PaK43/3 auf Behelfslafette KLAAR!

Re: PaK43/3 auf Behelfslafette

Hoi Jan,

...nog nooit gezien een dergelijke constructie, maar zal ongetijfeld historisch correct zijn !...
De laatste dagen in Berlijn ?
Mooie chippings in ieder geval ! Samen met de verchillende kleuren en munitiedetails vormt 't een mooie geheel.
Great works...

groet Frank

Bedankt voor de reacties 😀

De Saukopf is een beetje donker ten opzichte van de rest, ik ga 'm nog wat oplichten en chippen. De loop word straks ook weer donkerder na de washes, dan is het contrast wat minder groot, en komt het meer als een geheel over.

Chris en Frank, dit is een noodoplossing van de duitsers geweest, het is in weze gewoon een Jagdpanther kanon op een onderstel en ingezet tegen de oprukkende geallieerden in het westen. Volgens Zaloga zouden er zelfs wat in Nederland gebruikt zijn?
Jan 🙂

Oja Jan ik zag je op Dday maar was vergeten te zeggen dat als je wilt ik een artikel over dit kanon uit de laatste Military Modelling naar je kan opsturen als je wilt/het nog niet hebt.
Is van Steve Z met veel foto's en tips.

gr John.

Hoi John,
Ik ga straks even langs de kiosk, om te kijken of ik kan vinden 😉 In ieder geval bedankt voor je aanbod.
Jan 🙂

Een kleine update, ik ben weer volop bezig 😀
Het derde figuur voor het vignetje is klaar:
pak004.jpg

pak005.jpg

pak006.jpg

pak007.jpg

Vanavond ook even een voorzichtige lay out gemaakt, even voor het idee:
pak002.jpg

Binnenkort maar eens aan het grondwerk beginnen.
Jan 🙂

Kanon verzuipt een beetje op de grote plaat. Of komen er nog grote struiken en bomen? Voor de rest is die heel erg mooi.

Oscar

Schilderwerk ziet er heel goed uit Jan !
Wat de lay out betreft dacht ik hetzelfde als Oscar.Het wordt op zich al een vrij laag diorama en als je het dan ook nog zo groot maakt krijg je allemaal saaie lege plekken.Volgens mij heb je nu de lay-out gemaakt gebaseerd op een plaat die je nog had liggen.Je zou eigenlijk dit moeten doen op een stuk karton en kijken of je dan nog op het zelfde formaat uitkomt.Ik persoonlijk zou het maar een paar cm groter maken dan het affuit.
Onze sokkelkoning heeft zo een nieuwe gemaakt(kun je deze gebruiken voor je Famo 😉 )

Gr,

Roger

Heel mooi Jan, de kleuren spatten ervan af en stopt er leven in, je moet er wel naar kijken, nu al in deze opzet.

Wat ik mooi zou vinden, het slachtoffer tegen de balk aanleggen met z'n hoofd richting bukkend figuur, alsof hij getroffen werd eerst op en later naast de balk gevallen, als je het nog kunt volgen.......

Groeten Rick

Hi Jan,

Prachtig diorama wordt dit, het vertelt echt een verhaal, de laatste dagen van de oorlog. De figuurtjes zijn ook erg goed geschilderd. ik sluit me aan bij de opmerkingen van de anderen. Misschien nog wat hoogte/laagte verschil aanbrengen, kan me voorstellen dat ze toch nog de moeite namen om de PaK zo neer te zetten dat die een nog lager silhouet kreeg en ook meer bescherming bood (in dit geval dus niet gelukt). Ik zou verder nog wat kleine accessoires toevoegen voor meer variatie, bijvoorbeeld eetblikken, een omgevallen stoel een verrekijker etc. Ben verder geen dioramabouwer, maar dat schiet me zo te binnen. Succes met de afronding!

