operators gebruiken voor Twenot zoekopdracht ?

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
Tamiya Schwimmwagen 1:35
Hallo 🙂

onlangs weer eens iets proberen te zoeken op het het forum maar hoe meer woorden ik invulde bij de zoekopdracht,
hoe minder resultaten ik kreeg. Waarschijnlijk doe ik iets niet goed...
In het vak sleutelwoorden gebruik ik steeds een komma achter elk sleutelwoord gevolgd door een spatie waarna er weer een woord komt.

Nu weet ik wel iets van zogenaamde operators (bijv. een + of een -) waarmee een zoekopdracht specifieker gemaakt kan worden, maar
kun je die ook in onze zoekfunctie gebruiken en zo ja : welke operators werken hier en hoe ?

Alvast bedankt 👍
Peter

Hier een onderwerp met grofweg dezelfde vraag op de ondersteuningsforums van XenForo:
Thanks for that.
However, this is what I've discovered from trial and error using the basic search:
  • search for alpha beta gamma finds posts that have all three words, in any order
  • search for "alpha beta gamma" finds that exact phrase
  • search for alph* finds any words beginning alph (ie * is a wildcard)
  • search with three or less characters fail
  • search ignores punctuation marks, treating the characters before and after the punctuation as separate words.

Are there any other search tricks I can learn from you guys? I am the amateur here🙂
Oftewel:
  • Als je meerdere woorden intypt, wordt op al die woorden gezocht: Leopard tank vindt alles waar Leopard en/of tank in staat.
  • Zet je er aanhalingstekens omheen, dan wordt op precies die set woorden gezocht: "Leopard tank" vindt alléén berichten waar Leopard tank precies zo in staat, zonder woorden ertussen e.d.
  • Een sterretje is de enige werkende operator, om aan te geven dat je alles wilt dat begint met de tekst voor het sterretje: Leopard* vindt Leopard, Leopards, Leoparden, Leopardtank, Leopardbemanningslid enz.
  • De minimale lengte is twee tekens (standaard is dat drie, zoals ook in het citaat hierboven staat, maar ik heb het op twee gezet, anders kun je niet zoeken op bijvoorbeeld M4, UK, IV enz. en dat is bij ons niet écht handig 🙂 ).
  • Leestekens worden uit de zoekopdracht gestript, dus Peters komma’s maken niets uit.

Het staat toch echt op 2, maar daar staat als hulp bij:
Met het standaard zoeksysteem, zou dit moeten overeenstemmen met de MySQL 'full text' minimum woordlengte (normaal gezien 4).

Volgens mij stond dat er vroeger niet, en zo te zien betekent het dat er meer ingesteld moet worden dan alleen een minimumlengte van 2 in de forumvoorkeuren — maar waar en hoe? Van SQL heb ik niet echt verstand, daar zou ik me eerst eens in moeten gaan verdiepen.

hoe kan dit dan ? :
  • ik zoek op clubkorting en er wordt één topic gevonden.
  • ik zoek op twenot clubkorting en er wordt niets gevonden.
  • ik zoek op twenot club korting en er wordt weer één topic gevonden, maar een ander dan degene hierboven.

• ik zoek op clubkorting en er wordt één topic gevonden.
Nu twee, maar één daarvan is jouw bericht hierboven 🙂 Maar in dat andere komt inderdaad het woord clubkorting voor.

• ik zoek op twenot clubkorting en er wordt niets gevonden.
Ik had het bericht op het ondersteuningsforum net te snel gelezen: als je zoekt op twee of meer woorden zonder aanhalingstekens, krijg je alleen berichten te zien waar ál die woorden in staan: het is EN, niet EN/OF. Het enige bericht waar én TWENOT én clubkorting in voor lijkt te komen, is momenteel dat van jou hierboven (en straks dit bericht van mij, wanneer ik dat eenmaal geplaatst heb).

