Nieuw vignette begonnen

Hallo iedereen,

Deze week zijn de nieuwe Alpine figurines aangekomen. Deze zijn van zo'n mooie kwaliteit dat ik er ook eentje moet maken (het modelbouwers virus weet je wel). Als eerste heb ik een Duitse tanker gekozen in een relaxed pose. Opkuiswerk was er niet (behalve het verwijderen van de gietblokjes). De putty is ook in de tube kunnen blijven zitten. Ik heb enkel wat Magic sculp aan de nek moeten gebruiken doordat ik niet zo goed (lees: slecht) gepinned had. De grote houte kist is van ADV, het kleintje van Armand Bayardi, het gereedschap van Plusmodels en de jerrycan van Dragon. De groene "doeken" zijn zelf gemaakt uit Duro. De sokkel is wederom van D.M.C. designs.

Alle op-en aanmerkingen zijn wederom van harte welkom.

Vele groetjes,

Gino

setup2.jpg

setup1.jpg

Gino,

ziet er interessant uit, wetende dat jij vaak uit andere periodes modelbouw bedrijft...
Een leuk scenario, waarbij ik me afvraag hoe je de kist verder bewerkt. Je hebt er een stuk afgehaald en ik neem aan dat je dit moet opvullen. Hoe pak je dit aan ?

greetz Frank

Duroputty is die geel/blauwe 2 componenten putty die na menging groen wordt.
Erg geschikt voor het maken van zeilen, dekenns etc etc.
Is in veel modelbouwzaken te koop, neem alleen niet de Games Workshop versie: die lichten je op met hun prijzen!

Rob

Kist

hoi Gino, Waarom heb je de kist niet 'gewoon' buiten de sokkel laten vallen maar afgezaagd ? Vind je dat persoonlijk mooier of is het meer een soort van modelbouwregel dat alles binnen de sokkel moet blijven. Ikzelf had het meer gewaagd gevonden als je hem gewoon over had laten steken maar ook dat is persoonlijk.

Groeten Donja (dus niet Mark zoals aangegeven maar diens vrouw) 😀

Donja,
ik spreek hier namens mijzelf, maar in het vignette wereldje is het inderdaad over het algemeen gangbaar dat alles net binnen de randjes blijft.
De randen van de sokkel vormen een soort schilderijlijst, maar dan 3-dimensionaal.
Het totaalbeeld wordt zo een stuk rustiger, omdat visueel alles wat strakker omkaderd overkomt.
Je ziet ook wel vignettes met een hoekje muur, of een stukje van een voertuig.
Zou de kist doorlopen over de randen, dan geeft dat een wat rommmeliger beeld dan met die afgezaagde hoek. Hoe vreemd het ook klinkt: juist door het onderbreken van de lijnen van de kist wek je de suggestie dat er meer is achter/naast/ boven de vignette omdat je onbewust de lijnen doortrekt.
Zou de kist heel zijn dan houdt de wereld in je onderbewuste visuele observatie na de kist ook op.

Ik hoop dat je wat met deze uitleg kunt.
Rob
Die overigens ook weer voorbeelden kent waarbij bewust deze "regel" wordt genegeerd met schitterende resultaten.

regel breken

Hoi Donja en Rob,

Ik weet niet of dit echt een regel is (mocht het er een zijn zou ik hem overtreden, want zijn regels daar niet voor gemaakt?), ik vond gewoon dat het met deze kist niet mooi overkwam om hem te laten doorlopen. Wat ik wel heel graag doe is stukken rots of begroeiing over de sokkel laten hangen. Misschien is het omdat dit een grillige vorm heeft dat ik dat mooi vind, en de kist met strakke lijnen zit dat ik dat daarom niet mooi vind. Ik ben trouwens aan nog een vignette bezig, waar een T-26 afgezaagd is aan de randen van de sokkel. hier is de reden echter zeer duidelijk: ik ben te lui om een volledige T-26 te bouwen en te weatheren.

Groetjes,

Gino 😈

Rob Plas zei:
...
Die overigens ook weer voorbeelden kent waarbij bewust deze "regel" wordt genegeerd met schitterende resultaten.

Een voorbeeld: Willy vander Steen tekende jaren lang de titelpagina's van de Suske en Wiske boeken op die manier. Een kader waarbinnen getekend wordt waarbij echter een onderdeel naar buiten steekt om meer dynamiek te geven aan het geheel.

Terug
Bovenaan