Grtn,

Vincent

Bedankt voor jullie reacties 😀
De grondplaat is niks te groot hoor, ik heb 'm zelfs op maat besteld bij de Sokkelking zelf... Het kanon is vrij groot, en de loop komt in deze opstelling tot aan de rand van het diorama. Er komen aan twee kanten nog verhogingen, waardoor het kanon in een soort gracht komt te staan (dit heeft ook te maken met de titel van het stuk; "Last ditch of the Reich" ) De knielende figuur komt naast de dode duitser te zitten, en gaat door de spullen van de duitser zoeken, oa een open tas met kaarten en andere spullen die komen erbij te liggen. De andere hoek wordt gevuld met munitie kisten ed, en verder komt er nog veel los spul in de opstelling te liggen. Al met al wordt het nog een 'vol' geheel.
Jan 🙂

Hoi Jan,

Dan zal het best wel goed komen ,van die verhoging/gracht die je gepland hebt 'habe ich nicht gewusst!" zoals ze dat zo mooi bij de katholieke kerk zeggen 😀

Gr,

Roger

Hoi Jan,

Mooi werk hoor en leuke setting. Het knielende figuur vind ik verreweg het beste figuur wat je ooit gemaakt hebt, erg goed!!

Groetjes

Roger, alles sal reg kom 😉
Boris, bedankt! 😳

Even een paar snelle pics (van slechte kwaliteit 🙄 )
Ik heb gisteren de verhoging gemaakt, met borstwering van houten latjes en een evergreen deur 😀
pak43142.jpg

pak43144.jpg

Zie je nu dat de plaat niks te groot is? 😉
Jan 🙂

Weer een stukje verder....
Ik ben bezig het ondergrondje aan te kleden:
pak012.jpg

pak013.jpg

pak014.jpg

De stukjes kurk moeten betontegels voorstellen, waarop de pootjes van het kanon komen te staan.

Verder heb ik de deur die aan de zijkant staat en het achterwandje om de aarde tegen te houden geschilderd:
pak009.jpg

pak010.jpg

pak016.jpg

Nog niet veel gedaan dus, maar het begin is er 😀
Jan 🙂

Heel mooi werk idd.
Ik heb nog wel twee "Rangers Divisional Patch" decals voor je liggen om "Srgt. Horvath" en Private Reiben 😉 mee af te maken.
Als je me je adres even PMed stuur ik hem je ze even toe en kun je die op de (voor de drager) linkerschouder aanbrengen.
Gewoon zomaar, om het bouwen en schilderen van US figuren en US voertuigen te bevorderen dan wel te stimuleren 😉 😀

Gááf Jan :!: inspirerend dio 🙄 waar heb je die vette gun vandaan. Buitenland ?
Fraaie lay-out en schilderwerk, carry on 😛
Groet'n, Peter

Die deur is natuurlijk helemaal de bom, die uitsparingen voor de slotplaat en de scharnieren, spot on!!
Dit gaat meer en meer iets bijzonders worden, top.

Groeten Rick

Even een vraagje tussendoor?
Is dit een wintersetting? want de beste dode duitser op de grond heeft winterkleding aan.

en wat je ook zou kunnen doen als leuk detail, de Sohlennägel toevoegen/schilderen gezien de duitser met z'n schoenen van de grond af ligt.
GC-006%20Knobelbecher%20boots.gif
GC-003%20Schnurschuhe.jpg

Eric,
Ik heb de Rangers patch van zijn arm gesneden, wilde een gewoon infanterie figuur. Nu je het eigenlijk meteen over een ranger hebt.... is / zijn dit een typische Ranger(s)? Ik ben absoluut niet thuis in Amerikaanse uniformen, en ging er vanuit dat het allemaal hetzelfde was 😳
Ik heb overigens ondertussen wat sergeant strepen van Verlinden aangebracht, dus bedankt voor je aanbod 😉

Pehtor! Dit is gewoon een dragon kitje, te bestellen bij Mol 8)

Thanks Rick 😳 Ik heb de driepoot, telescoop en kastje al in elkaar zitten, klaar om toe te voegen aan het grondwerk...

