Nebelwerfer *Reloaded* Eindpics

Hee Arjen,

bedankt voor je reactie. Dat krijg je met een zomerstop van onze club he, moeten we tot september wachten om onze modellen in levende lijve te kunnen aanschouwen. :x :x 😕

Hallo allemaal,

na een sopke en 2 dagen laten drogen voor de zekerheid een ultradunne laag primer om zoveel mogelijk details te bewaren.
Hierna ga ik hem preshaden met puur zwart (acryl), bijvoorbeeld tussen de tubes.

grzz John.

John,
Ik zou toch persoonlijk gaan voor geel. Je kunt dan evt. kiezen om 1 van de wielen grijs te doen. Zoals je zelf ook aangeeft is Panzergelb een mooie kleur om te verweren.
Succes met de paintjob

Greetz Jacco

Hoi Jacco, daar heb ik uiteindelijk ook voor gekozen.

Inmiddels staat de nebelwerfer in het volgende kleurschema:

-Tubes darkyellow (Lifecolor WWII set)
-Onderstel Panzergrijs met 30% antraciet grijs (ook Lifecolor WWII set)
-Wielen (darkyellow zie boven met een tintje chocolate brown)

Ik ga het onderstel voordat ik deze in de lak ga zetten en met de rimbam filters en chips en pinwashes ga beginnen eerst highlighten met olieverf en wel een lichtere grijstint. Dit is veel werk, maar ik hoop dat het loont. het onderstel is nu bewust wat donkerder gedaan in plaats van lichter.

Inmiddels ook verder gegaan met de MG gunner, het geweer is klaar.
Gedaan in basiszwart met gunmetal en een hint gunmetal blue. Verder een soort van dubbele verstelbare riem gemaakt.

Ik plaats vandaag nog de foto's. 😉

Hierbij foto's van de nebelwerfer in de hierboven genoemde kleuren.
Even droog passen op het plankje waar ie op gaat komen.
Met de soldaat erbij krijg je meteen het gevoel voor verhouding.
Ik heb zin de in verwering.

Reacties/opmerkingen en tips! van harte welkom.
😉

Inmiddels ben ik begonnen met het onderstel diepte te geven.
Het is een 120mm model en ik denk dat een wash, of pinwash en eventueel een filtertje de truc niet helemaal doen, simpelweg vanwege de maten.
Ik heb daarom mijn set alkyd (sneldrogende olieverf) erbij gepakt met de kleuren: titanium white, black (geeft grijs in iedere gewenste toon afhankelijk van de mengverhouding) en paynes grey. Hier zit een blauwige zweem in.
Ik ben gaan blenden op het model. Een soort van modulatie wellicht. Dit om diepte te geven, gedaan op de acryl zonder tussenlaag.

Hierna komen nog wel de traditionele lak, filters, washes en chips en evt wat stof. Ik ben nu op 70% van alleen het onderstel, het is veel werk maar ik heb het idee dat het loont. Ik zal snel de pics plaatsen als het onderstel klaar is met de alkyd behandeling. Ik vraag me af of dit met 1:35 ook goed kan, ik denk het wel met een fijn penseel.

groeten John.

Hi John,

De highlights komen op de foto niet helemaal naar voren.
Toch denk ik dat filters zeker wel kunnen werken op deze schaal. Ze werken ook in 1:35 op het formaat van een Jagdtiger en E100. Misschien dat het handiger is om ze via de airbrush toe te passen?!

Ik ben benieuwd naar meer.

Groet, MartinD

Hee Martin,

In het echt zie je het veel beter, de foto's is niet helemaal the real thing vind ik, maar bedankt voor het meekijken. Ik ben sowieso nog niet klaar met de alkyds. Het voordeel is dat je na een eerste ronde blenden een tweede of derde kunt inlassen om het effect te versterken of juist weer af te zwakken.
Ik maak het onderstel en de tubes eerst even af met deze methode.
Bij de nieuwe foto's let ik even goed op het licht.

Met een airbrush kan ik niet overal goed bij met name de tussenliggende delen bij de armen etc.

groeten John.

Hallo allemaal,

deze week bijna iedere avond wat tijd gehad om verder te gaan met de eerste verweringsstappen. Ik heb nog alleen maar schaduwen en dieptes aangebracht, soms donker, soms licht. Alles met alkyd verf en een penseel.Het was erg arbeidsintensief om subtiel te blenden.

Volgende stappen zijn: laklaag, filters, pinwashes, lopertjes van roest en roet en chippen en tenslotte nog pigmenten vooral het onderstel. Ik denk dat men het gechut zelf redelijk schoon wilde houden, ivm bekabeling etc.

Tips/opmerkingen van harte welkom!

groeten John.

Heel mooi schilderwerk, vindt alleen de kleurstelling niet zo, maar
das persoonlijk.
De kleur van de tubes vindt ik super!
Ben benieuwd naar je dio als ie af is.....
en je volgende project!!

Grt,

Erwin

Hee mannen,

bedankt voor de reacties.

De kleurstelling vind ik zelf superspannend, maar ja smaken verschillen he!!

