Opa fiets Ausf.1940 laatste update 15-03-2008

Update 17-02-2008

Het gaat langzaam en ik begin langzaam te beseffen dat 1 maart erg positief is qwau eind datum maar ik ga gewoon door want de fietsen moet en zullen af raken. 😕

Stuur, lampbeugel, bagagedrager, achterspatbord beugel en voor spatbord zijn af gemaakt sinds de laatste keer afgemaakt.

Nu wordt er gewerkt aan de voor spatborden en daarna zijn de zadels aan de buurt.

Als laatste de trappers, de verlichting en de bekabeling. Een slot en en fiets standaard staan nog in twijfel. 😕:

Ook ben ik er achter gekomen waarom de foto’s zo wazig waren. Moet de camera even ondersteunen en de foto’s worden een stuk beter. 🙂

Groetjes

Marcel 😀

200802171.jpg

200802175.jpg

200802174.jpg

200802173.jpg

200802172.jpg

Rollen gaat al maar het zit nog een beetje beroerd. 😉

Zeer indrukwekkend Marcel. Erg kanp gedaan. We lzie ik dat op foto 3 de middenstang niet volledig aansluit naar de voorkant, maar dit moet vrij makkelijk te verhelpen zijn denk ik.

Groetjes!

Excuses excuses

Dat klopt helemaal Boris,

Maar nu ben ik bijna klaar met het solderen en dan komt de lijm/plamuur fase. 😉

Wat je ook niet moet vergeten dat deze fietsjes maar 4 cm lang zijn en op de foto’s mega groot. Dit vergroot elk foutje tot mega proportieons. Ik ben gezegend met vrij goede ogen maar wat ik allemaal ontdek op deze foto’s…. 😕

Groet en tot snel

Marcel 😀

ja, ziet er goed uit, stukje vakwerk mag wel gezegd worden, maar wel een aanmerking, zit van het dames model de bagage drager niet erg veel naar beneden gekanteld? lijkt er namelijk wel wat op.

nu nog een stel fietstassen? kiend achterop met de leerze in de fietstasse, vind ik wel erg toepasselijk bij deze fietsjes!

Timo

Hoi Marcel

Ik ben onder de indruk. Als de resin er niet op zat dan zou je bijna denken dat het echte fietsen zijn. Laat je vooral niet ontmoedigen door de datum, daarvoor ik dit project veel te mooi. Succes!

Gr, Johanna

Te laat, te laat, te laat, potjandorie

Het worden gewoon kale fietsen zonder poespas Timo.

Ze zullen lekker achterloos op het komende diorama komen te staan en zo kan het inderdaad gebeuren dat niet veel mensen ze op zullen merken. 😕

Dan denk je misschien waarom al die moeite. Tja, dat zit in de aard van het beestje zullen we maar zeggen. Zo ook de Sd.Kfz.251/21 die ik aan het bouwen ben. Mega veel details maar als deze op zijn definitieve plek komt wordt het voertuig geheel bedekt in een bos takken.

Wel neem ik de individuele modellen altijd me naar shows voordat ze op het diorama komen. Ook zullen ze uitgebreid gefotografeerd worden zodat in de begeleidende display de kijker kan zien wat er nu werkelijk voor hun staat.

En dan die bagagedrager. Aj aj aj is inderdaad niet helemaal goed maar moeten die fijne stangentjes nu weer los, ingekort, geplet en opnieuw gesoldeerd worden. Lekkere rot klus en het antwoord op deze vragen is volmondig JA. 😉

En door die manier van bouwen komt de deadline in zicht en de hoop op een voorspoedig einde vervliegt in het niets.

Maar we gaan door want ook als is het dan niet op tijd ze zijn toch onderdeel in het komende diorama net zoals zo vele voorwerpen die onder in mijn persoonlijke balkje te zien zijn.

Al met al tot snel

Groet

Marcel 😀

je hoeft je generzijds te laten beperken door een deadline, dat zou in dit geval eeuwig zonde zijn, daar is dit spul veel te mooi voor, en inderdaad, ik heb ook wel eens de vraag gekregen: waarom een compleet interieur in een tank? je ziet er straks niets van, maar voor jezelf weet je dat het erin zit, het voegt realistme toe, en die 251/21, die hoort toch onder boompjes te staan? een echte zou daar ook staan, JUIST opdat je em niet zo goed ziet, en ook zo dat je geen, of in ieder geval weinig details ziet, maar ze zitten er wel, en daar gaat het tenslotte om!

am letzten, waar is je fietslicht? kost je 18 euro jongeman, geef je naam en adres maar vast, dan handeld mijn collega dat wel voor je af... das dus het risico van zo'n fiets van jou, geen licht.... "subtiele" hint, voegt net iets kleur toe, in de anders waarschijnlijk zwarte fiets, met wit spatbordje, en dan zo'n puntje rood, voegt wat toe MI. En, dat zag ik laatst eens, een gehaakte jasbeschermer (ja, hier leeft de breiclub nog, kan er ook niets aan doen!), kleurig, zou in rood wit blauw kunnen.

komen ze eigenlijk tegen je ANWB paddestoel aan te staan met een picknikmandje en een roodwit geruit kleedje oid?

