Nederlandse soldaten, 1980

Ik heb net de M38A1C ('Jeep met TLV' ) gekocht. Heb daar zelf nog opgezeten. Er moet een 'leunende' soldaat bij, Ned. uniform met overjas (kort, 1980. Weet iemand wat daar (1:35) het dichtste bijkomt ?
Heb wel de 'bemanningsset' gezien die bij dit voertuig hoort.

Ik denk dat je dan al snel bij modellen van Amerikaanse soldaten in laat WOII uitkomt. Die zullen wel wat aanpassing nodig hebben, maar niet zoveel als de meeste andere figuren, denk ik.

Let trouwens wel op dat de M38A1C wat extraatjes behoeft om voor een Nekaf door te kunnen gaan, vooral extra verlichting op de voorspatborden, gril, achterkant en knipperlichten op de zijkanten.

M38A1.com heeft bruikbare foto's, maar volgens mij kloppen de lichten op de voorspatborden van de jeep op de foto's daar niet met hoe ze "in het echt" waren. Dit zeg ik vooral omdat andere foto's iets laten zien dat meer op reflectoren dan op lichten lijkt op die plaats.

Jakko Westerbeke zei:
M38A1.com heeft bruikbare foto's, maar volgens mij kloppen de lichten op de voorspatborden van de jeep op de foto's daar niet met hoe ze "in het echt" waren. Dit zeg ik vooral omdat andere foto's iets laten zien dat meer op reflectoren dan op lichten lijkt op die plaats.

Dat zijn normaal inderdaad reflectoren, witte om precies te zijn...

Rico

Foto's en figuren

Bert, bedankt voor de tip.
R.Goorts, zie PB'tje. Fantastisch mannen, deze hulp want ik krijg steeds meer lol in dat bouwen. Heb inmiddels ook een airbrush met compressor aangeschaft conform de adviezen van dit forum.
Nu maar gelijk verder vragen :
Ik zie jullie onderdelen maken met 'plastic', koperdraad etc. en vaak gebruiken jullie dan een soort 'lego-plaatjes' om de boel op te zetten.
Je hoort het al, geen idee welke materialen dat zijn. Wie helpt ?

het plastic is vaak Evergreen wat in diverse maten, profielen en diktes te koop is bij de betere modelbouwzaak

voor koperdraad, wordt vaak electriciteitsdraad gebruikt, maar de bindstripjes van vuilniszakken, opbinddraad ed werkt ook heel goed
Voor de rest kan al het materiaal wat voor handen komt gebruikt worden. Dus verpakkingen, andersoortig restjes afval, akrton

BErtUS

Re: Nederlandse militairen

Hans Bankers zei:
Ik heb ff zitten speuren maar deze komen wel heeeeel dichtbij volgens mij
Die tweede zou ik niet nemen als ik jou was, want ze hebben scherfvesten aan en die werden door Nederlandse dienstplichtigen in de jaren '80 toch niet ècht vaak gedragen 🙂 Maar als je een ander torso op die figuren zou zetten en er wat zakjes en zo afschraapt, zijn ze denk ik redelijk bruikbaar.

Die tweede set heb ik dus ook gebruikt

Als Radioset zou een RT3600 gebruikt moeten die helaas naar mijn weten nog niet bestaat
Je kan op zoek naar een US radio Nam versie en die dus aanpassen tot een RT3600

Voor de kleur van mijn YP , uhh moet weer diep graven, uhh..............zwart als ondergrond, toen met russian green en olivedrab de basiskleur en toen wat olive drab gemengd met flesh
Helaas weet ik dus niet de verhoudingen meer, maar troost je, kijk eens op de gemiddelde legersite en je ziet direct kleurverschil per voertuig. Dienstplichtige wilde vroeg naar huis en raffelde het onderhoud af, dus wat meer diesel in je verf en het voertuig glom. Maar hierdoor kreeg je wel meer aparte kleurverschillen

Kijk anders eens op de YP408 site "forgotten hero's "en bekijk daar de kleuren maar eens, op diverse kleurenfoto's is het verschil soms erg duidelijk te zien
Ok, ik weet het, het zijn geen nekaffies, wil je de officiele kleur dan zal je op zoek moeten naar RAL6014 en die even mengen met ongeveer 3% witof geel voor het schaalkleureffect

BertUS

Hans, in een stuksvoertuig M38A1C TLV 106mm hoort géén radio.
Het TLV-peloton was opgedeeld in 4 secties, elke sectie 2 stukken (jeep met TLV) en één voertuig voor de sectiecommandant (zelfde voertuig, zonder TLV maar met aanhanger)
Alleen het voertuig van de sectiecommandant had een radio, de RT 3610
(3 km set)
Op de 'stukken' dus geen radio; daar was simpelweg geen ruimte voor.
De bemanningen communiceerden met stem of handgebaren; de sectiecommandant was altijd met zijn voertuig vlak bij de stukken en onderhield de verbinding met de PC.
Die PC overigens, zat ook in een M28A1C, met radio (3 en 8 km set,
RT3600) (wel met een huif er overheen overigens)
Degene die het minst oncomfortabel zat was de PS, die had een Webje (DAF ééntonner) met aanhanger, helemaal afgeladen met munitie, olie, eten en wat dies meer zij...
Voor goeie plaatjes van de diverse radio's: http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/ , algemeen, radio's.

Roel
Voormalig PS van het TLV106pel van 311 Infbat Chassé (mob)

Terug
Bovenaan