[Oscar] Hummel

Oscar Becker

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2
Schalen
  1. 1:35

Deze lijkt mij wel een mooi evenwicht tussen voertuig/dio/haalbaarheid.

De molen gaan we zelf maken, de Hummel wordt kit 6321 van Dragon. Volgens mij was dit een serie foto's. We gaan eens even zoeken.

Groeten
Oscar

Ha die Oscar,

Mooie foto! Zou wel een potentiële winnaar kunnen zijn wanneer je 'm af krijgt.

Wat berteft die serie: ik heb ze zo'n vier, vijf weken gleden nog voorbij zien komen in een linkje van Eric Reistebrij.

Succes 😀 !

groeten, Richard.

Johannes Haspels zei:
Ik tel overigens 2 Hummels ... succes daarmee 😉

En.. financieel gezien ook nog X2! Zijn niet de goedkoopste kits van Dragon...
Maar ben benieuwd wat het gaat worden!

@Johannes, zelf iets met een Panzer IV denk ik 😉

Heren, bedankt voor jullie reacties, werkt altijd motiverend. Ik ga overigens geen twee Hummels maken. Behalve de factor tijd weet ik nu al dat ik het niet op zou kunnen brengen twee keer dezelfde kit te maken. Het verhaal stopt dus achter de molen.

We gaan op zoek naar de andere foto's!

Groeten
Oscar

Hier zijn wat andere foto's uit deze serie:

hum01.jpg

hum02.jpg

hum03.jpg

hum04.jpg

hum05.jpg

hum06.jpg

Ben benieuwd naar je vorderingen de komende tijd!

Erich

Hee bedankt voor het plaatsen Eric, dat scheelt weer zoeken!

Heb je toevallig ook info waar en wanneer deze foto's zijn genomen?

Groeten
Oscar

Oscar het betreft Panzer Artillerie Regiment 73 van de 1.PD, ten westen van Tarnopol (Ukraine) in april 44. Dat wordt een interessant projectje, ben benieuwd hoe het molentje gaat uitpakken. Ik heb niet zo veel verstand van molens maar omdat het de Ukraine betreft zal het wel een korenmolen zijn denk ik.

Groet,

Arjan

Hoi Arjan,

ik denk dat het molentje wel zal lukken. Al is een stenen uitvoering wel zeldzaam begrijp ik. Ik vind vooral foto's van geheel houten molens. Maar goed de wiekenas ed. zal wel hetzelfde zijn. Nu nog een setje bijpassende figuren.

Oscar

Hoi Oscar, mooi plekje heeft de Hummel, "daar bij die moooleeen.." 😉

Leuke setting en een mooi voertuig ! en molentje bouwen ook leuk..

Knutselze !

Bedankt peter!

hierbij de huidige stavaza:

De kit zelf vind ik wisselend kwa kwaliteit. Het plastic is redelijk hard en bros. Je mesje lijkt bot en je moet nogal oppassen met los snijden van de sprues. Er breekt er zomaar een heel stuk uit je onderdeel. De pasvorm is weer super en de detaillering ook. Aan de andere kant is het een crime om het schild op het kanon te lijmen. Onduidelijke tekening en geen enkele herkenningspunt op het plastic. Ik heb daarom eerst alles op z'n plek gezet. Nu kan je pas zien hoe het schild geplaatst moet worden. Ook zijn er nummers van links en recht omgewisseld en zo nog wel wat dingetjes.

Ik heb ook wat research naar de molen gedaan en ben er achter hoe hoog de molen moet worden en hoe de wieken vast zitten.

Tot de volgende update.

Groeten
Oscar

Dat modelletje ziet er prima uit Oscar, erg netjes gebouwd ! Ik begrijp uit deze keuze (Hummel met late chauffeur's compartiment) dat je de foto niet nauwgezet gaat volgen. Weet je al welke figuren je gaat gebruiken?

Groet,

Arjan

Hoi Arjan, je hebt gelijk. Ik had nog wel een grote kist op het rechter spatbord willen zetten om dit een beetje te verdoezelen maar helaas belemmert deze dan het zicht vanuit een luik aan de zijkant. Dus het wordt niet onopvallend verkeerd. 😳 Figuren ben ik juist nog naar op zoek.

Groeten
Oscar

Oscar misschien is dit een alternatief dat het overwegen waard is ( begrijp me goed, ik wil je niets opdringen en als jij een molen wilt bouwen is dat natuurlijk jouw goed recht). Hier een filmpje van Hummels met late opbouw van de 13.PD. Ik kan je er desgewenst screengrabs van leveren :

http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1343828105/Hummel+questions

Groet,

Arjan

Hoi Arjan, Bedankt voor de tip en best aantrekkelijk. Zo'n Hummel is best wel ideaal voor een hard line camo. Maar ik heb besloten het toch op m'n molentje te houden.

Groeten
Oscar

Even een snelle update met de huidige stand van zaken:

Heel dun laagje glans zit er op. Op dit moment drogen de decals. Morgen tevens beginnen met het molentje. In Overloon eens kijken naar de figuurtjes. Als iemand tips heeft: Graag natuurlijk.

Groeten
Oscar

Ha die Oscar,

Twee zaken die me opvallen:

- retestrak gebouwd en gespoten 8) 😉 ...

