Af! Opel blitz met 2cm Flak 38.

Dit model is af!

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Hierbij weer een nieuw project van mijn kant. Deze keer is het de Opel blitz met een 2 cm Flak 38 op de laadbak.
Op het Hobby Headquarters Rijswijk, de plaatselijke hobbyclub, is een nieuwe wedstrijd gestart waar het thema is, "up in the air"
Iets met luchtvaart zeg maar. Nu leek mij het wel een leuk idee om al die luchtvaart ideeën van de andere inzendingen uit de lucht te knallen met mijn 2cm Flak 38.
Om nu hier een vliegtuig te bouwen leek mij geen optie, dus vandaar deze flak😉
Op het internet kwam ik een plaatje tegen met een 2cm flak 38 op een Opel Blitz.
Deze kit is ook in zijn geheel te koop van Dragon maar toen ik dat door had, had ik deze Opel Blitz van Tamiya al besteld.
Na veel zoeken op internet kwam ik ook veel info tegen over de "Flak sled" waar de flak 38 op de laadbak van de blitz is gemonteerd.
Kan je ook kopen maar het leek mij wel een leuk idee om deze scratch te maken van o.a. Evergreen strip en sheet.
Deze info heb ik inmiddels, thanks Peet, nu alleen nog een 2cm Flak 38 kopen, de Dragon of de Tamiya kit, even kijken welke dat gaat worden.

Het idee:
b05-1.jpg

Foto is van free3d.com/3d-model

De Flak sled die ik scratch ga maken,
b05a.jpg

Foto is van Masterpiece models.
Bedankt Peter van Dijk voor al je info👍

De Tamiya kit die ik ga gebruiken,
Dit model is een volledig nieuwe mal, en is veel accurater dan andere kits die nu op de markt zijn.
Het chassis van de originele truck liep naar voren af (zo ontworpen om het gewicht van de vracht te balanceren), en dit unieke detail is accuraat nagebootst.
De ophanging bestaat uit een redelijk aantal delen voor een gemakkelijkere bouw, zonder aan detail in te boeten.
Inclusief chauffeur en navigator figuren, en een set brandstof vaten en jerrycans, voor een volledige lading.
Ook meegeleverd zijn 4 soorten markeringen, van het Duitse leger en Luftwaffe eenheden, alsmede raam maskers om het schilderen te vergemakkelijken, een eerste op een militair model.
245 onderdelen in donker grijs, 7 heldere delen, decals voor 4 uitvoeringen en masks voor de ramen.

b01-1.jpg

De inhoud van de kit:
b02-1.jpg

We zijn begonnen.....

Gestart met het chassis volgens tekening. Ga hem bouwen recht uit de doos, geen gekkigheid deze keer.
Gaandeweg zien we wel wat er nog allemaal bij komt.
Eerst maar eens bouwen....

b03-1.jpg

b04-1.jpg

Het begin is er, we gaan rustig verder....

Groeten, Peter

Laatst bewerkt:
Hoi,

Lekker bezig met de blitz, echt een Tamiya kitje hoor, bouwt lekker weg.

Verder gegaan met de cabine, geen problemen ondervonden.
b08.jpg

Deze is gereed en kan op het chassis.
Het dak en de deuren laat ik er af, die spuit ik apart en plaat ik als het interieur gereed is van de cabine.
b09.jpg

Mooi setje zo,
b14.jpg

Dan, de laadbak, eerst de onderzijde,
b11.jpg

Ook deze compleet gemaakt zodat hij op het chassis geplaatst kan worden,
b10.jpg

De bovenzijde en zijkanten wat bewerkt voor wat meer houtnerf te verkrijgen,
b12.jpg

Voorschot geplaatst. De zijkanten en achterklep laat ik er af.
b13.jpg

Het begint al aardig op een Opel Blitz te lijken,
b15.jpg

b16.jpg

b17.jpg

Bankje toegevoegd, gemaakt van Evergreen sheet.
b18.jpg

De wielen zijn ook gereed,
b19.jpg

Ook de losse delen gemaakt, alles is klaar voor de primer.
b20.jpg

Leuke Tamiya kit, bouwt allemaal lekker weg zeg maar.
Deze kan in de primer, nu verder met de flak sled. Eerst nog wat evergreen halen....

