Opvolger voor de YPR-765 en M577 bekend......

A

Anonymous

De kogel is eindelijk door de kerk.

Defensie heeft besloten dat de Zweedse CV90 de IGV opvolger wordt van de YPR-765 en de M577.

cv9035.jpg

Het ligt in de bedoeling dat er vanaf 2007 tot 2011 184 stuks gaan instromen ter vervanging van de bovengenoemde voertuigen. (150 PRI, 34 PRCO en de voorgestelde 16 berging versies vallen voorlopig af)
Andere voertuigen die deze voertuigen ook vervangen zijn de Fennek en de Boxer. (als dit project nog doorgaat)

De Oostenrijks/Spaanse Ulan is afgevallen alsmede de nog in ontwikkeling zijnde Duitse Puma IFV.

Het voertuig krijgt beschikking over een 35/50mm snelvuurkanon, BMS (Battle Management System), modulair pantserpakket en een minimale bescherming tegen 14,5mm rondom en 30mm frontaal.

Meer informatie over dit besluit is op de site van het Ministerie van Defensie te vinden:
http://www.mindef.nl/nieuws/parlement/brieven/20041029_projectigv.html

De CV9035 is een doorontwikkeling van de CV9040 (40mm Bofors) van het Zweedse leger.
cv9040.jpg

Verschillen zijn in hoofdlijnen:
- Andere toren met ander kanon en rookbussen
- Verhoogd en verlengde achterkant met een apart luik voor de groeps commandant.
- Achterklep ipv een achterdeur
- Extra pantsering op de romp
- Battle Management System

Tevens is er onlangs bekend geworden dat de AT4 vervangen wordt door de Panzerfaust 3 zoals onze Oosterburen ook gebruiken.

panzerfaust.jpg

Niet echt verbazend.....

Tijdens de Wapendagen infanterie/cavalerie in november vorig jaar was voor de goede luisteraar al duidelijk dat dit de winnaar zou worden. Daar werden de voor- en nadelen van de diverse kandidaten gepresenteerd, maar de voordelen van de CV9030 werden wel erg sterk benadrukt. Zo werd vermeld dat van één van de andere kandidaten geen "familie" zal worden ontwikkeld en er werd meteen aan toegevoegd dat de CV9030 wèl onderdeel van een familie is/wordt.

Hoewel dus niet verbazend, wel een naar mijn idee heel goede keuze van de KL. Nu maar hopen dat de Tweede Kamer met die keuze kan instemmen. Het project vervanging YPR765/M577 loopt al lang genoeg.......

is er al een model van te koop.

tja, iedereen zal wel hetzelfde denken, na een korte zoektocht op het internet echter niets kunnen vinden,
toch maar de vraag: weet iemand of hier al een model van op de markt is?

Zou heel leuk kunnen staan, een "oude" YPR765 naast zijn opvolger de CV90.

Dennis

Re: is er al een model van te koop.

Dennis de Hue zei:
tja, iedereen zal wel hetzelfde denken, na een korte zoektocht op het internet echter niets kunnen vinden,
toch maar de vraag: weet iemand of hier al een model van op de markt is?

Zou heel leuk kunnen staan, een "oude" YPR765 naast zijn opvolger de CV90.

Dennis

Neen. Er is geen model van. En net als de YPR kun je er op wachten dat een model er pas komt als het voertuig bijna uitgefaseerd wordt.
Maar niemand die je weerhoudt 'm te scratchen....

Mzzl,
Marcel

Alex van Riezen zei:
Hmmmmm,

Even dromen: Een witte UN kleurige Zweedse CV90 (Volgens mij in Ivoorkust). Nu maar hopen dat Tamiya al maaaaaaaanden met een CV90 bezig is. 🙂

Alex

Wij dromen mee 8) ,
misschien dat Trumpeter wat in een Zweedse CV90 ziet,
ze maken per slot van rekening al genoeg bijzondere voertuigen.

oh ja, hierbij een link van interessante uitvoeringen van de CV90.
http://www.wendel.se/rswa/cv90derivat.htm

Vind zelf de CV90120 en AMOS versie wel aardig. 😀

Dennis

mwah Jim...weet ik niet of dat zo is...
Militaire ontwikkeling blijft natuurlijk altijd een geldrovende zaak omdat het measure-countermeasure-principe altijd doorgaat...
De vraag is of een upgrade van de YPR "goedkoper is" dan de aanschaf van nieuw materieel op langere termijn...
Maar goed...da's ook maar mijn mening, en ik heb er niet eens verstand van... 🙂

groetjes Frank

CV90

Heren,

De CV90 dus van Alvis-Hägglunds? Via een omweg krijgt de KL dus eindelijk weer een (min of meer) Brits voertuig? 🙂
(Volgens mij is Alvis een Brits bedrijf dat ook heeft meegedaan aan de Warrior?)

