Nederlandse Leopard 1 en Leopard 1V in schaal 1:72

Interesses
Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
Schalen
  1. 1:72
Een model dat lang op mijn lijstje staat om te bouwen is een Nederlandse Leopard 1. In mijn gedachten heb ik het model al 10x gebouwd en als ik mijn ogen dicht doe zie ik hoe het model is geworden, een beetje zoals Walter bouwt en Arne schildert, maar dan net even anders. Lange tijd ben ik bezig geweest met research, het vinden van een geschikt model en de benodigde conversie sets. Nu is dit laatste in schaal 1:72 moeilijker dan in schaal 1:35. Alhoewel er met de mogelijkheid tot 3D printen de markt aardig aan het uitbreiden is met conversiesets, blijft de Koninklijke landmacht nog een beetje een buitenbeentje in schaal 1:72. Gelukkig zijn er hobbyisten die door het 3D printen zelfvoorzienend zijn. Zo kocht ik al een lange tijd geleden een conversie set van Jasper met o.a. antennepotten, gereedschapskisten en rookbuslanceringen zoals op de Nederlandse Leopard zitten. Een oorspronkelijke set voor schaal 1:35 maar Jasper heeft deze toen voor mij omgeschaald naar 1:72 en geprint. Door tijdgebrek en andere interesses is het project toen op een zijspoor gekomen. Het project is wel nog een paar keer door mijn gedachten gegaan maar het volgende probleem werden toen de rupsbanden. De rupsbanden die bij de bouwdoos zitten zijn niet de juiste voor een Nederlandse versie. Met een nieuwjaar en goede voornemens (meer bouwen dan kopen) heb ik dit project weer opgepakt en kwam ik een 3D file tegen voor de juiste rupsbanden. Achteraf gezien kwam ik erachter, eigenlijk niet geheel verrassend, dat ook dit 3D ontwerp van Jasper kwam. Het ontwerp was echter wel in schaal 1:35 maar Jasper heeft ook deze voor mij omgeschaald naar 1:72. Ik moest nu nog op zoek naar een mogelijkheid om te printen. Hierin kwam Bas op de lijn en bood aan om hierbij te helpen. Mijn gedachten sloegen hierdoor op tilt en bedacht mij, waarom ook niet op zoek naar een model om de Leopard 1V te bouwen? De moed zakte in mijn schoenen toen ik zag dat een geschikt model van Revell moeilijk te verkrijgen was (logisch want het model is al een tiental jaar geleden uitgebracht) Gelukkig was Bas hierin ook mijn redding en hij had deze bouwdoos nog in zijn voorraad!

De bouwdoos die ik voor de Leopard 1 ga gebruiken is de Leopard 1A2 van Italeri en voor de Leopard 1V gebruik ik de Leopard 1 A5 van Revell. De conversie sets en rupsbanden zijn van de hand van Jasper.

Bij de Leopard 1 zullen de luiken gesloten zijn en bij de Leopard 1V open en deze zal voorzien worden van bemanning. Hiervoor gebruik ik de Modern German Tankers van MIG Productions. Niet helemaal het juiste uniform maar de tankhelm komt redelijk in de buurt van het Nederlandse model.

Een belangrijk, in het oog springend detail, is de FN Mag op beide Leopards. Deze moet ik nog zien te vinden. Ik heb wel een set voorbij zien komen van 3D MicroCosmos maar ik moet even nagaan of, aangezien deze fabrikant in Griekenland zit, het prijstechnisch nog aantrekkelijk blijft om twee sets te bestellen.

Voor decals ga ik nog op zoek naar de set Modern Dutch Army: Leopard 1 family van Black Lion Decals.

Komende tijd ga ik jullie proberen op de hoogte te houden.

WhatsApp Image 2026-01-25 at 16.46.26.webp

Leuk! Let op bij de 1A5 dat hier dingen echt anders zijn de Leopard 1V. Belangrijk is dat bij de Leopard IV de knobbels van richt/afstandsysteem er gewoon nog opzitten en bij de 1A5 waren verwijderd en met plaat afgedicht. De 1A1A versie is in die zin beter..maar je hebt hem al 10x gebouwd 😉.. dus dit gaat geen probleem worden!
Ben benieuwd naar het resultaat in 1:72 !

Tav de FN Mag, weet niet of deze geschikt is?

Gr Bas

In principe wel, maar dat is een MAG zonder affuit, en de Nederlandse affuit voor de torendakmitrailleur was volledig anders dan de Duitse voor de MG 3.

Ochaerme ...
1:72
dan heb je echt lef. Alles wordt zó klein, 😱
Voordeel is dat er meer in je vitrinekast passen.
Verder vind ik het een-en-al afzien die schaal.

Maar laat maar komen die foto's!

Dank voor het meedenken @Walter Jonkers! Een alternatief was de bouwdoos Leopard 1A1A1 van ESCI in deze schaal maar deze is nergens meer te verkrijgen voor een schappelijke prijs. Dit is inmiddels een collecters item aan het worden. Ik ga eens kijken of ik het kan scratchen.

@Bas Slaats Ziet er heel goed uit en betaalbaar! Dank voor de tip!