Peter

Hoi,

Begonnen met de sled, het platform waar de 20 mm Flak 38 op komt te staan.
Aan de hand van tekeningen en foto materiaal begonnen met het uitwerken van de sled.
Evergreen sheet en strip gehaald wat ik nodig had dus we kunnen beginnen.
Er zijn ook up-date setjes te verkrijgen maar ik vond de uitdaging wel leuk om hem zelf te bouwen.

Eerst maar eens wat uitwerken, passen en meten of het klopt.
b22.jpg

Eerst het kruis gebouwd, dit is gemaakt van photoetch raamwerk wat ik nog heb liggen van een oud Verlinden setje.
b23.jpg

Boutje voor in het midden is van een setje met resin boutjes.
b24.jpg

Gaatjes geboord waar hij bevestigd word op de sled.
b25.jpg

De opbouw is gedaan met evergreen strip en sheet. Elk deel apart voorzien van houtnerf met een scherp mesje.
De vijf balken komen straks om de sled op de laadbak.
b26.jpg

Ik kom aardig uit met de maten van de sled, hij past goed op de laadbak.
b27.jpg

Verder met de afwerking, de rollen, het kruis en beugels.
b28.jpg

Hierna de achterste beugels en de boutjes in de planken.
b29.jpg

Ziet er toch best aardig uit al zeg ik het zelf....
b30.jpg

Nu moet ik alleen nog de drie platen maken die het onderstel van de Flak 38 op zijn plaats houd op de laadbak.
Ik moet alleen eerst nog een 20 mm flak 38 bestellen voor de juiste vermating.

Iemand de Dragon kit, 6288 over? Ik hou me aanbevolen.

De blitz staat inmiddels in de primer, denk dat ik die komende week maar eens in de verf ga zetten....

Groeten, Peter

Hoi,

De eerste verf zit er op.
Begonnen met de sled, deze had een basis van zand geel en is afgewerkt met washes van Vallejo.
b31.jpg

De metalen delen zijn afgewerkt met pigmenten, het drybrushen en de pinwashes doen de rest.
De 3 bevestiging platen voor het frame van de Flak 38 moet ik nog maken, maar voor de vermating moet ik eerst een Flak 38 hebben.
b32.jpg

Hij past goed op de Opel Blitz die inmiddels ook in de kleur staat.
b33.jpg

Deze is gespoten met de AK Real Colors. Details verder gedaan met Vallejo model color.
b34.jpg

De wielen zijn ook gespoten en afgewerkt met 2 kleuren pigment.
b35.jpg

De decals geplaatst en begonnen met het verweren.
b36.jpg

Achterkantje,
b37.jpg

Rechts blijft de deur op een kier staan,
b38.jpg

Het schiet al aardig op. Eerst dit maar eens afronden en dan gaan we beginnen met de 20 mm Flak 38.

Peter

Hoi,

We zijn inmiddels weer een stapje verder.
De wielen zitten er onder en heb opstap beugels van koperdraad gemaakt die aan de zijkanten en achterkant geplaatst zijn.
Verder gegaan met verweren.

b39.jpg

b40.jpg

b41.jpg

b42.jpg

De losse onderdelen zijn ook een eind op weg.
b43.jpg

De flak is ook binnen, met dank aan Eric Reist dus deel 3 kan beginnen. Mooie kit van Dragon, 6288.
fl01.jpg

De inhoud van de doos.
fl02.jpg

Nu de Flak ook binnen is kon ik verder met de sled waar de Flak op komt te staan.
Eerst het onderstel gemaakt voor de juiste maat voor de bevestiging platen.
b44.jpg

De platen zijn ook gemaakt van Evergreen sheet. Plaats van de platen bepalen. Past allemaal goed,
b45.jpg

De platen verlijmd op de sled.
b46.jpg

Hierna bevestiging bouten in de platen aangebracht en de platen zand geel geverfd als basis voor de donkere wash.
b47.jpg

De sled kan ik dan verder afwerken en is dan gereed om op de Blitz te plaatsen.
Ook een begin gemaakt met de losse delen die bij de Flak kit zitten, staan alvast in de zwarte primer.
fl03.jpg

Nu eerst maar eens een flak bouwen....

Peter.

