Panther Dio #10 Brothers in arms (03-01-06)

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Hallo iedereen,
na een tijdje nauwelijks gebouwd te hebben ben ik weer begonnen mijn panther dio'tje 😉 Eigenlijk is er nog niet echt veel veranderd maar er zit schot in de zaak. Inmiddels is de rails gelegd en ook de basis van het reliëf vastgezet.

Naast het grondwerk (zie achterste panther) ben ik ook nog met een paar figuurtjes bezig geweest. "Plain Tree" en het beruchte "pea pattern" heb ik maar weer eens geprobeerd.
DSC0000813.JPG

Panthertje in ongeveer de houding waarin die het eindresultaat moet komen te staan. Let ook vooral op het linker figuurtje. De nek is aangepast en nu kijkt hij naar de lucht om eventuele Jabo's te spotten. Geen overbodige luxe in Normandië. Rechts achter de tank kan je ook nog een betonnen telegraaf paal ziet. Die geeft wat meer "balans" in de compositie dan alleen wat lage struikjes.
DSC0001017.JPG

Overzichtje met de rails en telegraafpaal uit de Ironside set. Leuke set maar zeer matige giet kwaliteit: veel grote sinkmarks/luchtbellen en ook slechte overlap tussen de twee gietmallen 🙁
DSC000185.JPG

Overzichtsfoto'tje. Rechts het grondwerk met eerste gipslaag. Met de kleur ben ik nog niet tevreden, maar dat komt nog wel. Overigens wordt de boom links nog "verlengd" en komen er aan de rechtkant van de weg nog 4 of 5vergelijkbare bomen.
DSC000274.JPG

Plaatje om de voortgang van het steentjes krassen te laten zien. Nog genoeg kleine reparaties om te verichten maar dat komt nog wel. Figuurtje uiteraard bedoeld voor de ovenreiniger maar het figuurtje zelf vind ik wel leuk relaxed tegen de muur leunen.
DSC000312.JPG

4 bemanningsleden van een andere tank die met een schwimmwagen wachten totdat ze er langs kunnen om naar hun eigen panther te gaan. Drie van de bemanningsleden van de Panther G wenden zich tot hun vier collega's (misschien om te zeggen dat hun kameraden op moeten schieten of omdat ze de laatste info willen).
DSC000351.JPG

Panther A. De driver en radio-operator hebben hun hoofden inmiddels zo gedraaid dat ze de bocht doorkijken. Het lijkt op deze foto misschien alsof de driver tegen de houder van de loop aankijkt, maar hij kijkt er in werkelijkheid wel langs.
DSC000155.JPG

Goed voorbeeld van dat ik nog veel moet leren op figuren gebied... vooral ook dat ik gewoon de juiste penselen moet pakken en niet wat ik het eerste tegen kom 😉
DSC000243.JPG

Alle tips, kritiek, opmerkingen etc. zijn uiteraard weer welkom

Grtz Niels

Hee Niels,
Leuk om te zien dat je weer verder gaat met je pantherproject!
De layout is dik ok, en de poses van de figuren is ook beter zo. De tankcrew in de schwimmwagen vind ik een beetje vreemd overkomen. Komen deze terug van het front, nadat hun tank is vernietigd? Wellicht is het dan een idee om er een gewonde tanker bij te zetten? Verband om het hoofd, oid :idea:
Ik hoop dat je ons weer met regelmatige updates gaat voorzien 😉
Succes, Jan 😀

Niels,

Dat begint al wat te worden, mooi project.
Hoe groot is dit, geef eens een maat?
Mooi huisje trouwens, waar speelt dit zich af?
Je hebt nog een berg werk te doen, maar ik blijf hem volgen. Ik hou wel van deze soorten grote diorama's, altijd weer wat te zien en je steekt er weer eens wat van op.

Leuk hoor,

Peter

Hoi Jongens, bedankt voor de complimenten

@ Eric, pas maar op straks krijg je er meer dan je wilt 😉 maar ff serieus, ik zal iedereen natuurlijk op de hoogte houden

@ Jan, das een goed punt met de derde bemanning. Met een beetje scratchen zou ik wel een gewonde in elkaar kunnen zetten LOL
De optie waar ik nu aan dacht was de schwimmwagen vol te stoppen met geritselde baguetes, wijn, ham, etc alsof ze terug komen van het boodschappen doen.

