- Interesses
- Pantservoertuigen NL, WO1, Interbellum en hedendaagse pantserautos
Er is door velen al met veel spanning gewacht op een foto van de Belgische Minerva pantserwagen die in 1914 werd geïnterneerd in Nederland. Nu blijkt er sinds 2023 al netjes een foto op internet te staan... (geplaatst door Ivan Ryckx op Facebook)
De tekst en foto geven, wat mij betreft, duidelijk aan dat de wagen de gehele tijd opgeslagen heeft gestaan in 'Holland' (dus in Delft). Nederlands operationeel gebruik van de wagen wordt zo meer en meer uitgesloten.
De foto's komen uit het Panorama tijdschrift van zaterdag 14 oktober 1915. Helaas kon ik geen betere kopie vinden. De KB heeft deze eventueel op microfilm welke raadpleegbaar zijn in de microfilmzaal, mocht iemand daar toevallig in de buurt zijn 🙂
De tekst en foto geven, wat mij betreft, duidelijk aan dat de wagen de gehele tijd opgeslagen heeft gestaan in 'Holland' (dus in Delft). Nederlands operationeel gebruik van de wagen wordt zo meer en meer uitgesloten.
De foto's komen uit het Panorama tijdschrift van zaterdag 14 oktober 1915. Helaas kon ik geen betere kopie vinden. De KB heeft deze eventueel op microfilm welke raadpleegbaar zijn in de microfilmzaal, mocht iemand daar toevallig in de buurt zijn 🙂
IN BESLAG GENOMEN WAPENS VAN GEINTERNEERDE MILITAIREN
Tot de plichten van een neutralen staat, die volgens de tractaten krijgsvolk van oorlogvoerende mogendheden moet interneren, zoo spoedig dat de grenzen van zijn rijk overschrijdt, behoort ook het ontwapenen van deze militairen en het in beslag nemen en opbergen van alle krijgsbenoodigdheden, die zij met zich over de grenzen brengen. Aan deze plicht heeft natuurlijk ook de Nederlandse Staat voldaan. Onze foto’s brengen dit in beeld: zij stellen de interneering voor „ergens in Holland” van de in beslag genomen goederen, welke de geïnterneerde militairen bij zich hadden. De afbeelding links vertoont de Belgische voertuigen, die gediend hebben voor het transport van genees- en verbandmiddelen; op de rechter foto ziet men een Belgische gepantserde mitrailleur. Een aantal dezer voertuigen zijn in de magazijnen aanwezig.
Laatst bewerkt door een moderator: