Nederlandse Stuart

Hallo aan iedereen
Dit is mijn eerste post hier.
Ik ben momenteel de bouw van een Nederlandse M3A1 Stuart, die werd gebruikt tijdens de oorlog in Nederlands-Indië. Ik ben met behulp van foto's van de tank in de Nederlandse Cavalerie Museum als mijn belangrijkste bron van referentie.
DSCF2007b.jpg

Ik heb een vraag over het interieur van kleur. Ik had gedacht dat de meest voorkomende kleur wit was, is dit maar dit is duidelijk niet wit:
http://data3.primeportal.net/tanks/martin_noorloos/m3a1_stuart/images/m3a1_stuart_69_of_76.jpg
Weet iemand of de groene is toegevoegd door het museum of zou zijn geweest een juiste kleur?

Bedankt
Dave.

Hopelijk is mijn Nederlands is begrijpelijk🙂

Welkom hier op het forum Dave!

Je Nederlands is prima te begrijpen en te volgen hoor! 😉

Leuk model ben je aan het maken! En orgineel.
Of de kleur orgineel is weet ik niet. Het zou zomaar kunnen dat het inderdaad later is aangebracht door bijv. het museum. De kleur is wel erg groenig (zeegroen) en tot zover ik me kan herinneren heb ik dat alleen bij moderne voertuigen gezien zoals de M113 en andere voertuigen. Er zal hier vast wel iemand zijn die het definitief kan bevestigen of dit de orginele kleur is of niet 😉

Succes met de bouw verder! heb je al de juiste decals kunnen vinden?

Gr. Robert

Hoi Robert, bedankt voor het welkom en de complimenten!
Ik heb een set van decals voor de kit, ze zijn geproduceerd door Black Lion Decals.
Ze hebben ook een set voor mijn geplande Korps Mariniers Sherman 105mm HVSS.

Dave

Robert Muller zei:
Of de kleur orgineel is weet ik niet. Het zou zomaar kunnen dat het inderdaad later is aangebracht door bijv. het museum. De kleur is wel erg groenig (zeegroen) en tot zover ik me kan herinneren heb ik dat alleen bij moderne voertuigen gezien zoals de M113 en andere voertuigen.
Na WWII besloot de nederlandse krijgmacht dat wit vervangen moest worden door Zeegroen. (Zelfs motoren ondergingen dit lot) Dit zie je dus terug in alle nederlandse voertuigen tot +/- 1980. Zelfs de huidige shelters(containers) hebben nog steeds zeegroen als binnen kant.

Herman

Hallo Dave,
vraagje over de decals voor jouw M4A3 105mm. Ik ben bezig met de M32A1B3 tank retriever van de Mariniers Brigade in Nederlans-Indie (voertuig R1) en heb ook bij Black Lion gezocht naar MarBrig decals maar niets kunnen vinden. Heb jij jouw decals in opdracht laten maken?

Groet,
Marwin

Hoi Marwin
Black Lion Decals de decals geproduceerd voor mij. Zij merkten op dat ze misschien een set markeringen te produceren voor de Nederlandse Mariners in de toekomst.

DSCF2013a.jpg

Groet
Dave.

Dave,

misschien kan het ook helpen eens te kijken naar Stuarts in Australie. Ik heb begrepen dat die Stuarts oorspronkelijk bedoeld waren voor Nederland, maar uiteindelijk zijn geleverd aan Australie (?). Als ik het goed begrijp hebben die Stuarts ook de Nederlandse "specs".

Misschien kan je hier slagen:"

www.oldcmp.net
www.mapleleafup.org/forums

Bedankt Alex, dat is het proberen waard ook.
Van wat ik gevonden heb enkele Stuarts werden ook geschonken aan de Nederlandse door Britse en Commonwealth strijdkrachten (misschien de Indische Leger), nadat zij ingestemd met de overgave van de bezettende Japanse strijdkrachten in Nederlands-Indië.

Dave.

Dave,

Heb je genoeg foto's van de Nederlandse Stuart?
Ik zal eens kijken in een boek van mij over de Nederlandse cavalerie, dat boek gaat bijna alleen maar over Nederlands-Indië en daar staan ook een aantal foto's in van Nederlandse Stuarts e.d.

Herman, bedankt voor de bevestiging 🙂

Gr. Robert

Dave,
bedankt voor de info over de decals. Dit zijn vrijwel dezelfde decals die ik ook wilde laten maken. Ik heb Black Lion gevraagd of ik hetzelfde setje als jij hebt laten maken kan aanschaffen.

Mocht je nog info over de MarBrig zoeken, ik heb in ieder geval de volgende boeken hierover:

- De Mariniersbrigade te kiek; C.B. Nicolas -1986
- De Mariniersbrigade 1943-1949 Wording en Inzet in Indonesie; D.C.L. Schoonoord - 1988
- Met de Mariniersbrigade in Oost-Java; Wilmar, H.A.-1947
- De Mariniersbrigade-De Geschiedenis; Hornman, W - 1985
- Onze Mariniersbrigade (1945-1949); Dorren, C.J.O. -1954

Groet,
Marwin

Dave,
ik neem aan dat je deze site wel kent:

http://www.maritiemdigitaal.nl/

Hier zijn veel fotos te vinden van MarBrig M4A3(105) tanks en andere MarBrig voertuigen. Gebruik bv "Sherman" of "M4" in het zoekveld.

Groet,
Marwin

Hoi Marwin
Ik heb die site al eerder toen ik nog op zoek naar foto's van de Kruiser De Ruyter (ik ben ook proberen om een model van te maken in 1 / 400).
Ik had over het vergeten als het ging om het zoeken naar foto's van de Sherman, dus bedankt voor de link.

Groeten
Dave.

ha dave,
de toren van een 105mm howitzer is er in twee varianten,handbediende traverse en hydraulische traverse-bediening,bij de laatste versie staat de commandant-koepel een beetje naar buiten.Op jouw model is zo te zien de oorspronkelijke uitvoering te zien,met de commandant-koepel op de oorspronkelijke plaats.Bij de tanks van de mariniers kwam beide voor,even opletten welke tank je maakt,
groeten,bert

Terug
Bovenaan