@ Peter, ik heb het even voor je opgemeten. Lengte is 86,5cm en de diepte is 36cm.
Ik dacht trouwens al dat jij dit soort huisjes wel kon waarderen 😉 Als voorbeeld heb ik een gebouw in Cheux gebruikt dat op meerdere (WW2) foto's staat. De foto's zijn niet super maar samen kom ik er wel uit.
Het geheel speelt zich trouwens af in Normandië en stelt een troepenbeweging van de HJ voor.

Grtz Niels

Hallo jongens, niet genoeg voor een nieuwe topic dus breid ik deze maar ff uit.

Allereerst een plaatje van de rails met de eerste ballast laag. Hiervoor heb ik de lijm redelijk dik aangebrach en vervolgens ruim steentjes gestrooid die zijn in de lijm gezakt en daarom ziet het er nu misschien wat platgeslagen uit. Hiermee heb ik echter wel een goede basis (bepaalde "diepte") voor de tweede laag en dan zal het er wat nautuurlijker gaan uitzien. Die tweede laag breng ik natuurlijk pas aan nadat de bielzen geschilderd zijn. De rails zelf kunnen nog helemaal verwijderd worden en dat is maar goed ook met de lelijke gietrand.
05-12-18%20DSC00025.JPG

Hier een foto'tje van de vooruitgang van het kraswerk, dakkapel en het dakdekken. Als je iets beter kijkt zie je precies dat er een deur heeft gezeten onder de dakkapel. Dat was een foutje en het krassen van het gips op de vulnaad is daar ook erg lastig geworden. Genoeg reparatie werk te doen dus 🙄 Geldt trouwens voor alle muren.... De balk boven de deur (latei) zal nog een extra laagje gips krijgen om voor de gevel uit te steken. Daarmee moet de gevel iets spannender worden (en in het echt was dat ook zo). Verder is de dakkapel vervangen door balsa. De overstek van het dak van de dakkapel zal nog worden afgewerkt met een latje zodat dat er netjes uit ziet.
05-12-18%20DSC00025%20(1).JPG

De overstek van het dakje zal nog worden weggewerkt. Met karton is dat gelukkig makkelijk te doen. Hoe ik deze uitbouw verder uitwerk weet ik nog niet precies. Maar ik denk wel dat je aan de zijgevel straks kan zien dat hij er later tegen aan gezet is. Verder moet vooral het steenwerk direct rond het raam nog strak worden afgewerkt.
05-12-18%20DSC00025%20(2).JPG

Op dit plaatje kan je de hoogte van de struikjes op de voorgrond goed zien en krijg je een beeld van de compositie. Het figuurtje op de voorgrond is alleen bedoeld om de hoogte aan te geven en komt gewoon op zijn oude plaats te staan.
05-12-18%20DSC00025%20(3).JPG

Een overzichtje van het hele huisje. Door de camerastand ziet het er wel een beetje vertekend uit maar het geeft wel een aardig beeld
05-12-18%20DSC00025%20(4).JPG

Tot slot nog even een plaatje van een stukje grondwerk. Niet veel over te zeggen behalve dat er nog onkruid in moet komen en het gras nog wat verbeterd zal worden.
05-12-18%20DSC00025%20(5).JPG

Grtz Niels

Hoi Niels,

Leuk dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen. Ik vind het huisje overtuigend gedaan, mooi onregelmatig stenen patroon heb je erin gekrast en het dak ziet er tot zover ook goed uit. Succes met het vervolg!

Groetjes
DIRK

Niels,
Die leitjes zien er goed uit! Het huisje schiet ook mooi op. En eerlijk gezegd zou ik me niet te druk maken om die weggewerkte deur. Ik vind m niet eens heel erg opvallen, en met een beetje verf gaat t nog wel iets 'dieper' weg.

