nederlandse leopard2a6??

hallo,medebouwers

ik heb een vraagje over een leopard 2a6 van revell. schaal 1:35
namelijk is er op de markt ook een decal setje of iets dergelijks om er een nederlandse tank van te maken?
in de kit zitten alleen decals van 2 duitse panzer battaljons.
en ik wil er graag een nederlandse tank van maken.
volgens mij zit er op een nederlandse tank alleen een gele nummerplaat
(erop geverfd?) en een nederlands vlaggetje ? en wat tactische tekens?
ik heb op tanxheaven foto's gedownload van een leopard 2 a6 uit oirschot. en op deze foto's is eigenlijk verder niet veel meer te zien...
wie heeft er veel verstand van modern en met name de leopard?
en eventueel een goeie site met nog meer foto's? van onze leopards?
ik hoop dat iemand van jullie wat meer weet hierover..

groeten,thierry koorneef

Hoi Thierry,

Er zit wel wat verschil tussen een duitse 2a6 en een Nederlandse, niet alleen de decals dus.
Coerlian models heeft een update set en Pro Art Models komt binnenkort ook met een update set uit.
Wat de decals betreft kan ik je de set van Echelon aanbevelen.
Deze is te bestellen via hun website
http://pachome1.pacific.net.sg/~kriegsketten/
Je moet wel snel zijn want ze zijn bijna uitgeput.

Groeten

Flip

Thierry, Scale Line in tiel heeft een prima set decals voor moderne Nederlandse voertuigen, ook geschikt voor de Leo.
m.b.t. de 'bestickering':
Elk NL-vtg heeft een nummerplaat voor en achter, de NL-vlag voor en achter, het tactische teken, bestaande uit de letter van de cie/esk/bt en het voertuigparknummer, met in het midden het teken wat voor soort eenheid het is.
Vaak zie je ook nog een teken van het bataljon of de brigade, en bij opleidingsvoertuigen het teken van OTCO (Opleidings Commando)
Nog afgezien van voertuignamen, waar met name de artillerie in grossiert...
Het loont de moeite om bijv eens op de YP-site te kijken, daar heb ik een hele uitleg gegeven over voertuigbestickering...
http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/ kijk onder ALGEMEEN, ORGANISATIE en LOGO's

Hallo Thierry,

Wat betreft de bestickering hebben Roel en Flip al antwoord gegeven. wat de rest betreft....

Om een nederlandse Leo van een duitse te maken moet je:

(even uitgaand van het tamiya model-zie fotoalbum 😀 -aannemend dat hij niet zoveel zal verschillen met het revell model. heel voorzichtig gokje)

-de bakken boven de voorspatborden(of hoe die dingen ook heten) met knipperlichten veranderen. bij de nederlandse leo zitten deze hoger.
-op de upperhul zit als het goed is een grote rechthoekige lasnaad op de voorkant. deze moet worden weggehaald en een groef worden ingebracht. en aan de binnekant hiervan horen bouten te zitten.
-aan de achterkant aan de binnekant van de spatborden moet bij het tamiya model een klein stukje plastic worden bijgezet(weet dus niet hoe dit bij het revell model is)
-niet vergeten, de sideskirts! bij de nederlandse leo zijn deze van het oude type die ook op de A4 zaten.Niet het voorste gedeelte! deze zijn hetzelfde als de duitse.
-Op de koepel de rookgranaatwerpers. hiervoor is de coelianset te gebruiken die tevens goede antennes en als je wil de MAG bevat.
-de antennebakken:bij het duitse model zitten de antennes zeg maar "op" de toren, bij het nederlandse model zitten de antennes in een sort bak en zal ook de luiken die aan de zijkant van de torenzitten moeten wordn verlaagd. Zie weer het model in het fotoalbum.
-Op de achterkant van de toren zitten twee van die dingen om de rupsbanden tegen te houden(gee idee hoe ze heten) boij het nederlandse model zijn hier een soort van bakken aangemaakt zodat er in totaal 4 van die dingen in kunnen.

dat is hetgene wat er veranderd moet worden om een nederlandse leo te maken. nogmaals, ik ga uit van het Tamiya model en weet nit hoe het revell model eruit ziet.

Groet,

Richard

Flip Hendrickx zei:
Hoi Thierry,

Er zit wel wat verschil tussen een duitse 2a6 en een Nederlandse, niet alleen de decals dus.
Coerlian models heeft een update set en Pro Art Models komt binnenkort ook met een update set uit.
Wat de decals betreft kan ik je de set van Echelon aanbevelen.
Deze is te bestellen via hun website
http://pachome1.pacific.net.sg/~kriegsketten/
Je moet wel snel zijn want ze zijn bijna uitgeput.

