Munitie depot Merkur

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
In de bossen van moergestel/Oisterwijk ca 10 minuten lopen vanaf waar ik zelf woon lagen tijdens de oorlog een 50 tal Duitse munitie depots in de bossen.
De depots waren verbonden met verharde puinpaden gemaakt van puin van restanten na de bombardementen in Rotterdam.
De paden liggen er nog steeds,de depots zijn inmiddels verdwenen.
Vanuit natuurmonumenten worden er binnenkort rondleidingen gehouden ,om enigszins een idee te krijgen hoe deze depots er uit zagen is mij gevraagd om hiervan een diorama te maken!
In dit diorama zal een Opel blitz worden geplaatst met daarin munitie kisten die worden uitgeladen.
De Opel blitz is van Dragon en recht uit de doos gebouwd alleen de huif heb ik zelf gesculpt.
6D007D14-CE9F-4A47-84FD-5FBCD8B31508.jpeg
Het puinpad en depot :3232C433-0353-44E1-8164-2CF0CA5EE00E.jpeg
En hier nog foto van de figuren:
0B3AB20B-9A3B-473C-AD35-78D9D09B8BF8.jpeg
Een paar jaar geleden is er nog een meting vanuit de lucht gemaakt waar de depots nog zichtbaar zijn.

2CE66DE5-8023-4A25-93AA-1A120FC0AC2A.jpeg

Dit diorama zie ik als een leuk tussendoortje om te maken omdat het zich in de omgeving waar ik woon heeft afgespeeld en ik zelf als kind op deze lokatie nog heb gezocht naar Duitse munitie afkomstig uit deze depots!

Zodra dit diorama klaar is zal het worden tentoongesteld bij Natuurmonumenten Oisterwijk.

Groet,

Roger

Bijlagen

• AFC77B25-311B-458A-BA5E-61CE4A87C54B.jpeg
    AFC77B25-311B-458A-BA5E-61CE4A87C54B.jpeg
    188,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik vind dit een geweldige promotie van de modelbouw. Mooi om te zien dat hier vraag naar is.

Succes Roger!

Fraai. Mooi om zo je bijdrage te kunnen leveren bij jou in de buurt.
Mooie Blitz.
Heb er toevallig net een besteld voor een nieuw projectje van mijn kant.
Wil er straks een 2 cm flak op plaatsen.

Succes met je project.

Peter.

Altijd mooi, lokale historie nabouwen 🙂

Ik mag trouwens hopen dat er een glazen kap over dat diorama komt, en dat de normale schoonmakers het diorama niet af gaan stoffen …

Grappig dat de bunker in hout is uitgevoerd, en daarmee zijn leeftijd kan verraden, kortweg, vanaf de duitse inval zijn ze begonnen met bunkerbouw, eerst van hout, maar vanaf grofweg half 43 zijn er heel veel vervangen voor (deels) beton. Vaak is er in documentatie in het archief te vinden over maten en uitvoering can de bunkers, ze zijn namelijk zo goed als allemaal tussen 46 en 52 geinventariseerd, nagemeten en opgetekend door d'n overheid. Daarna vaak nog gesloopt ook. De naam van de organisatie heb ik thuis ergens, dus die volgt nog.

Superintressant dio, ik vindt het ook supercool om een huis uit die tijd te zien nagebouwd met eventuele bezetters erbij

Dank voor jullie reacties!

Peter ik heb dezelfde kit gebruikt,alleen de 20mm kan voor een volgend project nog altijd van pas komen!
Timo,
Er waren richtlijnen hoe deze depots gebouwd moesten worden!
Een boswachter heeft na de oorlog nog eens bevestigd hoe deze er uit zagen!
Op het dak komen nog plaggen,deze werden aangebracht ter camouflage.
Na de oorlog zijn deze depots en restanten munitie verwijderd door Nederlands SS vrijwilligers die gevangen zaten ik kamp Vught
Een lokale bewoner heeft onlangs een boekje geschreven over deze omgeving.
De titel luidt “mannen in pyjama’s “
Dit omdat zijn moeder die als klein kind aan de rand van het bos woonde allemaal mensen in pyjama’s zag wat eigenlijk gevangenis kleding was!
Ze waren ook allemaal op het midden van hun hoofd geschoren dit ter herkenning mocht er een op de vlucht slaan!

De vitrine kast waarin het diorama geplaatst zal worden is al klaar, nu het dio nog!😉
345B9B2E-215A-4AA2-9B1F-196995B396C9.jpeg

Laatst bewerkt:
Fraai project. Bekende locatie waar ik vaak gelopen en gefietst heb. Wist van de historie, maar niet dat er daadwerkelijk nog iets van te zien is en al helemaal niet dat er inmiddels een boek over is.

