Oosterbeek 1944 Sturmhaubitze

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
De lantaarnpaal lijkt Nederlands en daarmee wordt de mogelijkheid van Caen een stuk kleiner. ik heb getracht om foto's te vinden van Caen of andere Franse dorpen met lantaarnpalen maar ben tot de conclusie gekomen dat dit een lastige opgave is.

F, over welke foto heb je het? De mogelijk Caen foto is deze:

EDIT: inmiddels is het BAMA-nummer gevonden en blijkt de foto inderdaad hoogstwaarschijnlijk in de Britse sector te zijn genomen in de zomer van 1944. Mogelijk 2./Pz.Jg.Abt.346 (a.k.a. Stu.Gesch.Abt.1346) of van de 16.Lw.F.Div.

Laatst bewerkt:
F, over welke foto heb je het? De mogelijk Caen foto is deze:

EDIT: inmiddels is het BAMA-nummer gevonden en blijkt de foto inderdaad hoogstwaarschijnlijk in de Britse sector te zijn genomen in de zomer van 1944. Mogelijk 2./Pz.Jg.Abt.346 (a.k.a. Stu.Gesch.Abt.1346) or from the 16.Lw.F.Div.

Ja ik zie het, excuses ik heb de twee foto's door elkaar gehaald, de foto met de heggen en de foto met de STUG op de hoek bij de lantaarnpaal.

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
In deze schaal een makkie Jan Coen? :rofl:
Het wordt wederom weer een mega klus maar als het resultaat er na wordt is dat niet erg.
Maar zover ben ik nog lang niet. Op dit moment ben ik aan het stoeien met de spatborden. Eindelijk zijn de midden en achter delen af en ben ik op dit moment aan het werk met de voorste delen. Vooral het rechter achterdeel heeft veel tijd gekost. Ik kreeg dit om de een of andere reden niet uitgelijnd. Er zat een vervelenede knik in die ik niet weg kreeg. Uiteindelijk alles weer los gehaald. Pas toen ontdekte ik dat het zat in twee gaatjes die een halve millimeter te ver naar voren zaten in 1 van de profielen. Nu het geheel strak zit geeft dat een veel beter gevoel. Was echter wel een halve dag werk en een week er over na denken. En dat allemaal met de gedachte dat het geheel weer ontzet gaat worden door de schade die zichtbaar is op de foto's;)
De voorste delen gaan hopelijk een stuk voorspoediger.

Mooi trouwens Niels dat je de foto hebt gevonden bij het Bundesbildarchiv. Ik kon hem met een snelle zoekactie niet vinden op hun site.

Die site van die lantarenpalen had ik ook al gevonden Pronk. Echter de informatie en maten is niet het grootste probleem. Het maken van de vorm is waar ik op vast loop.

En Wouter, als je naar de titel van dit topic had gekeken had je direct kunnen weten dat de foto met de lantarenpaal was gemaakt in Oosterbeek.

Wordt vervolgd

Marcel

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Zo, weer een stapje verder.

ik denk dat het moeilijkste deel nu wel achter de rug is. Het maken van de spatborden is iets waar ik wel een beetje tegen op zag maar nu ze er op zitten voelt het toch als een overwinning.

Helemaal klaar zijn ze nog niet maar wat er nog moet geburen valt in het niet bij het voorgaande.

Als eerste worden de voorflappen gemaakt waarbij de rechter vermoedelijk niet gebruikt gaat worden. Op 1 foto is ie volledig aan gort maar op de foto in dit topic lijkt deze te zijn verdwenen.

Hierna volgen de klinknagels waarna de schade volgt.

wordt vervolgd

Marcel

5D3DEC33-6F70-4986-B22D-2031F5D4CC72.jpeg9644CFFF-2064-4D74-ACD4-D0F92D5F816B.jpegF62812F4-40DA-4317-9C5A-19EAA06F5B5F.jpeg4FEE7489-1FF8-48F8-AF74-1DF67E133461.jpeg

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Zo weer een paar stappen vooruit maar ook eentje achteruit.
De spatborden zijn op twee kleine punten na klaar.
Er zijn nieuwe moeren geplaatst rondom de kijkgleuf van de chauffeur.
Het rek achterop is op wat lasnaden na klaar.
En als laatste is het besluit genomen de luiken van de lader open te zetten. Hierom zijn nieuwe luiken gemaakt en moet er een deel interieur gebouwd worden. Het figuur van de lader zal het grootste deel afdekken maar toch.

