panther diorama het "IJS" update 16-12-2012

Remco Vonk

Lid van de TWENOT
Beste mede-bouwers,

Ik ben bezig met een diorama te bouwen van een panther door een brug gezakt. Ik ben net begonnen met de brug te maken (houtlijm is nog zichtbaar).Het moet een winter opstelling worden (panther krijgt nog zijn winterlaag) met water en ijs. Aan de kade kant komt nog 1 of misschien 2 dennenbomen.

Nu zit ik met een keuze om alleen de panther er in te verwerken en een stel figuren of de panther, figuren en een sdkf... Wordt het te druk met de sdkf?

Graag hoor ik jullie mening hierover! Alvast bedankt!

Hier dan de foto's met sdkf:

DSC_0088.jpg

DSC_0089.jpg

DSC_0090.jpg

En hier dan zonder de sdkf:

DSC_0091.jpg

En dit is de foto waar ik het vanuit maak:

puentetw5.jpg

Groeten,

Remco

Re: opstelling panther diorama

Hallo Remco,

Beide kunnen, hangt af van wat je wilt uitbeelden.

Een kijk-tafereel in bredere zin met aandacht voor omgeving dan alle twee.

Wil je echt speciale aandacht voor de Panther situatie, moet je hem weglaten.

Dus waar jij je zwaartepunt wilt leggen.

Groeten, Wim

Hoi Remco,

de positie van de 251 suggereert dat die de Panther eruit wil trekken (wat niet zal lukken 😉 ). Misschien een kleiner voertuig zoals een Kubelwagen met de neus richting brug, waar een officier in zit/staat die poolshoogte komt nemen?

Eric

Heren bedankt voor jullie reacties.

Ik had het idee dat de sdkf voor de panther reed toen de panther plotseling door de brug zakte. De bemanning van de sdkf stoppen en gaan kijken hoe of wat (vandaar de open deuren). Op deze manier kunnen er ook meerdere figuren op de diorama komen te staan (zat namelijk te denken rond de 10-12 figuren erop te zetten).

Maar jah, als dit gebeurd, zal dan ook die sdkf zou dichtbij stoppen? Staat het allemaal niet te veel op elkaar?

@ Eric: De kubelwagen is inderdaad ook een goed idee.

In iedergeval bedankt voor de reacties, ik ga er nog eens goed naar kijken en ga gewoon verder met de diorama.

Gr.

Remco

Hoi Remco,

Ik vind je opstelling prima ! Het verhaal erachter is jouw eigen ding, waar weinig rekenschap voor de kijker voor hoeft worden afgelegd. Menig foto laat weinig logica van gebeurtenis zien, dus knock yourself out ! 🙂

groet frank

ik vind,gezien het onderwerp van het diorama ,de opmerking:waar wil je je zwaartepunt leggen,van Wim Meesters meesterlijk gevonden.Zwaartepunt lijkt me wel duidelijk,
groeten,bert

met alleen de panther en dan wat figuren erbij denk ik dat je heel mooi het tafereel wat je wilt uitbeelden vast legt.
ik denk ook dat de half-track teveel gaat afleiden.
ben heel erg benieuwd naar de voortgang van deze (een scene als deze zie je op het moment niet zo vaak langskomen,helaas)

groeten erik

Leuke setting, ik zou de 251 andersom zetten, zien waarom ze niet verder kunnen, en de brug maken van rechte stammen ipv de aan alle kanten gebogen, de duitsers waren daar best wel stipt in, zoals met alles, soort van bailybridge, maar dan de houten duitse variant.

Tank een flink eind in de modder steken, paar gniffelende figuren...

Heren bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad helemaal duidelijk waar het zwaartepunt zit 🙂

@ Timo: Het gaat hier om een scène in Rusland. Ik heb daar eens naar gegoogled en daar zijn bruggen regelmatig gewoon uit boomstammen gemaakt. De laatste 2 stammen zijn inderdaad erg krom, maar daar wordt aangewerkt.

Ik ga verder met de diorama en zal verder naar mate de vorderingen kijken welke compositie het beste is om te doen. Ik zal sowieso het een en ander plaatsen op het forum.

Gr.

Remco

Remco,

aller eerst een zeer goed idee en het begin ziet er al veelbelovend uit.

Misschien is het een idee om de tank naar voren te laten kantelen over dezelfde stam.
Dan komt hij meer in het midden van je grond plaat en is het minder belangrijk om dingen op de oever kant van de brug te zetten.

