Opel maultier in Narwa

roger hurkmans zei:
De laad bak is toch behoorlijk beschadigd en verweerd,met name de metalen delen.
maar ik ben niet zo van de hele grote krassen.Op de acherkant heb ik trouwens met olieverf wat opspattende modder gesimuleerd.

Okee, ik geloof je 😉. Maar post eens wat pics van de achterkant van de Maultier, die verdient ook zijn 15 minutes of fame 🙂

Hoi Eelke,

Hier is ie dan de achterkant!
Verder niets spannends,het gaat om de voorkant 😉

gr,

Roger

[im
DSC00374.jpg
g]

Roger,
ik ben zwaar onder de indruk, en dat gebeurt niet snel.
Maar ik mis iets van divisie symbolen etc op het voertuig.
Een mooie subtiele manier om te laten zien dat het om Nederlanders in Duitse dienst gaat. Marc van Etten heeft ooit eens zoiets gemaakt, een mooie kettenkraftrad met een kleumende Nederlander in de Russische sneeuw erbij.

Hoi Rob,

Er zijn 2 figuren met rood wit blauw op hun rechterarm ,daaraan kun je zien dat het Nederlanders zijn maar dit is op de foto's niet goed te zien.
wat betreft een symbool op het voertuig,daar heb ik geen foto's van dus als iemand die heeft zou ik deze heel graag willen zien!

Groeten,

Roger

We praten in dit stadium nog steeds over 4. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Brigade Nederland en pas later werd het omgebouwd tot divisie waarbij de bekende wolfsangel als divisie teken werd gebruikt. Effectief begon 4. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Brigade Nederland zich zo rond eind januari 1944 terug te trekken van het Leningrad front.

Zover ik weet heeft 4. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Brigade Nederland geen eigen "teken" gehad. Nederlandse voertuigen van de divisie met de wolfsangel heb ik zelf ook nog nooit gezien en gezien de tijd, eind van de oorlog, mag je je ook afvragen of deze werden toegepast. Maar waarbij aangemerkt dat het laatste puur speculatie is.

JW

Ben het eens met JW, veel rollend spul voor de brigade was zowiezo nogal ad-hoc toegewezen, mocht je perse willen heb ik wel de goede drytransfers voor je, maar het enige wat ik ooit gezien heb is een T34 zonder toren waar een bescheiden divisiesymbool opstond.

En nogmaals, ik vind het bijzonder indrukwekkend, dat je fantasievol kunt bouwen en niet bang bent om het net even anders te doen is wel bekend, maar de keuze voor juist Hollandse Freiwillige vind ik moedig.

Groeten Rick

Jongens, jullie hebben een primeur hier: Marcel du Long gaat historisch "correcte" opmerkingen maken. Helaas wel over de SS maar toch.
wat betreft een symbool op het voertuig,daar heb ik geen foto's van dus als iemand die heeft zou ik deze heel graag willen zien!
Die Nederlanders in de SS hadden wel degelijk een "eigen" teken:

wss-23.jpg

Dit o.a. volgens het boek: Waffen SS Divisions 1939-45,Chris Bishop. (page 168)
panzer-4-23ss-1945.jpg
( <= Nederlands ?)

Verder is dit op meerdere sites e.d. te vinden.

Anyway.. doe er je ding mee of niet.
Massel,
Marcel.

Marcel, dit is de bekende wolfsangel,die ik in mijn verhaal beschrijf, zoals Nederland het inderdaad gebruikt heeft maar pas vanaf het moment dat ze tot een Division werden omgebouwd, waarbij het woord divisie puur een naam is, in werkelijkheid was het geen divisie status waardig. Dus ja gebruikt maar pas eind december 1944 t/m het einde. Kan gebruikt worden alleen niet in de setting die Roger voor ogen heeft de terugtocht uit Narwas want toen was het nog geen divisie en werd dit teken ook nog niet gebruikt.

De panzer is geen Nederland want Nederland heeft alleen maar Stug's gebruikt en was ook Panzergrenadier.