4D04C395-6D32-4983-B667-38C1A0E36385.jpegDC4EEE85-0A5C-4F9D-BD4B-9B6CA40194CF.jpeg65DF2E9A-E657-40E5-92FB-D7FECB016EDA.jpeg88F7D7E2-5F59-42D5-B02C-108CB8B5D7D6.jpeg

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Mooi werk Marcel.....super strak (afgezien van die tegellijm natuurlijk ) en fantastisch om al die zelfgemaakte details te zien.
Met een stuk interieur maak je het jezelf wel moeilijk....maar dat is natuurlijk ook de hobby!

Ik kan me je 1/35 StuH nog goed herinneren....wordt dit qua markeringen hetzelfde voertuig?

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Marcel,

Zeer vet en realistisch! Interieur inderdaad nog een mooie toevoeging, maar wel uitdaging. Vooral afschermkap ventilator lijkt me. In Achtung Panzer StuG 3 staat overigens ook een scratch StUG in deze schaal.

Mvg,

Vincent

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Voor zover bekend zijn er drie a vier verschillende Sturmhaubitze op de foto gezet in Oosterbeek Alex.
De 1/35 StuH. was gebouwd naar het voorbeeld welke over de Weverstraat reed. Deze 1/16 StuH. was op de foto gezet op De Dam en Van Eeghenweg. Dit was duidelijk een ander voertuig.
Markeringen stelde niets voor bij deze voertuigen. Nationale kruizen op de zijkanten en op de achterzijde, dat was alles.

Dat interieur is inderdaad een uitdaging en uiteraard bezit ik het Achtung Panzer boek. Deze licht paraat samen met de boeken van Walter Spielberger, Deygas, The Walk Around van Squadron, Sturmgeschütz III . Rückgrat der Infanterie, originele handleiding voor de StuH. van vriend Piet en niet te vergeten een berg info en foto's van het internet. Dit samen met de mogelijkheid die ik had gekregen van het museum in Overloon hun tijdelijke Stug te bestuderen stuwt het model in de juiste richting qua correctheid. Echter zal het bouwen van het interieur geen simpele klus zijn. Ik wil het echter tot het minimale beperken en hoop dat het figuur van de lader het grootste deel zal afdekken.
Die afschermkap voor de ventilator zal geen probleem op leveren Vincent, want daar komt een rechthoekige koker overheen.

Komend weekend zal ik me eerst storten op het 100% maken van de spatborden en het aanpassen van de motor luchtroosters. Hierna volgt de ruwbouw van het interieur, vloer, wanden en afscheiding waarna ik het figuur van de lader zal bouwen. Daarna wordt vanzelf duidelijk wat er aan interieur gebouwd moet worden.

Je ziet nog uren modelbouw plezier, en dan moet ik nog beginnen aan de takken. ;)

Groet

Marcel :)

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Weer een klein stukje verder.

Deze keer zijn de luchtroosters voor het motorruim onderhanden genomen. Er zijn nieuwe schotten geplaatst die allen zijn voorzien van lasnaden. Het rooster er overheen was een lastig item om te maken. Dit zat hem vooral in het gaas. In eerste instantie was geprobeerd het juiste gaas te weven maar zonder succes. Na onderzoek bleek

Aber een gaas soort te leveren die aardig in de buurt kwam. Een frame in een frame was er nodig om het gaas op zijn plaats te houden en na vele uren werk was het klaar.
IMG_6119.JPG

Ondertussen is er begonnen aan het interieur. De wanden en zijkanten zijn klaar en nu start ik met het sluitstuk en alles er omheen.

Hierna wordt het figuur van de lader gemaakt zodat duidelijk zal worden wat er allemaal gemaakt moet worden.

Het blijkt wel lastig te zijn om aan de juiste informatie te komen over de binnenkant. Er zat een behoorlijk verschil tussen de StuG en de StuH. Zelfs bij de StuH zijn er variaties te zien in bijvoorbeeld het sluitstuk.

FB57B562-9391-439D-B84C-57F2845109A3.jpeg

Laatst bewerkt:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Marcel,

Het gaas is vast geweven aan het frame zo te zien via de kleine gaatjes? Wel superdetails zo, dit ziet er zo al echt uit!

Mvg,

Vincent

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Dat klopt Vincent.

Het binnen frame welke bestaat uit dunne buizen is door het gaas geweven. Hierna werd het geheel in het platte frame vast geweven met 0,1 mm spoeldraad. Zelfs met de loep lamp werd ik er behoorlijk tureluurs van. Maar het resultaat zag er uiteindelijk goed uit en dat is wat telt.

Vanavond ga ik verder met het maken van de schetsen voor het sluitstuk.
IMG_6121.JPG
Schets op het papier van mijn favoriete winkel

StuH. Sluitstuk.png
Het affuit en het frame van een midden productie uitvoering G. Een deel van het sluitstuk ontbreekt. Het is ook Interessant dat het sluitstuk bij de StuG. verticaal bewoog en bij de StuH. horizontaal. Het sluitstuk op deze foto is duidelijk anders als de uitvoering op de foto hier onder.

Met alle informatie die komen we een heel eind. Waar ik zelf erg nieuwsgierig naar ben is of ook het affuit gemaakt moet worden. Dit wordt pas duidelijk als het figuur van de lader is gemaakt.
Aan de ander kant lijkt het me wel een uitdaging om het affuit te maken. Dit zal het geschut wel compleet maken. Nu hangt het kanon aan het dak maar met een compleet binnenwerk hoeft dat niet meer.

Moet ook toegeven dat ik dit soort ruwbouw ook wel erg leuk vind dus wie weet.

Ondertussen ben ik op zoek naar de maten voor de 10,5 cm granaten en hulzen wat nog niet zo makkelijk is.

Ook de vraag of er altijd radio’s aanwezig waren aan de zijde van de lader is iets waar ik nog niet achter kan komen.
IMG_6099.JPG
Vermoedelijk een vroege uitvoer G. Op de foto geen radio ontvanger en zender bij de lader. De drie kisten rondom het granaat rek zijn voor de hulzen.

En als laatste lijkt het er op dat de lader een soort en met klapstoeltje tot zijn beschikking had. Dat had de commandant ook maar die was in drie stappen in hoogte verstelbaar. Of dit ook mogelijk was voor de lader is onbekend.
IMG_6109.JPG
Hier de lader van een StuG. in actie. De houding vind ik erg aantrekkelijk. Hier zit de man duidelijk op het stoeltje.

Allemaal mooie uitdagingen die uiteindelijk wel opgelost zullen worden.

Groet

Marcel

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hoi Marcel,

Dat gaas ziet er super uit.
Op een fabriekstekening uit 1942 staat hetzelfde sluitstuk als op de zwartwit foto. Op die tekening zit het stoeltje voor de richter aan het affuit van het geschut vast.
Het 7,5 cm geschut dat in de Sturmgeschützen werd ingebouwd zijn tankkanonnen. Die hebben een automatisch sluitstuk. Dat werkt alleen als de granaat en de huls aan elkaar zitten, ongedeelde munitie. Vanwege de beperkte ruimte in de koepel gaat dat sluitstuk naar beneden. De lFH heeft gedeelde munitie, lading en granaat apart geladen, en dus een handbediende afsluiter. Omdat je in een Sturmgeschütz meer ruimte hebt kan de afsluiter gewoon naar rechts bewegen.
De maten van de 10,5 cm granaat en huls staan in Waffenrevue 61-62. Ik kan je wel een scan sturen.

Ga zo door,

Jan Coen

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
een automatisch sluitstuk. Dat werkt alleen als de granaat en de huls aan elkaar zitten, ongedeelde munitie
Is dat zo? Het sluitstuk van zulk geschut wordt voor zover ik weet over het algemeen geopend door de terugloop van het stuk (een mechanisme dat in werking treedt wanneer die een bepaald punt bereikt), en dat is onafhankelijk van of de gebruikte munitie gedeeld of ongedeeld is.