Is maar een ideetje 😉

Groeten

Leon

Dag mede-bouwers,

Ik ben weer wat verder met mijn panther. Ik heb eerst nog 2 andere panthers gespoten, namelijk mijn ersatz (panther tamiya met MB resin kit) en een panther met interieur. Ik heb hierbij voor het eerst een beetje geprobeerd om te moduleren, vind zelf dat het wel aardig gelukt is. Hierna ga ik ze aflakken en verweren. Hierbij enkele foto's:

M10 ersatz:

DSC07830.jpg

DSC07831.jpg

DSC07832.jpg

DSC07833.jpg

Panther interieur:

DSC07834.jpg

DSC07835.jpg

DSC07836.jpg

DSC07837.jpg

DSC07838.jpg

Verder ben ik met de panther een winterwash gaan maken. Eerst een haarlak methode en witte verf, daarna ben ik met witte olieverf in verschillende tinten het model gaan bewerken. Hier en daar uitlopers gemaakt. Het model moet hierna nog verweerd worden. Wat betreft de diorama, ben ik toch erachter dat het beter is om een nieuwe brug te gaan maken van hout, hier zal ik binnenkort aan beginnen.

Hier enkele foto's van de winterwash.

DSC07839.jpg

DSC07840.jpg

DSC07841.jpg

DSC07842.jpg

DSC07843.jpg

DSC07844.jpg

Als er op- of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.

Groeten,

Remco

Re: panther diorama 16-01-12 (+ M10 ersatz en interieur)

Ik heb wel een opmerking, Remco:

Heeeeel goed gedaan ! Prima basis voor de echte weathering.
Toch altijd jammer om zo'n interieur-tank dicht te moeten maken 😢

Bouwgroeten, Wim

Hoi Remco,

waar komt die panther met interieur van daan??????

weinig tot geen opmerkingen tot nu toe, goed bezig.

gr Steven

Dag heren,

Nou de panther met interieur en M-10 is even een zij-tak waar ik nog meer mee bezig ben. De tank met interieur blijft open en de koepel wordt apart gezet. De tank met de winterwash is voor deze diorama, waarbij ik de brug binnenkort ga maken.

Groeten,

Remco

Re: panther diorama 07-02-2012

Dag mede-bouwers,

Ik ben inmiddels weer wat verder met mijn diorama. Zoals ik eerder zei heb ik gekozen om toch een andere brug te maken, eerst wilde ik een brug kopen van Bastion35, maar deze was bijna nergens te krijgen. Dus heb ik gekozen om de brug zelf te maken.

Ik heb rond hout gebruikt voor de "poten" van de brug te maken, met kleine spijkers heb ik deze bevestigd aan elkaar. De houten planken zijn roerstaafjes op maat gemaakt en deze hebben een tijd in de thee gelegen. De "spijkers" zijn van Calibre, alleen zit ik mij te bedenken of ik wel de gehele brug hiermee moet doen, aangezien er ook een laag sneeuw op komt, zal ik dan de spijkers nog wel zien?

De balustrade maak ik van verschillende diktes balsa hout. De bouten zijn van Mig, deze heb ik gebruikt voor de "damwand".
Verder een opzet voor de 2 bomen die er moeten gaan komen, hierbij 2 houten latjes van 1 cm dik geschuurd tot deze mooi rond waren. De bladeren zullen nog bevestigd worden.

Wat betreft de panther, daar heb ik de fruils geplaatst. Wat geoefend met sneeuw aan de voorkant, hier zal nog meer komen evenals op de tracks.

Hierbij enkele foto's, graag hoor ik jullie opmerkingen.

Alvast bedankt.

Groeten,

Remco

Overzicht dioramä:
DSC07924.jpg

De brug:
DSC07925.jpg

DSC07926.jpg

De damwand:
DSC07927.jpg

De panther:
DSC07928.jpg

DSC07930.jpg

DSC07929.jpg

Re: panther diorama update 07-02-2012

Hoi Remco,

Mooi werk!
Het enige wat ik zou aanpassen is dat de track's leunen daar waar de dwarsstam ligt. Nu leunt hij op een paar dunne plankjes waar hij waarschijnlijk doorheen zou zakken. Je kunt dit makkelijk oplossen door ze te breken/ versplinteren op de plek waar de track's ze raken en hij uiteindelijk blijft hangen op de "stam".
Verder goed werk!

groetjes

Ik vind de opbouw tot zover schitterend !
Dat gaat wat worden, heel benieuwd.
Wordt nog een uitdaging om de brug wat "wrakkig" te laten uitzien, maar dat kun jij wel.

