overzicht rang/plaats in organigram

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Hoi iedereen,

weet iemand of er lijsten bestaan van de rang die iemand in het leger heeft en de daarbij behorende eenheid. Bijvoorbeeld wie is de baas van een compagnie?

Of heeft rang meer te maken met het salaris wat je krijgt en zegt het verder niets over de taken/bevoegdheden die iemand heeft?

Ben vooral geinteresseerd in de WO2, en dan met name Duits, Brits en Amerikaans.

Alvast bedankt & prettig weekend.

Bas Slaats

Bas,
ik kan me een link herinneren waar zelfs de salaristabellen van het Duitse leger opstaan (tot en met die van een Generaal zonder kost en inwoning met meer dan 6 kinderen!!!).

Rang heeft met beide te maken. Primair natuurlijk met verantwoordelijkheden en als gevolg daarvan ook met salaris (hoe meer bevoegdheden, hoe meer er fout kan gaan). Daarom werden er relatief gezien meer generaals dan soldaten ontslagen in het Duitse leger 😉 .

Voor wat betreft de vraag: wie geeft leiding aan wat het volgende. Hoe hoger de rang, hoe hoger de organieke plaats. Maar hierop zijn grote marges van toepassing: een geroutineerde onderofficier kon leiding geven aan een peloton, terwijl je 'normaal' ziet dat zo'n functie voor tweede luitenant weggelegd is (officieren dus).

Bovendien kenden de Duitsers het principe van het direct overnemen van bevoegdheden als dat nodig was en kon het voorkomen dat een Oberschütze een club mannen aanvoerde omdat alles at hoger of minder ancien was dan hij, al gewond of gesneuveld was.

Maar goed: ik gaop zoek naar de link!

groeten, Wim.

Wim Schelberg zei:
Bovendien kenden de Duitsers het principe van het direct overnemen van bevoegdheden als dat nodig was en kon het voorkomen dat een Oberschütze een club mannen aanvoerde omdat alles at hoger of minder ancien was dan hij, al gewond of gesneuveld was.

Was het zelf niet zo dat, zeker in de eerste oorlogsjaren, Duitse soldaten getraind werden om op een niveau hoger te werken dan hun eigenlijke rang? ik wmewen dat ergens gelezen/gehoord te hebben...

Niels,
Ik geloof van wel. Ik weet niet of het zo specifiek een rang hoger was. Maar vanaf de HJ af werd het leidinggeven en initiatief nemen er flink ingestampt.
In ieder geval duurde de opleiding in die eerste oorlogsjaren een stuk langer.

groeten, Wim

Overigens Bas: een leuke link is deze http://www.diedeutschewehrmacht.de/

Ook aan te bevelen: http://www.feldgrau.net/phpBB2/index.php

Of... http://www.panzerworld.net/saleries.html met salarissen van de Wehrmacht.

En nou heb ik nog steeds geen antwoord gevonden op je vraag...

De Duitse rangen in de tweede wereldoorlog waren iets heel flexibels, bijv. sterfte met één of meerdere commandanten, ervaring en belangrijkheid van de eenheid. Soms waren veldmaarschalken commandant van een divisie of soms van hele legergroepen.

Niels Henkemans zei:
Was het zelf niet zo dat, zeker in de eerste oorlogsjaren, Duitse soldaten getraind werden om op een niveau hoger te werken dan hun eigenlijke rang?
Dit was vooral het geval bij de Reichswehr (jaren '20 en '30), omdat die verboden was om meer dan een bepaald aantal manschappen te hebben — ik meen me een limiet van 100.000 te herinneren — en men hem dus vooruitziend opzette: door iedereen in feite hoger op te leiden dan nodig was, kon men eenvoudigweg in geval van oorlog de "beroeps" een bevordering geven en zo gelijk een goed kader hebben voor de instromende massa's dienstplichtigen.