@Jakko Westerbeke Klopt inderdaad! Ik denk dat ik het affuit vrjj simpel ga houden. Ik denk als duidelijk zichtbaar is dat er een MAG opstaat ik al tevreden ben.

@Arne Ρоirοt Het is inderdaad heel klein allemaal. Maar voordeel is dat sommige details dan te verwaarlozen zijn. Een aantal details welke in het oog springen wil ik proberen te maken, zoals bjjvoorbeeld de brandblussers, maar de haken op de uitlaten voor de sleepkabels zal ik bijvoorbeeld achterwegen laten 😁

Pas als je de gietramen in je handen hebt besef je hoe klein 1:72 is.

01.webp

02.webp

03.webp

Italeri heeft waarschijnlijk de mallen overgenomen van ESCI. De bouwdoos is namelijk qua gietramen gelijk aan die van ESCI. Ondanks de kleine schaal en de beperkte onderdelen is de detaillering prima! Het nadeel van een kleine schaal is dat vaak veel onderdelen al gegoten zitten op het model. Bij deze bouwdoos zijn bijvoorveeld de gereedschappen al meegegeoten op de romp. Voor mij nadelig omdat ik deze moet verwijderen aangezien hier de typische Nederlandse kisten komen.

Waar mijn oog nog meer opviel is dat op de achterkant spatborden zitten. Deze zitten niet op de Nederlandse Leopard 1 en moet ik dus verwijderen. De loop is er één met ontmanteling. Aangezien ik een Leopard 1 wil bouwen met een loop zonder ontmanteling moet ik even kijken hoe ik dit kan oplossen.

De koepel lijkt qua afmeting iets te groot maar als ik kijk naar reeds gebouwde Leopard 1's (van ESCI of Italeri) lijkt het uiteindelijk niet storend.

Wat wel enorm storend is zijn de wielen! Deze bestaan uit één geheel. Dit is uiteraard niet correct. Er is een aftermarket set van OKB Grigorov met de juiste wielen. Deze set kost snel, met verzendkosten, € 20,- en dat is behoorlijk weer wat geld en de vraag voor mij is dan ook, waar stop ik dan? Dan toch maar ook een juiste loop als aftermarket, wellicht is er nog een resin toren die wel juist is, enz.

Nee! Dit moet ik zelf oplossen! Het is tenslotte een hobby! Lang nagedacht hoe ik dit op een makkelijk manier kon oplossen. Aangezien ik niet meer dan een tangetje, mesjes, zaagje en een vijl in mijn hobbydoos heb zitten ben ik al gauw beperkt. Een Multitool zou in dit soort gevallen ideaal zijn. Wellicht dat ik ooit eens een multitool aanschaf maar ik denk dat ik eerst maar even moet nagaan of de kosten voor mij tegen de baten wegvallen. Het leuke van beperkt zijn is dat je dan opzoek moet naar een alternatief. Ik heb mijn schroeftol erbij gepakt. Gelukkig had ik een miniboortje die qua diameter in de bevestiging van het wiel past waarmee het wiel stevig vast zat. Mijn eerste idee was om een zaagje tegen het wiel aan te houden en de boor, in een heel laag toerental te laten draaien. Dit ging moeizaam! Het zaagje sprong steeds weg. Dan maar handmatig een stukje zagen, de boor iets laten draaien en daarna weer handmatig een stukje zagen.

05.webp

06.webp

Na een klein uurtje zagen, vijlen en schuren had ik 14 wielen welke uit twee delen bestaan!

08.webp

Volgende stap is de wielen netjes schuren en op zo'n manier lijmen dat er een mooie opening tussen de wielen te zien is.

Wordt vervolgd!

Mooi werk Barry, en in de juiste schaal 😉

Tracks missen ook de midden vertanding meen ik, weet jij daar al een oplossing voor ?

Groet en succes !

Italeri heeft waarschijnlijk de mallen overgenomen van ESCI.
Klopt. Alle (?) 1:72 modellen van Italeri zijn ex-ESCI, want bij het faillissement van die laatste heeft Italeri de mallen gekocht. In 1:35 zijn bijvoorbeeld ook de M60-serie en de Sd.Kfz. 10 ex-ESCI.

Was het niet eenvoudiger om de bovenkant van een ESCI kit op de onderzijde van een Revell kit te plaatsen?

Gr Bas

@Peter Vierhout Op de tracks welke bij het model zitten ontbreekt inderdaad de middentanding. Echter waren deze tracks sowieso niet juist voor een Nederlandse variant. Op de Nederlandse variant horen de D139E2 rupsbanden. Op internet heb ik een STL bestand gevonden (ontworpen door Jasper) voor de juiste rupsbanden en deze zijn door Bas geprint met middentanding en al.

@Bas Slaats Dat had inderdaad eenvoudiger geweest. Ik heb, een heel mooie kit van de Leopard van Revell liggen 😉,en overwogen om de onderkant te verwisselen. Aangezien ik van de Revell een Leopard 1V ga maken zouden de zijschermen het zicht enigszins wegnemen op de loopwielen waardoor ik wat zou kunnen 'valsspelen'. Maar toch maar niet gedaan en mijzelf een leuke uitdaging gegeven 😆

Door drukte, verblijf in buitenland en andere verplichtingen, gaat de voortgang niet heel vlot. Onlangs wel weer iets kunnen doen.