Timo-> gelukkig kan ik dit niet, dit zou me m'n haar kosten!

Update 21-02-2008

En weer een stuk verder. Het heren zadel leek een moeilijke opgave maar bleek uiteindelijk mee te vallen. De eerste laag plamuur is ook aangebracht en wacht nu op de schuurbuurt.

Trapper kranks zijn ook niet helemaal 100% maar al bouwend leer ik en de uiteindelijke tekeningen voor de komende fietsen zullen daardoor alleen maar beter zijn. 😉

Veel bouwplezier

Marcel 😀

Het zit nu wel lekker maar fiets nog steeds beroerd. 😕

200802212.jpg

200802211-1.jpg

De omafiets loopt ietsje op achter maar de bagagedrager zit een stuk rechter. 😉

200802214.jpg

200802213.jpg

Kanne Berends zei:
Hoi Marcel,

wat voor fietsen zijn dit eigenlijk? Fongers zeker?

Klasse hoor!

Groet,

Kanne

Nee dat zijn fietsen van LOCOMOTIEF 😉

Ik vind het echt heelknap wat je aan het maken bent, ik ben al 15 jaar fietsenmaker en je hebt echt oog voor alle details en ook authentciteit en daar bedoel ik mee dat ze eruit zien als DE echte oma en opa fietsen van toen want tegenwoordig zijn er wat veranderingen qua vorm in frames etcetc.
Nogmaals erg mooi wat je aan et maken bent.

Marcel, als je interesse hebt: geef mij de maten eens voor je koplampglaasjes..
Dan kijk ik even of ik de juiste MV lensjes voor je hebt

Extreem mooi gemaakt Marcel. Maar is de dikte van de draad die de zadelveer voorstelt niet iets te groot? Ik vergelijk het met de dikte van het stuur en dan lijkt het op de foto bijna even dik.

groeten Maarten

...die ook weet dat macro foto's genadeloos zijn voor details die hij met het blote oog niet eens kan zien.

To scale or not to scale

Tja, die schaal grote, dat is een blijft altijd een probleem. 🙁

Toen het zadeltje klaar was zat ik ook al van opnieuw of niet. Die twijfel is nog niet weg. Even voor een idee qua grote. Het verenstel voor het zadel is 6x7mm. Er is 0,3mm draad gebruikt welk kaal geschuurd is om beter te kunnen solderen.

Het geheel bestaat uit 10 onderdelen.
1 Het zadel leer wat bij een nieuw model spitser moet lopen.
2 Het eerste onder beugeltje.
3 De stang die weer aan de pen komt die in het fietsframe steekt.
4 Het tweede boven beugel
5 De voor beugel die onder het zadel doorloopt en als achter veren eindigt.
6 De pen voor in het frame.
7 Vijf combinatie pennetjes.

Ik zit er aan te denken om in het komende weekend een nieuw verbeterd zadel te maken met 0,2mm draad en een beter zadel leer.

Wat inderdaad veel tijd kost is onderzoek naar de verschillen. Veel vragen aan mijn moeder die uit die tijd stamt en vooral veel foto's kijken. Toch blijven er vragen waar ik niet geheel uit kom. Zo was het bevoordeeld erg moeilijk om aan informatie te komen over de constructie van een dergelijk zadel. Ook de verlichting is nog een probleem. Hadden koplampen nu verduistering of niet. Volgens de verhalen wel maar volgens de foto's weer niet. Carbid lampen hoor je ook veel mensen zeggen maar ik zie ze niet terug op foto's. Sloten, fietsstandaards hoe wat waar, ik weet het nog niet. 😕:

En zo duurt het maar langer en langer en ga ik volgende week niet redden. SHIT. 😕

Veel bouwplezier

Marcel 😀
Die bij de volgende softskin online contest iets simpeler kiest. (Een Nederlandse stoomlocomotief of zo. 😉 )

Weekend update.