Heel veel succes en ik kom graag een keer kijken bij Natuurmonumenten.

Gr Bas

Jaa! Zoals elders al gezegd, super mooi project en leuk om iets uit je omgeving te maken en wat dan ook nog's in een historische tentoonstelling komt te staan. Mag je best trots op zijn!

Grtz
Erik

(Ennuh... mocht je die Flak 'over' hebben ik weet wel iemand die errug blij mee zou zijn... 😉😅)

Bijzonder leuk tussendoortje Roger 😀 en een mooie demonstratie van hoe modelbouw geschiedvertelling kan verduidelijken en ondersteunen.

Veel plezier 🙂👍

En hier het eindresultaat ( behalve het naamplaatje wat er nog op moet maar nog niet binnen is)
A0766185-1B31-4733-BB66-245A6CC19FBD.jpegE522F312-841C-4D02-ABA8-6E61AC41B35E.jpeg6E1B1294-A9CD-423A-9188-AED35B495354.jpegCD75296A-5421-48F1-9692-59BE1E3E08FA.jpegBEE91F3C-CCE0-4983-9AA0-B3F4A13C205D.jpeg
Dit diorama was een stuk minder werk vergeleken met mijn andere diorama’s!
Heb het bewust wat eenvoudig gehouden omdat het doel uiteindelijk was om te laten zien hoe de munitie depots er uit zagen.Photo etch en zware figuur conversies heb ik daarom deze keer maar achterwege gelaten!

Binnenkort is de eindbestemming van dit dio het Groot Speijk in Oisterwijk en zal dan te bezichtigen zijn in het gedeelte van natuurmonumenten!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Het is een fantastisch diorama geworden Roger. Geeft de sfeer goed weer en het museum zal er ongetwijfeld ontzettend blij mee zijn.
Een volgend dio (wellicht voor Kamp Vught? 😉 ) is de opruiming door de krijgsgevangenen?

Groet,
Erwin

Gaaf Roger.....heel mooi werk en perfect voor zo'n lokale expo....het is meteen duidelijk hoe zo'n opslag eruit zag....en de verharding op de weg, de Blitz en figuren vertellen duidelijk het verhaal.

Duidelijk ook dat je hebt gekozen voor een ruimere opzet dan bij je andere diorama's....goed gedaan voor dit doel!

In de omgeving van Hoog-Soeren/Radio Kootwijk (ten westen van Apeldoorn) had je ook dit soort munitiedepots, die in 1945 zijn opgeblazen waardoor veel onontplofte munitie overal en nergens in de bossen terecht kwam. Zo'n 10 jaar terug was ik daar aan het fietsen en toen waren nog hele stukken bos afgesloten om die onontplofte munitie op te ruimen....een operatie die volgens mij ook zo'n 10 jaar heeft geduurd.

EDIT: ik lees net dat het ruimen al begonnen is in 1998 en naar verwachting nog duurt tot 2028!

Even inspringend op het berichtje van Timo.....dit soort munitiedepots zijn echt iets anders dan bunkers, en waren vaak gewoon van hout gemaakt en andere eenvoudige materialen, met een los dak om de knal in het geval van een interne explosie te verkleinen.

oranjeoord_-_foto_2.jpg

Hier een foto van een reproductie van zo'n opslag in de bossen bij Hoog Soeren. Bron:Veluwe - Oranjeoord, het hoofdkwartier van het munitiedepot Hoog Soeren

Hoi Alex,
Dit soort munitie depots waren er inderdaad meer in Nederland en België!
Deze depots werden zo’n 80 tot 100 km van de kust geplaatst zodat er bij een eventuele invasie deze depots gunstig zouden liggen voor de bevoorrading van munitie.
Het depot zoals jij hier gepost hebt van Hoog Soeren staat ook in het boekje ,dit is een reconstructie van het origineel aldaar!
In Oisterwijk werd alleen hout gebruikt( met name van bomen uit het bos) golfplaten werden hier niet gebruikt!
Het is de bedoeling dat er in Oisterwijk ook een reconstructie van het origineel komt te staan van zo’n depot om zo de geschiedenis van AML Merkur nog meer meer tot verbeelding te brengen!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Mooi geworden Roger,

Weer een ambassadeur voor onze mooie hobby. En jouw stijl is wat betreft kleurgebruik weer herkenbaar.

Groeten, Jan

Jeetje Roger wat heb je nóú gedaan 😱

Nee hoor prima, het is jou ding 😉 maar de extra bomen hadden wat mij betreft weggelaten mogen worden.

Terug
Bovenaan