Over 3D printen, M113 C&V, AMX PRI en Centurion camouflage

Ik ga voor de zoveelste keer dit verhaal opschrijven 😉
In 1986 werd ik PC bij 43-Pagncie die werd gereactiveerd. Al het materieel kwam uit mobcomplex Oudemolen.
Tussen mijn vier M-113's zaten er twee met een drie-tone camo: olijfgroen, zwart en licht groen.
Waarom is onduidelijk.101 Tkbat was onderdeel van 11 Painfbrig en 43-Pagncie van 43-Pabrig.

Door het oefenen werd die lak beschadigd en dat was jammer. Ik vond de camo wel stoer. Dus nagedacht hoe die kleuren te restaureren.
Het had ooit niets mogen kosten, dacht ik, dus wat kan je dan met het weinige dat je standaard hebt als PC? Ik dacht:
  • gewoon olijfgroen,
  • schoolborden mat zwart, en
  • een mengsel van glanzend (mais) geel en gewoon mat leger-/olijfgroen.
En het klopte. Het lichtgroen sloot precies aan.

Ook mijn model van de Centurion 5/2 hier boven (2 tone trouwens) heeft daarom lichtgroen dat een beetje glanst.
Over de camouflagepatronen zijn al hele discussies geweest. Mijn 5/2 heeft een patroon dat in 1969 door de camouflageschool in Reek is vastgelegd.

Laatst bewerkt:
In 1986 werd ik PC bij 43-Pagncie die werd gereactiveerd. Al het materieel kwam uit mobcomplex Oudemolen.
Tussen mijn vier M-113's zaten er twee met een drie-tone camo: olijfgroen, zwart en licht groen.
Ik vermoed daarom dat 43-Pagncie eind zestiger jaren ingedeeld is geweest bij de brigade waar 101 Tkbat in zat (of dat mijn 2e peloton in steun was van 101-Tkbat) waarbij men heeft aangesloten bij hun huisstijl.

Door het oefenen werd die lak beschadigd en dat was jammer. Ik vond de camo wel stoer. Dus nagedacht hoe die kleuren te restaureren.
Het had ooit niets mogen kosten, dacht ik, dus wat kan je dan met het weinige dat je standaard hebt als PC? Ik dacht:
  • gewoon olijfgroen,
  • een mengsel van glanzend (mais) geel en mat olijfgroen.

Ook mijn model van de Centurion 5/2 hier boven (2 tone trouwens) heeft daarom lichtgroen dat een beetje glanst.
Over de camouflagepatronen zijn al hele discussies geweest. Mijn 5/2 heeft een patroon dat in 1969 door de camouflageschool in Reek is vastgelegd.
En werd daar destijds niets van gezegd dat er twee afwijkende M113 bij je rondreden? Ben wel benieuwd waarom dat lichte groen niet mat was en de rest wel. Als de theorie klopt hebben de centurions van 101 dus ook met een wat glanzend licht groen rondgereden.

Bedankt daarvoor, ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder gelezen heb, maar het werpt wel een licht op de waarschijnlijke kleuren van de Centurions.

• gewoon olijfgroen,
  • een mengsel van glanzend (mais) geel en mat olijfgroen.
Maisgeel is hier RAL 1006, en olijfgroen is RAL 6003 olijfgroen of RAL 6014 geel olijfgroen?

Heb je daar een tekening o.i.d. van? Op foto’s van Centurions zie ik namelijk patronen die wel op elkaar lijken maar niet helemaal hetzelfde zijn. Het zou natuurlijk goed kunnen dat die allemaal naar hetzelfde voorbeeld geschilderd waren, maar met afwijkingen.

Bedankt daarvoor, ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder gelezen heb, maar het werpt wel een licht op de waarschijnlijke kleuren van de Centurions.

Maisgeel is hier RAL 1006, en olijfgroen is RAL 6003 olijfgroen of RAL 6014 geel olijfgroen?

Heb je daar een tekening o.i.d. van? Op foto’s van Centurions zie ik namelijk patronen die wel op elkaar lijken maar niet helemaal hetzelfde zijn. Het zou natuurlijk goed kunnen dat die allemaal naar hetzelfde voorbeeld geschilderd waren, maar met afwijkingen.
Ik zie op de centurions zelfs 4 kleuren.
DBC76EFC-BD21-4F61-928C-6759723BE34A.jpeg

Klopt, de vierde is (bijna zeker) wit, onder de boeg, de opbergkisten en de kanonloop.

En werd daar destijds niets van gezegd dat er twee afwijkende M113 bij je rondreden? Ben wel benieuwd waarom dat lichte groen niet mat was en de rest wel.
Het overschilderen van een voertuig is 3e of 4e echelons onderhoud. Bij de brigade dus of de tankwerkplaats. Verboden voor de herstelgroep.
Als PC kon je basiskleuren bestellen voor het merken (aanstippen) van je gereedschap. Co-gp oranje, A-Gp rood, B-Gp wit en C-Gp blauw, in mijn peloton. Gewone simpele supersterke verf, maar hoogglans.