Michel, zoals je op de foto (van pagina 1 😉) ziet heb ik dat al gedaan:
pak43041.jpg

De setting is tussen november 1944 en maart 1945, koud en nat dus 😀

Jan 🙂

Weer een klein stukje verder, en ik heb een voorlopige layout gemaaakt. Het plaatsen van de figuren is lastig 🙄
De knielende figuur gaat door de spullen van de dode duitser, er komen kaarten ed rond hem heen te liggen.
pak018.jpg

pak022.jpg

pak023.jpg

pak025.jpg

pak027.jpg

Imput rond het plaatsen van de figuren is welkom.
Jan 🙂

Jan Peters zei:
Eric,
Ik heb de Rangers patch van zijn arm gesneden, wilde een gewoon infanterie figuur. Nu je het eigenlijk meteen over een ranger hebt.... is / zijn dit een typische Ranger(s)? Ik ben absoluut niet thuis in Amerikaanse uniformen, en ging er vanuit dat het allemaal hetzelfde was 😳
Ik heb overigens ondertussen wat sergeant strepen van Verlinden aangebracht, dus bedankt voor je aanbod 😉
Jan 🙂

Nee hoor Jan, je hebt helemaal gelijk.
Er waren geen aparte uniformen voor Rangers. Zij droegen dezelfde combat outfits als ieder andere unit. Uitzondering waren de paratroopers die voor en tijdens D_Day zogenaamde M42 Jumpsuits droegen met Jumpboots (lees: hoge kistjes) i.p.v. combatboots met leggings eroverheen.

508-3.jpg

Para’s hadden het recht om hun broek bij de laarzen in te dragen en keken neer op de zogenaamde “straightlegs”. Er zijn gevallen bekend dat Para’s, als zij bijvoorbeeld een regular G.I. met paraboots betrapten die de broekspijpen bij de laars indroeg zij deze regular van zijn Jumpboots ontdeden. De Jumpboots en het 'recht' om de broek bij de laarzen in te dragen werden verdiend en niet uitgegeven was hun devies. Para’s waren elite en gingen daar ook prat op (statussymbool). Regulars die ze wel droegen deden dit vaak met de leggings eroverheen zodat je niet zag dat het Jumpboots waren. Jumpboots zien er namelijk op de schacht na, die lager is, hetzelfde uit als service boots. Service boots waren overigens van leer. De zogenaamde rough outs die voor European Theatre ook veel gedragen werden waren van suède (wearing them as we speak 😀 ). Het verschil zie op modelfiguurtjes als volgt: De leren service boots hebben een zogenaamde toe cap ofwel een naad, dwars over de tenen.

us_boot_serv_shoe_main.jpg

Rough outs hebben dit niet en zijn van suède gemaakt.

us_boots_roughout_main.jpg

De latere Buckle boots, met de leren banden en twee gespen eraan zijn doorgaands gemaakt met rough outs (dus zonder naad over de teen en van suède) waar de lederen enkelbanden met gesp aan bevestigd zaten.

Aroughoutbootswithgaitersw.jpg

Deze vervingen de lastiger aan te trekken leggings. Vanaf Operation Market Garden droegen Para’s de M43 Uniformen die niet specifiek meer alleen door Paras gedragen werden maar eind 44 voor het hele US leger uitgedeeld werden. Para’s zouden echter geen para’s zijn als ze niet hun eigen aanpassingen maakten. De M43 broek had namelijk geen cargo pockets (grote zakken op de zijkanten). Die werden er door de para’s derhalve zelf maar opgestickt.

1418317615_67eab60b37.jpg

Deze uniformen werden door legereenheden vreemd genoeg (als ik me niet vergis) vaak gedragen met de bruine wollen broek en door para’s met de bijhoren de M43 broek.

deployment.JPG

Deze M43 Uniformen werden voor het eerst gedragen als test door de 3rd infantry Division tijdens de landingen op Anzio (dus al in januari 44) en waren steviger en hadden de vier grote zakken op de jas waar je zowat uit kon leven. Welkome aanvullingen op de twee kleine insteekzakken waar je niks in kwijt kon van de standard Issue M41 Field Jacket uniform welke je knielende figuur draagt.

M41uniform.JPG

Vanwege slechte planning en bevoorrading werden deze echter pas in 1945 in bulk uitgegeven.(Saillant detail in deze is dat er óók een verhaal gaat dat een generaal de M43 uniformen niet zag zitten en het oude uniform prefereerde. Hij schijnt de uitgave van deze uniforms tegen te hebben gehouden.) Dit uniform verving de vroege HBT (Herring Bone Twill) uniformen

IMG_0321sm.jpg

die in de Pacific en vroege oorlogsjaren veel gedragen werden en de uniformen met M41 Field Jacket en Wool Trousers. Bij dit nieuwe M43 uniform werden de Buckleboots uitgegeven die ook gewoon door de Paras gedragen werden.

