NL Centurion werk - update 30/01/11

Hoi,

Twee sneeuwdagen voor een hoop scholen hier in Engeland. Tussen het nakijken door had ik tijd om aan de PE voor de Centurion te werken. Zo zag 'ie er eerder uit:

P1040262.JPG

Niet alles is in deze twee dagen gedaan, maar 't grootste deel van de PE wel. De veren voor het bestuurdersluik en de sluitingen van de torenbakken waren "interessant"... Ik moet nog lijmvlekken schoonmaken natuurlijk, en de grootste klussen die nog overzijn zijn de RBLI (gebouwd, maar nog geen moed om ze op te hangen...) en de brushguards voor de IR lampen, die ik van koper of messing strip zal moeten scratchen...

Grotere foto's hier: http://picasaweb.google.com/okievit/PhotosForPosting#

Olaf

P1060622.JPG

P1060624.JPG

P1060625.JPG

P1060626.JPG

P1060627.JPG

Re: NL Centurion werk

Ziet er goed uit … ik moet nodig eens verder aan m'n eigen model van deze uitvoering, maar ik zou graag die rottige plaat voor dat zoeklicht eens in detail opmeten voordat ik die weer probeer te maken 🙂

Maarten van Campenhout zei:
Hoi Olaf,

Ziet er zeer goed uit, maar dit topic hoort thuis in het fotoalbum voor voertuigen 😉 .
Maarten,

Bedankt, en dat klopt natuurlijk helemaal... niet goed nagedacht 😳

Kan een van de heren toezichthouders dit hele topic naar de juiste groep verhuizen?

Bedankt,

Olaf

Jakko Westerbeke zei:
Ziet er goed uit … ik moet nodig eens verder aan m'n eigen model van deze uitvoering, maar ik zou graag die rottige plaat voor dat zoeklicht eens in detail opmeten voordat ik die weer probeer te maken 🙂
Jakko,

Ik heb na 't lezen van jouw artikelen in De Tank nog een keer goed zitten kijken, maar ik kan op die foto van de drie-kleurige Centurion met mono-trailer geen zoeklicht plaat zien, terwijl die tank wel een 105mm heeft, en afgaande op de plaats van de doos voor de bestuurderskap op de glacis ook IR lampen - dus daar baseer ik me op 8) Ik ben er niet helemaal uit of hij wel een beugel voor 't reservewiel achterop de toren heeft, dus daar denk ik nog even over na...

Groeten,

Olaf

Olaf Kievit zei:
ik kan op die foto van de drie-kleurige
Correctie, omdat ik dat toen nog niet wist: vierkleurige. Ik ben er nog altijd niet uit welke kleuren dat precies waren, en van één of twee zelfs nog niet precies welke kleuren het überhaupt waren.
Olaf Kievit zei:
Centurion met mono-trailer geen zoeklicht plaat zien, terwijl die tank wel een 105mm heeft
Klopt, het zoeklicht is volgens mij iets later dan het 105 mm kanon ingevoerd, maar foto's van tanks met camouflage, 105 mm en zoeklicht zijn er wel degelijk: kijk maar in een ander artikel uit die serie naar de foto met een hele compagnie van 101 Tankbataljon erop.
Olaf Kievit zei:
Ik ben er niet helemaal uit of hij wel een beugel voor 't reservewiel achterop de toren heeft, dus daar denk ik nog even over na...
Die hoort er volgens mij zeker wel op. Deze tank heeft een reservewiel maar geen koplampen, waaruit ik concludeer dat als de tank IR-koplampen heeft, de beugel er zeker op hoort te zitten:

centurion09fc7.jpg

Jakko Westerbeke zei:
Correctie, omdat ik dat toen nog niet wist: vierkleurige. Ik ben er nog altijd niet uit welke kleuren dat precies waren, en van één of twee zelfs nog niet precies welke kleuren het überhaupt waren.
Ja, maak 't effe NOG moeilijker 🙄 🙂 Heb je toevallig ook nog foto's waarop je kunt zien dat 't er vier zijn? Ik heb alleen twee- en driekleurige, tenzij in zwart/wit twee van de kleuren er hetzelfde uitzien...
Jakko Westerbeke zei:
Klopt, het zoeklicht is volgens mij iets later dan het 105 mm kanon ingevoerd, maar foto's van tanks met camouflage, 105 mm en zoeklicht zijn er wel degelijk: kijk maar in een ander artikel uit die serie naar de foto met een hele compagnie van 101 Tankbataljon erop.
Sorry, wat ik bedoelde was dat ondanks de 105mm/zoeklicht standaard deze tank dus geen zoeklicht heeft. De meeste foto's tonen inderdaad de combinatie.
Jakko Westerbeke zei:
Die hoort er volgens mij zeker wel op. Deze tank heeft een reservewiel maar geen koplampen, waaruit ik concludeer dat als de tank IR-koplampen heeft, de beugel er zeker op hoort te zitten:

centurion09fc7.jpg
Dan zal ik toch nog een keer naar die beugels moeten kijken om er een te scratchen...

Bedankt,

Olaf

Olaf Kievit zei:
Ja, maak 't effe NOG moeilijker 🙄 🙂 Heb je toevallig ook nog foto's waarop je kunt zien dat 't er vier zijn? Ik heb alleen twee- en driekleurige, tenzij in zwart/wit twee van de kleuren er hetzelfde uitzien...
Dat laatste is inderdaad een deel van het probleem — in combinatie met de lichtinval op de foto zorgt het ervoor dat het meestal lijkt alsof er drie kleuren zijn, maar het zijn er wel degelijk vier.

Wat ik (zo goed als) zeker weet is dat één van de vier kleuren legergroen was, en een andere wit of vaalwit; deze laatste kleur was aangebracht onder de kisten en de overhang aan de achterkant van de toren, en ook onder de neusplaat van de tank — als de vlek doorliep tot op de voorplaat, werd op die plaat een andere kleur verf gebruikt, iets dat je goed kunt zien in foto's als je weet dat dat zo is.

De andere twee kleuren waren waarschijnlijk groen en bruin, waarbij ik ook niet weet of deze lichter of donkerder dan het legergroen waren. Het probleem is deels dat van alleen zwart-witfoto's het eigenlijk niet te zeggen is of een bepaald vlak lichtgroen, donkergroen, legergroen of bruin (licht of donker) is. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat de tanks voorzien waren van middelgroene en donkerbruine vlekken over het legergroen, en dat het groen dezelfde kleur is als in de jaren '70 op het tweekleurenschema werd gebruikt — oftewel de lichtere groene kleur die de Centurion in Overloon heeft.

Hier een bekende foto waarop ik net mijn vermoedens over de kleuren aangegeven heb — hoewel ik nu ik er net wat langer naar kijk, denk dat de achterkant van de toren niet bruin is maar de "andere" kleur groen. Ook heb ik inmiddels m'n bedenkingen over welke van de twee groenen nu eigenlijk legergroen is. Afgaande op de voorplaat van de tank zou ik zeggen: de lichtere, maar afgaande op de toren is m'n gevoel om te denken dat het donkere groen, legergroen is … Maar ik heb nu geen zin om de afbeelding opnieuw van tekst te gaan voorzien 🙂

centurion_camouflage.jpg

Olaf Kievit zei:
Sorry, wat ik bedoelde was dat ondanks de 105mm/zoeklicht standaard deze tank dus geen zoeklicht heeft. De meeste foto's tonen inderdaad de combinatie.
Dat zal zijn omdat de montageplaat voor het zoeklicht op een stuk L-profiel zat, en dat zat weer met bouten op de bovenkant van het kanonschild vast. Het is dus goed mogelijk het hele ding te verwijderen, waardoor het zo goed als onmogelijk te zien is of de tank met zoeklicht uitgerust zou kunnen worden.

Dat wil zeggen: als je de ventilator voorop het torendak niet kunt zien. Want bij tanks waarop een zoeklicht geplaatst kon worden, was deze vervangen door een rond plaatje met daarop een opstekend stuk waardoor de elektriciteitskabel voor het licht uit de toren liep:

centurion_kabel.jpg

Olaf Kievit zei:
Dan zal ik toch nog een keer naar die beugels moeten kijken om er een te scratchen...
Gelukkig is dat niet moeilijk, deze foto zou genoeg moeten laten zien denk ik:

centurion_wielbeugel.jpg

Heren

bij toeval ontdek ik deze discussie over de centurion
De laatste jaren ben ik niet meer zo actief met het modelbouwen maar ik een een jaar of wat terug de Mk 5/2 + monotrailer gescratched vanuit de Mk III van Tamiya. De kleurendiscussie is even simpel als voordehand liggend....
Na mijn KMA-tijd ben ik als pelotonscommandant begonnen bij 43 PaGncie. Die werd ik die tijd uit de mottenballen her-opgericht.
Uit het mobcomplex, ergens bij Assen, kwamen M-113's met een driekleurig camouflagepatroon!

Dat was erg ondeugend natuurlijk omdat dat soort creativiteit streng verboden was in 1986.
Voor die tijd was er meer creativiteit en in die tijd was 43PaGncie gekoppeld aan de brigade (naam????) waarin ook (meen ik) 101 TkBat zat.
en zo heeft de Genie dus camo M-113's gehad.

Ik deed toe uitgebreid aan de modelbouw en vond die driekleur wel stoer.
Schilderen van je tank was streng verboden dus moesten mijn vier M113's maar zo blijven...
Maar wat te doen als ie ten de boom had gezeten en er rottig uit begon te zien?

Op elke kazerne was natuurlijk voldoende olijf groen (kleur 1).
Verer was er ook mat zwart voldoende. (voor het schilderen van de kolononummervakjes) (da's kleur 2)
En de derde kleur was licht groen maar wat?????

Ik ben toen (1987) de aan het mengen gegaan met wat ik (gratis) voor handen had op de kazerne: namelijk GLANZEND GEEL + MAT OLIJFGROEN
en voila! daar ontstond de lichtgroene kleur met de zijdeglans (kleur 3) die op mijn voertuigen zat....

Ik heb hier nog een hele serie foto's van de historische Mk 5/2 van 42 Tkbat (uit 1990), van de poortwachter die lang in Amersfoort heeft gestaan (niet de bernard, maar die andere kazerne) en voruigen van 572 VzPlcie voordat z werden verschroot.
Op die kleurenfoto's zie je trouwens de licht-groene kleur, voor wie het écht scherp wil weten

groeten
Arne poirot

Arne,

Even of topic.. of eigenlijk niet helemaal.
Maar heb jij die foto's digitaal.. ik ben namelijk voor de foc druk bezig om een NL centurion mk 5/2 te maken, en he al een hele reeks foto's van het spul wat op de Bernhard staat en wat er in Overloon staat, maar had er graag jou foto's bij.. (ik hoor het graag van je).

Verder Jakko,

Prachtige creatie, wordt dit een 5/2 of een andere variant, want dan zit het ehbo kistje achterop toch onder het telefoon kistje, en een trackdeel aan de achterzijde van het onderstel... Maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben.

Mooie kit, ik blijf hem volgen (zeker omdat ik zlef een 5/2 voor de foc aan het bouwen ben.

Groeten Eric

Erik
Ik heb het even nagekeken
ik heb 68 digitale fto's van de diverse ceturion's. Samen 20 Mb
meestal scans van analoge foto's maar desalniettemin
ook enkel zw/w uit de oude doos.
Ik zal eens kijken hoe ik ze in je mailbox kan krijgen....