• ik zoek op twenot club korting en er wordt weer één topic gevonden, maar een ander dan degene hierboven.
Dat is hetzelfde verhaal: is er blijkbaar één bericht waar én TWENOT én club én korting in voorkomen. Dat gaat over beurskorting op AFV Club-modellen van een kraam naast die van de TWENOT, dus dat zijn alledrie de benodigde woorden.

Er zijn wel uitbreidingen voor het forum die de zoekfunctie verbeteren, maar daar heb ik me nog niet in verdiept. De kans is groot dat je daar per jaar voor moet betalen, en dan is gelijk de vraag of de toegevoegde waarde daar tegenop weegt. Inzicht heb ik totaal niet in hoevaak de zoekfunctie gebruikt wordt, laat staan in de verhouding tussen wel en niet vinden wat er gezocht wordt.

Ik zou de kracht van google of ai gebruiken.
Volgens mij is alles openbaar en geïndexeerd.

Google:

Gemini:

De TWENOT (Traditionele en Werkende Eenheden van de Nederlandse Oorlogsvloot Tankmodellenclub) is een vereniging voor modelbouwers van militaire voertuigen. Als lid van de TWENOT kun je profiteren van verschillende kortingsregelingen bij diverse modelbouwshops.
Deze kortingen zijn exclusief voor Twenot-leden en de manier om de korting te krijgen verschilt per winkel. Over het algemeen werkt het als volgt:
* Account aanmaken en lidmaatschap aangeven: Bij veel webshops moet je een account aanmaken en vervolgens per e-mail aangeven dat je Twenot-lid bent. Na controle van je lidmaatschap wordt dan een kortingscode geactiveerd of worden de prijzen in je account aangepast.
* Mail sturen met bestelling: Bij sommige winkels stuur je een e-mail met je bestelling en vermeld je dat je Twenot-lid bent. Je ontvangt dan een aangepast bedrag na controle van je lidmaatschap.
* Lidmaatschapskaart tonen: Bij fysieke winkels kun je vaak je lidmaatschapskaart tonen.
Voorbeelden van kortingen die in het verleden werden aangeboden (percentages kunnen variëren en zijn aan verandering onderhevig):
* Tabletopper.nl: Vaak 5% korting. Je moet een account aanmaken, een e-mail sturen en mogelijk hun Facebook-pagina liken.
* Robimodelbouw.nl: Vaak 10% korting. Stuur een e-mail met je bestelling en vermeld je lidmaatschap.
* Airbrush-services-almere.nl: Vaak 10% korting (uitgezonderd aanbiedingen en opruiming). Te krijgen op vertoon van lidmaatschapskaart of door online "Twenot lid" te vermelden bij de bestelling.
* Militarymodelshop.nl: Vaak 10% korting (uitgezonderd aanbiedingen en opruiming). Registreer een account en stuur een e-mail om je lidmaatschap te bevestigen.
* Modellbau-koenig.de: Vaak 7,5% korting (niet op boeken). Maak een account aan en geef je accountnummer door via e-mail.
* Wendysminiatures.nl: Vaak 10% korting.
Belangrijk:
* De specifieke kortingsregelingen en deelnemende winkels kunnen in de loop van de tijd veranderen.
* Het is altijd aan te raden de meest actuele informatie te controleren op de officiële TWENOT-website of op hun forums, of direct contact op te nemen met de betreffende modelbouwshop.
* De kortingen gelden meestal niet op aanbiedingen of artikelen uit de opruiming.
Naast kortingen bij modelbouwzaken biedt een TWENOT-lidmaatschap ook andere voordelen, zoals zes keer per jaar het verenigingsblad "De Tank", toegang tot verenigingsbijeenkomsten en een actief forum voor uitwisseling van kennis en ervaring.

Die AI zoekresultaten zijn gebaseerd op de tekst die ik eerder gevonden had in een oud bericht van JW Stokkers. Vandaar mijn vraag of er momenteel nog een lijst is met winkels of websites die korting geven aan Twenot leden elders op het forum.

Terug
Bovenaan