Oude Italeri Jpz 38 'Hetzer' 1:35

Dames, heren,

hierbij wat foto's van mijn oude Italeri Hetzer. In de jaren '80 in elkaar gezet heeft dit voertuigje, geverfd in een totaal verkeerde kleur, jarenlang op de planken staan wachten op een overhaul.

141208-12858.jpg

Dit is zeker geen slechte kit, maar hij is schijnbaar in de jaren '70 uitgebracht en er is dus wel ruimte voor verbetering.
Ik heb helaas geen foto's van hoe mijn creatie er oorspronkelijk uitzag.

Voertuig met ovenreiniger gestript en opgeleukt met koperdraad en ander blik. Wij doen -nog- niet aan dure PE-sets.
Veel werk, al dat gepriegel, maar met wat detaillering kan zo'n oude kit een grote sprong vooruit maken.

212-1295_IMG.JPG

212-1296_IMG.JPG

212-1297_IMG.JPG

212-1298_IMG.JPG

Sorry voor de niet geweldig scherpe foto's.

Na veel geworstel met allerlei draad en Evergreen was het tijd voor een nieuwe laag verf.
Hetzer panzergeel gespoten met de air buks; voor mij zonder meer de allerbeste modelbouw-investering ooit.
Camo-patroon uitgezet met potlood.

218-1870_IMG.JPG

Vervolgens met de hand camo geverfd. Wederom een ongelooflijk foute kleur. Geen idee wat hier gebeurd is.

218-1878_IMG.JPG

Heb dit snel verdrongen en alle groene delen opnieuw gedaan.

218-1899_IMG.JPG

En vervolgens alle decals, details, Schürzen en tracks.

218-1900_IMG.JPG

Bovenaanzicht voorkant.

219-1902_IMG.JPG

219-1906_IMG.JPG

Mg op het dak van Italeri was niet zo best; nieuwe in elkaar gezet.

219-1920_IMG_2.JPG

219-1924_IMG.JPG

219-1907_IMG.JPG

Vroeger is het loopwerk niet goed horizontaal gelijmd; hij moet dus nog op ongelijk terrein worden gezet.

219-1912_IMG.JPG

Ik ben er heel tevreden over. (Sta natuurlijk open voor opbouwende kritiek)
Ik ben eigenlijk gewoon superblij. Waarom? Omdat dit ding al zo ONGELOOFLIJK LANG op voltooiing heeft gewacht. Ik weet dat veel modelbouwers een enorme lading aan kits hebben staan, in verschillende stadia van afbouw. Zo ook hier. Daarom ben ik zo superblij als ik eindelijk weer eens een kit naar tevredenheid weet af te maken.

Oké, er moet nog een Duitser in, en er komt nog e.e.a. aan stowage op. Maar dit kleine beestje is wat mij betreft zo goed als klaar.

Groeten.

Mooie Hetzer Antonie ! goed om te zien dat er niet veel voor nodig is om een fraai model te verkrijgen.
super_zps0681fd38.gif

Toch puntje kritiek : dat grote gat in die Schürze vind ik wat vreemd...

groetje 😉
Peter

Dames, heren,

dank voor de tips.

De rupsbanden krijgen ooit nog een beurt als het ervan komt om een diorama te maken, maar ik heb er wel íets mee gerommeld.

219-1928_IMG.JPG

En dat gat in die zijplaat... Dat was índerdaad raar. Veel te groot; bij zo'n inslag zou waarschijnlijk heel de Schürze vernield zijn.
Helemaal niet bij stilgestaan. Dat gaan we dan ook nog maar aanpassen.

219-1926_IMG.JPG

Nogmaals dank voor de input.

Schürze goedgekeurd 😉

Dames, heren,

ben blijven rommelen met deze Hetzer, of eigenlijk: met een bemanningslid.
Wauw, figuren schilderen is toch echt een andere discipline.

Nou ja. Het is opnieuw een oud figuurtje. Deze is van Tamiya, een beetje omgebouwd. Dit allemaal in het kader "het hoeft niet allemaal supersonisch, slide-molded, aftermarket en Gen 2". Ik vind het fabelachtig wat er tegenwoordig allemaal wordt aangeboden -vergeleken met 30 jaar geleden-, maar improviseren heeft voor mij een geheel eigen charme.

Dit is een bemanningslid, dat geïnteresseerd naar iets voorover buigt. Hij rookt een pijp. Je kan van de Duitsers zeggen wat je wilt, maar dat mocht toen tenminste nog.

219-1982_IMG.JPG

Heb er even een object naast gezet, zodat hij minder dom overkomt.

219-1985_IMG.JPG

Op de rug gezien zou ik zeggen; briljant geschilderd, dat mannetje.

219-1988_IMG.JPG

219-1990_IMG.JPG

En deze nog, met shot van de Wehrmacht-Zeltbahn:

219-1992_IMG.JPG

Ben meer aan het worstelen met het fotograferen dan met het schilderen.
Nou ja, dit lijkt me wel weer genoeg voor vandaag.

Groeten.

Mooi werk wat je hier met dat ouwe beessie laat zien! Nog wat stofjes om de slofjes... en een bevestiging aan de jerrycan?
Ziet er gewoon goed uit. Een mooie ode aan de "old skool".

Ziet er zeker goed uit, ook het figuurtje.
Het figuur schilderen is inderdaad een heel andere discipline! Dat ondervind ik ook in mijn FOC project waar ik nu ook met het eerste figuurtje ben begonnen (update volgt snel).
Je brengt het in ieder geval goed van af!

Groetjes
Marvin

Goed bezig Antonie
bravo_zps71206f4b.gif

Op de rug gezien zou ik zeggen; briljant geschilderd, dat mannetje.
🙂
Maar de voorkant ziet er anders ook goed uit hè, zéker als je zo weinig ervaring hebt !
Je volgende figuren zullen alleen maar beter worden...

Tipje voor de Hetzer misschien ? :
De beschadigde Schürze zou je met een filter (sterk verdunde verf) nog ietsje gelijk kunnen trekken met de
rest van het voertuig. Nu lijkt de kleur qua helderheid nog iets teveel afsteken tegen de omgeving.

Als je het mooi vind staan voor een gebruikte look zou je op een paar wielen nog wat weggelekt lagervet kunnen aanbrengen.
Met een donkere wash om de naafkap heb je de basis van de lekkage.
Het vet zal door het draaien van het wiel naar de buitenste rand bewegen en dat kun je nabootsen
door een paar dunne uitlopertjes te trekken vanaf de naafkap (niet dekkend schilderen, maar vervagen vanaf de naafkap).
Als je het toepast...wees spaarzaam met het effect !
Zie hier een voorbeeldje :
hetzer_rinaldi_zpsxrzeimhe.jpg

bron : Missing Lynx

goed doorgesmeerd groetje 😉

Dames, heren,

dank voor de input.
Peter: grappig dat je die Hetzer op Missing Lynx hebt gevonden. Dat was precies de inspiratie voor dit camo-patroon. Alsook de Hetzer in Overloon.

7Hetzer_Overloon_AArchive_c.jpg

Betwijfel of dit patroon historisch gezien klopt, maar ik vind het mooi.
Die olie-vlekken op de loopwielen; dat ga ik niet doen, want dat heb ik al te vaak gezien op het Net.

Heb toch een knieval gemaakt voor de after-market. Hoe ik ook mijn best deed, ik kreeg het koppie van het figuur niet zoals ik wilde. Dus: Hornet-hoofdje.
Hopen dat dit wel lukt. Eerste wash is gedaan; WIP.

221-2132_IMG.JPG

221-2136_IMG.JPG

Pijp komt nog terug in de hand.

Groeten.

Da's duidelijk, de naafafdichting is dus gewoon in orde, wijs besluit 😉

Goeie keus dat nieuwe koppie, doet veel goeds voor het geheel en is vanwege
het duidelijke detail ook makkelijker te beschilderen.

veel schilderlol 😀

Dames, heren,

ik ben er klaar mee. Met dit project dan, dat vele jaren heeft overspannen.
Ook bedoeld als een shout out naar iedereen die nog wat oude (...heel oude) modellen heeft staan en het leuk vind om zelf te klooien met de details ipv allerlei after market-pakketten te gebruiken.

Dus de Jagdpanzer 38t is fini. Althans, hij moet nog in een diorama komen, maar dat is waarschijnlijk voor een volgend leven.
Hier wat foto´s.

226-2626_IMG.JPG

...beetje donker.

225-2587_IMG.JPG

Ander dekzeil, ketting achterop toegevoegd.

225-2591_IMG.JPG

225-2596_IMG.JPG

225-2600_IMG.JPG

226-2603_IMG.JPG

Houtblok voorop nog veranderd; de vorige, geïmproviseerde, vond ik toch niet oké.

226-2637_IMG.JPG

Onze Duitse vriend. Pijpje, etc.
M'n camera kan helaas niet beter dan dit.

226-2613_IMG.JPG

En van de andere kant.

Ik ben er tevreden over. Zelfs een oude Italeri-bak kan met wat TLC nog best vertoond worden.
En op naar de volgende oude bak. M'n prachtige Dragon Premium-kits zullen moeten wachten.

Groeten.

Ha die Antonie,

Mooi werk dat je hier laat zien met dit oude gebakkie. Hét bewijs voor mij maar weer dat kwaliteit van uitvoering boven kwaliteit van de kit gaat (hoewel én kwaliteit van verweren én kwaliteit van de kit natuurlijk nog beter is 😉 ...). De figuur is netjes en in stijl met het voertuig. Chapeau!

groeten, Richard.

Hoi Antonie,

Mooi gedaan gewoon, een beetje scherp misschien die kleuren, maar dat is dan de stijl waarvoor je kiest. Ziet er gewoon strak uit.
PS: als je ooit nog inspiratie nodig hebt voor een diorama: in noord brabant verstopte ze zich soms in schuren en het verhaal van die hetzer die een britse tank/kangaroo colonne achterop rijdt in Raamsdonksveer is ook een mooie, maar misschien is een tankcommander die schuin door de zijdeur van een schuur kijkt of er al voertuigen aan komen rijden, misschien wel beter voor deze bouw.

Groets,

Anne

Nou Anne, beetje erg late reactie van mij (terwijl ik de eindfoto's al eerder heb gezien...) maar
alsnog petje af voor het eindresultaat !
Heel fraaie Hetzer geworden
applaus_zps78884aa6.gif

Ook de commandant ziet er goed uit, al komt de huidkleur wat rijk over, maar dat ligt denk ik aan de foto.

groeten 😉
Peter

Terug
Bovenaan