"Only the gun couldn't run" - update 13-5 [klaar]

Herold Derksen

Overleden
Hoi,

Ik ben al enige tijd bezig met een kanonnetje van Dragon en wel de German s.10cm Kanone 18.
De bouw verliep zonder problemen evenals het voorzien van een kleurtje en de camostreepjes.
Ben nu al, voor mij, een lange periode bezig met verweren. Ik probeer onder andere de 'spetter' techniek toe te passen wat ik nog niet eerder gedaan heb.

Het (verlaten) kanon komt in een winters diootje te staan. Er komen twee Amerikaanse figuren bij.
k9sg.jpg

5rof.jpg

Het doek glimt hier nog, dit ga ik nog matter maken

pndq.jpg

z7rh.jpg

5uqn.jpg

Let niet op de gietnaadjes 😳 . Zien we straks hopelijk niets meer van.

tzub.jpg

y03o.jpg

oqh4.jpg

drb0.jpg

Zal de volgende keer riempjes om het gereedschap doen 😳 .
Zoals gezegd, het is nog niet helemaal af. Ik wil nog wat kleine puntjes doen zoals lichte beschadigingen en aan de onderkant wat modder.

Uiteraard zijn op- en/of aanmerkingen altijd welkom 😉 .

Groet Herold.

Re: s.10cm Kanone 18

Ik vind vooral de wielen erg mooi. Het lijkt alsof je daar met verschillende kleuren hebt gespettert, maar dat zie ik op de twee armen vd affuit niet terug. Klopt dat?
Mooi werk!

Ik vind hem zeer geslaagd! Mooi werk. Wel jammer van de gietnaden inderdaad. De modder zou qua kleur wellicht wat diverser mogen. Op de wielen is dit echter wel zeer geslaagd! 😛

Ik ben benieuwd naar je vignette.

Groetjes,

MvC

Ziet er tof uit Harold.
Die "spetter techniek"werkt erg goed vind ik.
Zeer tof resultaat.
Hier & daar zou je ipv van een donkerbruine pinwash wellicht nog een lichte pinwash kunnen doen om het ritme net wat te doorbreken en het geheel wat dynamischer te maken.

Tof werk,
marcel

Artillerie in deze vorm zie je eigenlijk maar weinig terug in de hobby ondanks dat er best veel aanbod is. Des te mooier om dan zo'n mooi exemplaar voorbij te zien komen. Strak in de verf en mooie weathering.

Gr.JW

Mooi werk Herold,
mooie camo en een strakke verwering. Ik let niet op de gietnaatjes maar stel dat die wel in het zicht zouden zitten dan was dat best nog lastig om weg te halen.

Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje

Martin

kun je de methode eens uitleggen? de spettermethode zegt me namelijk niets? mooi bakbeest, mooi geweatherd, t is aanwezig maar subtiel!

Hoi Herold,

Een mooi kanon om te zien. Die gietnaadjes zijn straks achter de wielen toch nauwelijks zichtbaar? Een scherpe scalpel doet anders wonderen.
De kulas van het kanon bestaat in model uit een aantal delen die aan elkaar geplakt worden. In werkelijkheid is dat ding uit 1 blok staal gemaakt. De naden die zichtbaar zijn horen er helemaal niet te zitten. Dat zou ik echt vullen. En roest op het sluitstuk is ook niet erg realistisch. Juist die delen zitten altijd dik in de olie om alles soepel te laten werken. Een kanon moet dus heel lang zo buiten hebben gestaan om die roest te krijgen.
Onder de kulas zit een hendel die je nu naar boven hebt staan. Daarmee wordt het sluitstuk vastgezet in de wieg tijdens transport. De loop wordt dan naar achter getrokken zodat het kanon minder lang is. In de vuurstand zou die handel naar de zijkant staan. Nu kun je het kanon niet laden.

Succes met de afwerking van je model,

Jan Coen

Hallo,

Allen hartelijk dank voor de reacties 😀 .

Marc schreef:
Het lijkt alsof je daar met verschillende kleuren hebt gespettert, maar dat zie ik op de twee armen vd affuit niet terug. Klopt dat?
Op de twee armen heb ik ook met twee kleuren gespetterd te weten brown wash en dark wash, beide van MIG. Ingelijnd heb ik met raw umber van Winsor & Newton.

Maarten schreef:
De modder zou qua kleur wellicht wat diverser mogen.
Daar ga ik zeker nog wat aan doen.

En Maarten schreef:
Wel jammer van de gietnaden inderdaad.
Gelukkig zitten de wielen ervoor. Mocht het nodig zijn probeer ik het te maskeren met modder.

Marcel schreef:
Hier & daar zou je ipv van een donkerbruine pinwash wellicht nog een lichte pinwash kunnen doen
Zie antwoord Maarten 😉 . Een beetje yellow ocre misschien? Of is dat te licht?

