- Interesses
- Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
- Schalen
- 1:72
Een model dat lang op mijn lijstje staat om te bouwen is een Nederlandse Leopard 1. In mijn gedachten heb ik het model al 10x gebouwd en als ik mijn ogen dicht doe zie ik hoe het model is geworden, een beetje zoals Walter bouwt en Arne schildert, maar dan net even anders. Lange tijd ben ik bezig geweest met research, het vinden van een geschikt model en de benodigde conversie sets. Nu is dit laatste in schaal 1:72 moeilijker dan in schaal 1:35. Alhoewel er met de mogelijkheid tot 3D printen de markt aardig aan het uitbreiden is met conversiesets, blijft de Koninklijke landmacht nog een beetje een buitenbeentje in schaal 1:72. Gelukkig zijn er hobbyisten die door het 3D printen zelfvoorzienend zijn. Zo kocht ik al een lange tijd geleden een conversie set van Jasper met o.a. antennepotten, gereedschapskisten en rookbuslanceringen zoals op de Nederlandse Leopard zitten. Een oorspronkelijke set voor schaal 1:35 maar Jasper heeft deze toen voor mij omgeschaald naar 1:72 en geprint. Door tijdgebrek en andere interesses is het project toen op een zijspoor gekomen. Het project is wel nog een paar keer door mijn gedachten gegaan maar het volgende probleem werden toen de rupsbanden. De rupsbanden die bij de bouwdoos zitten zijn niet de juiste voor een Nederlandse versie. Met een nieuwjaar en goede voornemens (meer bouwen dan kopen) heb ik dit project weer opgepakt en kwam ik een 3D file tegen voor de juiste rupsbanden. Achteraf gezien kwam ik erachter, eigenlijk niet geheel verrassend, dat ook dit 3D ontwerp van Jasper kwam. Het ontwerp was echter wel in schaal 1:35 maar Jasper heeft ook deze voor mij omgeschaald naar 1:72. Ik moest nu nog op zoek naar een mogelijkheid om te printen. Hierin kwam Bas op de lijn en bood aan om hierbij te helpen. Mijn gedachten sloegen hierdoor op tilt en bedacht mij, waarom ook niet op zoek naar een model om de Leopard 1V te bouwen? De moed zakte in mijn schoenen toen ik zag dat een geschikt model van Revell moeilijk te verkrijgen was (logisch want het model is al een tiental jaar geleden uitgebracht) Gelukkig was Bas hierin ook mijn redding en hij had deze bouwdoos nog in zijn voorraad!
De bouwdoos die ik voor de Leopard 1 ga gebruiken is de Leopard 1A2 van Italeri en voor de Leopard 1V gebruik ik de Leopard 1 A5 van Revell. De conversie sets en rupsbanden zijn van de hand van Jasper.
Bij de Leopard 1 zullen de luiken gesloten zijn en bij de Leopard 1V open en deze zal voorzien worden van bemanning. Hiervoor gebruik ik de Modern German Tankers van MIG Productions. Niet helemaal het juiste uniform maar de tankhelm komt redelijk in de buurt van het Nederlandse model.
Een belangrijk, in het oog springend detail, is de FN Mag op beide Leopards. Deze moet ik nog zien te vinden. Ik heb wel een set voorbij zien komen van 3D MicroCosmos maar ik moet even nagaan of, aangezien deze fabrikant in Griekenland zit, het prijstechnisch nog aantrekkelijk blijft om twee sets te bestellen.
Voor decals ga ik nog op zoek naar de set Modern Dutch Army: Leopard 1 family van Black Lion Decals.
Komende tijd ga ik jullie proberen op de hoogte te houden.

De bouwdoos die ik voor de Leopard 1 ga gebruiken is de Leopard 1A2 van Italeri en voor de Leopard 1V gebruik ik de Leopard 1 A5 van Revell. De conversie sets en rupsbanden zijn van de hand van Jasper.
Bij de Leopard 1 zullen de luiken gesloten zijn en bij de Leopard 1V open en deze zal voorzien worden van bemanning. Hiervoor gebruik ik de Modern German Tankers van MIG Productions. Niet helemaal het juiste uniform maar de tankhelm komt redelijk in de buurt van het Nederlandse model.
Een belangrijk, in het oog springend detail, is de FN Mag op beide Leopards. Deze moet ik nog zien te vinden. Ik heb wel een set voorbij zien komen van 3D MicroCosmos maar ik moet even nagaan of, aangezien deze fabrikant in Griekenland zit, het prijstechnisch nog aantrekkelijk blijft om twee sets te bestellen.
Voor decals ga ik nog op zoek naar de set Modern Dutch Army: Leopard 1 family van Black Lion Decals.
Komende tijd ga ik jullie proberen op de hoogte te houden.