- maar de kleur kan ik niet helemaal plaatsen. Ik dacht eerst tegen de primer aan te kijken, maar na jouw opmerking over de laklaag en de decals begrijp ik dat dit een Panzergeel is/moet zijn? Kan aan mijn monitorinstellingen liggen en de achtergrond bij het model maakt het nog wat moeilijker, maar voor mijn gevoel is de Hummel grijs hoewel ik hier en daar ook een hint van geel zie. Indien mogelijk zou ik graag nog een foto van dit model met een neutrale achtergrond bij natuurlijk licht zien.

groeten, Richard.

Hoi Richard,

bedankt. De kleur komt redelijk overeen met de werkelijkheid. Al kan ik natuurlijk jouw monitorinstellingen niet beoordelen 😉 Ik had foto's gemaakt van de stappen maar deze foto's waren te slecht en heb ik weggegooid. Ik heb mij laten inspireren door de foto's. Wellicht iets te veel. Maar daar gaat ook een grauwe uitdrukking vanuit...Modulatie loopt van zwart naar bruin en panzergeel...

Oscar

Hoi Oscar, ten eerste ziet de Hummel er mooi strak gebouwd en gespoten uit !

Op mijn monitor ogen de kleuren ook aardig bleek hoewel de belichting van 't model goed is.
Hoe dan ook, ik vind het effect van hooglicht, licht en schaduw heel goed toegepast !
bravo_zpse8aefded.gif

Ik zou bijna wensen dat je 'm in deze staat op de showtafel zet de 23e (mooi voorbeeld om te laten zien wat kleurmodulatie eigenlijk inhoudt).
Dit stadium zie je niet vaak uitgebreid in beeld, misschien wil je nog wat detail plaatjes maken van dat hooglicht effect.

gemoduleerd groetje 😀

Dat ziet er prima uit Oscar, het is inderdaad een mooi gedetailleerd kitje met een massa onderdeeltjes en ook heel wat pe (heb het kitje ook en heb de doos er eens bij gepakt 🙂 ). Wat me opvalt is dat je een stel bevestigingsmarkeringen (weet even geen beter woord) aan de binnenzijde van de wanden hebt laten zitten. Misschien kun je die alsnog wegschuren (sorry, viel me bij je eerdere foto's nog niet op) 😕 . Vervelend genoeg gebruikt Dragon dezelfde wanden voor zijn Nashorn kits waar op die plekken wel onderdelen komen te zitten. Ik zie in de instructies dat Dragon verzuimd heeft om aan te geven welke van die markeringen verwijderd moeten worden, knap lullig want meestal wordt dat wel aangegeven (wel bv. in de nieuwste Nashorn kits) 🙁 . Je wordt hier vast niet vrolijk van maar als ik jou was zou ik die dingen alsnog wegschuren.

edit: ik ben niet zo handig met de computer en heb op mijn primitieve wijze aangegeven welke markeringen verwijderd moeten worden:

Groet,

Arjan

Bedankt voor jullie opmerkingen en bij deze gaat die ongewijzigd mee de 23e Peter.

Arjan, ik was eerlijk gezegd van plan deze plaatsen op te vullen met opgehangen etensblikken en/of veldflessen. Een en ander heb ik op een foto gezien bij een Sd.Kfz 251. Gezien ik geen andere plaats zie waar men dit anders kon laten, anders dan los ergens op een schap leek mij dit niet onmogelijk. Maar wel inderdaad een minpuntje van Dragon. Ik heb de tekeningen meermaals doorgenomen of ik iets vergeten had maar idd, geen onderdelen hiervoor...

We gaan starten met het molentje...

Groet
Oscar

Ha die Oscar,

Ziet er goed uit 😀 ! Kijkend naar de foto denk ik dat je er in geslaagd bent om een mooie kopie van de molen te maken. In andere gevallen zou ik een opmerking kunnen plaatsen dat ik qua smaak het voertuig graag wat meer verweerd zou zien, maar de Hummels op de foto's zien er ook vrij nieuw uit, dus dat gaat hier niet op.

Wanneer het om die details gaat waarover je spreekt dan hoop ik dat je ook nog iets meer variatie in de ondergrond gaat aanbrengen (kleur, maar ook flora?).

Een resultaat waar je trots op mag zijn 🙂 !

groeten, Richard.

Ziet er origineel uit, Oscar! Mooie Hummel en molen. Ik betwijfel echter of de plaats van de Hummel op het ondergrondje wel zo goed gekozen is, aangezien hij nu zo weggedrukt in de hoek staat. Hoe heb je de molen gemaakt? Die oogt zeer realistisch, namelijk... 🙂

Groetjes,

MvC

bedankt voor de reacties heren!

De Hummels waren idd in redelijke nieuwstaat op dat moment dus idd geen verwering. Vegatatie? Ik ben eerlijk gezegd er even klaar mee. Maar wellicht komt er in de toekomst er nog e.e.a. op. Ik had in principe ook wat sneeuw in de planning. Als je goed kijkt op de foto staat dat erop. Hij staat nu even in de vitrine.

Ik heb eerlijk gezegd de molen en Panzer naar alle kanten gedraaid, compositie bepaald en toen pas het plankje op maat gemaakt. Persoonlijk vind ik dit geslaagd. 🤣 Andere poses werden vaak een beetje statisch. En ik heb een hekel aan te ruim opgezette ondergrondjes. Ik erger me dan weer aan de zwevende voorkant van de Panzer terwijl ik heb echt goed in de gips heb geduwd...

Molentje is zelf gemaakt. Van harde isolatie, gips en wat plankjes/latjes.

Bedankt voor de complimenten ook.

groeten
Oscar

Terug
Bovenaan