Ik zou alleen een ding veranderen. Niet aan de compositie ofzo, maar aan je beplanting. De allereerste foto, van een week terug ... denk daar de linker eens weg. Ik denk dat dit mooier staat. De rechter tank staat toch op een 'verhoging' ten opzichte van de rest? Als je dan de boom weghaalt, creeër je een soort driehoek. Ik denk dat dat visueel interessant is dan de twee bomen. Deze kaderen het geheel iets teveel in naar mijn smaak. Just a thought ... maar misschien ben ik nu iets te veel aan t 'bemoederen'. 🙂

Groet, MartinD

Hoi Martin,
Interessant punt, maar op dit moment doe ik er nog even niets mee 😉 Aan de rechterkant van de weg komen nog meer vergelijkbare bomen (hoog en smal met weinig takken onderaan) en dat zal een aanzienlijke invloed hebben op het eindresultaat. Als ik twee nieuwe bomen af heb zal ik daarmee eens kijken of dat een leuk resultaat oplevert en daarna zie ik wel weer verder.

Ohja, weet iemand nog een handige manier om de stenen wat op te ruwen? Hoewel het patroon nu wel onregelmatig is zou ik de stenen zelf ook minder glad willen maken.

Grtz Niels

Niels Henkemans zei:
Ohja, weet iemand nog een handige manier om de stenen wat op te ruwen? Hoewel het patroon nu wel onregelmatig is zou ik de stenen zelf ook minder glad willen maken.

Hey Niels,

mooi werk...

Opruwen met een bougie-borstelje of staalborsteltje.
Bougieborstel is van messing gemaakt en dus aanzienlijk zachter.
Deze laten krassen achter in je gips. Voor putjes maken in een steen,
drukken met een staalborstel op het gips...

Let wel, alles met zachtheid en beleid...

Rico.

Hoi Niels,

zo langzamerhand begint je dio er erg mooi uit te zien. Ik denk dat de compositie mooier wordt als je de rechter Panther (die net voorbij is gereden) een stukje dichter bij de figuren zet, alsof hij iets minder ver gereden is, Nu valt er een beetje een gat, met die lege straat voor de figuren.
Maar dat zijn maar mijn 2 centen 🙂

grt,

Eelke

Hoi jongens,
Bedankt voor de complimenten en de tips. Die van die borsteltje ga ik zeker proberen. Wat betreft dat gat tussen die panthers.... daar hebben we het eerder al uitgebreid over gehad en op dit moment laat ik het gewoon zo... voordat de hele discussie weer opgang komt 🙂 🙂

Grtz Niels

Hey Niels,
Het wordt steeds fraaier. Even al het andere terzijde: je vertelde van die voormalige deur onder de dakkapel. In plaats van uitgebreid en ingewikkeld herstelwerk had je de zaak ook in het schilderen kunnen opvangen. In veel gebouwen zijn bouwsporen aanwezig van verplaatsingen van deuren, kozijnen etc. en dat zie je dan terug in de gevel.
Ik plande een keer ergens een raam op een boerderij, maar dat kwam niet uit. Toen heb ik er een blokje gips ingezet met een iets afwijkend steenformaat en iets ruwer gelegd. De latei heb ik laten zitten. Het eindresultaat was een raam waarvan de boer heeft gedacht: "Ach, laat ik dat maar 'es dichtmetselen".

Ook een optie.

Greetz en succes met de voortgang!!!

Wim.

Nou Wim, je loopt een beetje vooruit 😉 Hoewel ik een dichtgemetselde deur net te veel van het goede vindt (en dat ook niet in het origineel zit), komt iets vergelijksbaars zeker in het kraswerk terug. Wacht nog maar even af.

Grtz Niels

hej ziet er echt gaaf uit, een vraagj": wat voor spul is dat bruinege wat je op de weg smeert? en met welk mengsel maak je dat gras met modder op je laatste plaatje?

succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

ciau kai reichwein

kai reichwein zei:
een vraagje wat voor spul is dat bruinege wat je op de weg smeert? en met welk mengsel maak je dat gras met modder op je laatste plaatje?

