Nederlandse Boxer Commando 1:72 —> 1:35

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Geholpen door de exelente tekeningen van Marc Tempels en het 1:72 model van Revell, durfde ik te beginnen aan de commandoversie in 1:35. Gelukkig is er veel materiaal te vinden op het internet, alhoewel er kennelijk bijna niemand op het achterdek heeft kunnen fotograferen.

top side view boxer s1.jpg

Via ScaleMates vond ik de diverse add-on’s die te koop zijn voor de boxer:
  • de sleepkabel,
  • "Tail lights and lenses"
  • afplakfolie voor de ramen,
  • banden die zijn ingezakt onder het gewicht en
  • het M151 Stryker boodwapen.
Het was een mazzeltje dat ik via Marktplaats nog een exemplaar van Revells uitverkochte 1:35 GTK BOXER kon overnemen van iemand.

Het begin is er inmiddels ...

IMG_0178.JPG
 
Laatst bewerkt:
Arne, leuk om weer wat bouwwerk van je te zien!

Een oud collega van mij stapte over naar een nieuwe baan en kwam destijds in het ontwerpteam van de boxer. Ik meen dat dat apparaat ook een stuk groter is geworden dan de eerste intentie was.....alles ivm veiligheid (mijnen, bermbommen).
 
Als ik nog eens een onnozele vraag stel "of het model uit de doos een beetje geschikt is",
wil iemand me dan even waarschuwen?
Misschien even in je onderschrift zetten zodat je er altijd aan herinnerd wordt? ;)
 
Voor mij is de Martin Nahm ombouw set onderweg. Ik ben benieuwd. Strak werk Arne!
- Ik heb bij mijn start zijn commando uitvoering besteld en die was uitgesproken slecht.
Bovendien is de Duitse Co heel anders dan de Nederlandse, dus dat handeltje ligt nu in de prullenbak. :duivel:
- Op het internet vond ik een bouwverslag van het Genievoertuig van Martin Nahm. Scheelt wel een hoop werk!
Dutch Army Boxer GNGP (1:35) by tijns - Albums
- en hij had ooit inderdaad een Nederlandse Co in de verkoop, maar toen ik die wilde bestellen reageerde hij niet meer.
nahm-modellbau - niederländische Boxer
bij de NAHM-Co ontbreekt nog wel wat, maar er zijn, zoals gezegd, uitmuntende tekeningen beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ai, dat ziet er Idd niet geweldig uit, ik heb Idd ook de genie uitvoering besteld. Was al met al behoorlijk duur. Bedankt voor de link! Waar zijn evt die tekeningen te verkrijgen/zien?
 
Wordt het niet eens tijd voor een 'eigen' draadje ;). (Dit onderwerp is hierna dan ook afgesplitst van dat over Bas z’n NL Boxer —Jakko)

Maar serieus, dit ziet er wel heel gelikt uit.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank dank. Er zitten nog 100 onjuistheden in maar "een model is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid" en dan mag het, zeg maar.
Veel mazzel gehad dat ik nog een Revell Boxer op de kop kon tikken. Dat model is oké, zodat alle aandacht naar het achterdek kan gaan.
Komende actie: spuiten. En daarna zie je niet meer wat zelf is geknutseld en wat uit de doos komt :huil:.
 
Het gaat gebeuren...
Alles zit er op en/of is klaargemaakt voor de montage na het spuiten. De zwaailichtjes worden blikvangers. De camouflagenetten vullen het rek.
IMG_1370.JPEG
en ja, het wapensysteem staat los & scheef op het model : :oei:

IMG_1375.JPEG
Van deze stap had ik achteraf meer last dan gemak.
 
Laatst bewerkt:
IMG_1378.jpeg

Oké, "The Unboxing" kan beginnen. Twee dagen met maskeer tape, 15 minuten uitpakken
En dan krijg je dit:

IMG_1382.jpeg
Ik ben niet tevreden. Ik heb de kleuren wat licht gespoten op de grote vlakken, maar zeker bij het bruin blijkt het TE licht.
Dat gaat weer het nodige retoucheer werk opleveren. Maar het schiet op
 
Laatst bewerkt:
En weer het hele model afgeplakt en de lichte plekken weggespoten.
Kost een paar dagen, maar dan heb je ook wat.
IMG_0288.jpg

Langzamerhand begint het leuk te worden. Straks de "tail lights & lenses", antennes, belettering, wash, en wat al niet meer.
Het is een joekel van een voertuig. Ik zal aan het slot een foto van de Boxer-Co naast de YP-408 Mr plaatsen. Die kan er ruim in.

IMG_0287.jpg
 
Laatst bewerkt:
De vakantie is voorbij, AAN HET WERK!
Nu even doorbijten voor de laatste loodjes want de onderdelen voor het volgende project zijn binnen.
Nu (nummer) borden, belettering en reflectoren

IMG_0411.JPEG
IMG_0405.JPEG
IMG_0406.JPEG
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arne,
Ik heb deze post al een poosje gevolgd, ik vind hem erg mooi geworden.
Ook de onregelmatige vervuiling van de banden oogt mooi. Ik heb de indruk dat het onder de wielkasten erg donker is. Dat kan aan de kleine afbeeldingen op mijn telefoon liggen. Maar anders geef ik je de suggestie om hier meer vuil aan te brengen. Dat zijn echt verzamelplekken van modder en zand.
Groeten, Jan
 
Dank Jan.

Ik zal de binnenkant van de kasten nog een pufje geven.
Maar ik heb de weathering met opzet bescheiden gehouden. Deze voertuigen zijn nieuw en worden perfect onderhouden. "Strak in de lak" zeg maar. Vette klodders klei & gras heb ik daarom weggelaten, Het moet zand uit het oefenterrein en stof van de weg zijn. Het voertuig is ook niet gevechtsgereed (zoals onder) maar voor een verplaatsing op de weg.

Ik heb voor de spetters de Weathering Airbrush Stencils van LIANG gebruikt.
Het beloofde veel, maar het effect is minder scherp dan verwacht.
Ze moeten strak op het model zitten, anders waaien ze uit en heb je geen strakke spetter of vlek, maar een wolkje of een veeg.
De veelgeprezen Tamiya Panel Liner vond ik trouwens niets. Op matte verf geeft de olie vlekken. Beter werkt een wash met terpentine en olieverf, waarbij je het hele voertuig in de wash zet. Dan kan de panel liner er wel bij trouwens, maar is het effect zeer beperkt.

d170322jr1017.jpg

Het is echt een Joekel van een voertuig.
En zoals beloofd: een foto met mijn YP-408, zelfde schaal ...

IMG_1100.JPG

En nu ... Op naar de CV9035 NL met camouflage met jute stroken. (Black Dog CV90 Hessian tape)
 
Laatst bewerkt:
Het zijn forse bakken. Hoewel ik er zelf niet bij was betrokken en er niet bij mocht, heb ik de prototypes regelmatig gezien. Destijds bevond mijn werkruimte zich onder één dak met de werkplaats waar deze jongens werden geassembleerd.
 
Terug
Bovenaan