Helaas oogt de tank wat blauw door de belichting, uit vorige foto's kun je opmaken dat hij niet zo is.

Bouwgroeten, Wim

Ik had in eerste instantie het gevoel dat de kleurverschillen op de M10 wat te groot zijn. Nu had ik datzelfde gevoel ook op de Panther maar dat heb je aardig bijgetrokken dus hoop dat dat ook voor de M10 opgaat. Voor de rest gaat ie prima!

Dag heren,

bedankt voor jullie reacties.
@ boris: gelukkig staat de brug niet vast, dus deze zal ik straks goed plaatsen zodat de panther er goed op staat.

@wim: De tank lijkt inderdaad wat blauwig, maar dat komt door mijn daglichtlampen. Het wordt denk ik wel een uitdaging om de brug te schilderen, maar ik heb wat ideeën die ik wil uitwerken, hopelijk wordt het mooi 🙂

@Heico: De 2 panthers (degene met interieur en de M10) zijn andere dan degene op de diorama, het was even een zijtak. Deze zullen nog worden verweerd en ik denk zelf dat dan de kleuren vervagen.

Ik heb inmiddels het plantje gekocht om mijn dennenbomen te maken, dus die zullen van het weekend gemaakt worden.

Update volgt nog.

Dag Roger,

Dat is de bekende asparagus plumosus, perfect plantje om dennenbomen van te maken. Ik heb ze net afgeknipt van de plant (plantje kost maar 3 euro en daar kan ik gemakkelijk 3 bomen van maken) en ze even in een badje van water en glycerine gedaan, om ze daarna weer te laten drogen. Hierdoor behouden de bladeren hun kleur en vallen ze niet uit. Als ze droog zijn spuit ik ze in verschillende tinten groen en schilder ik de steeltjes bruin. Gaatjes boren in de stam, houtlijm op het steeltje en erin prikken. Gemakkelijker kan het volgens mij bijna niet en het ziet er heel realistisch uit. Van het weekend hoop ik een boom te kunnen gaan maken, waarbij foto's volgen.

Hierbij nog een detail foto van de bladeren van de plant.
asparagus_plumosus_1.jpg

Groeten,

Remco

Hoi Remco, het ziet er al veelbelovend uit ! Fraai tafereel 😱 .
Vind zelf wel leuk idee om die 251 erbij te zetten.
Al die Schützen eruit gesprongen om van dichtbij te gaan kijken en wellicht de tankers op het droge te helpen.
Vanwege het spektakel is 't misschien een idee om dan de figuren koppies te
geven met sterke uitdrukking ("ooohs" en "aaahs" enzo...)

Hoe lang laat je die takjes in water/glycerine liggen ? en heb je een afgepaste verhouding ervoor,
of doe je gewoon een scheutje glycerine bij 't water? koud water goed ?

plezier met je project 😛

Peter

Dag allemaal,

Zat even een wintersport tussen, maar met nieuwe inspiratie ga ik weer verder. @Peter: Ik heb zelf geen vaste verhouding, ik doe inderdaad gewoon een scheutje glycerine bij het water, hierbij moet het wel goed mengen, want ben er zelf achter gekomen dat als dit niet goed is, de glycerine niet oplost en op de takken blijft "liggen". Ik heb het zelf nu op 2 manieren uitgeprobeerd:
- mijn eerste keer is het mengsel in een plantenspuit doen en over de takjes heen spuiten.
- de tweede keer (voor dit project) heb ik het aangemaakt in een bakje en de takjes hier door heen gehaald en daarna laten drogen.

Ik moet zeggen dat de 1e keer veel beter ging, want doordat je het erop spuit blijven de takjes geheel intact, bij de 2e keer gingen bij enkele takken de "blaadjes" samenkleven. Het is in principe niet echt erg, want zag deze afgelopen vakantie dat er ook van dat soort takken in de bomen zitten.

Verder heb ik een randafwerking rondom aangebracht. Het idee is om enkele rotsen hier en daar aan te brengen en tussen de bomen wil ik een kleine waterval maken, zodat het ijs niet overal zit.

