen aan de voorkant springen er in mijn ogen teveel uit als ik het verglijk met de rest van het voertuig. verder zie ik inderdaad op het motordek vlakbij 1 van de ventilators (toch??? 😳 ) en bij een handvat op het motordek een knalgeel plekje. wat is dit??

ben benieuwd naar t vervolg!

grtz jeroen

Dat gele is een restje olieverf van het vervagen 😳 Het was me (ook op de foto's) nog niet opgevallen. Even met wat WS erbij om het weg te werken. De strepen op de voorzijde krijg ik niet meer minder, hoewel ik het niet echt storend vind.
Jan 🙂

Weer een klein stapje verder.... de gereedschappen zijn gereed in de schappen, en ik ben met de blank metalen delen van de wielen begonnen.

panther8001.jpg

panther8003.jpg

panther8004.jpg

Jan 😀

De afgelopen tijd heb ik niet veel gedaan, maar ik ben wel begonnen aan de figuurtjes. De figuren zijn van Dragon, de chauffeur is licht aangepast om 'm te laten passen.
De hoofdjes zijn van Hornet, geschilderd met Andrea's flesh paintset (geweldig spul voor kleurenblinden zoals ik)
panther9001.jpg

panther9013.jpg

panther9015.jpg

panther9016.jpg

Jan 😀

He Janneman!

Complimenten voor de kleurencombi van de panther... erg fraai.
Wat de figuren betreft vind ik je gezichten zeker niet verkeerd. Alleen vind ik het dan jammer dat je dezelfde blendtechniek niet toepast op de uniformen. Deze heb je zo te zien iets te 'gemakkelijk' gedrybrushed.
Keep up the good work 8) .

Dank je Roy!
De figuren staan nog in de grondverf, alleen de hoofdjes zijn geschilderd.... Morgen komt als het goed is een set lifecolor binnen voor de uniformen 😉
Jan 🙂

Ha die Jan!

Ziet er goed uit zeg die koppies! Mooi gedaan!
Ik ben benieuwd wat je van de uniformen maakt, maar de kopjes zit al wel goed, de mooieste die ik tot nu toe van je gezien heb!

mzzls 😀

Weer een stukje verder, en bijna klaar.
De panther heeft zijn wielen en laatste verwering gekregen. De antenne is van Dragon, ik weet alleen niet welke kleur deze moet krijgen 😕:
De figuurtjes vorderen ook, hoewel ze een beetje zijn glimmen door de matte(!) lak van Vallejo 😕 De 'man in black' wordt waarschijnlijk overgeschilderd, want het lijkt nu meer alsof hij een leren motorpak aan heeft 🙄
De foto's:

panther10013.jpg

panther10010.jpg

panther10008.jpg

panther10006.jpg

panther10005.jpg

panther10003.jpg

panther10002.jpg

panther10001.jpg

Jan 🙂

Alleen nog een naamplaatje (is besteld) en hij is helemaal klaar. De foto's zijn niet zo geweldig geworden, ik maak binnenkort nieuwe 🙄
Commentaar is welkom 😉

pantherfinal001.jpg

pantherfinal003.jpg

pantherfinal004.jpg

pantherfinal006.jpg

pantherfinal007.jpg

pantherfinal008.jpg

pantherfinal009.jpg

pantherfinal012.jpg

pantherfinal014.jpg

pantherfinal017.jpg

Jan 😀

Jan,

Ik kan me vergissen maar zie ik op de spare tracks niet nog steeds gietranden zitten?? Over alle lengtes lopen nog randjes en volgens mij moeten die er niet meer opzitten??!! En ik denk dat je de trackhorns nog het nodige metaalkleur moet geven, aangezien die over metaal schuren. Of het ligt aan de kwaliteit van de foto's natuurlijk dat ik het niet helemaal goed kan zien. Als je foto 4 en 5 goed bekijkt zie dat de track aan de onderkant wat los staat van het wiel.
JW

Jan

ik vind de grijsgroene kleur nog steeds een grote hinderpaal...ik vind het PERSOONLIJK niet erg goed...

daarbij vind ik de transactie tussen de 2 figuren helemaal niet op z'n plaats

de ene heeft precies net een joint gerookt terwijl de andere het uitschreeuwt alsof z'n leven ervan afhangt, ik zou die laatste verwijderen, daarbij vind ik ze nogal bleek qua huidskleur, een grondwerk zou bij deze meer dan op z'n plaats zijn

cheers
Dom

Ha Jan,

Mooi model heb je daar zeg, ik vind de camo zeer geslaagd al vindt ik het nu wel een redelijk saaie bedoening, ( Eigenlijk heb ik daar niks over te zeggen, want ik krijg het ook bijna elke keer als commentaar 🙂 ).
Ik ga wel met Dom mee, dat was het eerste wat me opviel. Die ene gast zit lekker realex in zun tank van we zien wel en de andere doet net of er net een kudde schapen de weg over marcheert.

gr Johannis

Ha die Jan,

Volgende keer een zwarte of grijsblauwe achtergrond gebruiken. Ik heb de panther op de bouwavond in het echt gezien en de kleur is gewoon goed :!: De foto's geven dit niet juist aan, maar daar kun je met een andere achtergond misschien verandering in brengen.

De panther zelf vindt ik erg mooi geworden en er zit nog steeds progressie in je modellen. Dit zelfde geldt voor je figuren, je bouwt ze tenminste en dat kan niet iedereen zeggen 😉 Gewoon door oefenen.