Er komt idd nog een roetaanslag aan het einde van de tubes.
De wielen Jacco zijn in dit geval gedaan met zwart en ongeveer 20% bruin.
Heb je meteen een realistische kleur. Sommige delen pak ik dan al schilderend wat meer bruin mee om een te egaal effect te voorkomen.
Daarna eigenlijk een mengeling tussen drybrushen en schilderen om de randen te pakken. Een 2 tinten lichtere toon (met zandkleur) haal ik dan licht vochtig langs de randen.
De ijzeren delen van de wielen zijn weer met basis dark yellow van life color gedaan en ik heb wat grote grove schaduwen erin gemaakt met een zeer donkergeel-bruinig alkyd mengseltje.

Gisteren trouwens weer de hele middag kunnen modelbouwen, ja ik ben een geluksvogel en na een laklaag met modelcolor brilliant acryllak en een pinwash gegeven.

Ik heb hiervoor een keer de setjes Brown wash en Dark wash van MIG gebruikt. Hierna ben ik begonnen met het fijnere chipwerk met een lichtgrijze tint met een zeer fijn sponsje.
Ik zal later vandaag even de foto's plaatsen.

Ik ga hierna pas de filters doen en dan nog roet pigmenten en wat roestlopertjes. Mogelijk met een penseel nog enkele zware chips ik moet ff kijken nog. Alle chips in 1 sessie heb ik niet zon goede ervaringen mee.
De volgende dag zie je het beter.

groeten John.

Hoi en hierbij de laatste versie van de nebelwerfer met pinwashes en chips.
Ik denk dat door de zeer zware trillingen tijdens het afvuren en de hitte de verf erg veel te lijden heeft gehad, daardoor redelijk veel chips maar ik heb ze zo subtiel mogelijk gedaan.
Sommige delen zijn nog wat glanzend van de lak. Dit is met de filters weer weg. Ben zelf redelijk tevreden.

Tips en opmerkingen: graag!!

Volgende stap: enkele filters.

groeten John.

Ik vindt het chippen goed gelukt.
Nog een paar filters, en roet aan de uiteinde van de tubes. En dan is die super 😀
Trouwens, ook prachtige detail foto`s. Zeer scherp

Greetz Jacco

Mooi hoor.
Ik vind dit niks te overdone, gewoon goed zo.
Ik zou er niet te veel meer aan doen.
Mooie scherpe foto's trouwens.
Wat heb je voor ondergrondje in gedachte?

Peter

peter stoof zei:
Mooi hoor.
Ik vind dit niks te overdone, gewoon goed zo.
Ik zou er niet te veel meer aan doen.
Mooie scherpe foto's trouwens.
Wat heb je voor ondergrondje in gedachte?

Peter

Bedankt Peter, er komt nog wel wat roet aan het uiteinde van de pijpen, dat zie je ook op de referentiefoto's wel duidelijk. Licht drybrushen en nog wat roest maar niet te veel.

Qua ondergrond heb ik een Rusland dio in gedachten. De vroege grote nebelwerferaanval op Ponyri voordat de tanks kwamen, maar ik moet nog even checken of daar ook Waffen SS aanwezig was (vm de figuur die ik heb geschilderd). Mocht dat niet zo zijn dan verplaats ik alles naar Frankrijk.
Ik wil het ondergrondje tuurlijk netjes afwerken maar geen grote hekken, huizen of wat dan ook. Het gaat om deze nebelwerfer en die is al superspannend, daar moet je naar kijken.
Ik heb wat stuff om erbij te leggen, spare rockets en er komt waarschijnlijk gewoon een veldje met wat begroeing, struikjes en mss een verwaalde bloem. Ik heb mijn voorraad Joefix takken en blaadjes weer op orde.
Ik ga de nebelwerfer op de schoepen wat ingraven, verder zie ik het wel. Ik heb bijvoorbeeld nog wat mooi echte houten bordjes 1:16 en die kunnen ook prima.

groeten John.

Dank je.

Ik ben vandaag flink opgeschoten met de ondergrond. Hij glanst nog van de lak om alles te sealen, dat gaat nog weg met de drybrush rondes. De richels voor de schoepen in te steken zijn al gemaakt. Ik hou het allemaal redelijk simpel. Als tegenpool van de gruwelijk oorlogsmachine een klein bosje gele bloempjes, hehe.
Ik heb gewerkt met een mdf plaat die aan de zijkanten nog netjes afgewerkt moet worden met een zwarte lak.
Daarna muurvuller, basis kleuren, en toen wat heki gras, pollen, etc etc.
Ik laat nu even alles goed uitharden. Er komt nog veel meer diepte in en mogelijk nog wat meer dat weet ik nog niet zeker. Mss een bordje of zo.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

groeten John.

Hey John,
Zijn dat toevallig de takjes van Joefix? Zo ja, hoe bevallen die?
Voor de rest mooi ondergrondje
Misschien nog wat langere grassprieten er tussen plaatsen.
Aangezien het 1:16 is zou het denk ik niet misstaan.

Greetz Jacco

Jacco Buurstra zei:
Hey John,
Zijn dat toevallig de takjes van Joefix? Zo ja, hoe bevallen die?
Voor de rest mooi ondergrondje
Misschien nog wat langere grassprieten er tussen plaatsen.
Aangezien het 1:16 is zou het denk ik niet misstaan.