Het is een lief kitje, de aanhechtingspunten in de lasnaad van het frame behoeven wat extra aandacht, en het PE schild is het (net) niet, maar een alternatief hiervoor ken ik niet, ik heb de kit al jaren niet meer gezien, en ikzelf had de mazzel er een zeer fraaie loop van schatton bij te kunnen scoren èn de bemanning! Het hulzennet was ook een dingetje geloof ik, of alles niet super in elkaar wilde of wat weet ik niet meer, maar dit was wel een hoogtepuntje van dragon!

Smakelijk verslag Peet en alweer met mooie vorderingen 👍. Hij gaat lekker zo !

Die aanhanger is er van italeri, echter... dml heeft het draagframe in de kit, en daar pasr de kist van italeri niet in, dus die heb ik adhv de italeri kist zelf gescratched, ik vond inderdaad dat er wrl flink munitie bij hoort, maar het dml karretje is nu eenmaal mooier als die van italeri

Peter,
De foto, welke ik plaatste is weliswaar maar van één zijde, maar was wel bedoeld als suggestie om de munitiekist te scratchen op de DML-aanhanger in de doos. Ik weet, dat Italeri deze aanhanger, de Sonder-Anhänger 51 (Sd.An. 51) produceert.
Er zijn van meer zijdes foto's te vinden op Internet, dus mocht je het willen.... Veel succes met scratchen !! 👍

P.S. bij de foto heb Timo genoemd. De credits zijn uiteraard voor Peter Stoof.
Mijn excuses, Peter !!

Laatst bewerkt:
Thanks voor de reacties.
Klopt hoor dat je even moet opletten met het frame en de lasnaad. Precies op dat punt, 4x, zit het vast aan de sprue. Opletten want de lasnaad is zo beschadigd. Ook wat je zegt over de ammobox, klopt niet naar mijn mening.
Heb hem wel zo in elkaar gezet maar zit niet goed. De ene kant klopt wel, draai je hem om klopt het niet. Zal hem zo neer zetten met de juiste kant naar het zicht dat het niet op valt. Op de laatste foto staat de goede juiste kant naar voor.
Ga nog even denken wat te doen met de trailer, had er geen plannen voor.

Hoi,

We zijn een stapje verder en begonnen met de flak te bouwen.
Ik was begonnen met het photoetch schild te bouwen maar vond dit nu niet een toevoeging aan het model, zoals
Timo ook al aan gaf, dus besloot ik het plastic schild te gebruiken. Het middenstuk is wel PE gebleven.
fl05.jpg

Hierna alle samenstellingen gaan bouwen om er straks een geschut van te maken.
fl06.jpg

Het begint er op te lijken. mooie kit om te bouwen, niks mis mee.
fl08.jpg

fl07.jpg

Ook op de blitz misstaat hij niet en past er goed op.
b52.jpg

Ook met het complete schild.
b53.jpg

Hierna hem in de zwarte primer gespoten waarna ik er de AK Realcolors bij heb gepakt om hem sand-yellow te spuiten.
Nadat dit droog was enkele details en onderdelen geverfd met Vallejo model colors.
fl10.jpg

fl11.jpg

fl12.jpg

Voor de oplettende volger was het al opgevallen dat de Blitz ook een stapje verder was dan de laatste up-date.
De stowage is aangebracht en de verwering is ook een stukje verder.
b48.jpg

b49.jpg

b50.jpg

b51.jpg

Ook met een sand-yellow geschut op het dek begint het er al leuk uit te zien.....
b54.jpg

Die gaan we nu dus eerst maar eens aanpakken.....

Peter.

Een mooi gedetailleerd kanon op zich is al de moeite waard. Op deze gebruikte Blitz geeft het een mooi contrast. Mooi om het nieuwere geschut af te laten steken.

Net werk Peter!

Groeten, Jan

Ik ben het eens met Peter.

En ik sluit me aan bij de 2 vorige sprekers. Als je de aanhanger erbij doet . perfect. Als je kiest voor "geen aanhanger" dan de driehoek op het dak plat leggen. (Die driehoek betekent "pas op ik heb ook nog een aanhanger")

Super bouw verder!

Hoi,

De driehoek blijft rechtop staan, zit te vast om hem af te breken/los te halen. Misschien komt die trailer er dan wel bij
op het ondergrondje wat ik nog moet bedenken. We kijken wel....

Begonnen met de flak te verweren.
Gestart met he chippen, hierna de washes van Mig.
Dark brown for Sand-Yellow gebruikt.
Hierna de pinwashes en het oplichten gedaan met de oil-brushes van Mig.
Nog wat pigmenten aanbrengen en dan kan hij op de Blitz plaats nemen.