Arne Poirot zei:
Erik

Je bent nu al mijn held... 🤣 je kunt ze eventueel in etappes sturen naar eric_de_graaf apenstaartje hotmail.com

Ik wacht geduldig af en bij deze duizend maal dank.

Groeten Eric

Had hem nog nie eerder gezien, gezien je verhuizingen, maar ben zeer onder de indruk. Ga hem zeker verder vervolgen.

Wat die camo betreft, als ik die zwart- wit foto bekijk lijkt het mij echt maar een kleur groen en een kleur zwart van de hoofdcam. Meer Brits.
Jakko Westerbeke zei:
Olaf Kievit zei:
Dat laatste is inderdaad een deel van het probleem — in combinatie met de lichtinval op de foto zorgt het ervoor dat het meestal lijkt alsof er drie kleuren zijn, maar het zijn er wel degelijk vier.

Wat ik (zo goed als) zeker weet is dat één van de vier kleuren legergroen was, en een andere wit of vaalwit; deze laatste kleur was aangebracht onder de kisten en de overhang aan de achterkant van de toren, en ook onder de neusplaat van de tank — als de vlek doorliep tot op de voorplaat, werd op die plaat een andere kleur verf gebruikt, iets dat je goed kunt zien in foto's als je weet dat dat zo is.

De andere twee kleuren waren waarschijnlijk groen en bruin, waarbij ik ook niet weet of deze lichter of donkerder dan het legergroen waren. Het probleem is deels dat van alleen zwart-witfoto's het eigenlijk niet te zeggen is of een bepaald vlak lichtgroen, donkergroen, legergroen of bruin (licht of donker) is. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat de tanks voorzien waren van middelgroene en donkerbruine vlekken over het legergroen, en dat het groen dezelfde kleur is als in de jaren '70 op het tweekleurenschema werd gebruikt — oftewel de lichtere groene kleur die de Centurion in Overloon heeft.

Hier een bekende foto waarop ik net mijn vermoedens over de kleuren aangegeven heb — hoewel ik nu ik er net wat langer naar kijk, denk dat de achterkant van de toren niet bruin is maar de "andere" kleur groen. Ook heb ik inmiddels m'n bedenkingen over welke van de twee groenen nu eigenlijk legergroen is. Afgaande op de voorplaat van de tank zou ik zeggen: de lichtere, maar afgaande op de toren is m'n gevoel om te denken dat het donkere groen, legergroen is … Maar ik heb nu geen zin om de afbeelding opnieuw van tekst te gaan voorzien 🙂

centurion_camouflage.jpg

Olaf Kievit zei:
Dat zal zijn omdat de montageplaat voor het zoeklicht op een stuk L-profiel zat, en dat zat weer met bouten op de bovenkant van het kanonschild vast. Het is dus goed mogelijk het hele ding te verwijderen, waardoor het zo goed als onmogelijk te zien is of de tank met zoeklicht uitgerust zou kunnen worden.

Dat wil zeggen: als je de ventilator voorop het torendak niet kunt zien. Want bij tanks waarop een zoeklicht geplaatst kon worden, was deze vervangen door een rond plaatje met daarop een opstekend stuk waardoor de elektriciteitskabel voor het licht uit de toren liep:

centurion_kabel.jpg

Olaf Kievit zei:
Gelukkig is dat niet moeilijk, deze foto zou genoeg moeten laten zien denk ik:

centurion_wielbeugel.jpg

Succes,

Frank

Arne Poirot zei:
Erik

Hoi Arne,

Kun je die ook naar mij sturen? Bouw ik ondertussen verder...

Bedankt!

Olaf

Eric de Graaf zei:
Verder Jakko,

Prachtige creatie, wordt dit een 5/2 of een andere variant, want dan zit het ehbo kistje achterop toch onder het telefoon kistje, en een trackdeel aan de achterzijde van het onderstel... Maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben.

Mooie kit, ik blijf hem volgen (zeker omdat ik zlef een 5/2 voor de foc aan het bouwen ben.