Hoi Kai, die modder met gras is.... uhm... modder met gras. Aarde uit de tuin met een klein beetje water en een wat extra houtlijm. Het gras is een mix van lange en korte vezels. In de meeste winkels verkopen ze alleen de korte variant en die is misschien wel leuk voor spoorwegen maar niet voor 1:35. Busch heeft zakjes met de langere vezels. Hoewel ik het stukje gras anders gedaan heb dan anders (is inmiddels ook verder verdeterd want ik was niet tevreden) is dit de methode die ik meestal gebruik: breng je moder mix aan. Laat die even drogen zodat het niet echt een kliederboel meer is. Pak dan je fijne vezels en strooi die in een vlekken patroon over je modder. Pak daarna plukjes van het langere gras en plant dat op plekken waar het er goed uitziet (ook om en op de plekken met het korte gras). Zorg hierbij dat het een beetje overeind blijft staan. Pak vervolgens een spuitbus blankelak (heb zelf een type waaarmee je houten meubels kan behandelen) en bespuit van een redelijke afstand je gras veldje. Hiermee gaan de vezels iets meer liggen en "blend je de soorten gras ook wat meer". De glans van de vezelfs neemt ook af en het ziet er ineens een stuk beter uit. Pak nog wat vezelfs om correcties uit te voeren of verwijder het te veel aan gras.

Ik zal na de kerst wel een paar nieuwe foto'tjes posten.

Grtz Niels

Hallo iedereen,
Hier nog een paar foto´tjes. Over het algemeen spreken ze voor zich. De extra "bomen" staan er uiteraard alleen voor het idee en worden vervangen door betere stammen (en bladeren natuurlijk 😉 )
Verder staan alle struikjes nog los en dus ziet het er allemaal nog wat rommelig uit.

Vanmiddag ga ik een paar experimentjes doen met het maken van grondwerk en hopelijk is de basis morgen dan helemaal af.

Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom

Grtz Niels

DSC00004a0.JPG

DSC00005a.JPG

DSC0000617.JPG

DSC0000215.JPG

DSC0000814.JPG

Heej Niels,

begin eens met verfen van die Panthers 😉

compositie is al zoveel over gezegt.... heb ik ook geen verstand van.... maar is alles voor de 1e meeting van 2006 klaar ??

Groetjes Raymond

Hoi Raymond,
Je hebt helemaal gelijk en ik ben ook bezig met moed verzamelen voor die panthers 😳 . Nieuwe airbrush en een tijd niet geverfd dus daar wil ik wel de tijd voor nemen 🙄 Verder wil ik met het verven wachten tot het diorama net iets verder is (hopelijk binnen een week) en de kleuren daarvan wat beter vast staan. Dan pas ik daar de kleuren van mijn panthers een beetje op aan. Dat geldt zeker voor de kleur van de weg omdat die teurg moet komen in het dusten van de romp en het loopwerk (deze keer doe ik dat vrij vroeg in het schilderproces). Tot slot moet er ook nog het een en ander geplakt worden op de panthertjes, dus dat moet ik oom maar eens af gaan ronden 😉

Grtz Niels (die stiekum eigenlijk ook wel wil beginnen met schilderen, maar zich nog maar even moet beheersen 🤐 )

Niels,

Gewoon compressor aanzetten, spuit eraan, verf mengen en hupsake, beide panthers geel spuiten, dan de panelen oplichten met geel + buff.

Dan 1 panhter hardedge 3 tone spuiten en die andere geel laten. bruin en groen oplichten met dezelfde kleur + een beetje buff

Op de gele panther een oranje filter, dan de pinwashes, chips, and dan pas dusten. Motordeck een ocre filter

Die hardegde 3 tone ook een oranje filter of een light blauw, dan de pin/washes.. chips etc... dan dusten...

En de weg zou ik aanpassen aan de panthers, niet anders om want dan beperk je jezelf teveel.. en het zijn de panthers die het oog moeten trekken en niet de weg... 😱

voila, klaar is Niels.. 😉

Groetjes Raymond

Raymond Repping zei:
Niels,

Gewoon compressor aanzetten, spuit eraan, verf mengen en hupsake, beide panthers geel spuiten, dan de panelen oplichten met geel + buff.

Dan 1 panhter hardedge 3 tone spuiten en die andere geel laten. bruin en groen oplichten met dezelfde kleur + een beetje buff

Op de gele panther een oranje filter, dan de pinwashes, chips, and dan pas dusten. Motordeck een ocre filter

Die hardegde 3 tone ook een oranje filter of een light blauw, dan de pin/washes.. chips etc... dan dusten...