Timo schreef:
kun je de methode eens uitleggen?
Uhh,... Wat ik gedaan heb is een plat penseel en een sateprikker genomen en een wash. Het penseel in de wash gedoopt en iets over een doekje gehaald. Daarna met het penseel over de sateprikker gegaan zodat er spetters ontstaan. De eerste paar keer even boven een doekje en als de spetters klein genoeg zijn boven het model. Dit herhalen tot het gewenste resultaat. Grote spetters kun je verkleinen of weghalen met een met verdunner bevochtigd penseel met een puntje (Niet weg wegen maar deppen).

Jan Coen schreef:
De kulas van het kanon bestaat in model uit een aantal delen die aan elkaar geplakt worden. In werkelijkheid is dat ding uit 1 blok staal gemaakt. De naden die zichtbaar zijn horen er helemaal niet te zitten. Dat zou ik echt vullen.
Dat wist ik niet (hoewel ik wel het vermoeden had 😳 ). Ik zal eens kijken of ik de naad voorzichtig kan laten verdwijnen.
En roest op het sluitstuk is ook niet erg realistisch
Ik heb geprobeerd daar vet te simuleren en geen roest. Ik zal het nog wat 'vetter' maken.

en Jan Coen schreef ook:
Onder de kulas zit een hendel die je nu naar boven hebt staan. Daarmee wordt het sluitstuk vastgezet in de wieg tijdens transport. De loop wordt dan naar achter getrokken zodat het kanon minder lang is. In de vuurstand zou die handel naar de zijkant staan. Nu kun je het kanon niet laden.
Ook dat wist ik niet 😳 . Dit laat ik wel zo maar neem het zeker mee als ik ooit weer een kanonnetje bouw.

Morgen probeer ik verder te gaan.

Groet Herold.

Hoi Herold,

Sorry voor de roest. De olie die gebruikt wordt is heel vloeibaar en bijna kleurloos. Ik schilder afsluiters met Oily Steel van Vallejo. Soms nog met glansvernis met een heel klein beetje bruingeel erdoor. Een hoogglanzend oppervlak volstaat meestal om de indruk van geolied staal te wekken.
Ik kan me voorstellen dat je na al het werk niet meer vergaand wilt gaan sleutelen aan je model. Meenemen naar het volgende kanon is een goed plan.

Jan Coen

Hallo allen,

Langzaam maar gestaagd vordert het kanonnetje....
riding-a-turtle-smiley-emoticon.gif

Ik ben bezig geweest met het doekje cq zeiltje en de loop. Zal straks verder gaan met de wielen en de 'armen'.
Tussendoor ook bezig geweest met de figuren (van Alpine) en de accesoires.

Ondertussen het dio-ideetje een beetje uitgewerkt en tot het volgende gekomen (andere suggesties zijn natuurlijk welkom):
ewi8.jpg

De weg (rechts) komt wat hoger te liggen dan de grond onder het kanon.
De telegraafpaal is er één van Miniart (?) maar daar ga ik een stukje rondhout voor gebruiken.

dbk5.jpg

masv.jpg

Zo, gauw weer verder...
Groet Herold.

Re: s.10cm Kanone 18 - Update 15-2-14

Goeiendagschnitzel,

hier heb ik toch een paar keer op en neer gescrolled om de plaatjes te kijken, indrukwekkend.
Het doek, zeil, past op de een of andere manier niet op het kanon, dat mist voor mij weer iets.
Kan ook de glans / weerkaatsing flits? zijn die dat doet, maar het oogt anders dan het kanon zelf.

Hoe krijg jij die tekst zo strak op je terugslagremcilinder (of hoe noem je dat ding)?

Ook je figuur ziet er al veel beovend uit,

Rico 😱

Re: s.10cm Kanone 18 - Update 15-2-14

ontzettend schitterend Herold
bravo3_zpscccea427.gif

2de Update 15-2-14

@Peter:
Ontzettend dank je wel.

@Rico:
Het doek is helaas noodzakelijk kwaad 😳 .
Aan het einde van, wat jij noemt (ik weet het zelf ook niet), terugslagremcilinder zat een grote kier die ik zomaar niet heb weggewerkt
i-dont-know-smiley-emoticon.gif

Het viel pas op toen ik met verweren begon. Ik zal waarschijnlijk geslapen hebben...

Het doek glanst niet maar als er een lampje op schijnt of ik maar er een foto van zul je anders denken. Ik zal nog eens kijken wat ik er aan kan doen.

De tekst op de 'terugslagremcilinder' zijn de decals van de kit. Na het airbrushen van de kleur een laagje clear van Tamiya, daarna de decals met set en sol en daarna weer een laagje clear van Tamiya. Daarna verweren.

