Oddball's motherbeautiful.. tank. *motorruimte op/verbouwen*

Re: Oddball's motherbeautiful.. tank. *buitenkant neusje kla

Is best nog een uitdaging zo'n gecompliceerde bouw maar het loopt gelukkig naar wens 🙂

IMAG1982_zpsouwn0gxl.jpg

IMAG1981_zpsjfkqa9um.jpg

Re: Oddball's motherbeautiful.. tank. *onderromp bijna klaar

En toen begon het stiekem al op een Sherman te lijken 😀 De firewall zit nog niet definitief in de romp gelijmd omdat het schilderwerk anders gehinderd zou worden maar de zijwanden hebben al wel definitief hun plaats in genomen en de verbinding met de onderromp is vlak geschuurd, moet alleen nog met een kleinere korrel glad gemaakt.

IMAG1991_zpsxjij6gxf.jpg

IMAG1994_zps7yhqu7ly.jpg

Na controle of alles wel paste bleek het radiatorhuis niet te passen omdat de zijwanden achteraan een 1,5mm te laag waren. Paar strookjes Evergreen plus nog wat schuurwerk en nu past het geheel wel.

IMAG1995_zps0tx22ktj.jpg

En om het 2e gedeelte van de forum titel aan te halen alvast een foto van waar de Sherman uiteindelijk op moet komen te staan. Met het diorama gedeelte wil ik een begin gaan maken wanneer interieur en romp geen bewerkingen meer nodig hebben en zodanig op elkaar passen dat de bovenromp er los op komt te liggen, dit om alle details beter te kunnen tonen waaronder de brandstof tanks die ik nog wil gaan scratchbuilden. Nog een lange weg met flink wat werk te gaan maar met deze stap zit er weer wat schot in.

IMAG20411_zpsuxmtenle.jpg

Re: Oddball's motherbeautiful.. tank. *interieur fase begonn

Interieur delen nog wat aangepast zodat het overeen komt met de montage tekening en referenties. Zit er nog over te denken om de munitierekken onder de vlakke plaat te scratchbuilden als de brandstoftanks naast het motor compartiment er ook gaan komen, moet sowieso een aandrijfas hebben omdat je anders langs de motor naar een leegte kijkt.

IMAG20441_zps0uqaa4l1.jpg

Bronco tracks zijn inmiddels onderweg, nu er nog even goed voor gaan zitten hoe de motorruimte/firewall aangepakt moeten worden want de opening bij de aandrijfas zijde zal zoals het ernaar uit ziet danig gewijzigd moeten worden. Om de moed er in te houden komt er binnenkort een 2e Sherman project bij maar daarover later meer.

Bronco tracks zijn inmiddels op de verbindende pads en end links na klaar, het was even zoeken naar een werkbare en zo min mogelijk tijd rovende methode voordat ze in een lekker tempo aan elkaar zaten.

IMAG2091_zpsk0dbdduj.jpg

IMAG2092_zpsfb1tvbe0.jpg

Niet bijzonder veel vooruitgang geboekt maar de motorruimte vordert nu gestaag. Bodemplaat in dat gedeelte is verwijderd om op een zo simpel mogelijke manier wat meer realisme aan te brengen en de motor bleek bij het definitief droogpassen 1 mm te lang dus daar de Tamiya zaag in gezet en nu past alles wel. Nu alleen nog wat kleine bewerkingen voordat alles permanent aan elkaar bevestigd kan worden, daarna kunnen we de achterplaat en radiatorbehuizing een plaatsje gaan geven alvorens een paar kleurtjes aan te brengen.

IMAG3391_zpsyfeox9ld.jpg

IMAG3396_zpspdeqtt6v.jpg

IMAG3397_zpsfho8z7no.jpg

IMAG33981_zpskjzidtt3.jpg

Re: Oddball's motherbeautiful.. tank. *motorruimte op/verbou

Hoi Willem, tot nu toe heb ik stilletjes toegekeken, maar wil nu toch
even zeggen dat je knap werk laat zien hier man
bravo_zps71206f4b.gif

Leuk project en leerzaam om te zien hoe je allerlei pasproblemen oplost !

motherbeautifull groetje
cool_zpsgdh3buwk.gif

Peter

zit nog een puist werk aan om alles strak en passend te krijgen zie ik al, en je ziet er straks zo weinig van, vandaar dat ik mijn huidige tank interieurs zo minimalistisch bouw en schilder, heb laatst een grille gebouwd van dragon (op een 38t onderstel met de motor achterin), 300 onderdelen van de motor, motorluiken nog maar even los gelaten, alles in de verf, kun je er van je leven niet bij als de beplating aan de buitenkant erop zit, dus alles maar lekker dichtgeplakt en ff vergeten....

leuke tank, leuk onderwerp, weer eens wat anders als fury, en leuk stukje kitbashing om alles "correct" te krijgen!

@Peter: danku 🙂 Het is even ploeteren maar dan heb je ook wat, hopelijk gaan er nu wat meer mensen aandacht besteden aan het Amerikaanse tank spul als ze zien dat iemand zo'n uitgebreid project aan durft.

Heb een enorme bult research in diverse boeken gedaan bij iedere stap, gelukkig laat dat zich nu langzaamaan zien in de opbouw van het model zelf. In feite was het gewoon net zo lang zoeken tot ik spullen tegen kwam die naar mijn zin waren en is er geen oplossing voorhanden of moeten er dingen aangepast nou ook fijn dan gebeurt het zo.
Achterplaat met deurtje zit er inmiddels, ontdaan van idler armen want worden vervangen door betere, permanent aan en gisteren zijn de sponson platen uit vlakke plastic plaat gesneden en bevestigd.

@Timo: ik heb het mezelf nog een paar graden moeilijker gemaakt, het is de bedoeling dat de bovenromp precies passend los op de onderromp komt te liggen met daar weer bovenop een losse turret. Het Tamiya motordek en de 2 deuren in dat motordek gaat het zelfde mee gebeuren.

Volgende op dit project staan er trouwens nog enkele Sherman builds op stapel waaronder nog meer smulwaardige kitbash en scratch werkzaamheden, ben momenteel alleen nog op zoek naar een geschikte 1:35 Tasca/Asuka M4A4 om die dezelfde uitgebreide aanpak als deze M4A3 te geven.

En om te bewijzen dat de aangepaste motor ook daadwerkelijk past:

IMAG34031_zpsjpjyxn9b.jpg

Aangepaste achterplaat en nieuwe bodem zaten er net op.

IMAG34051_zpseoy8dea1.jpg

Wel verdomme het radiatorhuis komt boven de zijwanden uit, gaan we weer met de scriber, styreen en lijm.

IMAG34071_zpss3bvaaim.jpg

ja zo heb ik ook nog wat projecten liggen, een m32b2, en een vroege m4a1 met direct vision en vroege ophanging,van alles door elkaar en diverse merken en mediums, gewoon om er wat leuks van te maken, maar ik ga er geen interieur in leggen, hoewel, ik heb nog wel ergens een verlinden stermotor liggen, die wilde ik eigenlijk nog wat pimpen en in de takel van de m32 hangen maar zeg nooit nooit, een m4 met de luiken open en de motor eruit???

De romp is bij het losmaken van de gietblokken blijkbaar niet helemaal lekker los gekomen met als gevolg een oneven rand. Paar keer goed langsop kijken waar precies de oneffenheden zitten en dan een paar strips er overheen plaatsen die tegelijk mooi aansluiten op de sponson platen. Foto laat het er meer oneven uit zien dan het in werkelijkheid is.

IMAG34221_zps1vvz8kbs.jpg

Terug
Bovenaan