P-40 longtrack radarvoertuig update 29-5

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Deze dus

IMG_2347.jpg

Dit is een vrij pittige kit van een prachtig voertuig. De inhoud van de doos bestaat uit een berg resin onderdelen, een doosje fruil tracks, 4 behoorlijk grote PE vellen en een cd waar de bouwtekening en een behoorlijk aantal foto's van de 1/1 versie op staan. Al met al lijkt dit een prachtige kit, maar als je hem wat nader gaat bekijken dan kan er wel het e.e.a. veranderd worden.

Eigenlijk was ik nog niet van plan hiermee aan de gang te gaan, maar ik had even niks compleet om aan te beginnen...dus hiermee aan de gang 😀

Toen ik deze doos twee jaar geleden kocht was het chassis recht......nu niet meer 😱

IMG_2337.jpg

Rechtbuigen met warm water zou een optie kunnen zijn, maar deze had zo ongeveer een wokkeldraai erin zitten(op de foto niet goed te zien). Dus een nieuw chassis maken.

IMG_2338.jpg

Het detail heb ik van het oude chassis afgehaald en op het nieuwe gezet.

IMG_2340.jpg

IMG_2341.jpg

De plaat die op het chassis komt waarop de bovenbouw weer komt was ook niet naar mijn tevredenheid. Het detail van dit onderdeel klopte ook niet. Ook hoervoor heb ik een nieuwe gemaakt uit een plaat 0,15mm koper.
IMG_2342.jpg

Het buigen van de randen heeft behoorlijk wat moeite gekost en ging ook een paar keer mis.
IMG_2343.jpg

Klein beetje detail erop
IMG_2345.jpg

Het geheel op elkaar
IMG_2344.jpg

IMG_2346.jpg

En met de bovenbouw erop. Tevens heb ik hier 0,13mm strips aangebracht op de randen waar weer behoorlijk wat boutjes opgeplakt moeten worden. Lang leve de punch en die 😱

IMG_2349.jpg

Groeten,

Richard

Ik zeg succes!!!

Maar mooi werk. Let nog wel even op de rand die je hebt omgevouwen. Deze kun je nog strakker krijgen door ze wat te verwarmen en plat te drukken met twee stukken metaal. Ik gebruik daarvoor een winkelhaak en een lineaal.

Imposant stukje modelbouw. Zoals je al zei een erg mooi voertuig, maar wat zou nu de reden kunnen zijn tot dat chassis krom trekt, is dit puur door temperatuur verschil.

Mvg Manuel

Holy Mozes wat een ding 😱 Wel mooie apparaten, die russen.
Ik ben vooral benieuwd naar het radargedeelte; ik neem toch aan dat dat PE wordt ?
Veel sterkte gewenst met je project, maar vergeet die Abrams niet ! 😉

groet Frank

Mooi dat iemand eindelijk dat apparaat eens inelkaar gaat zetten en zeker op de manier waarop jij zoiets aanpakt

Ik heb deze kit wel eens op beurzen zien staan (gebouwd) en "instant verliefd" erop geworden ,maar ik durf het niet aan.........

succes ermee en hou ons AUB op de hoogte van de vorderingen.

greetz
Ronald

Heren dank jullie 🙂

@ Bas: Het verwarmen was idd een betere optie geweest. Het evegreen heb ik al op het koper geplakt, maar het is niet storend...vind ik. Zal het binnekort ff laten zien.

@ Manuel: Zal idd warmte zijn denk ik. 🙁

@ Rico: Dank je 🙂

@ Frank: Abrams? was dat? 😉 🙂 Neem die vergeet ik niet. Ga ik in het najaar spuiten. Het radar gedeelte van de longtrack is idd PE. Ik zal morgen ff foto's plaatsen van de PE vellen.

@ Jurjen: Dank je🙂

@ Ronald: Dank je 🙂 In tegenstelling tot de abrams zal de bouw van dit voertuig helemaal te volgen zijn.

Groeten,

Richard

Hey Richard

Dit word er weer eentje die ik zeker zal volgen 😉 Jammer dat de hull krom gertrokken was in de doos. Maar daar is al geen sprake meer van als ik zie wat je al gebouwd hebt. Dit gaat zeker goed komen en ik hoop dat je voor de rest van kromme onderdelen bespaart blijft.

Alvast succes met de bouw

Grtz Roel

Lekker laten badderen in wat warm water, zo heb ik ooit een doos van Souvereign weer in model gekregen met veel geduld.

Net als de heren vind ik het een grappig model met veel mogelijkheden, lijkt me een leuke uitdaging en ik blijf dit met veel aandacht volgen.

Succes!
Gr, Johanna

@ Olaf: Dank je 🙂. Het moeilijkste zal het radarscherm worden. Ik wil dit eigenlijk op een bepaalde manier gebogen hebben, zoals hij volgens de bouwbeschrijving gebogen moet worden klopt niet, maar denk niet dat dit gaat lukken.

@ Roel: Dank je 🙂. wat ik heb gezien is het chassis het enigste wat krom was.

@ Johanna: Dank je 🙂. Met heel veel geduld had het chassis misschien recht getrokken kunnen worden. maar ondanks dat ik heel veel geduld heb in deze hobby...heb ik juist daarvoor weer geen geduld 😳

Groeten,

Richard

Hulde dat je deze kit durft te tackelen Richard... ik heb deze ook gebouwd gezien te IPMS of de Bunnik meeting en vond het een geweldig voertuig.

Succes en blijf posten!

Eric

Heren, dank jullie voor de aanmoedigende woorden.