Speciaal het vermelden waard is de rol van de Tanker Jacket aka Combat Winter Jacket welke je sergeant draagt.

Royposing.jpg

Dit korte jack (en grootvader van de Nylon M1 Bomberjacks met oranje voering die je heden ten dage nog veel ziet) was ontworpen voor Tank personeel als een stevig, compact jack wat geschikt was voor de krappe ruimtes waarin tankers moeten werken. Nauw gesloten boorden voorkwamen het blijven haken in die krappe ruimtes en de geringe lengte (tot onder aan de rug) maakte het comfortabel dragen in zittende houding. Jouw staande figuur draagt er één. Aangezien dit Jack warmer, sterker en comfortabeler was dan de M41 Field Jackets die jouw knielende figuur draagt, waren deze zeer geliefd bij alle rangen en standen in het leger. De M41 Field Jacket was namelijk zeer dun en leek meer op een windbreaker waarmee je een dagje de golfbaan op gaat. Zelfs piloten stapten over op deze Tanker aka Winter Combat Jackets omdat ze ook in de krappe cockpits beter zaten dan de leren jacks die zij droegen maar wel net zo warm waren.
Iedereen die zo’n tanker jacket kon bemachtigen droeg er één. Aangezien officieren wat dichter bij het vuur zitten, konden claimen en meer geld hadden zag je deze vaker bij officieren.

Nog even gauw een zijsprongetje naar US camo suits.

duck%20hunter%20camo%20set%201-24-08.JPG

Deze werden in Normandie gedragen door de 2nd Armored Infanty division maar werden snel weer ingenomen omdat ze teveel op SS camo uniforms leken waardoor de 2nd onder vriendelijk vuur kwam te liggen. Deze camosuits zijn eigenlijk gewoon HBT suits met een camoprint en werden in The Pacific wel veel gedragen.

Tijdens de winters werden vaak lange Wool Coats en Mackinaw coats (aka Jeep coat) gedragen. De M43 hadden een speciale (uitneembare) liner voor winteromstandigheden. (Gewatteerde, strak zittende binnen jasen.) Over schoenen werden vaak Artic Overshoes gedragen (indien voorhanden)

post-3435-1227682186.jpg

p311009161601.jpg

(Ik in mijn Mackinaw)

al23001.jpg

24%20(23).jpg

Alle uniformen bleven veelvuldig in gebruik. Het is dus niet zo dat er met de invoer van het ene uniform het andere niet meer gedragen werd.
Divisional Patches werden door de meeste Units na D-Day (evenals rangaanduidingen) veelvuldig van het uniform verwijderd. Dit vanwege, respectievelijk, de opvallende kleuren die van al van verre te zien waren en dus het gevaar met zich mee brachten ontdekt en afgeschoten te worden door dat kleine stukje kleurrijk stof op de schouder en het bekende Officer Sniping door de vijand.
Ik kan mij ook voorstellen dat de divisional patches verwijderd werden om aan de vijand geen informatie prijs te geven welke divisies er in welk gebied aanwezig waren. (Je ziet op oude foto's veelvuldig weggekraste/zwartgemaakt en dus gecencureerde divisional patches.)
Bij mijn weten waren de Airborne Units en enkele andere units (geen idee welke) de enigen die ze wel op hun schouder bleven dragen.

Ik denk dat je nu redelijk op de hoogte bent van wat er zoal gedragen werd door US personal 😉
(P.S. ik heb deze post ook even apart geplaatst in het nieuwsgroep forum. Misschien wel handig zo'n US Uniform overzicht.)