Maisgeel is hier RAL 1006, en olijfgroen is RAL 6003 olijfgroen
Het was RAL 6014 MT, ENAMEL LEGERGROEN
NSN 8010-17-007-7052

Heb je daar een tekening o.i.d. van?
Met dank aan Win den Dunnen, ergens in 2001
De foto's zijn van de poortwachter die lang op de du Moulinkazerne heeft gestaan.
Lang in het originele patroon, daarna mishandeld qua patroon, maar met de juiste kleuren.
IMG_20210113_0001.jpg
IMG_20210113_0003.jpg
IMG_20210113_0002.jpg

volgens mij met Frits Weisfeld op de foto trouwens

Laatst bewerkt:
Oh, wacht, ik dacht dat je het over het eerdere schema had, zoals op de zwart-witfoto die Walter hierboven plaatste. Dan nog is natuurlijk mogelijk dat de lichte kleur daarop dezelfde is als jij toen gemengd hebt, uit maisgeel en geel olijf 🙂

Ik heb ook nog deze foto van een tank in het hakenpatroon (dat schijnbaar alleen als proef gebruikt werd, heb ik ooit begrepen, maar dan toch op een redelijk aantal tanks):

centurion_experimentele_camouflage.jpg

Dit is wel een draadje waarin je elke keer een verassing wacht.... Gaaf hoor maar als ik straks zo’n gaaf pattern voor de centurion zoek zoek ik vast niet op “Waar of bij wie kan ik terecht”🤪🤪🤪

Dit is wel een draadje waarin je elke keer een verassing wacht.... Gaaf hoor maar als ik straks zo’n gaaf pattern voor de centurion zoek zoek ik vast niet op “Waar of bij wie kan ik terecht”🤪🤪🤪
Klopt, dit onderwerp is heel wat kanten op gegaan terwijl zeker het centurion onderwerp boeiend is.

Ik heb de titel van het onderwerp aangepast zodat we dit later allemaal terug kunnen vinden

Iemand ervaring met de Centurion Mk V van Amusing Hobby (1:35)?

Op FB stond gisteren (23 oktober 2021) een serie foto’s van de nieuwe inrichting van Overloon (@Bas Slaats). Tot mijn verbazing staat er ook een KL Centurion in camouflagepatroon. Ik kan op de foto geen eenheid aanduiding vinden, maar ik neem aan dat het 101 tankbat is.
Alleen nu zit hier niet de al eerder genoemde combinatie van twee kleuren groen en mat zwart maar van groen en bruin. Deze tank was me in de kleurstelling nooit opgevallen (het is ook al heel lang geleden dat ik in Overloon ben geweest).
Wat is dit dus voor een patroon?

85754CAE-4C57-4C25-AE17-0CA88D0DA4EB.jpeg

Dat is het patroon van 101 Tankbataljon uit de jaren ’80. Eerst hadden ze het vierkleurenschema, dat is later veranderd naar groen over olijf.

Munitie 101TKBAT 1975.jpgCenturion ARV & MBT, 101TKBAT 1975.jpg

Aha, dus wat op de foto van Bas bruin lijkt is gewoon olijfgroen? Dan is het duidelijk inderdaad. Mooi voorbeeld hoe kleuren op een foto vertekend over kunnen komen!

Ik heb sterk de indruk dat het inderdaad groen over olijf was, maar ik heb het in het verleden ook bruin over groen genoemd, want dat waren de kleuren die ik zag in foto’s.

Voor hetzelfde geld waren allebei in gebruik, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.

Wat is dit dus voor een patroon?
Ik dacht even dat het de poortwachter was die lang heeft gestaan bij de Du Moulin kazerne.
Jaren heeft die hij het organieke patroon (met deze kleuren) gehad, maar ooit heeft de C-KazCo tegen een dienstplichtige gezegd: "knap hem eens wat op" of zo. Want daarna is het patroon onbetrouwbaar geworden. Maar die had als kenteken KX-15-05

17.JPG
dit hier boven was het en is correct, en dat hier onder is wat er van is gemaakt. Aan de andere kant zit zelfs een vlek zwart!
(En JA, links op de foto zien we Frits Weisveld, wie kent hem niet...)

44.JPG

Over de patronen kan je een boek schrijven. Ze hadden tenminste het
1. Haken patroon (was het oudste)
2. Legergroen - lichtgroen - zwart, met wit onder de torenkisten
3. Legergroen - lichtgroen - zwart,
4. Legergroen - lichtgroen - met een zwarte bies tussen de vlakken,
5. Legergroen - lichtgroen. Hier op de foto.
6. geheel legergroen.

Voor het lichtgroen meng je -uit de losse pols, zo ging dat- mat legergroen met glanzend maïs geel.
Met diezelfde verhouding heb ik zelf in het verleden (in 1987 😎 'mijn' M-113's van 43PagnCie laten bijwerken.

Voor wie het "officiële" camouflage schema wil aanbrengen kan ik nog wel een keer het patroon uploaden dat is vastgesteld door de camouflageschool van de Genie.

Laatst bewerkt:
Weer een aardige variant van de 101. Dit patroon zagen we al beetje op andere foto’s maar hier is het goed zichtbaar (foto uit museum La Courtine).
BD1D1D41-F5D4-43C1-AD17-005A5231F95C.jpeg

Wat staat de trekker er vreemd bij ? scheef naar links en met de voorwielen van de grond ?

Die foto had ik al maar dan kleiner, gevonden toen ik 15 jaar geleden onderzoek deed voor m’n serie artikels over de Centurion in De Tank. Deze is duidelijk beter 🙂

Wat staat de trekker er vreemd bij ? scheef naar links en met de voorwielen van de grond ?
Vreemd inderdaad, zeker gezien de positie van de Centurion zou je dit zo niet verwachten….maar het was nu eenmaal La Courtine…

Terug
Bovenaan