Na wat wikken en wegen heb ik toch besloten om opzoek te gaan naar andere wielen. Kijkend naar de Italeri wielen zijn deze, los van het feit dat het een geheel is, qua detaillering niet helemaal correct. De rubberenrand om het wiel is te dik en dit geeft het wiel een wat misvormd aanzicht. Ik ben opzoek gegaan naar een, niet te duur, alternatief en kwam uit bij de Panzerhaubitze 2000 van Revell.

Het verschil is behoorlijk! Enig nadeel is dat de wiel van de Panzerhaubitze 2000 qua diameter groter is. Dit zorgt ervoor dat de wielen wel wat dichter op elkaar zitten dan wanneer ik de wielen van Italeri gebruik. Weet iemand misschien wat de diameter van het wiel in het echt is? Ik ben benieuwd in hoeverre het scheelt. In ieder geval oogt deze oplossing, voor mij, een heek stuk beter!

20260309_102024_1.webp

20260309_114625_1.webp

Een andere uitdaging zijn de meegegoten spatborden aan de achterkant. Deze moeten verwijderd worden want deze kwamen pas later bij de upgrade naar de Leopard 1V. Met een tangetje heb ik eerst, grof, het meeste weggeknipt. Daarna ben ik met een mesje gaan schrapen en vervolgens met een schuurpapiertje en vijl aan de slag gegaan om het zo egaal mogelijk proberen te krijgen. Op het oog ziet et er goed uit maar het echte resultaat zal zichtbaar zijn als ik er een laag primer overheen doe.

20260309_110516_1.webp

Heeft iemand wellicht nog een tip hoe je meegegoten onderdelen kan verwijderen? Volgende stap is om aan de slag te gaan met de romp en hierop zitten aan de zijkant diverse gereedschappen welke verwijderd moeten worden aangezien hier de gereedschapskisten moeten komen,

Als je veel moet verwijderen kun je wellicht beter een nieuw paneel van evergreen snijden. Eventueel een paar onderdelen van het origineel overzetten.

In dit specifieke geval zou ik met een JLC zaagje het ongewenste deel verwijderen (is opliggend dus kan de zaag geleiden) en dan met Evergreen waar nodig aanvullen.

Voor wie JLC niet kent, voorbeeld: JLC Razor blade Saw with handle

Onder andere Hauler en CMK hebben ook dergelijke zaagjes.

Mooi werk Barry, volg het met belangstelling !

Vanochtend heb ik mijzelf stevig toegesproken! Het jaar is bijna om en wat kan ik straks hier op het forum laten zien in het topic jaaroverzicht als de balans van de bouwwerkzaamheden 2026 worden opgehaald? Helemaal niks!

Ik heb 1.001 projecten in mijn hoofd en hetzelfde getal aan modellen in mijn stash staan maar echt iets afronden, nee, dat zit er telkens niet in.

Als ik begin aan een model dan loop ik snel vast als een bepaald detail ontbreekt op het model of een maatvoering niet klopt. Het eerste wat ik dan doe is het internet afstruinen naar meer informatie. Hier gaat veel tijd inzitten en als ik dan niet tot een gewenst resultaat kom dan verdwijnt het model terug in de kast.

Vandaag heb ik na mijn zelfevaluatie dan ook wat stappen gemaakt met mijn Nederlandse Leopard 1 in schaal 1:72. Mijn blokkade in dit model was de toren. De toren is te groot maar een oplossing in schaal 1:72 is er niet zo snel als dat wel is in 1:35 met diverse aftermarket sets. Scratchen? Niet (voor mij) te doen qua vormgeving. Vandaag heb ik het dus geaccepteerd dat het is zoals het is en ben verder gegaan met het model.

Jasper Breur heeft voor mij, in een ver verleden, zijn conversie set van de Nederlandse Leopard van 1:35 naar 1:72 gedownscaled. Ondanks dat de set 1 op 1 is gedownscaled en direct is gesprint passen de onderdelen goed! De rookgranaatwerpers hebben wel een kier aan de bovenkant maar dat is te verwaarloze. Ik denk dat ik dit met een camouflage net ga camoufleren.

Straks als de Diehl tracks eronder liggen (@Bas Slaats ik ben je nog steeds erg dankbaar hiervoor!) smoelt het helemaal als een typische Nederlandse Leopard 1!

De bouwfase zit er bijna op en ik ben erg benieuwd hoe het model eruit ziet als er een eerste laag verf op zit.

Ik wil het model tevens verweren. Dit zal de eerste keer zijn dat ik dit ga proberen dus dit zal nog de nodige vragen oproepen ben ik bang.

20260930_154832.webp

Keep it simple. Beter is de vijand van goed. Afmaken heeft veel meer lerend vermogen dan een perfect, maar never ending story. De basis is prima zo, dus gewoon lekker doorwerken zo.
Gr Bas

Terug
Bovenaan