Groeten

Flip
Deze decals zijn ook te krijgen via JW de Boer. Mailtje naar jwdeboer@jwdeboer.nl doet wonderen. Groetjes, Arno

Richard Polderman zei:
-de bakken boven de voorspatborden(of hoe die dingen ook heten) met knipperlichten veranderen. bij de nederlandse leo zitten deze hoger.
Bakken? Dit snap ik niet. Wat bedoel je met bakken? Aan/op de voorspatborden zijn geen bakken. Volgens mijn voorzichtige inschatting zijn de voorspatborden gelijk aan de Duitse tank.
Richard Polderman zei:
-op de upperhul zit als het goed is een grote rechthoekige lasnaad op de voorkant. deze moet worden weggehaald en een groef worden ingebracht. en aan de binnekant hiervan horen bouten te zitten.
Ikke niete begreip.. Kun je iets preciezer zijn want nu ben ik wel erg nieuwsgierig naar deze naad.
Richard Polderman zei:
-aan de achterkant aan de binnekant van de spatborden moet bij het tamiya model een klein stukje plastic worden bijgezet(weet dus niet hoe dit bij het revell model is)
De spatborden aan de achterkant én de voorkant zijn toch al veel te dik en kunnen veel beter met PE vervangen worden. Of vervang de spatborden geheel met dunne evergreen. Hetzelfde geldt voor de Revell kit.
Richard Polderman zei:
-niet vergeten, de sideskirts! bij de nederlandse leo zijn deze van het oude type die ook op de A4 zaten.Niet het voorste gedeelte! deze zijn hetzelfde als de duitse.
Inderdaad! Wel zo belangrijk.
De KL gebruikt de A4 skirts met A5 front omdat de A5/A6 skirts nogal duur zijn en om dure reparaties te voorkomen zijn ze met de oude vervangen. De A6 skirts liggen in opslag en worden alleen bij uiterste noodzaak gemonteerd. De Duitsers doen nagenoeg hetzelfde plus die laten veelal hun sideskirts tijdens oefeningen er zelfs compleet van af.
Deze skirts moet je van een Italeri Leopard 2A4 slopen/rippen/jatten/lenen. Let wel goed op de overgang tussen de oude skirt en het nieuwe gepantserde voorste deel. Het Italeri part past namelijk niet exact. En vergeet niet de instapgaten uit te snijden....
Richard Polderman zei:
-Op de koepel de rookgranaatwerpers. hiervoor is de coelianset te gebruiken die tevens goede antennes en als je wil de MAG bevat.
Klopt. De rookbussen en de FN-Mag kunnen ook van een Italeri 2A5 genomen worden. Maar de Coelian set is dan toch iets goedkoper dan een complete Italeri 2A5.
Richard Polderman zei:
-de antennebakken:bij het duitse model zitten de antennes zeg maar "op" de toren, bij het nederlandse model zitten de antennes in een sort bak en zal ook de luiken die aan de zijkant van de torenzitten moeten wordn verlaagd. Zie weer het model in het fotoalbum.
De Nederlandse Leo gebruikt US style antennes en de antenne met houder is veel langer dan de Duitse counterpart. De antennehouder zit inderdaad in een soort bak(je) en dus lager dan bij de Duitsers. Denk tevens aan de GPS ontvanger aan de rechterkant die pal achter de antenne zit. Zonder die zijn ze de weg kwijt...
Richard Polderman zei:
-Op de achterkant van de toren zitten twee van die dingen om de rupsbanden tegen te houden(gee idee hoe ze heten) boij het nederlandse model zijn hier een soort van bakken aangemaakt zodat er in totaal 4 van die dingen in kunnen.
Dit zijn de 4 transport/parkeerwiggen die in 2 aparte houders worden opgeborgen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt tijdens treintransport.
Dit wordt scratchen. De houders zijn simpel. De wiggen niet.
Richard Polderman zei:
dat is hetgene wat er veranderd moet worden om een nederlandse leo te maken. nogmaals, ik ga uit van het Tamiya model en weet nit hoe het revell model eruit ziet.
Er zijn nog wel wat extra features te bedenken voor oefeningen en buitenlandse inzet maar de grondslag voor een NL 2A5/2A6 heeft Richard hiermee wel gedekt. Enne..ga voor de Tamiya kit. De Revell kit is niet slecht maar de torendetails zijn minder, met name de frontpantsers. Die zijn bij Tamiya los en draaibaar zoals in het echt.

Groetjes,
Marcel

Ja Marcel, uitleggen is 1 van mijn sterkste kanten op het gebied van modelbouw..........NOT 😳

Ik zal het aan de hand van een paar afbeeldingen laten zien wat ik bedoel.

