Normandië D-day

Liep al een tijdje met het idee een (gedeelte van) bunker te maken ten tijde van de landing in Normandië.
Ruwe opzet is gemaakt. Figuren moet ik nog verder bewerken uiteraard en nog over de compositie nadenken. Idee is dat net na de strijd gewonden worden verzameld bij de betreffende bunker oid.
IMG_4095.webp
De bunker, gemaakt van styrodur, nu nog losse elementen om het later te kunnen schilderen. Geïnspireerd op Regelbau 623.
Het uitkijkpostje links is o.a. gemaakt van Milliput.
Met een houten latje en schuurspons heb ik het beton nagebootst door het in de styrodur te drukken.
IMG_4134.webp
Op de stretchers moeten straks gewonden komen.
Setje rechts is van Dragon maar moeten nog gebouwd worden naar Amerikanen!
Volgende stap is de base verder bouwen, en de figuren aanpassen.
Tot zover!

Is deze gemaakt naar een tekening van een Regelbau 623 of meer een impressie van hoe zo’n bunker eruitzag? Want als ik ernaar kijk heb ik het idee dat er allerlei detailproblemen in zitten. De deur zit wel erg dicht bij de schietpoort, de opening naar de offener Beobachter lijkt veel te groot en met een externe trap die je in het echt niet ziet, de ventilatiepijpen zitten meestal veel dieper in de muur en meer van dat soort punten.

Mocht je foto’s nodig hebben van een echte 623, er staan er een paar een kilometer of vier, vijf van waar ik woon, die makkelijk te bereiken zijn.

Het is meer een impressie. Afmetingen kloppen inderdaad niet. Die dingen zijn nog best groot, ook in 1:35!
Ventilatiepijpen zal ik even aanpassen!
En de rechter opening ga ik ook nog even lager maken!
Ik heb wel wat foto’s van een dergelijke bunker gevonden in Nederland , welke plaats bedoel jij?

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of een dergelijke bunker aan de kust in Normandië aanwezig was🫣

Afmetingen kloppen inderdaad niet. Die dingen zijn nog best groot, ook in 1:35!
Tot je binnen bent, dan is het ineens behoorlijk klein 🙂 Maar ja, van de buitenafmetingen gaat vier meter af voor de binnenmaten …

623.webp

Blijkbaar herinnerde ik het me verkeerd en zit de deur van de 623 wél precies bij de hoek van de muren.

Ventilatiepijpen zal ik even aanpassen!
Écht nodig is dat niet, maar meestal liggen ze wat dieper op in elk geval de bunkers hier op Walcheren.

Ik heb wel wat foto’s van een dergelijke bunker gevonden in Nederland , welke plaats bedoel jij?
Bij Koudekerke, nog geen kwartier fietsen van waar ik woon, staan er drie (en een 631) vlakbij de doorgaande weg en zo aan een fietspad dat er specifiek langs gelegd is:

623's bij Koudekerke.webp

De Valkenisse Watergang is in de volksmond de Tankval want dat is waarvoor hij origineel aangelegd is: een antitankgracht om de toegang tot Vlissingen te versperren. Deze 623’s, en nog een paar meer, staan bij de knikken erin om de tankval te kunnen bestrijken met mitrailleurvuur. De 631 staat er om voertuigen van de weg af te kunnen schieten: de rondweg lag er toen nog niet, en de Duinstraat was de hoofdweg naar Koudekerke vanuit het westen.

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of een dergelijke bunker aan de kust in Normandië aanwezig was🫣
Grote kans van wel. Dit zijn bunkers die bedoeld waren als mitrailleurnest, om flankerend vuur af te geven over bijvoorbeeld een hindernis zoals bij Koudekerke — of van opzij over een strand.

Stukje verder. Linker opening naar de uitkijkpost enigszins aangepast, en luchtgaten iets dieper gemaakt.
Zit nog even te kijken of ik de lopende gewonden rechts doe en de pow links of andersom.
IMG_4159.webp
IMG_4164.webp
Heb ook inmiddels een paar figuren aangepast. Dekentjes nu een keer gemaakt van tissue in plaats van Magic Sculpt!
IMG_4192.webp
Dit is een aangepast figuurtje van Stalingrad.
IMG_4197.webp
Deze is gemaakt van onderdelen van Dragon figuurtjes.
IMG_4196.webp
Deze twee o.a. van een de Bodi figuur.
IMG_4195.webp
Dit is een aangepast figuurtje van Stalingrad en hoofdje van Arto.
Tot zover!
Volgende stap is nog een paar figuren aanpassen en de bunker schilderen!

Laatst bewerkt:
Ziet er alweer gaaf uit zeg 👍

Dekentjes van tissue zien er overtuigend uit !

Heb ook inmiddels een paar figuren aangepast. Dekentjes nu een keer gemaakt van tissue in plaats van Magic Sculpt!
Dat ziet er heel erg goed uit! Dekens en dergelijke van Magic Sculp of vergelijkbare artikelen zien er vaak te dik of 'zwaar'uit.
De rest mag er ook zijn hoor!

Terug
Bovenaan