Zoals beloofd foto's van de 4 vellen PE die bij de kit geleverd zijn/

IMG_2350.jpg

IMG_2352.jpg

IMG_2353.jpg

IMG_2354.jpg

In het PE vel op foto 2 zit de houder voor de ontvangers van het radarscherm(het grootste onderdeel op het vel) Deze klopt niet. Als je de foto's van het origineel bekijkt zie je dit is gemaakt uit ronde staven/buizen en dus niet plat is. Weet het nog niet zeker, maar denk wel dat ik gaproberen deze ook te scratchen.

Groeten,

Richard

Tijd voor een update. Dit is toch een kit die een hele hoop werk nodig heeft om er wat leuks van te maken. Zo uit de doos bouwt deze misschien in een leuk modelletje, maar ga je de foto's bekijken die erbij geleverd zijn dan kom je tot de conclusie dat een hele berg detail wel heeeeel simpel is uitegevoerd. Dus...take out the brass and evergreen!

Eerst even de bovenbouw. De onderkant hiervan is niet bepaald recht.

IMG_2362.jpg

Na wat werk is deze aan de onderkant weer mooi recht. En tevens zijn de wielen en de tracks gedaan. Al het detail op het chassis is gelukkig goed uitgelijnd en de wielen staan netjes allemaal op de grond.

IMG_2370.jpg

Evebn een 1/35 stug ervoor gezet om te laten zien hoe groot deze bak wordt.

IMG_2371.jpg

Bij de sleepogen zitten pinnetjes die voorkomen dat de sleepkabel eraf valt. Uit de kit vind ik ze niet echt fantastisch en heb zelf nieuwe gemaakt. En ja hoor, ze bewegen.

IMG_2363.jpg

Aan de achterkant onder de bovenbouw hoort een soort van bak te zitten waar een boomstam aan bevestigd kan worden. De kit versie ziet er zo uit

IMG_2366.jpg

Niet echt fantastisch gedetaileerd. Ook hiervoor een nieuwe gemaakt aan de hand van foto's

IMG_2367.jpg

De messing delen die ik hierop heb zitten heb ik eerst uitgetekend op messing plaat en vervolgens uitgeknipt/gesneden en gevouwen.

IMG_2364.jpg

IMG_2365.jpg

En het e.e.a. op zijn plek

IMG_2368.jpg

De spatborden die in de kit zitten zijn krom en veel te dik. Van evergreen, messing treadplate en gewoon messing plaat heb ik nieuwe gemaakt en daarbij twee onderdelen uit de etchset gebruikt die aan de bumper vast zitten.

IMG_2372.jpg

IMG_2373.jpg

IMG_2374.jpg

Tot zover weer even een update.

Groeten,

Richard

Excellent!

Hi Richard,

Wat een vette bak en dito bouw! Deze ga ik zeker volgen, succes met vooral de radar.

Groeten,

Vincent

"Modern" is niet mijn ding maar dit wordt toch wel erg fijn!
Die scratchbuild "details" zijn de meester, erg goed!

Pfff, als ik de PE voor radar al zie.
😱
Maar ga je deze scratchen???????
OMG
😱 😱 😱 😱 😱 😱 😱

Marcel.

Heren dank jullie 🙂

@ Marcel: Zowel het radarscherm als de arm met ontvangers die ervoor zit zijn incorrect. De PE is plat, maar als je de foto's bekijkt dan zie je dat beide uit buizen/staven bestaan. De arm wil ik iig gaan scratchen, het scherm niet, maar hier zit ik nu eigenlijk wel over te twijfelen.......wordt vervolgd

Groeten,

Richard

who....... zeer indrukwekkend

maar kan je dan niet beter dat ding helemaal scratchen??????

als je de kit ziet met wat jij scratched?? 😀

een slot word,

respect

@ Olaf: dank je 🙂 De glasbak heeft sinds de laatste keer geen vorderingen, en dat zal voorlopig nog wel even blijven. Eerst even de longtrack afbouwen....nou ja even.... Ben dus nu met het bestuurdersedeelte bezig en de bouwbeschrijving is hier erg duidelijk in....not.

@ Steven: Dank je 🙂 Nee, helemaal scratchen doen we niet. Ik heb de kit niet voor niks gekocht hè 😉

Groeten,

Richard

Richard Polderman zei:
De arm wil ik iig gaan scratchen, het scherm niet, maar hier zit ik nu eigenlijk wel over te twijfelen...
Daar ga je spijt van krijgen als je het niet doet. Maar dat wist je toch al wel ... toch? ... ja toch Richard 😉 ...

Spijt?...Ik?......hoe kom je erbij 😳 🙂

Maar heb inmiddels besloten dat ik het radarscherm toch ga proberen te scratchen. Maarrrrrr....eerst even de rest van het voertuig afbouwen.

Groeten,

Richard

P40 longtrack

Good evening all I want to intduce my self I am Jim Davis, 50 yrs old and like to build modern Soviet hardware. The P-40 kit will fit in nice with my sa-6's ans sa-4 but it looks to be a difficult kit to build. I have built resin before and lots of photo etch. The main radar dish is amazing work of art. My question is does it come with a jig to help align and build. I havent bought the kit yet I am waiting on work I have had 2 back surguries this year scince Feb and work here in the US is real bad, plus my doctor wants me to go out on perminate disability. Thank you for your time and I willl look this site over. sadly I do not read or speak Dutch so I rely on my computer to translate.
thanks again
Jim Davis

Hi Jim,

Welcome on the forum. It's no problem gthat you don't speak dutch, most of the members here speak english.

As for the radar screen in the kit, unfortunately it doesn't come with a jig. You have to do it all by yourself.

Best regards,

Richard

To translate his first post a bit. He said when he bought the kit two years ago the chassis was completly straight but now it formed in something like a twister. So it would be hard to make it straight with hot water. So he thought it would be easier to totally scratch the base.

Hope this was good enough English 😉.

Greets,

Wesley

Terug
Bovenaan