JW

[im
DSC00378.jpg
DSC00379.jpg
g]

[im
DSC00375.jpg
g]

Hierbij enkele foto's van de zundapp die naast de maultier komt te staan,hij is van het merk lion roar die meteen voorzien is van metalen spaken.Ik heb slecht enkele kleine details toegevoegd.
Ik denk dat hij klaar is om hem op te spuiten.

groeten,

Roger

Je kunt natuurlijk ook altijd nog gaan voor een voertuig van de 11 SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Division "Nordland". Kun je én een divisiesymbool toevoegen én evt. wat armbanden (Ärmelstreifen).

Hi Ron,

Er zijn al 2 figuren voorzien van een rood wit blauw emleem,zo kun je zien dat het nederlanders zijn en het word ook nog vermeld op het plaatje van het diorama.

Groet,

Roger

Roger, gewoon zo laten! Idee is goed, uitwerking is super en er hebben zoveel voertuigen rondgereden zonder divisieteken dus geen probleem om niet één erop te hebben. Op je paard en wagen, waarbij de wagen bedoeld word, zat ook geen divisieteken en ook die was subliem in zijn eenvoud.

JW

Ja deze had je mee naar Delft toen we in het legermuseum waren met de ledenbijeenkomst. Subliem!!!!

Ach is je vergeven is ook het leukste aan de hobby, jezelf verbeteren 😉

JW

http://slesvigske.dk/narwa.htm#narwa1

Roger, weet niet of je deze kent maar is interessant voor referentie en evt. nieuwe III.SS.Pz.Korps bouwprojecten 😉

JW

Wow!!

Heb snel even gekeken maar dat zijn zeer bruikbare foto's op
Er staat zelfs maultier met een hoop soldaten op het voertuig,alsof ik deze als inspiratie heb gehad maar zie hem nu voor het eerst.
ik ga ze vanavond nog eens rustig bekijken.
hartelijk dank voor de info
Groeten,

Roger

Hoi Maarten,

leuk dat je hem er nog even bij gezet hebt!
deze foto was inderdaad het uitgangspunt om dit diorama te maken maar ik bedoel eigenlijk dat ik nog geen foto had gezien in deze vorm in de regio Narwa waar mijn dio zich afspeelt ,vandaar dat ik het zo interesant vind om deze foto nu te zien.

gr,

Roger

Embleem

Tja, prachtig werk inderdaad - een mooie eigen stijl en sjieke afwerking. Beslist petje af!!! Toch nog even over het 'divisie-teken' van de nederlandse SS troepen: de kleurenfoto die van de Panzer IV heeft een ander divisiesymbool, namelijk dat van een Wehrmacht Panzerdivisie en wel de 14. PzDiv. Het gebruik van geel op pantsergrijze voertuigen was een van de lessen uit de Poolse campagne: wit valt teveel op. Het feit dat de tanks panzergrau zijn, wil ook wel wat zeggen. Zie onder meer Bruce Culver, Panzer Colors II, pagina 33. Of: wikipedia, of http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Panzerdivisionen/14PD-R.htm. Dat afgebeelde symbool is niet de Wolfsangel. Die bestaat uit een verticale streep met aan de bovenzijde een haak schuin naar beneden en aan de onderzijde een haak schuin naar boven. In het midden van de verticale lijn een kort horizontaal streepje. Welke rune het teken van de 14de PZ is weet ik niet - maar het is zeker geen wolfsangel. ook daarvoor kan ik wikipedia aanbevelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfsangel.

Wel een mooie foto dus, maar niet een van de Nederlandse troepen aan het oostfront.

Groeten, Wim.

Old_Futhark_o.png

wss-23.jpg

De oplettende kijker kan het verschil al vanzelf zien en nogmaals daarbij aangegen dat de 23'e SS pas eind '44/begin '45 tot een divisie werd omgegroepeerd en geen panzers had anders dan stug's. Het gebruik van dit teken wel of niet op een voertuig is weinig over bekend.

Deze, in ons land ook wel genoemd zinnebeelden, kan je als je goed oplet nog steeds terugvinden. Veel oude boerderijen zijn nog voorzien van deze tekens die van alles uitbeelden, sterven/geboren/huwbare dochter(s), etc. !De bovenste 2 uitgebeelden is het waarschijnlijk dat het te maken zou hebben met de zonnestanden en zijn algemeen bekend onder de kop Odal. De oude odal/odil runne bestaat uit een 2'tal door een lijn verbonden cirkels. De nieuwe odal runne worden met of een enkele lus of ook wel met een rechte hoek geschreven.