😱
Dat is veel informatie in een keer! 😀
Bedankt voor alle uitleg, zeer interessant!
Ik moet zeggen dat die Tankerjacket en die Mackinaw er erg goed uitzien... zijn die nog gewoon ergens te koop?
Jan 🙂

Jan Peters zei:
😱
Dat is veel informatie in een keer! 😀
Bedankt voor alle uitleg, zeer interessant!
Ik moet zeggen dat die Tankerjacket en die Mackinaw er erg goed uitzien... zijn die nog gewoon ergens te koop?
Jan 🙂

Yep,
De duurdere optie is bestellen bij ATF (At The Front) in Amerika:
http://www.atthefront.com/
betere kwaliteit en benaderd het dichtst het originele materiaal.
Met name de Mackinaw is bijna niet te onderscheiden van het origineel. De Mackinaw heb ik overigens niet bij Nederlandse leveranciers gezien.
Binnen twee weken binnen.
WAARSCHUWING! Ik heb me blauw betaald aan invoerrechten. Zo €180,- bovenop een bestelling van $600,- 😱

Goedkopere Nederlandse opties (helaas niet voor Mackinawcoats, die heb ik op Nederlandse sites nog nooit gezien):
Re-enactmentshop
http://www.re-enactmentshop.com/p_us.htm
D-Dayclothing
http://webshop.d-daykleding.nl/inde...ath=65&zenid=25055f615645134925ec91078354c396
Clements-Trading
http://www.clementstrading.com/Cat-US/Cat-US2.html
Minder van kwaliteit en materiaal/authenticiteit maar zeker de moeite waard.

LET OP!: Duik voor aanschaf even in de verschillende prijzen op bovenstaande drie Nederlandse sites EN verdiep je in de maten die erg afwijken van Nederlandse maataanduidingen.
Ik heb zelf een:
ATF M41 Field Jacket
ATF Tanker (Winter Combat Jacket)
ATF Mackinaw
ATF Rough Outs
Para Jumpboots (uit Normandie)
ATF M43 mecanic cap
Clements Trading M43 en een M42 parajas (gekocht in Normandie.)
Ik draag één en ander met groot plezier gewoon als dagelijkse kloffie in combi met spijkerbroek en overhemd of T shirt.
Zit lekker dat ouwe spul en 70 jaar na dato nog steeds niet gedateerde modellen 😀

Eric, bedankt voor de links, die prijzen van de replicas vallen nog mee.

Lars, die kit is overal te koop waar ze dragon verkopen.... de loop zit er niet bij, die is van RB model.
Stuur me ook even een pb met je volledige voor- en achternaam, dan pas ik je account even aan, nick names zijn niet toegestaan op deze forums 😉

Jan 🙂

Ik ben druk bezig met een eindspurt.... ik wil 'm graag afhebben voor Modelforce 8)

Ik heb het gras toegevoegd, en daarna de ondergrond wat washes met Humdrol dark earth gegeven.
pak048.jpg

De volgende stap was een sluier van european dust pigment, verdund met water.
pak054.jpg

pak056.jpg

pak060.jpg

Ik heb ook wat pigment op het kanon aangebracht, bij wijze van camouflage. Het ziet er nu nog vreemd uit, maar het wordt nog bewerkt 😉
pak052.jpg

Jan 🙂

Het einde is in zicht!!!
pak065.jpg

pak063.jpg

pak064.jpg

pak062.jpg

pak061.jpg

Nog een paar finishing touches en het is klaar... niks te vroeg ook, nachten van 4 uurtjes beginnen me op te breken 🙄 😀
Jan 🙂

Hey Jan,
Zeer mooi geworden.
Ook het `rommelig`geheel is goed gelukt. Je kunt zien dat er flink strijd is geleverd
Leuke details toegvoegd van oa de papieren en het open gasmakerbus.
Ondergrondje zelf.....verbluffend mooi

Greetz Jacco

erg mooi gedaan
vind de dode duitser redelijk luguber, maar toch ook weer niet te erg aanwezig.
ziet er inderdaad uit als een plaats waar een hoop gebeurt is, ook mooi de interactie tussen de 2 figuren.

Groetjes Manuel

Prachtig!
Mooie details zoals die open gasmaskerbus, binnenhelm, tijdschrift en papieren en de markeringen op de kisten.
De verwering op het doek vind ik mooi gedaan, de rode kleur van de PaK basis in een mooie contrasterende kleur, ik kan nog wel even doorgaan.
Ik mis alleen Sgt. Horvath 😱

Slachtoffers en getroffen figuren op een diorama blijft volgens mij altijd modelbouwers in twee kampen verdelen (met misschien een klein stukje niemandsland ertussen).
Ik persoonlijk vind dat het vaak wel de nodige extra drama toevoegt, zo ook hier.