Groeten Eric
Eric,

Als dit over het model gaat in dit topic, dan is die van mij, niet van Jakko?

Olaf

Arne Poirot zei:
De kleurendiscussie is even simpel als voordehand liggend....
Was dat maar zo 🙂
Arne Poirot zei:
M-113's met een driekleurig camouflagepatroon!
Uit je verhaal maak ik op dat ze legergroen, lichtgroen en zwart waren? Dat strookt echter niet met de tekst uit een boekje over de geschiedenis van 101 Tankbataljon, waarin gesproken wordt van wit, twee kleuren groen en bruin. Afgaande op zwart-witfoto's denk ik ook dat er geen zwarte vlekken gebruikt zijn, maar dat is altijd zo moeilijk met zekerheid te zeggen.
Arne Poirot zei:
Ik ben toen (1987) de aan het mengen gegaan met wat ik (gratis) voor handen had op de kazerne: namelijk GLANZEND GEEL + MAT OLIJFGROEN
en voila! daar ontstond de lichtgroene kleur met de zijdeglans (kleur 3) die op mijn voertuigen zat....
Zou je misschien een idee kunnen geven van de mengverhoudingen? 🙂

Ik heb ooit, jaren geleden, op een TWENOT-bijeenkomst een diorama gezien van een Nederlandse Centurion met lichtgroene vlekken. Was die misschien van jou?
Arne Poirot zei:
Op die kleurenfoto's zie je trouwens de licht-groene kleur, voor wie het écht scherp wil weten
Dit foto's zou ik ook graag eens zien …
Eric de Graaf zei:
Jakko,

Prachtige creatie
Bedankt, maar ik laat m'n meesterbouwer Olaf al het echte werk doen 😉
Eric de Graaf zei:
wordt dit een 5/2 of een andere variant
Hij heeft een 105 mm kanon dus is het automatisch een 5/2.
Eric de Graaf zei:
want dan zit het ehbo kistje achterop toch onder het telefoon kistje, en een trackdeel aan de achterzijde van het onderstel...
Dat hangt ervanaf over het precieze model/tijdsvak. De EHBO-doos zat eerst rechts en is later verhuisd naar onder de infanterietelefoon.
Frank Langeler zei:
Wat die camo betreft, als ik die zwart- wit foto bekijk lijkt het mij echt maar een kleur groen en een kleur zwart van de hoofdcam. Meer Brits.
"Beter kijken" is de enige tip die ik je kan geven 😉 Geloof me: er zitten vier kleuren op. Kijk maar eens naar het rechtervoorspatbord: dat is één kleur, op de bazookaplaat zit er een donkerdere kleur naast en op de voorplaat een lichtere. Het wit onder de boeg en de achterkant van de toren is dan ook nog eens duidelijk lichter dan alle andere vlekken op de tank.

Eric de Graaf zei:
😳 😳 😳

Lees voor Jakko Olaf, en dan is de rest oprecht gemeend.. stom zeg.

Groeten Eric
Is goed Eric, geen probleem.

Wat de versie aangaat, het wordt de "midden versie". Als je Jakko's artikelen in De Tank leest, snap je wat ik daarmee bedoel. Jakko heeft hier een samenvatting gegeven in een eerdere discussie over dit project:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=2&t=19425&p=178165&hilit=jakko+centurion#p178165

Niet alles is duidelijk, en niet alle tanks kregen alle opwaarderingen tegelijkertijd, maar dat houdt 't interessant... 😈

Groeten,

Olaf

Nog twee foto's voor het kleuren debat 😀 Ik heb ze online gevonden, weet niet meer waar (waarschijnlijk een van de TkBat sites), dus als er iemand problemen mee heeft dat ze hier voor de discussie gepost zijn laat maar horen - haal ik ze weer weg 🙁

Dit zouden dus de drie hoofdkleuren kunnen zijn, er is alleen geen wit gebruikt tegen de slagschaduwen:

vanaf%20de%20trein%20op%20locatie%20aangekomen.JPG

En hier zijn ook in ieder geval drie kleuren zichtbaar, en ik denk zelfs dat het onder de overhang van de toren wit is:

Image-15.jpg

Groeten,

Olaf

Oke Olaf,

Jij maakt het lekker makkelijk zeg.. ik dacht dat ik er uit was kom je ineens met foto's van drie kleuren, die ook nog eens van elkaar verschillen.. moet ik er weer over gaan bomen wat het gaat worden..