Groeten,

Remco

DSC08090.jpg

DSC08091.jpg

DSC08092.jpg

DSC08093.jpg

Re: panther diorama update 26-02-2012

Bedankt voor je uitleg Remco :idea: ik ga het uitproberen.

Veel plezier met bouwen en schilderen !

Vrolijke groet 😀
Peter

Re: panther diorama update 26-02-2012

Dag allemaal,

Jammer genoeg geen eerdere foto's kunnen maken dan nu, maar ben wel verder gegaan met de diorama. De brug heb ik behandeld met beits (lekkere grote pot bij de action voor weinig 🙂). Nadat deze droog was heb ik een dark wash van Mig erover heen gedaan (dit ook vanwege de lichte glans van de beits).

Verder heb ik nog meer takken toegevoegd aan mijn bomen, want ik vond deze toch iets te leeg. Hierna ben ik verder gegaan met de ondergrond. Ik heb een mengsel aangemaakt van witte houtlijm, fijn zand en donkere verf. Dit heb ik aangebracht tussen de rotsen door, zodat het een geheel werd. Terwijl het nog nat was heb ik wat static grass erop gedaan en hier en daar wat kattenbak korrels.

Eenmaal droog ging de airbrush erover heen, eerste een primer zwart en daarna bruin tinten en grijs tinten voor de rotsen. Toen de rotsen gedrybrushed en daarna voorzien van een wash. Verder al wat groen aangebracht, dit moet nog worden aangevuld met graspollen, bladeren en takjes. Ondertussen ben ik wel al begonnen om de waterval te maken, dit omdat het een langere droogtijd nodig heeft. Het witte zal uiteindelijk transparant opdrogen.

Het plan is om nu de onderste delen van de brug vast te plakken, om daarna een mal te maken voor het gat waar de tank in zakt en het gedeelte bij de waterval. Zodat ik hierna aan de slag kan met het "ijs". De mallen moeten ervoor zorgen dat daar geen ijs komt zodat ik het daarna kan vullen met resin.

Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen erop. Ik zat te denken om de mallen te maken van bluefoam, weet iemand of dit houdt als er warme kaarsvet naast komt te stromen?

Hierbij de foto's:

DSC08094.jpg

DSC08095.jpg

DSC08096.jpg

DSC08097.jpg

DSC08098.jpg

DSC08099.jpg

Groeten,

Remco

Re: panther diorama update 02-04-2012

Mooi hoor Remco ! 😛

Bomen zij wel beter met wat extra groente ja !
Ik vermoed dat dat BlueFoam het warme kaarsvet prima kan weerstaan,
doe anders een klein proefje op een afvalstukje.

Verder nog dit : de aansluiting van het brugdek op de rand van de oever.
Ik ben geen dekundige, maar als de oeverrand geen niet stevig is, zou ik daar een overlappend "iets" overheen leggen,
om afbrokkeling te voorkomen. Of een paar rijen stenen vanaf het brugdek ?
Ik weet dus niet zeker of 't nodig is, en zoja : hoe ?

Nieuwsgierig naar een vervolg,
verbijf ik, met vrolijke groet 😀
Peter

@Martin: Dank je wel 🙂

@Peter: Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik zal eens kijken of ik het nog voor elkaar kan krijgen om de brug iets verder richting de grond te leggen. Zal wel het een en ander weghakken (nu het nog kan).

Groeten,

Remco

Dag allemaal,

Ik heb gisterenavond het extra groen en bladeren aangebracht. De poten van de brug heb ik vastgeplakt en ben vanavond begonnen met het maken van het ijs.

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk foto's te maken van het proces, ondanks dat het de eerste keer is dat ik dit doe ben ik aardig tevreden. Graag hoor ik natuurlijk jullie mening.

Het maken van het ijs heeft uiteindelijk niet meer gekost dan 3 euro 🙂 Wat heb ik gekocht:

- 2 aluminium serveerschotels (bij de action)
- 100 waxine lichtjes (ook bij de action)

Allereerst de positie en vorm van het wak. Simpelweg, a4tje eronder leggen, tank erop en aftekenen. Hierna de vorm uitknippen. Deze vorm heb ik uiteindelijk op een stukje styrofoam afgetekend en uitgesneden.

DSC08105.jpg

DSC08107.jpg

DSC08110.jpg

Ik heb het stukje groter gehouden, zodat ik de uitsnede kan gebruiken om mijn brokstukken te maken.