Wat wordt je volgende project?

Mooi stukje jan...(vooral meenemen volgend week) 🙂 🙂 😛
Kleine opmerking gezien het wat vochtige omgeving is zal dit ook invloed hebben gehad/hebben op je papieren die rond zwerven...

Herman

Mooi werk Jan, erg karakteristiek.
Persoonlijk had ik die oranje camo strepen op het wit niet toegepast maar het is wel een realistisch idee.

Groetjes

Ik ben nog niet helemaal klaar, de sergeant moet nog worden toegevoegd, en wat kleine puntjes op de i zetten. Wellicht dat er ooit nog een derde amerikaan bij komt, rechts voor het kanon. Als ik helemaal klaar ben volgen nog wat betere foto's, deze zijn nogal slecht uitgevallen. (de oranje strepen zijn bv een droge modderkleur 😉 )
Jan 🙂

'allo Jean,

Ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet.
Helaas kan ik morgen niet naar Moveleo toe. 😕
Overloon dan maar, of de bouwavond.

Groet, Martin

Ik ben klaar! Mooi op tijd voor Modelforce 🙂
Bij deze de foto's:
pak070.jpg

pak067.jpg

pak080.jpg

pak091.jpg

pak085.jpg

pak099.jpg

pak098.jpg

pak097.jpg

pak096.jpg

pak095.jpg

pak094.jpg

pak093.jpg

pak092.jpg

pak090.jpg

pak089.jpg

pak088.jpg

pak087.jpg

pak083.jpg

pak082.jpg

pak081.jpg

Jan 🙂

Hoi Jan,

Indrukwekkend stukje werk. Zeer geslaagd naar mijn mening.
1 puntje, ik zou de eikebladeren weghalen. Er is geen boom in de buurt, en ze zijn wat te "mooi" neergelegd en te uniform. Ik vindt ze een beetje storend binnen je setting.

groet,
RJ

Ik heb dit topic afgelopen maanden meerdere keren bezocht. Het hele idee van zo'n pak in stelling doet mijn jongenshart natuurlijk sneller kloppen. Lijkt me alleen lastig om zo'n pak in die hoek te manoeuvreren; de ene kant met de trailer wielen staat flink in de hoek. Het grondwerk en de houten planken als wal en op de grond zijn prachtig (zo'n gevlochten wand als op de allereerste foto in het topic natuurlijk ook!). De rondslingerende kisten en granaten 😱 zou natuurlijk een weekje eenzame opsluiting betekenen als de Feldwebel erachter kwam 😉

Het verfwerk van de Pak en figuren is fraai, zijn we al gewend van je... Hoe heb je de verschillende granaten ggeschilderd? Wat is die gele kleur, en de groen glimmende kleur van de andere huls? Mooie details als de (dubbel)gevouwen krant. En een 'natuurlijke' lijkbleke kleur van de huid van de Duitser...

Eric

Topper weer, zeker voor iemand die zegt geen figuren te kunnen schilderen.......... 😕
Het enige wat ik anders had gedaan was de dooie Duitser langs een arm van het geschut gelegd, had elkaar mooi aangevuld denk ik, de vorm van de DD smeekt er een beetje om, maar voor de rest helemaal top en helemaal 's wat anders.

Cheers mate Rick

Hi Jan,

Het is erg mooi geworden! Vooral de figuren springen eruit vind ik, die zijn echt top, net als nog altijd de deur en de kleine details. Ook de extra oranje cammo is logisch. Ik zie nog wel een paar verbeterpuntjes om het nog levendiger te maken:

de kranten en overige papier oogt schoon op zo'n modderige ondergrond, misschien een paar wat meer verfrommelen en nat maken of half onder de modder doen.
het grasland oogt mij wat kaal, meestal is bodembegroeiing dichter, zeker in West-Europa. Ik zou er dus gras tussen doen.

Grtn,

Vincent

Terug
Bovenaan