Neem hem de volgende bouwavond nog eens mee en dan kunnen we hem helemaal afzijken 🙂

Bas 😀

Hij is zeker wel mooi 😀 .kleuren zijn ook goed volgens mij.de figuren kun je zo zien als in de auto ,de bestuurder kan zich ergens heel erg over opwinden ,terwijl de bijrijder denkt van zal wel.maak je er niet druk om . 😛 ,en dat het wiel losstaat is toch omdat het zijn rubber kwijt is op dat wiel??

GROETEN JEROEN,........Caps uit........groeten jeroen,. 8)

Dank voor uw commentaar heren 😀

JW, je hebt helemaal gelijk, er zitten nog randjes op de reserveschakels. Ik heb ze nu pas op de foto's terug gezien 😕 Het wiel zweeft omdat het binnenste loopwiel (op de zelfde tapas) nog wel rubber heeft 😉

Dom, hij is in het echt echt groen Als ik de nieuwe foto's maak zal ik een witte achtergrond gebruiken (zoals al eerder in dit topic) dan komt de kleur beter over. Deze foto's zijn overbelicht door een verkeerde witbalansinstelling (?) Het idee achter de figuren is dat de chauffeur iets tegen iemand buiten de tank roept (om boven het geluid van de motor uit te komen oid) terwijl de andere het geheel aanziet (misschien wel stoned 😛 )

Johannis, ik vind saai wel goed eigenlijk, het gaat om het model, niet om een hele kermis er omheen. vwb de figuren, kijk even bij Dom 😉

Bas, bedankt. Volgende bouwavond misschien dartpijltjes meenemen om erop te gooien? 🙂

Jeroen, je slaat de spijker op z'n kop (zoals alleen een timmerman dat kan 😉)

Jan 🙂

Jan Peters zei:
Dank voor uw commentaar heren 😀

JW, je hebt helemaal gelijk, er zitten nog randjes op de reserveschakels. Ik heb ze nu pas op de foto's terug gezien 😕 Het wiel zweeft omdat het binnenste loopwiel (op de zelfde tapas) nog wel rubber heeft 😉

Dom, hij is in het echt echt groen Als ik de nieuwe foto's maak zal ik een witte achtergrond gebruiken (zoals al eerder in dit topic) dan komt de kleur beter over. Deze foto's zijn overbelicht door een verkeerde witbalansinstelling (?) Het idee achter de figuren is dat de chauffeur iets tegen iemand buiten de tank roept (om boven het geluid van de motor uit te komen oid) terwijl de andere het geheel aanziet (misschien wel stoned 😛 )

Johannis, ik vind saai wel goed eigenlijk, het gaat om het model, niet om een hele kermis er omheen. vwb de figuren, kijk even bij Dom 😉

Bas, bedankt. Volgende bouwavond misschien dartpijltjes meenemen om erop te gooien? 🙂

Jeroen, je slaat de spijker op z'n kop (zoals alleen een timmerman dat kan 😉)

Jan 🙂

Jan, ik zag het nu pas dat het wiel geen rubber meer heeft! Mooi gedaan!! De kleur is niets over te zeggen omdat je hem, zoals Bas terecht melde, hem in het echt moet zien. De figuren en hun uitdrukking is absoluut niet storend. Ik zal bij een volgende meeting eens wat foto's meenemen van jonge soldaten van de 12'e ss waarop je duidelijk lachende en minder vrolijke gezichten ziet staan. Tijdens oorlog en geweld is een lach, boosheid of "het kan me allemaal niet schelen" heel erg dicht bij elkaar.

Maak er wat moois van.

JW

Jan, ondanks het vele commentaar, waar ik het niet altijd mee eens ben,
zit er progressie in je modellen. Dat vind ik het belangrijkste.
Om die uitdrukking van de figuren te verklaren komt er nog een 3e figuur bij (waar tegen geschreeuwd wordt?)
... of heb ik weer alleen plaatjes gekeken en niet gelezen? 😳

Hoi Peter, denk dat je er helemaal gek van wordt maar de voor sommige "rare" kleur wordt juist versterkt door het gebruik van de blauwe achtergrond. Het blauwe licht weerkaatst namelijk op je vehicle en dus komt de kleur zo op de foto niet goed tot zijn recht. Ook is er zoiets als simultaan contrast maar daar ga ik je fff niet mee lastig vallen.
De oplossing is vrij simpel: ga naar de karton boer en koop een paar vellen à een euro of 2 en experimenteer. 😀
Heb fff snel photoshop collage gemaakt.

Color_und_so_weiter.jpg

K, succes & de massel,

Marcel.

JW bedankt 😉

Roy bedankt, een derde figuur zat niet in de planning, maar ik heb nog wel het een en ander liggen, dus wie weet 😀

Marcel, ik ga binnenkort met wit en zwart aan de slag 😉
Jan 🙂

jan ik vind hem heel netjes. 1 ding viel me wel op, het lijkt net op een van de eerste foto's of je de achterkant achter de uitlaten niet of nauwelijks verweerd hebt? denk dat de gehele achterkant nog wel wat extra aandacht kan gebruiken!
figuren vind ik netjes en niets mis mee!
de kleur groen heb ik al vaker van gezegd wat ik er van vind!

grtz jeroen

Terug
Bovenaan