Rijen gaat nu goed maar, als nette vrouw behoor je niet op een heren zadel te fietsen en toch nog een boete van enkele Guldens voor het rijden zonder licht. 😉

Al met al de fietsjes zijn voorzien van een paar trappers en de opafiets heeft een nieuw zadel.
Nu nog twee dynamo’s en twee fietsbellen en dan kan het verf proces beginnen. 😀

Opa zijn fiets.

200802243.jpg

200802244.jpg

En de fiets van oma met nu nog een verkeerd zadel.

200802241.jpg

200802242.jpg

Veel bouwplezier

Marcel 😀

Een aantal reakties

Dat siert je Dom en dank voor het compliment. 😀

En ja wat valt er nog te zeggen na zoveel updates Jelle? Ik weet het ook niet. Het worden leuke fietsen maar 100% zijn ze zeker niet. Maar net zoals Maarten al schreef die Macro stand van de camera doet je zelf vertouwen als bouwer niet veel goeds. 😕
Ook bedankt Rob voor het aanbod maar ik heb al aardig wat lensjes van jullie op voorraad liggen en anders maak ik in dit geval er zelf even een.

Trouwens Boris ik denk dat Marijn een gesprek met mij moet aangaan want voor zover ik het gezien heb heeft hij zoals bijna de gehele wereld een Duitse militaire fiets als basis gebruikt. 😉

En dat idee van jou is ook erg leuk Ronald maar dan zal je waarschijnlijk een wat latere uitvoering moeten bouwen.

En of we dit onder kunst moeten gaan benoemen weet ik ook niet. Met vriend Jos verbazen wij ons wel eens over de poeha die om de zogenaamde kunst wordt gecreëerd terwijl het vaak aantoonbaar minder is dan wat er in de modelbouw wereld wordt gepresteerd. Wij hebben namelijk veel en veel meer respect voor bijvoorbeeld de modelbouwer die altijd op de show in Zaandam staat met zijn 100% eigenbouw Solex en BMW motor fiets dan welke zichzelf benoemende kunstenaar zonder inkomen die zijn verwarde gevoelens in een kinderlijk eenvoudig kleuren spektakel op een doek heeft gekliederd. Ik moet toegeven dat ik het van zulke personen dan wel weer erg knap vind dat ze het nog weten te verkopen ook. Uiteraard heb ik het hier niet over de beeldende kunst zoals van Rembrant want daar kan ik alleen maar met diep en diep respect naar kijken.

Veel bouwplezier

Marcel 😀
Alias Rembrant van Zwarts 😉

hallo Marcel,

zoals je ziet ben ik sinds kort lid van dit forum.
Ik was echter door een collega al eerder op jouw werk gewezen en vind het ongelofelijk mooi.
Ben zelf met een dienstfiets (fongers) met bijbehorende wielrijder bezig.
Zit alleen de laatste tijd even tegen wegens wat tegenstrijdige gegevens.
Deze sculpt is in 1:15 en is al moeilijk genoeg.
1:35 en deze mate van detail is dus WAUW.....
effe foto bijgevoegd van mijn modelleke zover
IMG_2616.jpg

groet Willem Plaisier

Wauw terug

Beste Willem,

Als eerste moet je op dit forum even je gehele naam in vullen. Alleen WP is hier niet gewenst. 🙄

Dan verder met een warm welkom. Kijk in zo'n schaal kan je nog eens over op de juiste schaal dikt gaan spreken. 😉 De fiets ziet er al prachtig uit en wordt waarschijnlijk alleen nog maar mooier. Van dienst fietsen uit die tijd weet ik niets dus iets zinnigs daar over zeggen kan ik niet. Wel zou ik graag meer foto's zien en ben ik erg nieuwschierig naar de technieken die je gebruikt hebt voor het maken van de wielen. 😕:

Laat het project niet stil vallen door de gebrek aan de informatie over dat eene boutje en maak het gewoon lekker af.

Trouwens dat figuur ziet er ook goed uit. Is iets wat ik ook nog moet leren. 😳

Succes en bedankt

Marcel 😀

zo is tie goed ?

hoi Marcel, 😀

zoals je ziet is het in orde gekomen wat de gebruikersnaam betreft.
Zag te laat 😳 dat het hier de gewoonte is om de gehele naam op te geven.(ik gebruik mijn initialen op alle andere forums die ik bezoek als inlognaam).

Over het model kan ik wel zeggen dat de fiets zo goed als klaar is.
Het verder sculpten van de figuur was het probleem.
Heb nu contact met iemand van de werkgroep Levende Historie, zij doen ook re-enactments o.a. de wielrijders.
Over enige dagen hoop ik dat al mijn laatste vragen zijn beantwoord.
Wat de wielen betreft weet ik niet of je het wel goed vind dat ik de foto's en uitleg hier post of dat het beter is dat ik een topic aanmaak.

in ieder geval gegroet, Willem.