DSC08118.jpg

Het stukje styrofoam plaatsen op de ondergrond, gewoon zonder vast te plakken. Hierop enkele zware voorwerpen (glazen) neerzetten om de druk goed te houden. Aangezien het foam een klein beetje meebeweegt, sluit dit de boel af.

DSC08112.jpg

Hierna de waxinelichtjes uit de vormpjes halen en de lontjes eruit trekken. Dit leg ik op de aluminium plaat neer (de randen heb ik ongebogen, zodat er een hogere rand ontstaat).

DSC08123.jpg

DSC08104.jpg

Oven op 140 graden gezet, het moet niet te snel gaan, anders wordt de wax bruin (als het eenmaal gaat koken). Het staat ongeveer 20-30 min in de oven tot het helemaal vloeibaar is. Met ovenwanten pak ik de zijkanten van de plaat vast en schenk ik de wax op de plaat.

DSC08114.jpg

DSC08115.jpg

In totaal heb ik dit 3x gedaan, 2x voor de ondergrond en 1x voor de brokstukken. Wanneer het nog niet echt droog is kunnen er nog kleine scheuren worden aangebracht.

Nu een nachtje laten drogen om van de week het foam te verwijderen.

DSC08119.jpg

DSC08120.jpg

DSC08121.jpg

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.Graag hoor ik jullie meningen over het resultaat.

Groeten,

Remco

Re: panther diorama het "IJS" update 03-04-2012

Mooi gemaakt,

pas wel op met zonlicht of lampen, veel kaarsen smelten daar van waardoor je barsten misschien minder worden door vloeien van de waxine.
Hier zijn de afgelopen dagen verschillende kaarsen op half elf gaan hangen...

Succes met de verdere bouw,

Rico

Prachtig werk Remco! Neem je die op de 18e mee? Zo'n diorama setting met ijs droom ik al jaren van om te maken (maarja... tijd)
Waar is de rand om de setting van gemaakt? Moet wel stevig zijn om de natte, hete wax tegen te houden?

Eric

@nick: Thanks 🙂

@rico: Ja daar moet ik inderdaad rekening mee houden, helemaal aangezien het op zolder staat. Bedankt voor het aandachtspuntje.

@Eric: Ik zal hem de 18e meenemen, hopelijk ben ik dan al weer wat verder. De rand heb ik eigenlijk simpel gemaakt van delen placemat, oftewel 1 mm dik plastic. Ik heb deze strips geplakt met montagekit tegen 1 cm dik mdf en het heeft goed gehouden! 🙂

Groeten,

Remco

Mooi man 😱

Dag medebouwers,

Naar aanleiding van de opmerking in mijn FOC bericht, dacht ik ik plaats even wat nieuwere foto's van mijn diorama. Hij is namelijk voor grotendeels af, moeten nog wat brokstukken van de brug in het water en rondom op het ijs komen en natuurlijk de figuren. Op schuimende water van mijn waterval moet ook nog aangepast worden, had hiervoor foam van vallejo gebruikt, maar dat is geen succes. Hij staat nu even in de vitrinekast tot waarschijnlijk na de FOC om deze af te maken.

IMG_20121216_123434_zps4418acda.jpg

IMG_20121216_123325_zps727616ac.jpg

IMG_20121216_123255_zpsa41609aa.jpg

Groeten,

Remco

Ik vind dat het er erg mooi uitziet! Het ijs is echter wel nog wat monotoon van kleur, ik zou met de airbrush sommige plekken dun spuiten met grijs, om het verschil in dikte goed uit te beelden. Kijk maar naar dit plaatje:
frozen-lake.jpg

Greetz

Hallo Remco,

Ik heb de progressie van dit werk toch gemist de laatste maanden.
Interessant hoe je met het ijs te werk bent gegaan.
Succes met de afronding!

Groetjes

vanwege dat door het ijs zakken nogal actueel is vandaag de dag, toch even reageren op je laatste plaatjes :

Het ziet er heel gaaf uit 😱

vanuit een Barnevelds wak groet ik u vrolijk 😀
Peter

heel knap gedaan, alleen zou ik persoonlijk geen figuurtje op het ijs zetten.
Er is zojuist een tank van 45.5 ton door het ijs gegaan, ik denk als daar nu iemand over zou lopen op welke plaats ook je zo door het ijs zakt

groetjes peter

Terug
Bovenaan