Mvrgr

Erik Jan Eskes

kijk das goed nieuws!!
zodra ik van de GNK bij 11tkbat kom kan ik mooi doorstromen naar de CV90 😛

groet'n Sander

Re: CV90

erik jan eskes zei:
Heren,

De CV90 dus van Alvis-Hägglunds? Via een omweg krijgt de KL dus eindelijk weer een (min of meer) Brits voertuig? 🙂
(Volgens mij is Alvis een Brits bedrijf dat ook heeft meegedaan aan de Warrior?)

Mvrgr

Erik Jan Eskes

Bij mijn weten wordt de Warrior door GKN Sankey gebouwd, Alvis is betrokken bij de CVR(T) (scimitar, scorpion) serie.

GJ

[Zucht] een model zou enorm welkom zijn. Ze mogen wel beginnen met de Zweedse variant 😉

Voor de dapperen onder ons die de 90 willen gaan scratchen hier wat referentie materiaal;

http://www.plasticwarfare.com/articles/strf90/index.asp?lang=eng

http://the-swede.com

http://www.plasticwarfare.com/gallerypages/strf90/?lang=eng

http://www.soldf.com/strf90fam.html

Succes,
Marc

Marc,

Voor degenen die dat willen doen wil ik er wel bij vertellen dat de Nederlandse versie erg gaat afwijken van de Zweedse. (Je moet meer uit gaan van de Zwitserse versie)
De uiteindelijke configuratie is overigens nog niet helemaal bekend en ons Nederlanders kennende zal er wel weer verder aan versleuteld worden.

Erik Jan,

Alvis heeft net zoals de Amerikaanse concurrent General Dynamics van alles en nog wat in de defensie industrie opgekocht.

Ga er maar gewoon vanuit dat de CV90 bij Hagglunds in Zweden of Noorwegen gebouwd wordt.
Waarschijnlijk zullen er ook componenten en misschien zelfs wel deel assemblages uit Nederland komen.

jwdeboer zei:
Marc,

Voor degenen die dat willen doen wil ik er wel bij vertellen dat de Nederlandse versie erg gaat afwijken van de Zweedse. (Je moet meer uit gaan van de Zwitserse versie)
De uiteindelijke configuratie is overigens nog niet helemaal bekend en ons Nederlanders kennende zal er wel weer verder aan versleuteld worden.

Das waar om de een of ander reden hebben we hier altijd het idee dat het voor NL weer anders moet. Dat is voor ons modelbouwers natuurlijk wel weer leuk 😉 Zo en nu kijken welk merk er als eerste een model gaat uitbrengen. 🙂

De groeten,
Marc

Bert,

a) om in de YPR te mogen rondrijden heb je militair rijbewijs F nodig. Dus zal je een tractorrijbewijs moeten gaan halen
b) even naar de Texaco rijden ipv. de BOS-pomp wordt een dure grap.
c) geel verven is verboden. Rijdende glasbakken wekt verwarring.

Jammer, jammer, jammer...

Ik heb er tijdens de wapendagen Inf/Cav ingezeten...
Geen verkeerd gebakje:
tweemanstoren, goed kanon, redelijk wat munitie aan boord, voldoende pantser voor een IFV, goede optiek...
Achterin redelijk de ruimte, zelfs voor mijn 1,89m...

Nu maar hopen dat er niet teveel aan versleuteld wordt; ik kan me nog het drama 'Landrover' herinneren": 79 modificaties die van een prima voertuig een vreselijke wortelenbak maakten!

Roel van Essen zei:
Nu maar hopen dat er niet teveel aan versleuteld wordt; ik kan me nog het drama 'Landrover' herinneren": 79 modificaties die van een prima voertuig een vreselijke wortelenbak maakten!

Viel toch best mee Roel!?
Met een net gereviseerde motor in m'n Blaro ben ik toch wel helemaal naar Sennybridge kunnen rijden hoor. Geen meter verder, want m'n "nieuwe" motor gaf op een bijzonder vervelend moment de geest...
Aardig wat afgemopperd hoor, aan boord.
MAAR: zodra we van de weg afgingen, en in het terrein gingen spelen bleek de Blaro echt fantastisch te zijn. Veel beter (toen) dan de nieuwe MB's.

Terug
Bovenaan