nederlande soldaten jaren 80

Bert Takken

Lid van de TWENOT
Ik wil een paar soldatene hebben bij mijn YP, maar omdat er niets te krijgen is heb ik vandaag gezocht naar wat figuurtjes die ik eventueel kon gebruiken. Ik kwam op Legend uit en wel een Vietnam figiie
LF0017.jpg

Foto van www.www-legend.co.kr
Zou ik deze kunnen gebruiken. Ik heb wel foto's gezien van het nederlandse leger en zag dat er allerlei combinaties werden gedragen zolang het maar leger groen was. misschien een paar kleine aanpassingen, maar ik wil niet een compleet figuur gaan verbouwen
Wat denken jullie?
BertUS

halloa,

ben zelf ook bezig met NL fig. te zoeken voor men leo2a4.
met een beetje werk, klein beetje dan.
dit setje is van Firestorm en zag ik op Mol staan.
FST060.jpg

groet'n Sander

Deze figuren kunnen goed, op de helm na.

In mijn diensttijd (is nu 20 jaar geleden) werden van die lullige zwartleren kapjes gebruikt voor tankbemanningen.
Wat niet wegneemt dat het natuurlijk best verandert kan zijn in 20 jaar.

Greetz Harry

Ik maak de bosrtzakjes met scheve kleppen, de middennaad va nborstzakken en de andere dicht, dan lijkt het al heel wat, aan de onderkant het rijgkoordje los laten ahngen en voila een dienstplichtige die het niet zo nauw nam en liever gewoon lag te relaxen
BertUS

Vergeet verder vooral niet:
Lang haar, handen in de zakken, ongepoetste schoenen en dag in -dag uit een colsjaal om...

Ik kan je wel foto's sturen van zo'n type....🙂

Rob

83-6, 11 GN Bat, een lekkere club hardwerkende "ik mot geen gezeur an m'n kop" figuren die zich soms letterlijk de MGD in werkten..Zware zooi, die Baily bruggen
En ik maar heen en weer tuffen in de SSC 87 LaRo Ambu

he Rob,

nooit geweten dat je een voormalig GNK'r bij 11 tankbat bent geweest.
daar zit ik straks dus ook 😀 😀 😀

sander

Helaas Sander:
11GnBat is het 11de Genie Bat, gelegerd destijds in Wezep, op de Prinses Margriet Kazerne.
Daar was het enige gepantserde materiaal een M113 die het niet deed en de kop van de Kapitein.

R🙂B

He Rob:
11 Gnbat is 11 Pagnbat geworden, echter...
Per 010105 wordt de eenheid opgeheven.
105 Brcie gaat naar 101 Gnbat
11 Pagncie gaat naar 43 Mechbrig
St 11 Pagnbat wordt gesplitst.

Einde onderdeel...

op die fiets, maar ik las dat je op een Lara zat/sliep als hospik, was dit dan ook bij die zelfde eenheid in wezep?

sander

Roel van Essen zei:
He Rob:
11 Gnbat is 11 Pagnbat geworden, echter...
Per 010105 wordt de eenheid opgeheven.
105 Brcie gaat naar 101 Gnbat
11 Pagncie gaat naar 43 Mechbrig
St 11 Pagnbat wordt gesplitst.

Einde onderdeel...
En dan zal er vast wel weer het een en ander aan diverse militaria(waaronder heel veel emblemen hoop ik) vrijkomen wat vast wel zijn weg naar de verzamelaars gaat vinden. O.a. ik dus 😀

Richard

Na mijn opleiding in Hollandsche Rading (Oudheusden Kaz., een onuitputtelijke bron voor de TV wereld als ze weer "soldaatjes" nodig hadden. Ik heb mijn stafsergeant nog wel eens bij Vanessa op schoot zien zitten, en hij "rommelde" ook wat met Tinneke Verburg, 20 jaar terug een zeer knappe dame!) ben ik in Wezep eerst 2 maanden bij de B-cie van het 11e hospik geweest, en nadat deze club was afgezwaaid ingedeeld bij de SSV-cie..
Ik heb nog gewerkt met mensen die betrokken zijn geweest bij het ontploffende klaslokaal in t Harde, waarbij de minst serieuze gewonden als eerste in het ziekenhuis in Zwolle zijn aangekomen destijds, omdat de zeer ernstig gewonden in de wiebelende, zwaailicht en sirene loze laro's die gelijk vertrokken waren halverwege al werden ingehaald door de civiele ambulances..🙁

Toch een mooie tijd en ik ben destijds serieus bezig geweest om beroeps te worden....Is op het letterlijk allerlaatste moment niet doorgegaan omdat ik een job kreeg aangeboden die me beter leek.

R

Hier heb je nog wat van dat langharige tuig 🙂

2elanceer.jpg

2e Lanceer peloton 129e Afdva A Bat 1990 NAMFI base Kreta
(2e van links staand)

Het voertuig op de achtergrond is een SPL (Self Propelled Launcher) van het Lance Missile system.
Een tactisch nucleair wapen dat over een afstand van 120km een 100kT kernkop kon afleveren.

Pascal,

Had een gunstige lichting 😉

Ben 2 keer achter elkaar geweest in 1990 en in 1991. 8)

2x 1 week lang op kosten van de staat een beetje oefenen (1,5 dag) en de rest van de week met een ruime oefentoelage op het strand genieten van goedkope drank uit de PX shop en het de toenmalige lage consumptie prijs in de kroegen van Chania! 🙄

Het vleiegn was wel een hele toer, want dat gebeurde in Fokker Friendships via militaire routes met tussenlandingen in Nice en Brindisi of Korfoe. Gelukkig heb ik beide keren in de C1 gezeten met leren stoelen en banken die normaal voor VIP vluchten gebruikt werd.
pascal bastiaens zei:
He, JW, ben jij ook op de NAMFI basis in Kreta geweest? Ik ben er ook geweest met onze HAWK raketten eenheid. Was er wel een lekker weertje, om op 1 week tijd 1 raket af te schieten.
pascal

En dan zal er vast wel weer het een en ander aan diverse militaria(waaronder heel veel emblemen hoop ik) vrijkomen wat vast wel zijn weg naar de verzamelaars gaat vinden. O.a. ik dus

Richard

dan ben jij niet de enigste! 😀 ik ook..