Greetz Jacco

Ja dat klopt, die bevallen erg goed. Kunt ermee doen wat je wilt zijn meteen op kleur, maar je kunt ze ook nog verven.
Ik heb nog lang gedroogd gras dat komt er mss nog wel bij ja, ook van Joefix, idd. 😉

Jacco Buurstra zei:
Trouwens, heb je door de muurvuller nog wat doorheen gemengd. Steentjes bijvoorbeeld.

Greetz Jacco

Nope,

ik heb een dikke laag verdunde houtlijm op de plamuur gedaan en toen alles met de hand gestrooid. Dan kun je zelf bepalen waar wat komt 😉

hee John,
dat begint er steeds beter uit te zien ,en zeker die pijpen vind ik zeer geslaagd.

ik zou alleen het onderstel meer verweren.
het zou ouder moeten zijn dan de pijpen ( aan de kleur te zien ) maar ze zien er nieuwer uit.
verder vind ik het ondergrondje ook zeer netjes en ik ben benieuwd naar de complete setting.
keep up the good work .
groeten Arjen

arjen van broekhoven zei:
hee John,
dat begint er steeds beter uit te zien ,en zeker die pijpen vind ik zeer geslaagd.

ik zou alleen het onderstel meer verweren.
het zou ouder moeten zijn dan de pijpen ( aan de kleur te zien ) maar ze zien er nieuwer uit.
verder vind ik het ondergrondje ook zeer netjes en ik ben benieuwd naar de complete setting.
keep up the good work .
groeten Arjen

Hee Arjen,

Bedankt, dat klopt. Het onderstel is al gechipt maar krijgt nog stof/pigmenten. Ik heb hiermee gewacht om de kleuren van het ondergrondje te zien. Het onderstel krijgt dan een beetje dezelfde kleuren.

@Albert, ik ben nog niet tevreden over de ondergrond. het boompje wordt nog wat voller, meer een struik ,er komt wild gedroogd gras bij en de kleuren worden nog iets aangepast. Verder nog een bewegwijzering 1:16. Mss zelfs een plasje water.

groeten John.

De decals zijn onderweg dus komende week nog meer progressie te zien 😉 Zit alleen wat raar tegen je bordje "Feindeinsicht" aan te kijken. De vertaling van Einsicht zit hem meer in de betekenis van:

inzicht/inzage.

Ik denk persoonlijk dat er had moeten staan "Feind im Sicht"

JW

Snap je verwarring maar hij is correct hoor. (nogmaals bedankt voor de decals, plaats voor de panzerfaust is gereseveerd op het dio).

http://www.odkrywca-online.com/forum_pics/picsforum3/feindeinsicht.jpg

http://images.google.nl/imgres?imgu...&prev=/images?q=feindeinsicht&hl=nl&sa=G&um=1

etc etc. Volgens mij is het "oud Duits" of zoiets en betekent het ook "aanblik" "blik" of "kijk". Dus van deze plek kijk je naar het vijandige gebied. Ik vond het wel passend want de Nebelwerfer gaat er straks even op kletsen een paar kilometer richting de vijand.

Hallo mensen,

ik stop even een paar maanden met de updates van dit topic nu ik alles in het dio aan het plaatsen ben.
Er komt namelijk een uitgebreid verslag van de bouw en het dio met de nebelwerfer in de MBM van eind 2009 en Peter van Essen wil (terecht) exclusiviteit.

Pas daarna zal ik ook hier de laatste foto's plaatsen.
Alvast iedereen bedankt voor het medeleven en de vele tips, ik ga nog wat zaken veranderen aan het dio.
Ik ga nu verder met de 234/4 van Dragon en een nieuwe 1:16 figuur.

groeten John.

Het afbouwen van het diorama, het afschilderen van het figuur, plaatsen van de accesoires, het was allemaal leuk om te doen de laatste weken.
Zoals eerder gezegd geen vorderingen meer geplaatst van de bouw omdat het artikel in de MBM komt.

Er komt nog een naamplaatje op en wat zeer kleine aanpassingen maar dan is ie klaar. Ik heb de uren niet meer kunnen tellen, maar dat is niet belangrijk.

Hier alvast een sneaky preview.

In november zal ik meerdere foto's plaatsen en veel close-ups. Voorlopig allemaal bedankt voor het meeleven en de tips etc.

groeten

John van Pelt

Het ziet er geweldig uit!!!!
Ik heb maar een opmerking, volgens mij zit de 'munutie koker' verkeerd op het wapen geplakt.
Mischien is dat al eens eerder genoemd.

Groeten Marten

hoi john,ziet er goed uit.maar ik vraag me af is het wel een zeltbahn[tenthelft] wat het duits figuurtje aanheeft of is het toch een camouflagekiel?je hebt namelyk meerdere tenthelften nodig om een tent te maken,ik zie hier geen knopen en knoopsgaten.heb het artikel in het "magazine"gezien ,ziet er strak uit.keep up the good work!

Terug
Bovenaan