Olaf Kievit zei:
Ja, maak 't effe NOG moeilijker 🙄 🙂 Heb je toevallig ook nog foto's waarop je kunt zien dat 't er vier zijn? Ik heb alleen twee- en driekleurige, tenzij in zwart/wit twee van de kleuren er hetzelfde uitzien...
Dat laatste is inderdaad een deel van het probleem — in combinatie met de lichtinval op de foto zorgt het ervoor dat het meestal lijkt alsof er drie kleuren zijn, maar het zijn er wel degelijk vier.
Wat ik (zo goed als) zeker weet is dat één van de vier kleuren legergroen was, en een andere wit of vaalwit; deze laatste kleur was aangebracht onder de kisten en de overhang aan de achterkant van de toren, en ook onder de neusplaat van de tank — als de vlek doorliep tot op de voorplaat, werd op die plaat een andere kleur verf gebruikt, iets dat je goed kunt zien in foto's als je weet dat dat zo is.
De andere twee kleuren waren
waarschijnlijk groen en bruin, waarbij ik ook niet weet of deze lichter of donkerder dan het legergroen waren. Het probleem is deels dat van alleen zwart-witfoto's het eigenlijk niet te zeggen is of een bepaald vlak lichtgroen, donkergroen, legergroen of bruin (licht of donker) is. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat de tanks voorzien waren van middelgroene en donkerbruine vlekken over het legergroen, en dat het groen dezelfde kleur is als in de jaren '70 op het tweekleurenschema werd gebruikt — oftewel de lichtere groene kleur die de Centurion in Overloon heeft.
Hier een bekende foto waarop ik net mijn vermoedens over de kleuren aangegeven heb — hoewel ik nu ik er net wat langer naar kijk, denk dat de achterkant van de toren niet bruin is maar de "andere" kleur groen. Ook heb ik inmiddels m'n bedenkingen over welke van de twee groenen nu eigenlijk legergroen is. Afgaande op de voorplaat van de tank zou ik zeggen: de lichtere, maar afgaande op de toren is m'n gevoel om te denken dat het donkere groen, legergroen is … Maar ik heb nu geen zin om de afbeelding opnieuw van tekst te gaan voorzien
🙂
Olaf Kievit zei:
Sorry, wat ik bedoelde was dat ondanks de 105mm/zoeklicht standaard deze tank dus geen zoeklicht heeft. De meeste foto's tonen inderdaad de combinatie.
Dat zal zijn omdat de montageplaat voor het zoeklicht op een stuk L-profiel zat, en dat zat weer met bouten op de bovenkant van het kanonschild vast. Het is dus goed mogelijk het hele ding te verwijderen, waardoor het zo goed als onmogelijk te zien is of de tank met zoeklicht uitgerust zou kunnen worden.
Dat wil zeggen: als je de ventilator voorop het torendak niet kunt zien. Want bij tanks waarop een zoeklicht geplaatst kon worden, was deze vervangen door een rond plaatje met daarop een opstekend stuk waardoor de elektriciteitskabel voor het licht uit de toren liep:
Olaf Kievit zei:
Dan zal ik toch nog een keer naar die beugels moeten kijken om er een te scratchen...
Gelukkig is dat niet moeilijk, deze foto zou genoeg moeten laten zien denk ik: