Opel Blitz 3,6 6700A (All-rad) 1e troepenbody

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
In de afdeling goede voornemens is dit het 2 project van 4 jaar geleden. Het voorlopig eindresultaat .

Deze 4x4 blitz heeft een verlaagde bak. Dat was de eerste troepentransport uitvoering. Die komt ook voor op 4x2 blitzen en MB L3000, maar is initieel getest op deze 6700A. Daarom heb ik hem " fabrieksnieuw" gelaten. En hij is uit de " grijs" periode. Dat is lastig genoeg. Doordat dit ook een oefening " maak je eigen PE" was, haal je met schoon schilderwerk alle fouten die er in de bouw zitten in beeld....

blitz-a-low-05.jpg

blitz-a-low-06.jpg

blitz-a-low-07.jpg

blitz-a-low-08.jpg

blitz-a-low-09.jpg

blitz-a-low-10.jpg

Commentaar? Verbeteringen?

(ow, voor de volledigheid wat inprogress foto's)

blitz-a-low-01.jpg

blitz-a-low-02.jpg

blitz-a-low-03.jpg

blitz-a-low-04.jpg

Mooi model, je schilderskwaliteiten zijn alleen maar toegenomen de laatste tijd. Een beetje extra stof op de wielen en een high light op het logo als blikvanger en hij is af.

gr Bas

(ps: vanwaar een bruin stuur, bij mijn weten waren die glanzend zwart? Geldt dit alleen voor dit type?)

Mooie bak Piet.
Persoonlijk zou ik de witte belijningen aan de bumpers/achterbak sowieso afplakken en eventueel de airbrush gebruiken.

groet
Der J.

Weer een fraaie uitvoering Piet ! krijg nooit genoeg van dit werkpaard 😛

Opmerking ja : de sleepinrichting (hoe heet zo'n ding nou?) zit de achterklep behoorlijk in de weg lijkt mij ?

peter van dijk zei:
Weer een fraaie uitvoering Piet ! krijg nooit genoeg van dit werkpaard 😛

Opmerking ja : de sleepinrichting (hoe heet zo'n ding nou?) zit de achterklep behoorlijk in de weg lijkt mij ?

Goed gezien. Als je die klep 2 keer open gooit zit er een deuk in de midden. Hij zit al iets verder terug dan een "standaard" blitz, maar waarschijnlijk zat ie in het echt nog een paar centimeter dieper. Ik moet eens een foto maken met alle Blitzen. Het moeten er ondertussen (incl de maultieren) richting de 15 zijn. En ik heb nog plannen en onderdelen voor minstens een stuk of 10

Ik moet eens een foto maken met alle Blitzen. Het moeten er ondertussen (incl de maultieren) richting de 15 zijn.
En ik heb nog plannen en onderdelen voor minstens een stuk of 10
Ik ben benieuwd Herr Blitz 😉

Hallo Piet,

Een mooie prestatie zet je neer met deze Opel Blitz !
Het is altijd weer mooi, om foto's vóór en na het verven te zien.
Het is duidelijk, dat je er een flinke klus van hebt gemaakt, alles accuraat te krijgen.

Maar aangezien je wellicht nog meer Lastkraftwagen's wil maken, misschien enkele tips.
Zoals je al aangeeft is variatie aanbrengen in het "Panzergrau" best moeilijk.

Probeer hiervoor je verf te mengen met zeer kleine hoeveelheden geel, vleeskleur, oker, roze.
Dit zijn zogenaamde "warme" kleuren, waarbij je het gebruik moet reserveren voor bepaalde onderdelen.
Dus b.v. voor een deur, dak, motorkap, lichten, etc. er mogen slechts lichte nuances in aanwezig zijn.
Indien goed gedaan, zul je lichte kleurverschillen zien, net voldoende om het eentonige grijs te breken.

Probeer ook iets meer aandacht aan details te geven.
De krik onder de rechterdeur is gewoon mee grijs geverfd; dit moet natuurlijk metaalkleur zijn.
Op zo'n prominente plaats kun je overwegen, de houders te detailleren
Overigens, kun je de metaalkleur ook voor de trekinrichting gebruiken, en de "Opel"-naam op de grille voor, iets naar voren halen.

De bijl rechts, valt uit z'n houder, als ik het goed zie.
In de grijze periode, waren ze nog aan de winnend hand, gebruik een divisie-embleem en taktische tekens.
Die zag je toen nog volop, en het breekt het eentonige grijs.
Indien dit voertuig aan het front rondrijdt, kun je het personificeren, m.a.w. soldaten leven hierin, dus gebruik wat persoonlijke items.
Denk b.v. aan een emmer, veldflessen, etc.; hang helmen v.d. vijand voor de koplampen (tegen stukgaan), etc.

De banden heb je waarschijnlijk mat zwart geverfd; probeer eens NATO black (Tamiya)
Dit geeft een lichte grijze tint op het zwart; het bootst meer rubber na (vind ik)

Ik hoop, dat ik met dit kleine lijstje niet de indruk wek, alsof je model niet goed zou zijn !

Met vriendelijke groet,
Hans

Ha die Hans,

Bedankt voor de kleuradviezen, lijkt me leuk om wat mee uit te proberen.

De All-rad in deze vorm heb ik maar een paar keer op foto, met name uit de testperiode op Kummersdorf. Er zijn er waarschijnlijk wel een paar met deze laadbak bij de Wehrmacht belandt, maar dat waren merendeels 4x2 Blitzen en DB L3000. Om het enigszins "historisch correct" te houden heb ik het maar zo blanco mogelijk gehouden. Zoals de fabriek hem aan het waffenprufambt heeft overgedragen. Handgereedschap zoals de schop en de houweel werd er meestal pas opgezet nadat het voertuig was gespoten, maar de krik zat er volgens mij wel op. Ondertussen heb ik de vlekken in het wit recht gezet. Het logo zat al in de planning, dus als ie daarvoor aan de beurt is is die krik ook vrij snel een tint anders.

De onderste beugel van de pikhouweel zweeft inderdaad. Daar moet dus nog een blokje onder. Verder had er in de laadbak tegen de cabine een kastje moeten staan voor PSU. Maar eerlijk gezegd was ik er gewoon klaar mee. Met de 2 a 3 uur in de maand die ik vaak maar kan besteden zijn dit soort projecten erg traag. En ik heb nog 20 goede kits liggen die met wat kleine verbeteringen gewoon kloppen.....

Terug
Bovenaan