Chippen,
fl13.jpg

Washes,
fl14.jpg

Oils,
fl15.jpg

Zijn plek op de Blitz,
b55.jpg

b56.jpg

Op naar de laatste loodjes....

Peter.

Sehr schön 👍

Een verwijderde "Warnzeichen" is nog wel te doen zonder bijzonder risico hoor...
Je zou het driehoekig deel af kunnen zagen. Klein boutje op het overgebleven stompje en klaar.

LKW-warning-light.jpg

Je zou het driehoekig deel af kunnen zagen. Klein boutje op het overgebleven stompje en klaar.
Ik weet niet of hier verschillende uitvoeringen van waren, maar ik zie op het model iets wat lijkt op een horizontale as tussen twee plaatjes, het lijkt bedoeld om hem plat naar achteren te leggen.

Is lastiger om weg te halen dan systeem wat je laat zien.

Op de Blitz van Peter S. ziet het er anders uit, zie Screenshot_20230527-150251.png
Zoals boven door mij aangegeven lijkt deze te kunnen scharnieren tussen twee beugels. De borden die jij laat zien zijn eenvoudiger los te halen van een gespoten, verweerd model.

lijkt deze te kunnen scharnieren tussen twee beugels
aha, ja ik begrijp je nu (en ik heb er overheen gekeken 😌)
Ik zal kijken of er toch meer uitvoeringen waren of dat het plastic detail een vereenvoudigde danwel foutieve weergave van de werkelijkheid is 🤔

Maar hoe dan ook voor deze Opel inderdaad toch beter het schildje te laten zitten nu.

ik zie op het model iets wat lijkt op een horizontale as tussen twee plaatjes, het lijkt bedoeld om hem plat naar achteren te leggen.
Dat komt omdat het dat ook is. Dat driehoekige bord was op Duitse vrachtauto’s (zowel militair als civiel, als ik het goed heb) verplicht wanneer er een aanhanger getrokken werd, waardoor dat van de voorkant gezien ook duidelijk zichtbaar was — ik vermoed zodat andere weggebruikers rekening konden houden met zaken als de langere remweg van de combinatie. Door het neerklapbaar te maken is het makkelijker voor de chauffeur om het al dan niet zichtbaar te maken.

Hoi,

Hij stond even stil maar heb de draad weer opgepakt.
Ondergrondje gemaakt, had hij wel nodig.

De Opel blitz is gereed, laatste details doen we op het ondergrondje.
Toch nog de driehoek los gekregen om hem plat neer te leggen.
8-2.jpg

De 2cm flak 38,
9-1.jpg

9d.jpg

Dan het ondergrondje,
Deze keer geen heel stap voor stap verslag maar ik heb het simpel gehouden.
De basis is een houten plankje met daarop de muur en rots van Balsa-Foam, de weg van Styro-Foam net als de stenen op de muur
en de opbouw langs de weg is hard schuim.

De ondergrond,
b06-1.jpg

De weg bewerkt,
b07-1.jpg

Met enkele kleine stukjes foam deze opbouw gemaakt,
3-2.jpg

Zo'n beetje mijn hele Vallejo reeks er op los gelaten. De deur is van Evergreen sheet gemaakt.
4-2.jpg

De vegetatie aangebracht,
5-2.jpg

De opel blitz er op gezet, figuurtje is van Alpine Miniatures.
6-2.jpg

Blij met het eind resultaat.

Peter.

Sehr blitz der Opel 😛👍 en op een lekker eenvoudig maar zeer passende setting. Kleuren vind ik heel natuurlijk ogen !

Hoeft niet maar ik zou het graag wat dichterbij zien oftewel.... wil je wat grotere plaatjes laten zien... als je zin hebt ?

Mooie presentatie en geheel Peter,

Het hoeft niet altijd uitgebreid, maar ik waardeer een ondergrond en geef hier persoonlijk de voorkeur aan. De 'natuurlijke' omgeving, die meteen iets van de verhoudingen laat zien. Zeker met een bijpassend figuur.

Mooi model geworden, zeker ook de aankleding er omheen. Niet in de laatste plaats het figuurtje en de manier waarop deze geplaatst is.
Daar had ik best wel een grotere foto van willen zien 😉

Terug
Bovenaan