Richard Polderman schreef:

Bakken? Dit snap ik niet. Wat bedoel je met bakken? Aan/op de voorspatborden zijn geen bakken. Volgens mijn voorzichtige inschatting zijn de voorspatborden gelijk aan de Duitse tank.

leopard3.jpg

Bild_025.jpg

De bovenste foto is uit eigen archief, de onderste foto is afkomstig van:http://www.panzer-modell.de

Op de bovenste foto zie je linksonder een stuk van het gedeelte boven de voorspatbord, das de nederlandse versie, op de onderste foto is de duitse versie. dat gedeelte moet zeg maar "opgehoogd worden"

Ikke niete begreip.. Kun je iets preciezer zijn want nu ben ik wel erg nieuwsgierig naar deze naad.

Wederom de bovenste foto uit eigen archief zie je tussen het geel gemarkeerde deel wat ik bedoel. Ik heb gee idee wat dit is, maar ik denk dat het een toegangsluik is. Op de foto hieronder ,wederom van panzer. modell.de, zie je linksboven het zelfde gedeelte en dus het verschil tussen de nederlandse en duitse versie.

Bild_029.jpg

De spatborden aan de achterkant én de voorkant zijn toch al veel te dik en kunnen veel beter met PE vervangen worden. Of vervang de spatborden geheel met dunne evergreen. Hetzelfde geldt voor de Revell kit.

Op de foto hieronder zie je wat ik bedoel. Met de pijl heb ik het stukje aangegeven wat bij het tamiya model te kort is. Foto is wederom uit eigen archief.
leopard2.jpg

Dit zijn de 4 transport/parkeerwiggen die in 2 aparte houders worden opgeborgen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt tijdens treintransport.
Dit wordt scratchen. De houders zijn simpel. De wiggen niet.

Dank u 🙂

ik hoop dat deze uitleg wat duidelijker is 😛

groetjes, Richard (die nu eindelijk zonder hulp foto's op het forum kan plaatsen.....)

Nou begrijp ik wat je bedoelt met 'bakken aan de voorkant'! 😀
Op de Duitse tank zitten hier de extra sets verwisselbare stalen pads voor de tracks en op de Nederlandse tank is dit deel met een plaat dicht gelast omdat wij die extra icecleats niet nodig achten. De achteruitkijkspiegels rusten doorgaans op dit stuk als ze ingeklapt zijn. Dit deel is dus niet hoger qua stand maar deels gewoon dichtgelast!

Dat met die lasnaad naast/voor het chauffeursluik, dat heeft nog enig zoekwerk gekost. Bij deze wat ik heb gevonden naar aanleiding van jouw hints:
Het betreft de afdekplaat links naast het chauffeursluik wat toegang geeft tot de achterzijde van het munitierek en de achterkant van de panelen van de chauffeur. Op alle Leo's t/m A4 is dit altijd een geboute plaat geweest. Pas vanaf de A5/A6 is door de Duitsers besloten om er een definitief vast gelaste plaat van te maken. Reden is (waarschijnlijk) verbeterde ballistische protectie. Hoe opvallend is echter dat bij de NL Leopard 2A5/A6 dit NIET het geval is. Dit was mij nou nooit eerder opgevallen! Richard, bedankt. (gezien de conclusies die hierna volgen weet ik niet of ik nu blij moet zijn of niet.....)

Wat betekent dit voor de modelbouwer?
Op de Tamiya A5/A6 kit is deze plaat afgelast en is een fijne lasnaad zichtbaar. Voor een NL Leo 2A5/A6 is dit, zoals Richard reeds had gezien, helaas verkeerd. De plaat op 'onze' Leopard is namelijk met bouten vast gezet dus moet de lasnaad weg, de kier erin gekrast, en de bouten geplaatst worden. Hierna niet vergeten ook de anti-slip herstellen.
Op de Italeri kit van de A5/A6 is dit.....wel een plaat met bouten! Aaarghh..godnondeju. Waarom nou juist wel op die Revell/Italeri? 😈

Richard, ik dank je voor je deze les in 'uit je doppen kijken'.

M.vr.gr.,
Marcel

Marcel,

jij ook bedankt voor jou verdere uitleg. Ook ik ben weer wat wijzer geworden over de Leo.
Hierna niet vergeten ook de anti-slip herstellen.
Dit hoeft niet! Ik heb het zo gedaan: Gewoon een plaatje redelijk dik evergreen en die met behulp van de tamiya kit op maat snijden en vijlen. Dan snijden en vijlen we voorzichting de lasnaad weg en leggen het op maat gemaakte stukje evergreen op de plaats en zetten dit vast met Tamiya of vergelijkbare tape. Met een dun potlood netjes de lijktjes eromheem trekken, plaatje evergreen eraf, liniaaltje erbij en met een graveerpen de naad erin maken. De bochtjes heel voorzichtig uit de losse hand en klaar. En het anti-slip heeft niks geleden onder de handelingen. 😀

groeten,

Richard

Terug
Bovenaan