Of bedoel je bij het laden? Daar wordt een semiautomatisch sluitstuk moeilijker bij gedeelde munitie, ja, maar onmogelijk is het niet.

Volgens mij is de reden eenvoudiger: tankkanons worden over het algemeen gebruikt in situaties waar een zo hoog mogelijke vuursnelheid gewenst is, dus dan wil je dat het sluitstuk vanzelf opent en sluit; bij artillerie is dat minder belangrijk, en is de eenvoudigere (om te maken) handbediening dus vaak een betere keuze.

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Allemaal weer erg interessant.

Nu ik bezig ben met de maten en schetsen krijg ik steeds meer een positief gevoel om het geheel te bouwen, affuit en geschut. Qua details zal bepalend zijn wat er in het zicht zit.

De stoel van de schutter is bekend Jan Coen, het gaat om het stoeltje voor de lader.

En een scan/foto uit die Waffenrevue 61-62 zou erg welkom zijn.

Groet

Marcel

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Je hebt gelijk Jakko, die snelheid is van belang voor de keuze voor ongedeelde munitie. Dat geldt ook voor gewoon antitank geschut en luchtdoelartillerie. Volgens mij is het enige antitank geschut met gedeelde munitie de 12,8 cm in de Jagdtiger. Ik bedoel inderdaad bij het laden.
Oeps, dat is ook zo. Ik denk dat een stoeltje voor de lader logisch is, al was het maar om op te zitten tijdens verplaatsingen. Maar ik kan daar ook niets over vinden.

Groet,

Jan Coen

De 12,8 cm van de jagdtiger is gebouwd met materialen en gereedschappen die al in gebruik waren voor de productie van scheepsgeschut en kent om die reden gedeelde munitie, scheepsgeschut had dit als kenmerk, al heb je in scheepsgeschut ook diverse nuances.

Reden van gedeeld of ongedeelde munitie in de stuH is redelijk eenvoudig, de H van houbitze zegt het al, het is artillerie tov antitankgeschut en bij artillerie wil je drijfladingen kunnen toevoegen want zo werkt zon ding nu eenmaal

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Marcel....grandioos die roosters! Het was misschien een k*tklus, maar het resultaat is er dan ook.

Ik denk dat ik hetzelfde Aber gaas hier heb liggen voor een project, maar zit nog een beetje te puzzelen hoe ik de randen van het uitgeknipte stuk ga maken.

Alex

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT
Bij deze een kleine update.

De laatste weken is gewerkt aan het kanon van de Sturmhaubitze. Tijdens het maken van de schetsen bleek er iets niet te kloppen in de maatvoering van de loop die was opgebouwd uit de ringen. Na veel meetwerk bleek de loop 1,5 cm te lang. Dit is niet acceptabel dus er moest een nieuwe loop komen. Het bleek dat de technische tekening in 1 van de boeken niet juist was.

Nu ook het interieur gebouwd gaat worden was het besluit genomen een complete loop te bouwen met ringen. Op mijn werk bood mijn top collega Peter aan een loop te draaien wat natuurlijk een veel mooiere oplossing is.

Het begin van de bouw was het sluitstuk. Hier ontstonden al gelijk de vragen. Er blijken behoorlijk wat variaties te bestaan en de keuze werd gemaakt om de Sturmhaubitze van het museum in Sameur als voorbeeld aan te houden.

Na het sluitstuk werd het deel gebouwd wat het kanon op zijn plaats houd.

Nu is het kanon in hoofdlijnen klaar. Alleen nog wat kleine details en dan kan het werk beginnen aan het affuit.

2DAAC5C8-B123-4CBE-8AED-3B26C5048F80.jpeg
Het komplete kanon

EBF52DCE-91A5-4E5C-BDEC-C0D5B0AD31E8.jpeg
Sluitstuk open

D2D7068D-4773-4E0F-82F9-6A9385507CE1.jpeg
sluitstuk gesloten

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Hoi Marcel,

je bent weer lekker bezig!😀
Prachtig stukje scratchwerk wat je hier laat zien!
Ben benieuwd hoe je de opvangbak gaat maken, magicsculp?

groet,
Roger

Bovenaan