En de weg zou ik aanpassen aan de panthers, niet anders om want dan beperk je jezelf teveel.. en het zijn de panthers die het oog moeten trekken en niet de weg... 😱

voila, klaar is Niels.. 😉

Groetjes Raymond

Haha, zo klinkt het wel heel makkelijk 😉 Maar ik kan je meedenken wel waarderen hoor. Ik ben er ook al uit hoe ik ze wil gaan spuiten en weatheren. Daarvoor gebruik ik een heel mooi voorbeeld uit AFV Modeler nr16 dat helemaal over panthers gaat.
AFV-16.jpg

bron: http://www.missionmodels.com/pages/afvmag.htm

Met het aanpassen van de weg/panthers heb je trouwens gelijk.. beetje stom opgeschreven 😳 bedoelde eigenlijk dat het twee kanten op werkt en dat de weg en de panthers samen 100% in het diorama moeten passen en geen losse onderdelen moeten zijn. Maar das logisch...

enne hard-edge of egaal geel is in dit geval niet historisch correct hoor 😉

Grtz Niels

Hallo Iedereen,
Hier weer een nieuwe update. Niet veel gebeurd, maar omdat ik verwacht de komende tijd niet veel te zullen bouwen zet ik ze toch maar even online. Er moet nog het nodige worden bijgewerkt maar dat zal voor een deel pas gebeuren als ik ga airbrushen. Het gras rond het andreaskruis moet ik nog verwijderen en opnieuw doen. De matte lak die ik daar heb gebruikt is wit uitgeslagen, maar gelukkig is dat een kleine reparatie.

Grtz Niels

DSC0001116.JPG

DSC0001213.JPG

DSC0001311.JPG

DSC0001018.JPG

DSC000157.JPG

He Niels,

in het begin dacht ik nah best leuk maar gaandeweg moet ik zeggen dat mijn mond al begint open te zakken. uiteraard is ie nog lang niet klaar maar zo stiekum aan begint het al iets te leven.

ben inderdaad benieuwd naar het schilderwerk van je tanks en figuren en met name ook je huis.

succes en ga vooral zo door.

gr
wilfred

ps die bomen zien er goed uit, zelf gemaakt (of moet ik even teruglezen?)

Zeg Niels,

Nou had Jan het er wel over om een kereltje met verband om z'n hoofd erbij te zetten, maar om er nu een zónder hoofd bij te zetten 🙂 .

Genoeg gekheid. Nu allemaal aan het werk !!!

Mark

Hallo jongens,

@ Wilfred, bedankt voor de complimenten. Het is niet nodig om de bouwbeschrijving van die bomen terug te zoeken. Zou zelf niet eens meer weten waar die staat 😉 Eigenlijk is het heel simpel. Je zoekt gewoon een mooi takje, wortel, etc uit als basis van je boom (stam en wat takken) en je regelt het een en andere aan zeeschuim. Haal de takejes zeeschuim van hun steeltjes en plak deze takjes op je basis. Als je tevreden bent is het tijd om blaadjes toe te voegen. Daarvoor zijn kruiden er handig. Zelf gebruik ik meestal gevriesdroogde peterselie die ik dan nog een beetje fijnen wrijf tussen mijn vingers. Pak een spuitbus met lijm, blanke lak oid en bespuit je boom en strooi vervolgens de blaadjes er overheen. Deze stappen kan je herhalen tot je tevreden bent. Zelf spuit ik na afloop altijd nog een extra laag om alles op zijn plaat te houden. Tot slot kan je alles nog een mooi kleurtje geven. Succes

@ Mark: LOL

Grtz Niels

Hey Niels!

Is dat de schwimmwagen van Tamiya??
Enige bouwtips? Dingen war ik moet op letten of is dat een goeje kit?
Wil er ook iets mee doen (zie: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=7788&start=40)

Ziet er echt enig uit dat huisje!!
Van wat zijn die dakpannen gemaakt? Goed gezien die afgebogen hoek van het dak 😉
En hoe heb je dat huisje eigenlijk 'gegoten'? Ik heb het dan vooral over de hoek en de openingen voor ramen en deuren.
Wou dit ook al lang eens maken maar ik ben niet echt een bouwkundige 🙂

greetzz

Hendrik

Hey Niels!

