Re: PaK43/3 auf Behelfslafette
Jan Peters zei:
Eric,
Ik heb de Rangers patch van zijn arm gesneden, wilde een gewoon infanterie figuur. Nu je het eigenlijk meteen over een ranger hebt.... is / zijn dit een typische Ranger(s)? Ik ben absoluut niet thuis in Amerikaanse uniformen, en ging er vanuit dat het allemaal hetzelfde was 😳
Ik heb overigens ondertussen wat sergeant strepen van Verlinden aangebracht, dus bedankt voor je aanbod 😉
Jan 🙂
Nee hoor Jan, je hebt helemaal gelijk.
Er waren geen aparte uniformen voor Rangers. Zij droegen dezelfde combat outfits als ieder andere unit. Uitzondering waren de paratroopers die voor en tijdens D_Day zogenaamde M42 Jumpsuits droegen met Jumpboots (lees: hoge kistjes) i.p.v. combatboots met leggings eroverheen.
Para’s hadden het recht om hun broek bij de laarzen in te dragen en keken neer op de zogenaamde “straightlegs”. Er zijn gevallen bekend dat Para’s, als zij bijvoorbeeld een regular G.I. met paraboots betrapten die de broekspijpen bij de laars indroeg zij deze regular van zijn Jumpboots ontdeden. De Jumpboots en het 'recht' om de broek bij de laarzen in te dragen werden verdiend en niet uitgegeven was hun devies. Para’s waren elite en gingen daar ook prat op (statussymbool). Regulars die ze wel droegen deden dit vaak met de leggings eroverheen zodat je niet zag dat het Jumpboots waren. Jumpboots zien er namelijk op de schacht na, die lager is, hetzelfde uit als service boots. Service boots waren overigens van leer. De zogenaamde rough outs die voor European Theatre ook veel gedragen werden waren van suède (wearing them as we speak
😀 ). Het verschil zie op modelfiguurtjes als volgt: De leren service boots hebben een zogenaamde toe cap ofwel een naad, dwars over de tenen.
Rough outs hebben dit niet en zijn van suède gemaakt.
De latere Buckle boots, met de leren banden en twee gespen eraan zijn doorgaands gemaakt met rough outs (dus zonder naad over de teen en van suède) waar de lederen enkelbanden met gesp aan bevestigd zaten.
Deze vervingen de lastiger aan te trekken leggings. Vanaf Operation Market Garden droegen Para’s de M43 Uniformen die niet specifiek meer alleen door Paras gedragen werden maar eind 44 voor het hele US leger uitgedeeld werden. Para’s zouden echter geen para’s zijn als ze niet hun eigen aanpassingen maakten. De M43 broek had namelijk geen cargo pockets (grote zakken op de zijkanten). Die werden er door de para’s derhalve zelf maar opgestickt.
Deze uniformen werden door legereenheden vreemd genoeg (als ik me niet vergis) vaak gedragen met de bruine wollen broek en door para’s met de bijhoren de M43 broek.
Deze M43 Uniformen werden voor het eerst gedragen als test door de 3rd infantry Division tijdens de landingen op Anzio (dus al in januari 44) en waren steviger en hadden de vier grote zakken op de jas waar je zowat uit kon leven. Welkome aanvullingen op de twee kleine insteekzakken waar je niks in kwijt kon van de standard Issue M41 Field Jacket uniform welke je knielende figuur draagt.
Vanwege slechte planning en bevoorrading werden deze echter pas in 1945 in bulk uitgegeven.(Saillant detail in deze is dat er óók een verhaal gaat dat een generaal de M43 uniformen niet zag zitten en het oude uniform prefereerde. Hij schijnt de uitgave van deze uniforms tegen te hebben gehouden.) Dit uniform verving de vroege HBT (Herring Bone Twill) uniformen
die in de Pacific en vroege oorlogsjaren veel gedragen werden en de uniformen met M41 Field Jacket en Wool Trousers. Bij dit nieuwe M43 uniform werden de Buckleboots uitgegeven die ook gewoon door de Paras gedragen werden.
Speciaal het vermelden waard is de rol van de Tanker Jacket aka Combat Winter Jacket welke je sergeant draagt.
Dit korte jack (en grootvader van de Nylon M1 Bomberjacks met oranje voering die je heden ten dage nog veel ziet) was ontworpen voor Tank personeel als een stevig, compact jack wat geschikt was voor de krappe ruimtes waarin tankers moeten werken. Nauw gesloten boorden voorkwamen het blijven haken in die krappe ruimtes en de geringe lengte (tot onder aan de rug) maakte het comfortabel dragen in zittende houding. Jouw staande figuur draagt er één. Aangezien dit Jack warmer, sterker en comfortabeler was dan de M41 Field Jackets die jouw knielende figuur draagt, waren deze zeer geliefd bij alle rangen en standen in het leger. De M41 Field Jacket was namelijk zeer dun en leek meer op een windbreaker waarmee je een dagje de golfbaan op gaat. Zelfs piloten stapten over op deze Tanker aka Winter Combat Jackets omdat ze ook in de krappe cockpits beter zaten dan de leren jacks die zij droegen maar wel net zo warm waren.
Iedereen die zo’n tanker jacket kon bemachtigen droeg er één. Aangezien officieren wat dichter bij het vuur zitten, konden claimen en meer geld hadden zag je deze vaker bij officieren.
Nog even gauw een zijsprongetje naar US camo suits.
Deze werden in Normandie gedragen door de 2nd Armored Infanty division maar werden snel weer ingenomen omdat ze teveel op SS camo uniforms leken waardoor de 2nd onder vriendelijk vuur kwam te liggen. Deze camosuits zijn eigenlijk gewoon HBT suits met een camoprint en werden in The Pacific wel veel gedragen.
Tijdens de winters werden vaak lange Wool Coats en Mackinaw coats (aka Jeep coat) gedragen. De M43 hadden een speciale (uitneembare) liner voor winteromstandigheden. (Gewatteerde, strak zittende binnen jasen.) Over schoenen werden vaak Artic Overshoes gedragen (indien voorhanden)
(Ik in mijn Mackinaw)
Alle uniformen bleven veelvuldig in gebruik. Het is dus niet zo dat er met de invoer van het ene uniform het andere niet meer gedragen werd.
Divisional Patches werden door de meeste Units na D-Day (evenals rangaanduidingen) veelvuldig van het uniform verwijderd. Dit vanwege, respectievelijk, de opvallende kleuren die van al van verre te zien waren en dus het gevaar met zich mee brachten ontdekt en afgeschoten te worden door dat kleine stukje kleurrijk stof op de schouder en het bekende Officer Sniping door de vijand.
Ik kan mij ook voorstellen dat de divisional patches verwijderd werden om aan de vijand geen informatie prijs te geven welke divisies er in welk gebied aanwezig waren. (Je ziet op oude foto's veelvuldig weggekraste/zwartgemaakt en dus gecencureerde divisional patches.)
Bij mijn weten waren de Airborne Units en enkele andere units (geen idee welke) de enigen die ze wel op hun schouder bleven dragen.
Ik denk dat je nu redelijk op de hoogte bent van wat er zoal gedragen werd door US personal
😉
(P.S. ik heb deze post ook even apart geplaatst in het nieuwsgroep forum. Misschien wel handig zo'n US Uniform overzicht.)