De nazi's hebben vele van deze tekens gebruik of lees liever misbruikt het bekendste voorbeeld daarvan is wel het hakenkruis. Bekend zijn er ook tekens die zowel in WH als W-SS gebruikt zijn al dan niet in gelijke vorm. Himmler was veel op speurtochten en een voorbeeld daarvan is wel bekend vanuit de bekende film 7 years in Tibet. Waarvan de hoofdpersoon, uitgevoerd door Bratt Pitt, onlangs is overleden. Mystieken waren Nazi Duitsland niet vreemd en dit nog een beetje in hun eigen voorbeeld om te buigen al helemaal niet.

JW

JW

[im
narwa004.jpg
g]

[im
narwa016.jpg
g]

[i
narwa020.jpg
mg]

[img
narwa015.jpg
]
narwa005.jpg

Hier zijn de foto's van het eindresultaat van mijn diorama'Tragodie um die Treue"
Dit was de eerste keer dat ik foto's heb geplaatst op dit forum en ik wil diegene hierbij bedanken die gereageerd hebben .Voor mij werkt het positief als jullie je mening of opmerking geven want dat komt alleen maar ten goede van het eindreultaat en het houdt je scherp.
Zo nu maar weer eens de boeken in voor een nieuw dio idee 😉

Groeten,

Roger

Prachtig, de figuren, de maultier en het grondwerk zijn eenvoudig weg super uitgevoerd!
Ik kijk al uit naar je Hongarijë diorama! 😉
Jan 🙂

Subliem, zoals Dominique zegt. Ingetogen maar emotioneel, rustig maar vol actie, en prachtig geschilderd. Ik buig diep voor de meester 🙂. Het mooiste vind ik dat de schildertechnieken van figuurtjes en voertuig perfect bij elkaar passen, dat zie je maar al te vaak anders.

Inderdaad subliem! Ik hoop dat er nog vele projecten en foto´s zullen volgen. Dit werkt zeer motiverend en leerzaam.

Groet
Oscar

Ps: waarmee is deze sneeuw gemaakt?

hee Roger,
het ziet er in een woord geweldig uit.
ik sluit me helemaal aan met de rest wat betreft de schildertechnieken en het sculpen van de figuren.
ik hoop hem binnenkort een keer op een beurs te zien.
groeten Arjen.
p.s. hou ons hier op de hoogte van je nieuwe projecten

Echt super mooi werk!!

Sculpt en schilder werk is perfect uitgevoerd.

Enige aanmerking die ik toch wil maken is dat er volgens mij een of twee riempjes om de opgerolde isolatie deken voor de radiateur zouden moeten.
Volgens mij blijft hij zo niet hangen.

Misschien wil of kan je hier nog iets aan doen.
Zo niet, Het blijft een meester werk

Groeten

Leon

Zo gaat dat bij mij...

[im
DSC00432.jpg
g]

[img
DSC00431.jpg
]

als ik klaar ben met een diorama ga ik meteen weer op zoek naar nieuwe interessante foto's of onderwerpen kijk en lees weer div boeken.ik denk dat ik een panther D ga maken van abt.'Herman von salza' met daarop 'Norge" grenadiers te Narwa. Of een Panther G maar dan begin 45 in Hongarije ook met grenadiers ,met andere woorden ik ben er nog niet uit!
Leon; Ik heb de radiator hoes nagemaakt van een foto in armour at war 4.pz div pagina57 geen riempjes te zien!
Nogmaals bedankt voor al de mooie reacties

Groeten,

Roger

Roger, als ik mij niet vergis zie ik daar tussen de stapel boeken het boek 'Endkampf' liggen.... Ik heb dat boek ook op mijn verlanglijstje staan, is het de moeite waard? Of staat er alleen al bekend materiaal in?
Jan 🙂

Hoi Jan Peter,

Er staan een paar hele goede foto's in, ook enkele kleuren foto's die zeker de moeite waard zijn!Maar ook een aantal die al meerdere malen gepubliceerd zijn of uit filmmateriaal zijn gehaald.
Ik vond het uiteindelijk toch de moeite waard om dit boek aan te schaffen(dacht iets van 50,00 euro)

Gr,

Roger

Terug
Bovenaan