[EDIT 5-3-2014]:
Ik heb ook nog eens nagedacht over het diootje. Niet spannend genoeg ....
Maar ik wil het kanon wel de aandacht geven die het verdient zonder dat er teveel afleiding komt door een te groot diorama met van alles erop zoals een muur of een extra jeep 😉 .

Wil het geval dat Alpine met twee nieuwe figuren is gekomen, eigenlijk net waar ik wat meer mee kan.
35171aa.jpg

Duzzzz... nieuw idee :idea:
Nog wel even uitwerken.

Tot zo ver.
Groet Herold.

Herold, erg mooi werk! Geweldig!!

Ik heb zelf ook een aantal van deze artilleriestukken (Kanone 18 en sFH18) in mijn stash die ik binnenkort wil gaan bouwen, dus dit is een bron van inspiratie voor me!

Ik ben ERG benieuwd naar de foto's van het eindresultaat!

Gr.
John

Die Alpine figuren zijn precies goed voor bij het geschut !

Goeie beslissing om alle extra afleidingen weg te laten.
Het kanon krijgt zo de aandacht die het verdient.

veel plezier met de figuren 😀
Peter

Mooi werk, zeg!

Wordt prachtig samen met die figuren, maar.... het plaatje klopt nog niet helemaal.
Persoonlijk vind ik de loop te schoon in vergelijk met het onderstel. Ook die wordt bij gebruik en transport net zo vuil als de rest. Het oogt nu niet als een geheel.
En waarom ligt dat doek daar eigenlijk?

Ron :

Herold (op de vorige pagina) :
Aan het einde van, wat jij noemt (ik weet het zelf ook niet), terugslagremcilinder zat een grote kier die ik zomaar niet heb weggewerkt..
Het viel pas op toen ik met verweren begon. Ik zal waarschijnlijk geslapen hebben...

peter van dijk zei:
Die Alpine figuren zijn precies goed voor bij het geschut !

Goeie beslissing om alle extra afleidingen weg te laten.
Het kanon krijgt zo de aandacht die het verdient.

veel plezier met de figuren 😀
Peter
Absoluut mee eens! 😀

peter van dijk zei:
Ron :

Herold (op de vorige pagina) :
Aan het einde van, wat jij noemt (ik weet het zelf ook niet), terugslagremcilinder zat een grote kier die ik zomaar niet heb weggewerkt..

Bevor in betriebnahme des Mundwerks, zuerst Gehirn einschalten... 😳

Update 22.03.2014

Heren,

De update heeft wat langer op zich laten wachten dan dat ik in eerste instantie verwacht had. Maar goed, allen een welgemeende dank voor de reacties.

Ron, jij schreef ook nog:
Persoonlijk vind ik de loop te schoon in vergelijk met het onderstel
Ik heb hierover een artillerist gesproken en hij zei dat de loop beter werd schoongehouden dan het onderstel.
Daar komt bij dat ik het model niet hetzelfde verweerd wil hebben vanwege variatie.

Wat heb ik verder gedaan?
Ben bezig geweest met de ondergrond. Met piepschuim hoogte gemaakt. Daarover roodband vermengt met wat zand en goed uit laten harden. ook een stukje straat toegevoegd. Kant en klaar van gips.
Omdat het zand niet het gewenste resultaat gaf heb ik het geheel ingesmeerd met houtlijm en daarover nog wat zand gestrooid. Dit wederom laten drogen. Daarna grasplukjes (greenline) van verschillende lengtes aangebracht evenals wat takjes zeeschuim. Toen dit droog was het geheel zwart gemaakt met primer van Vallejo. Daarover niet geheel dekkend buff van Tamiya gespoten, hier en daar wat khaki ook van Tamiya.
De begroeiing gespoten met verschillende groenkleurtjes. En ook nog wat groen op de grond. Hier en daar voor de variatie wat steentjes in grijs en bruin geverfd (is nog niet helemaal klaar).
Daarna het kanon geplaatst 🙄 .
😳 Op het kanonnetje ga ik hier en daar ook nog een lichte pinwash geven. Het richtapparaat (ben effe de naam kwijt 😳 ? ) wil ik nog iets met grafietpotlood bewerken.

IMG_5095_zpsc99cd15d.jpg

IMG_5094_zps35bd59c5.jpg

IMG_5099a_zps05459caa.jpg

IMG_5098a_zps317b2282.jpg

IMG_5096_zpsc16af0ad.jpg

IMG_5097_zps281b0a39.jpg

Ook bezig geweest met de figuren. De hoofdjes zijn zo goed als af, de lijven staan in de basiskleur en moet nog heel wat aan gebeuren.
IMG_5100_zpsf269e82d.jpg

IMG_5101_zps913b104c.jpg

IMG_5102_zpsb96b0d8f.jpg

Op de grond van het diootje wil ik nog een klein beetje spetters aanbrengen zoals op het onderstel van het kanon. Dan wil ik nog wat accessoires (munitie, munitiekistjes en dergelijke) plaatsen. Er komt ook nog een telefoonpaal te staan.
En dan natuurlijk de figuren afschilderen.