Bedankt voor de foto's by the way zitten mooi in het archief.

Eric de Graaf zei:
Oke Olaf,

Jij maakt het lekker makkelijk zeg.. ik dacht dat ik er uit was kom je ineens met foto's van drie kleuren, die ook nog eens van elkaar verschillen.. moet ik er weer over gaan bomen wat het gaat worden..

Dat overkomt mij nou iedere keer dat ik onderzoek over die Centurion aan 't doen ben. Doorzoek de discussie groep maar, kom je nog meer tegen 😈
Ik denk dat ik uiteindelijk gewoon op basis van de beschikbare informatie een "redelijke oplossing" moet proberen te vinden/verven...
Eric de Graaf zei:
Bedankt voor de foto's by the way zitten mooi in het archief.

Graag gedaan hoor!

Olaf

Olaf Kievit zei:
Dit zouden dus de drie hoofdkleuren kunnen zijn, er is alleen geen wit gebruikt tegen de slagschaduwen:

vanaf%20de%20trein%20op%20locatie%20aangekomen.JPG
Dit is heel eenvoudig een foto van een Mark 5/2(NL) uit de jaren '70, in tweekleurencamouflage zoals de Centurion in Overloon. Je kunt herkennen dat het een late uitvoering is omdat er een mand achterop de toren zit 🙂
Olaf Kievit zei:
En hier zijn ook in ieder geval drie kleuren zichtbaar, en ik denk zelfs dat het onder de overhang van de toren wit is:

Image-15.jpg
Dit is inderdaad de vierkleurencamouflage, maar door de belichting is het verschil amper te zien tussen de lichte camouflagekleur en het wit — wat goed aangeeft wat de bedoeling van dat wit precies was: schaduwen opheffen 🙂

Hier nog de bekende foto van de tank met brandstofaanhanger, ook weer door mij voorzien van aantekeningen:

centurion_camouflage2.jpg

Je kunt hier goed zien dat het om vier kleuren gaat, hoewel ik er nog altijd niet uitben welke kleur het torendak nou echt heeft op deze tank: ik vermoed legergroen dat vanwege de lichtinval op de lichte kleur in de camouflage lijkt zoals je die op de zijkant van de tank kunt zien. De donkere kleur zou best zwart geweest kunnen zijn afgaande op deze foto, maar op andere vind ik hem weer te licht lijken voor zwart.

Wat trouwens de kleuren betreft, die heb ik uit deze foto van een bladzijde uit het boekje 101 Tankbataljon 1957–1997 (tenminste, ik neem aan dat dat de titel is):

101tankbat1957-1997.jpg
(met dank aan Peer Sips)

Maar als je een écht interessante foto wilt zien:

centurion_extexperimentele_camouflage.jpg
(met wederom dank aan Peer Sips)

Dit is de enige kleurenfoto die ik ken van het "hakenpatroon" dat in het boekje genoemd wordt, en laat zien dat dit bestond uit zandkleur en waarschijnlijk roodbruin op de legergroene ondergrond. Er zijn een aantal zwartwit-foto's te vinden die het patroon van andere kanten laten zien, maar ik weet niet op hoeveel tanks het aangebracht is, en dus ook niet of het allemaal dezelfde tank betreft.