Jim

nostalgische herinneringen

Wat grappig om deze postings te lezen. Zelf heb ik niet in dienst gezeten( lichting 54 werd uitgeloot), maar mijn vader heeft wel z'n leven lang in de kazernes doorgebracht. Ik ben opgegroeid in wezep en dus ook min of meer met de prinses margrietkazerne. Op de vraag van anderen wat mijn vader deed kon ik altijd antwoorden: Mijn vader bouwt bruggen! (Zo da's wat anders als op de kippenslachterij werken.) Ik herinner me de sinterklaasvieringen in de oo mess ( jaren 60) inclusief film en sinterklaas. Ook kreeg ik daar mijn verkeersdiploma.
Jammer te moeten vernemen dat dat onderdeel ook al weer opgegeheven, samengevoegd wordt. 11e Genie Wezep hoorde toch een beetje bij mijn vader.
Ook de opmerking van Rob kan ik me voorstellen. het was een club van aanpakken. Mijn vader vond dat ze in Wezep echt werkten en voor de rest zaten ze maar wat te klooien in de kazernes. Ik zal eens kijken of ik nog foto's heb van die jaren dat mijn vader er werkte. Wel leuk voor de tank denk ik.

Okee, uit het geheimschrift van Roel begrijp ik dat hij het wel een aardige keus vond als ik dit figuur, licht gemodificeerd toepas

Van JW begrijp ik dat de jas cq overhemd toch in de broeg gedragen dient te worden maar dat de borstzakken recht mogen

Van Pascal begrijp ik dat tie naast mijn broer heeft kunnen zitten die ook een week betaalde vakantie kreeg op Kreta, effe een missile opzetten samen met de duitsers en amerikanen maar voor derest retebruin en redelijk dronken terugkwam

Van Rob begrijp ik dat ik de kop moet aanpassen

Van Paul begrijp dat bruggenbouwers niet hetzelfde mensen zijn als kippenslachters en dat mijn figuren nooit in wezep gediend kunnen hebben

van Sander begrijp dat hij best model wil staan als modeltanker

En van Jim en Richard begrijp ik dat als figuren klaar is, ik het maar naar hun moet sturen

BertUS 🙂 🙂

Bert,

Samengevat

de binnengevechtsjas had rechte zakken en werd in de broek gedragen, de buitenjas met schuine bovenzakken werd gepoft (met aangetrokken elastiek onderin en getailleerd door een touwtje in het middel) hier over heen gedragen.

Wat je poppetjes aan hebben hangt dus af van de temperatuur waarin je dio zich afspeeld dus of dat de buitenjas gedragen werd.

Jaap

Ik weet het, heb zelf nog dagelijks de groene buitenjas aan (hoewel niet gepoft) maar ik wilde eigenlijk niet teveel aan de Vietnam figuurtjes verbouwen, ik heb dat nog niet eerder gedaan, maar zal er toch aan moeten geloven om er iets van een soort gepofte jas van te maken.
BertUS

Ach maakt niet meer zoveel uit, heb de knoop doorgehakt en ben begonnen mijn figuur aan te passen, tja, wat is anatomie weer een apart vak dan he?
BertUS

Ik kon maar slecht engels vinden, hoewel ik toch aan het zoeken ben geweest. Nu kan ik wel zo'n heel duur aftermarketsetje kopen, maar voor een bouwkit van 80 euro moet het wel leuk blijven. ZOveel heb ik nu oo kweer neit te besteden. maar met de grijze vuilniszakken, het vrolijk geblokte extra slaapzakje en de tassen va nAppie Heyn, kan de combinatie in mijn ogen prima, toch?
BertUS

het is een goed alternatief als mijn figuurconversie mocht mislukken
Hoewel veel figuren geschilderd heb ik er nooit echt 1 verbouwd in deze mate, maar ik ben nu bezig geweest en met veel geduld en voorzichtig schuurwerk begint het al wat te worden, denk ik
Ok het plooien spel zou niet je van het worden, maar dat zien we wel als het een kleurtje heeft
BertUS

Ik heb even de plaatjes bekeken en heb deze setjes wel in handen gehad, maar bij het strectcherteam, hangt ook het jack los over de broek en bij de patrol set kloppen de broeken niet en moet ik voor beide setjes net zoveel verbouwen als bij mijn Vietnamfiggies, maar toch bedankt voor het meedenken
BertUS

Bert,

Gewoon een willekeurig figuur pakken.
Van alle zakken etc strippen en met AB putty zelf zakken, jas etc maken 😉
Hoofdje erop van een knap merk en klaar is Kees, euh BertUS 😉

Op zich kom je met US WO2 figuren ook een heel end qua jasjes etc.

Bert Takken zei:
Ik heb even de plaatjes bekeken en heb deze setjes wel in handen gehad, maar bij het strectcherteam, hangt ook het jack los over de broek en bij de patrol set kloppen de broeken niet en moet ik voor beide setjes net zoveel verbouwen als bij mijn Vietnamfiggies, maar toch bedankt voor het meedenken
BertUS

Het ging ook niet om de figuurtjes maar om bepakking.

GJ

Terug
Bovenaan