Lekker fietsen

Zo verder als dit ben ik niet gekomen, jammer. Maar zoals al door andere gezegd de fietsen moeten niet overhaast afgemaakt worden.

Wat het hele project door gebuurde en zo nu ook weer is dat ik onderdelen meerdere malen moest maken voor het beste resultaat. Het mannen zadel wat jullie hier zien is het resultaat van drie probeersels.
Ook de dynamo is niet 100% maar het komt er bij in de buurt. Terugtraprem en bel gaan er nog komen en dan is het bouwen van deze heren versie klaar. Voor de omafiets moet er nog een zadel komen en wat kleine onderdelen.

Allemaal bedankt voor het volgen en ik zal dit project laten vervolgen onder het fotoforum.

Veel bouwplezier

Marcel 😀

200802281.jpg

200802282.jpg

Even ter vergelijking een 2 Eurocent muntje. 🙄

200802283.jpg

200802284.jpg

200802285.jpg

En krijg ik nog steeds een bekeuring want er zitten nog geen lampjes in de verlichting. Die bromsnor is toch wel een grote zuurpiet. 😉

Ik vindt ze geweldig,en ik ga ze mooi verder in het fotoalbum volgen.
Ik zat net te denken dat je fietsen gelukkig hele kettingbeschermers er om hebben,je zou maar een fietsketting in 1/35 moet scratchen 😉 !

Mooi werk Marcel,succes met de rest!

Groeten van jelle.

Ketting geen probleem.

Voor die ketting moet je even op pagina 2 van dit topic kijken Jelle. 😉

Groet

Marcel 😀

He Marcel,ja net wat ik zeg,een fietsketting is best te doen hoor in 1/35, 😳 Ahum!!

Dat had ik dus even niet gezien 😉 !!

Ga je die voor een andere fiets gebruiken dan?
Ik heb van de week een Duitse dienst fiets van Hornet/Wolf gekocht maar ik vindt die van jouw stukken mooier.
Ik zou graag zo,n soort fiets op een Sherman plaatsen,dat moet prachtig zijn.
De planning is om die Duitse dienst fiets op een Sherman te plaatsen.
Die fiets van Hornet/Wolf is van wit-metaal met pe onderdelen maar zoals gezegt haalt die het niet bij deze juweeltjes van jouw.
Ik hoop dat deze kwaliteit en type fietsen ooit op de markt komen 8) !

Groeten van jelle 🙂 .

Update 02-03-2008

Zo de fietsjes zijn voor 99% klaar. Een beetje schuren en we kunnen beginnen met het verf proces. 😀
Klaar voor de on-line wedstrijd was mislukt en nu proberen om ze voor het Flanders contest klaar te krijgen. 😕

Veel bouwplezier

Marcel 😀

200803022.jpg

200803021.jpg

200803023.jpg

200803024.jpg

200803025.jpg

Willem Plaisier zei:
Hopelijk is de wind gaan liggen, anders waaien ze om.

netjes hoor, kan niet wachten om ze geschilderd te zien.

Willem

groeie opmerking. Moet er geen standaard op?

groeten Maarten

Dringie dongie zonder standaard.

Zo het fiets project zit er op. 😀

Nou eigenlijk nog niet helemaal. 😕 Op de foto’s zag ik nog wat stofjes en over de beschilderde beschadigingen ben ik ook nog niet tevreden. Uiteindelijk zullen ze beide op de Sint Anthonis Diorama terechtkomen en niet op een fingete. Daarvoor zal een nieuwe fiets gemaakt worden in de toekomst. Op deze nieuwe fietsen kan ik alle uitgewerkte technieken toepassen dankzij de verbeterde bouwtekening welke op dit moment worden aangepast. Ook een nieuwe verbeterde ets zal voor een mooier resultaat zorgen. 😉

Ik hoop dat een ieder plezier beleefd heeft aan dit project en er misschien nog wat van heeft opgestoken. 🙄

2008031501.jpg

Fietsjes klaar voor de verfspuit.

2008031502.jpg

Waar je vrouw toch niet allemaal handig voor kan zijn. Foto’s tijdens de actie. 😉

2008031503.jpg

De fiets van opa.

2008031504.jpg

2008031505.jpg

2008031506.jpg

De fiets van oma.

2008031507.jpg

2008031508.jpg

😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Marcel, proficiat
een geweldig mooi project tot de laatste penseelstreek.
ik houd jou bouwprojecten zeker in de gaten want dit is de hoge school in modelbouw.
heel veel succes met je volgende bouw

groeten Willem

Terug
Bovenaan