NL Patriot installatie

En dan nu een huidig project, dat ik nu naast de Tropco's aan het bouwen ben.

Mijn bedoeling was om een Daf Yak-4400 te gaan bouwen , totdat ik foto's van deze YTZ 2300 tegen kwam en toen was de keuze heel erg snel duidelijk.
De DAF YTZ 2300 is officieel pas in 1989 geintroduceerd bij de Klu echter liepen de eerste al in 1984 onder de type aanduiding YBZ 2300 bij de landmacht, exact dezelfde trekkers dus met als enige verschil een afneembare laadbak.
De YTZ 2300 wordt gebruikt om de Patriot installaties van de Klu te trekken, en is er in 2 versies 1 met laadkraan en een zonder.
Ik maak de versie met laadkraan overigens.

DAF YBZ 2300 :

DAF YTZ 2300 zonder kraan :

DAF YTZ 2300 met kraan :

Re: DAF YTZ 2300 met Patriot installatie

En dan nu naar het model....

Ik heb op de laatste beurs in Houten een leuke donor van Lion Toys op de kop weten te tikken voor dit model

Ik was van plan een Multi-chassis van Tekno te gebruiken echter stond de wielbasis mij niet aan en was het ook behoorlijk lastig om met dat chassis de juiste cabine hoogte te bepalen :

Dus dat chassis heb ik maar aan de kanten gelegd en heb het orginele chassis van de bak
wagen er weer bijgepakt.
Deze heb ik verlengd , heb een 2e achteras toegevoegd en heb het chassis verhoogd.

De kraan is overigens een aangepaste en verbouwde mix van een Conrad en een Siku kraan.

Het chassis heb ik natuurlijk nog verder aangepakt en een beginnetje met de opbouw ervan gemaakt. Verder een begin gemaakt met de lier die bij de 1:1 ook half in het chassis gehangen is en de stempels en vangmuil achterop gemaakt.

Morgen de ander kant van het chassis aankleden en voorzichtig een begin maken met alle overige kisten e.d. die bovenop het chassis komen.

Het chassis is op hier en daar nog wat bekabeling helemaal af en de opbouw vorderd ook al aardig nu.
De evenaar achterop is een beetje groot uitgevallen net als de klemmetjes op de bekabeling van de achterlichten e.d. daar komen dus nog anderen voor in de plaats.

Dan de trailer, die is volledig zelfbouw en aangezien ik op onderdelen voor de trekker en de Tropco 's moest wachten daar maar een begin mee gemaakt.

Ben met de eerste silo begonnen en met de generator die op de nek van de trailer komt te staan straks.
Kreeg gister een heel erg goede suggestie voor het makkelijk bouwen van de silo's..... Lego gebruiken 😀
Dit heb ik dus ook bij de generator gedaan. En ben begonnen met het frame waar de silo's op komen te liggen, het is de bedoeling deze kiepbaar te maken.

Opzetje van de trailer gemaakt :

De trailer bestaat uit een container-chassis afkomstig van een of ander speelgoedvrachtwagentje, dat heb ik ondersteboven gelegd, halverwege en op een 3e doorgezaagd en van de afgezaagde delen de hals gemaakt.

Nog een klein beetje werk te gaan met het wegwerken van de verschillende asjes van de bewegende delen e.d. en nog wat doen aan het trailer frame, maar verder is de trailer hier spuitklaar :

En de huidige stand van zaken, de Patriot trailer is op een matte laklaag ( en laat die lak nou net op zijn... ) en een aantal details zoals roosters op de generator e.d. na helemaal klaar :

En voor de transportstand de DAF YTV die ik al veel eerder heb gemaakt maar even van stal gehaald :

Ben erg benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden...

Gisteravond nog een bullbar voor de YTZ 2300 gesoldeerd, en de cabine op de juiste hoogte gezet.
In principe is hij op de spiegels na nu klaar voor de eerste kleur :

IMG_0788-border.jpg

IMG_0789-border.jpg

IMG_0787-border.jpg

IMG_0786-border.jpg

En nog even voor de trailer gezet 😀

IMG_0791-border.jpg

IMG_0792-border.jpg

Hallo Carol,

Moet je eerlijk bekennen dat mijn interesse niet bij trucks ligt, maar wat een machtig mooi staaltje scratch-werk 😀 ! Ik doe het je niet na, maar dat komt ook omdat ik het liefst RUDD bouw.

Eén kanttekening: zulk mooi werk verdient eigenlijk een airbrush i.p.v. schilderen met de hand...

Komen er bij deze trucks ook nog diorama's?

groeten, Richard.

Ik weet het Richard, dat is ook iets dat hier hoog op het verlanglijstje staat ! Maar voorlopig moet ik het nog even zonder doen...

De YTZ 2300 met Patriot is klaar inmiddels ( Op de luchtleidingen en een paar kleine decals na.. ).
De weathering lijkt enigzins overdreven, maar dat is met voor bedachte rade 🤣
Ik heb eigenlijk het idee om tzt ook deze in een diorama te zetten ongeveer zoiets als onderstaand in Turkije tijdens de eerste golf oorlog :

yaz360-border.jpg

Maar genoeg geblaat over naar de YTZ 2300 :

IMG_0808-border.jpg

IMG_0809-border.jpg

IMG_0812-border.jpg

IMG_0813-border.jpg

IMG_0814-border.jpg

En de trekker :

IMG_0818-border.jpg

IMG_0820-border.jpg

IMG_0816-border.jpg

IMG_0815-border.jpg

Carol,

Mooi stukje modelbouw. Knap hoe je het hele zaakje hebt gescratched!!! Op deze manier zie je ze niet veel voorbij komen.
Blijkt trouwens ook maar weer dat je met Lego alles kan maken 😉

Gr,
Jeroen

Carol,

Ik vind dit wel erg mooi scratchwerk !
Het diootje vind ik ook subliem, met de achtergrond-foto !

groet Frank

Als je een Patriot hebt, dan wil je natuurlijk het liefst de installatie compleet hebben. Als je Carol heet dan tenminste 🙂

Dus maar een start gemaakt met een 2e YTZ 2300 deze keer de versie zonder kraan en hierachter komt een Patriot radar installatie te hangen.
Als basis dit leuke speelgoed modelletje gebruikt :

Deze hier en daar een beetje aangepast :

En op dit moment staat het geheel er zo bij, klaar voor verdere decals, een matte lak en dan weathering :

Hoi Carol 🙂 prachtig werk zet je hier neer !!
Erg leuk om te zien hoe je van speelgoed zulke fraaie modellen kunt maken 😱 😛

Veel plezier 😀
Peter

Terug
Bovenaan