Is dat de schwimmwagen van Tamiya??
Enige bouwtips? Dingen war ik moet op letten of is dat een goeje kit?
Wil er ook iets mee doen (zie: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=7788&start=40)

Ziet er echt enig uit dat huisje!!
Van wat zijn die dakpannen gemaakt? Goed gezien die afgebogen hoek van het dak 😉
En hoe heb je dat huisje eigenlijk 'gegoten'? Ik heb het dan vooral over de hoek en de openingen voor ramen en deuren.
Wou dit ook al lang eens maken maar ik ben niet echt een bouwkundige 🙂

greetzz

Hendrik

Hoi Hendrik,
Dat is inderdaad Tamiya's zwemmer. Uitstekende kit, maar ik ben natuurlijk weer zo gek om er een aber setjes voor aan te schaffen. 😕 Dingen waar je op moet letten? Nee, niet tegen gekomen. Model wat je lekker snel in elkaar kan zetten en een uitstekende pasvorm heeft.

Wat betreft het maken van dat huisje. Dat heb ik een aantal dagen geleden op tracklink beschreven: ( http://www.track-link.net/forum/modelling_dioramas/2355 ) en ik heb ff geen zin om hem te vertalen dus moet je het maar ff doen met de engelse versie 😉

"First step is design. Make sure you now what you build. Make a 1:35 drawing you can use directly to "copy" on the plaster. Once you're finished with that. Make sure you got the right materials.

- plaster (in powder form, so you can mix small amounts to fix imperfections
- plastersheets (the kind you can buy to build interior walls in your house's
- white glue (CA glue apparently works to btw)
- saw
- some things you can use to scribe the stones (could be very simple like pushpins, srewdriver, etc)

That's all.

The plaster sheets will form the base of your building. Start by spraying some water on them. If you wait some minutes you can peal the paper of them. That way you get the base material to work with.

Take a small saw and cut out the main form of the building. Smaller shapes can be cut out with a sharp knive, but make sure you take your time for that and don't apply too much pressure.

Details like windows or chimneys or a bit more difficult. Windows need to be hollowed out (you could use a flat screw driver for that). Doors need extra care because they're not supported by plaster on at least one side. It's a good idea to think if you need a full opening there or that tinning the plaster there wil be enoug, this will limit the chance of cracks. If you add a closed door nobody can see if there's no opening behind it, so that doesn't matter. When working with plaster, make sure you place it on a flat surface. It will often break if you don't.

When you finished with that you can glue the parts together. Make sure you don't overdo the glue. You don't want it to come out of the "cut" you trying to glue. That will also be a problem when you do your brick work, but more on that later.

Once the building has been glued and dried, go back to the glue seams an carve out a little plaster around them. Mix some plaster and fill up the holes you have just created as well as any imperfections.

Next is the fun part of "making" bricks or stones. If using bricks you can measure them and use something to make sure you get straight lines. When doing a "random" stone pattern that's not an option. Check your refrences for the appropriate size first. Than take you "tool" and scribe horizontal lines in the plaster. Make sure these are a bit straight but don't over do it. After this you can add vertical lines to show the stones. Take care not to create "stairs", because it will look odd and boring.

When finished you can add windows, roof elements, doors, etc. Any imperfections can of course always be repaired with a bit of plaster.

There's however one anoying problem with this method. That's the moment you start scribing the stones the walls ar already glued together... I do that because that way you don´t get problems with alining the stone work. However this method increases the chance of cracks significantly. So be careful. To be even safer you can glue more of the plaster sheets behind the walls of you model (as long as you can't see them). This will strengthen the building quite well. Especially if you add a plaster floor as well.

Well I think you could start building your own plaster buildings with this. It might sound complicated but it´s certainly not. It only requires some patience and time."

De dakpannetjes zijn stroken (1cm breed) karton die to ongeveer de helft zijn ingeknipt. Simpel en snel.

Hoop dat je er iets mee opgeschoten bent.

Grtz Niels

Ja, daar ben ik nu ook mee bezig... Vrij hopeloos om te doen. Meeste lukt wel maar het uitboren van de "wielophanging" is volgens mij onmogelijk 🙁 Net als het verwijderen van overtollig plastic daar. Nou ja, ik denk dat ik die maar vast zet. In ieder geval kan ik ze nu bewegen.

Grtz Niels

Terug
Bovenaan