Jakko Westerbeke zei:
Dit is heel eenvoudig een foto van een Mark 5/2(NL) uit de jaren '70, in tweekleurencamouflage zoals de Centurion in Overloon. Je kunt herkennen dat het een late uitvoering is omdat er een mand achterop de toren zit 🙂
En dat stuk lichtgroen op de pantserplaat linksachter dan? En de Centurion in Overloon is in twee kleuren groen, niet legergroen en bruin zoals op de foto op de low-loader - in ieder geval toen ik deze foto nam:

P1010427.JPG

Bedankt voor de rest van de info; zeer bruikbaar!

Olaf

PS Eigenlijk is het toch wel triest dat een aantal mensen zo enthusiastisch kan worden over 't camouflage patroon op een NL Centurion 😳 - maar tegelijkertijd hebben we er goed lol in ook 8) 🙂 😈

Olaf Kievit zei:
En dat stuk lichtgroen op de pantserplaat linksachter dan?
Nu je het zegt. Als je niet goed kijkt lijkt het net één grote vlek van dezelfde kleur, maar als je beter oplet zie je inderdaad een bruine vlek en een groene vlek. Dit maakt het nog weer ingewikkelder … vooral omdat ook het donkergroen op de tank geen legergroen lijkt te zijn, maar donkerder. Nu moet ik toegeven dat ik verschillende foto's heb van Centurions in de jaren '70/'80 in de latere camouflage, en op sommige lijken de kleuren groen en bruin, maar op andere twee kleuren groen. Ik had dit verschil altijd toegeschreven aan belichting, de gebruikte film, het scanproces, en meer, maar deze foto toont aan dat er inderdaad drie kleuren op de tanks zaten.

Nadat ik echter wat met de kleuren van deze foto gespeeld heb in Photoshop denk ik dat de kleuren niet hetzelfde waren als op het vierkleurenpatroon. Dit namelijk omdat het bruin en het groen ongeveer dezelfde helderheid hebben: als je de kleurenfoto van de tank op de oplegger naar grijstinten omzet, zie je nog minder verschil tussen het groen en het bruin dan op de kleurenfoto (en ook niet tussen die twee en het legergroen van de oplegger), maar op zwart-witfoto's van het oudere patroon is duidelijk te zien dat er drie verschillende kleuren op de tank zitten (plus wit).

Dit laat natuurlijk weer wel de mogelijkheid open dat, om maar wat te noemen, de kleur waarvan ik dénk dat het legergroen is, eigenlijk eenzelfde kleur bruin is als op het latere patroon …
Olaf Kievit zei:
PS Eigenlijk is het toch wel triest dat een aantal mensen zo enthusiastisch kan worden over 't camouflage patroon op een NL Centurion 😳 - maar tegelijkertijd hebben we er goed lol in ook 8) 🙂 😈
Ik vind het minder triest, en heel wat interessanter, dan forums vol gelul over dingen als Benelux Next Top Model of Holland's Got Talent of hoe al die flauwekul ook mag heten …

Jakko Westerbeke zei:
Ik vind het minder triest, en heel wat interessanter, dan forums vol gelul over dingen als Benelux Next Top Model of Holland's Got Talent of hoe al die flauwekul ook mag heten …
Zit ook wat in 😀 8) 🙂

Trouwens, hoe weet jij dat er dat soort forums zijn? Ik had geen idee tot deze post... 😈

Olaf

Ik weet niet zeker dat er zulke forums zijn, maar ik trek een conclusie gebaseerd op de volgende feiten:
  1. In de TV-gids staan programma's met zulke titels vermeld;
  2. Die programma's trekken hoge kijkcijfers;
  3. Er zijn forums over zo'n beetje elk denkbaar onderwerp op het Internet;
  4. Sommige onderwerpen hebben een hele kleine groep geïnteresseerden.
Waaruit volgens mij volgt:
  • Er bestaan forums waarop threads te vinden zijn over dit soort programma's.
Maar nu terug naar belangrijke zaken, zoals welke kleuren er in de loop der jaren op Centuriontanks van 101 Tankbataljon gesmeerd geweest zijn 🙂

Terug
Bovenaan