Althans, dit is wat ik geloof ik ooit ergens opgepikt heb 🙂

Op zich een uitstekend principe, wat in de KL ook in de 'dienstplichtige' tijd gehanteerd werd.
De beste soldaat van een groep Infanterie werd geselecteerd om 'plaatsvervangend groepscommandant' te worden. Een korporaalsfunctie dus. Velen van deze jongens hebben met succes hun groepscommandant vervangen als deze ziek, zwak of misselijk was. (of gewoon ongeschikt om leiding te geven, iets wat ook wel eens voorkwam..)
Een dienstplichtig sergeant kon in noodgevallen ook de taak van de OPC overnemen.
Als beroepssergeant werd ik opgeleid als pelotonscommandant. In praktijk was ik OPC (Opvolgend PelotonsCommandant) en regelde de logistieke zaken voor het peloton. (Voedsel, brandstof, munitie)
Maar als de nood aan de man kwam (of als de PC moest slapen) leidde ik het peloton zonder problemen (Vond ik zelf dus 😉)

Toen ik naar de HOOV ging (Hogere Onderofficiers Vorming) werd ik opgeleid tot Compagnies-Sergeantmajoor, de 'moeder van de compagnie' dus, belast met de inwendige dienst en instructie. Maar te velde kon de CSM ook de compagnie overnemen, als de compagniescommandant weg moest voor bevelsuitgifte of helemaal afgepeigerd was. Op de HOOV kreeg je dezelfde leerstof als de a.s. compagniescommandanten op tactisch gebied.
Helaas is op dit moment de doctrine van de KL meer gericht op 'need te know-basis'. Maar gelukkig zijn wij Hollanders eigenwijs genoeg om toch even bij de ander te kijken en te leren 'hoe hij iets doet'... 🙂

En nu ben ik burger; indien nodig roep ik mijn kinderen tot de orde...
Niet dat het helpt, maar ja, ik kan in ieder geval roepen, nietwaar? 😉

rang e.d.

hoi iedereen,

alllereerst bedankt voor de reacties, vooral de links....

de reden voor de vraag in eerste instantie was vooral om te weten of je op een diorama een soldaat en bijvoorbeeld een kolonel (of iets dergelijks) bij elkaar kunt plaatsen? Ik weet dat in 1945 bij het duitse leger van alles mogelijk was, maar of dit ook voor de rest van de wereld geld?

Zijn er vuistregels voor? Stel dat je 10 figuren bij elkaar zet in een gevechtsituatie, wat is wel realistisch (en schildertechnisch interessant) en wat is echt overdreven? Tot welke rang kom je uberhaubt soldaten in een gevechtszone tegen? En dan bedoel ik "normaal" gesproken en niet gevechten alle Stalingrad.....

Alvast bedankt,

Bas Slaats

In principe kun je bijna alles bij elkaar zetten — zoals je zelf al aangeeft — bijvoorbeeld in bijzondere situaties zoals de laatste dagen in Stalingrad of zo. Als het geen gevechtssituatie betreft dan is zeker alles mogelijk: generaals doen ook aan inspecties en zo, dus een generaal bij een schuttersputje met een korporaal erin is absoluut niet ongeloofwaardig (kijk eens in de laatste <i>Military Modelling</i>, daarin staat een foto van veldmaarschalk Kitchener in een loopgraaf te Gallipoli).

Gaat het om echte gevechten, dan moet het echter wel bijzondere omstandigheden zijn wil je hogere officieren te velde tegenkomen. Bij iets als een hoofdkwartier dat door de vijand aangevallen wordt of een soort "last stand"-aktie kom je dan toch al snel uit, denk ik. De functie van dit soort officieren is niet om zelf aan gevechten deel te nemen (als je dat denkt ben je waarschijnlijk een Warhammer-speler 😉) maar om die gevechten te leiden vanop een afstand waarvan ze overzicht hebben. Middenin een vuurgevecht wil je dat nog wel eens missen...

In het kort: kapiteins en lager kun je denk ik zonder veel geloofwaardigheidsproblemen in gevechtsdiorama's plaatsen, daarboven wordt het hoe hoger hoe onwaarschijnlijker, zou ik zeggen.

er zijn wel situaties waarin hogere officieren direct leiding gaven aan soldaten zoals op Omaha op D-Day,Utah-beach waar Roosevelt tegelijk met zijn troepen landde of de para's waar Generaal Taylor 101st AB zei dat nog nooit zoweinig waren geleid door zovelen toen ddirect na de landing er een groep om hem heen was verzameld die bestond uit meer officieren dan soldaten.Waarschijnlijk zijn er nog veel meer voorbeelden maar uitgaande van de organistie van een leger zal een majoor al redelijk hoog zijn om aan te treffen bij een gevecht.van onder af gezien heb je de soldaat ,de groep,het peleton,de compagnie,het bataljon ,de divisie,het korps,het leger en de legergroep.De divisie is in de meeste legers de grootste vaste vorm,hierboven worden de korpsen en legers samengesteld naar behoefte en aanbod.Heir is wel het een en ander aan toe te voegen of af te kluiven afhankelijk van land en tijd maar dit schetst ongeveer de volgorde van eenheidsgrootte.Voor de soldaat is de meest geeigende eenheids-grootte de compagnie en het bataljon waartoe deze behoort.Bij een diorama van ongeveer 10 figuren zit je ongeveer op een peleton en dan is een srgeant theoretisch het hoogst,maar zoals al door anderen aangegeven ,de situatie die je uitbeeld kan andere mogelijkheden bieden.
groten,bert

Sectie - 3 of 4 man - sectiecommandant = korporaal
Groep - 10 man - groepscommandant = sergeant
Peloton (3 of 4 groepen) - 40 man - pelotonscommandant = luitenant
Compagnie (3 of 4 pelotons) - 100 tot 120 man compagniescommandant = kaptein of majoor
Bataljon (4 of 5 compagnien) - 500 tot 600 man bataljonscommandant = luitenant-kolonel of kolonel
Brigade (een aantal bataljons + zelfstandige compagnien) 2000 tot 3000 man Brigadecommandant = kolonel of brigade-generaal.

(Uitgaande van een 'normale', organieke situatie)
Bovenstaande geldt voor de Infanterie; bij tank- of artillerie-eenheden zijn de aantallen anders.

Nog even over de diorama-mogelijkheden: afgaande op mijn ervaringen kan het best voorkomen dat een compagniescommandant in een gevecht voorin staan. Het zal niet zo vaak het geval zijn, maar sommige compagniescommandanten houden er nu eenmaal van om een voorbeeldfunctie te geven en daar te zijn waar het het heetst aan toe gaat.
Een bataljonscommandant kan ook wel, maar deze situatie begint al zeldzaam te worden. Het moet wel een heel belangrijk punt of actie zijn, wil een BC zich in voorste lijn begeven.
En een generaal... tja het is natuurlijk mogelijk, maar vaak zal het niet voorkomen. Je bent dan inderdaad beperkt tot wel hele bekende taferelen.

roel,
bedankt voor de aanvulling ,ik had geen getallen erbij ,zo wordt het wat duidelijker wat omvang betreft.Samenstelling van een en ander hangt ook af van oorlog-of vredestijd .
groeten,bert

De britten zijn een zeer georganiseerd volkje. Dus de hoogste in rang heeft het voor het zeggen. Simpel. Behalve bij de prive legertjes die ontstonden in de eerste jaren van WOII, LRDG, PPA, SBS en SAS o.a.. Hier werdt een systeem ingevoerd van gezond verstand. Werd en wordt een actie voorbereidt dan komt het zogenaamde Chineze Parlament aan de beurt. Iedereen zegt zijn zegje, ongezouten en dan wordt een beslissing genomen door een officier. Nou hebben officieren geen SAS qualificatie D.W.Z. ze hebben wel een baret maar geen wing, ze horen er dus eigenlijk niet echt bij. Uitzonderingen daargelaten (Sir Peter de la Bellierre b.v. die ook nog altijd een zandkleurige baret draagt, zij het zonder winged dagger). Het is al voorgekomen dat officieren aan de kant werden geschoven en zelfs RTU gingen. Officieren zijn namelijk bij de SAS om ervaring op te doen in zaken waar ze normaal gesproken nooit mee te maken krijgen. Maar de eenheid is de baas. En eigenlijk hoort dat ook zo. Weer iemand verward achterlatende 😀 , groetjes, Arno

Terug
Bovenaan