Ik weet nog niet wat er op het naamplaatje komt. Gewoon s.10cm Kanone 18 of toch een titel met een verhaaltje?
Kortom, nog wel één en ander te doen.

Groet Herold

Re: s.10cm Kanone 18 - Update 22-03.

Hoi Herold,
dat ziet er heel goed uit! Het model was en is al iets om trots op te zijn, de ondergrond mag er zeer zeker ook zijn! (al zeg je dat je nog niet helemaal klaar bent)
Het geeft door het rijtje stenen aan een kant ook een goed beeld van de opstelling van het kanon, zo net naast de weg opgesteld. Overtuigend.
Ik blijf hem volgen!
Groet,
Willem

Mooi!!!

Ik vind zelf de foto's van de schoppen en balken overtuigend, maar zou ervoor kiezen veel meer vegetatie aan te brengen. Een stuk grond naast een weg is nagenoeg nooit onbegroeid, dus een stukje grasland, al dan niet onderhouden, zou wel realistisch zijn. (En ook lastig te maken, geef ik toe.)
Daarop de nodige attributen gedrapeerd en je hebt een winnaar! Of op z'n minst een erg mooi dio, dat af is. 😉

Dat is zeer zeker een erg mooie setup!! De ondergrond is super!!

Wat Ron zegt daar kan ik me idd ook in vinden, iets meer aankleding zou zeker niet misstaan. Zeker aangezien het een artillerie stuk betreft wat is veroverd door de Amerikanen. Er hebben dus gevechten plaatsgevonden en dat zal te zien zijn 😉

Maar je gaf al aan nog niet klaar te zijn, dus ik wacht rustig en in spanning de volgende update af!! 😀 Ik ben ERG benieuwd! Dit is in ieder geval al helemaal TOP! Geweldig!! :!:

Updateetje 5-4

Dank u allen voor de reacties 😀

Ik heb inmiddels allerlei duitse spulletjes als accessoires voor bij het kanon.
Maar de afgelopen tijd niet veel gedaan. Alleen wat aan één figuur gewerkt. Is nog niet af maar zo staat het ervoor:
bargunner_zpse745edb9.jpg

Dus nog wel het één en ander te doen 😉

Groet Herold.

Re: s.10cm Kanone 18 - Update 02-05.

Hallo,

Om te laten weten dat ik nog steeds bezig ben 🙄 :

Eén figuur af op het matte laagje na (geen fotootje 😕 ).
Met het andere figuur bezig geweest. Zojuist de houten 'delen' met olieverf gedaan. Na het weekeind inlijnen.
IMG_5177_zpsee493d85.jpg
IMG_5178_zpse95082fc.jpg

Ook aan de accessoires gewerkt. En wat klaar is op het diootje gezet.
Lege granaat 'kisten'(?) en de granaten komen er nog bij.
IMG_5179_zps188abe5f.jpg

IMG_5180_zps75041610.jpg

Het uitdrukpunt in de kist wordt gecamoufleerd met een tas. Deze moet nog worden geschilderd.

IMG_5181_zpsced0f010.jpg

En dan nog de titel. Die wordt: "Only the gun couldn't run..."

Groet Herold.

Re: "Only the gun couldn't run" - Up 02-05

Ik beschouw 'm als af...

IMG_5287_zpsd31e7e4d.jpg

IMG_5288_zpsc589f1bf.jpg

img_5294a_zpsf860af6b.jpg

img_5293a_zps860fcf2c.gif

img_5289a_zpse624881d.jpg

IMG_5295_zps7e347d80.jpg

IMG_5289_zps2006df6a.jpg

IMG_5294_zps32445868.jpg

IMG_5293_zps92b26bc6.jpg

IMG_5292_zps994b1da8.jpg

IMG_5291_zps5db50230.jpg

In eerste instantie wilde ik er nog wat sneeuw aan toevoegen om het meer winters te laten lijken maar daar zie ik van af.

Groet Herold.

Ziet er goed uit Herold.

Zeker die figuur met die Bar op z'n schouder, mooi detail die wapen riem.
Ik zou er verder ook niets meer aan doen, helemaal top.

Op naar een volgend project, Peter.

Hi Herold,

Mooi gemaakt, de Alpine figuren passen inderdaad heel mooi bij een verlaten stuk wapentuig van dit kaliber.

grtn

Vincent

Terug
Bovenaan